Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2751 ggr
Fialotta89
4/11/14, 2:15 AM

Börjar med Conerata, hur var der för er??

Hurdana rektioner fick ni när ni började med Concerta?? Har börjat på den vanliga dosen 18 mg. O jag verkligen känner hur den slutar fungera efter 3 timmar. För då börjar det krylla i hela kroppen o ångesten kommer för att ta igen dom 3 timmarna igen.

Vet ju att dosen kommer höjas med tiden.

Hur har ni reagerat när ni börjat??O vad har det gjort för er på längre sikt??
Kommer jag någonsin bli piggare??

Annons:
aekitsune
4/11/14, 2:34 AM
#1

Concerta var HEAVEN för mig. Hela vardagen bara fungerade helt plötsligt. 18 mg ska du väl bara ha någon vecka? Sen när den blir högre kanske den verkar bättre :) 
Tyvärr fick jag för många bieffekter, och håller nu på att byta.Fick problem med lederna (har alltid haft problem med lederna men det blev värre), muskelryckningar, gick ner i vikt (18 kg på två månader), sömnsvårigheter, depressioner (värre än tidigare)… Massa grejer. En rolig effekt av i princip alla mediciner är dock konstiga drömmar. Drömde till exempel att jag undersökte guldfiskar (som bodde i havet som låg i vår källare) där en guldfisk hade fastnat med huvudet i matskålen (matskål till fiskar?) så den förvandlades till en katt och sprang iväg :D Drömde också att jag var i Ryssland, hade på mig träskor och väntade på tåget till Island. Satt på en gigantisk scen och var arg på lady gaga för hon stal min wifi…

http://aekitsune.blogg.se

mosterli
4/11/14, 12:50 PM
#2

Hej,

vad byter du till aekitsune ?

Honestyisdead
4/11/14, 1:09 PM
#3

Jag slutade efter några veckor eftersom bieffekterna var för mångs och kraftiga.

Blev väldigt deprimerad och fick ångest. Mådde illa varje kväll och fick fruktansvärd huvudvärk.

algolist
4/11/14, 8:04 PM
#4

när dom satte in min på concertan blev ja HEMSK!!
på 18 mg: pappa bad mig ta ned min tvätt, jag fick världens utrbrott o slängde stolen ja hade suttit på ( helt utan anledning) o vrålade, 
36mg : fortfarnde problem med humöret, o impulser som hette duga…
56mg: blev de mer stabilt… men va inte nöjd, låg dock kvar på dosen länge
56+18mg : va de jag låg på sist, o e va bättre, men kände fortfarande "dålig effekt"…

Dom prövade även sätta in migpå strattera- dock tålde ja de inte…
Nu mera äter ja medikinet..
Men ska evt gå tbk till concerta

Honestyisdead
4/11/14, 9:03 PM
#5

Just det. Jag blev också väldigt irriterad och aggressiv.

Fialotta89
4/11/14, 11:13 PM
#6

Okej.
Då är det inte bara jag som blivit märklig av dom :)
Får väl se om det blir bättre när dom höjer dosen.

Än så länge är det ju "bara" ångest o huvudvärk.

#1 om jag går ner 18 kg så gör det inget, har gått upp så mycket efter alla andra konstiga mediciner dom tyckt jag ska testa. O konstiga drömma kan jag se fram emot igen då :)

Annons:
Lakeside
4/12/14, 8:06 AM
#7

Ni som blivit deprimerade av concerta: Är ni vanligtvis nere dvs. lite mer i riskzonen eller hur jag nu ska uttrycka det eller upplever ni att ni blivit det enbart pga. medicinen trots att ni mått bra innan?

Finns det ngn medicin som inte har de biverkningarna, det är spec depression jag tänker på (jag har precis tagit mig uren ganska lång period av nedstämdhet).

Honestyisdead
4/12/14, 11:38 AM
#8

7 Led av djup depression stor del av tonåren.

LaraInSane
4/17/14, 10:29 AM
#9

Jag har stått på Concerta i tre månader nu och håller på att ställa in kroppen på 36 + 36 mg.

Vid varje höjning har biverknings-huvudvärken kommit men även försvunnit efter ett tag. Jag har haft spänningshuvudvärk i många år men den håller sig borta mest hela tiden numera och jag äter inga värktabletter alls längre.
Tröttheten finns där de flesta dagar. Lite weird, att jag äter CS och skulle kunna somna stående vissa dagar… Men aldrig har jag väl somnat så lätt på kvällen, det där med att ligga vaken i flera timmar har bara hänt ett par gånger sedan insättningen. Jag tar iof oftast 1-2 Atarax 25 mg till natten och den dosen har betydligt bättre effekt än alla Propavan, Zoplicon, Fluscand, Imovan, Stilnoct mm jag har tiggt till mig av släkt och vänner genom åren…

Håller med #1, Concerta var verkligen en HEAVEN-upplevelse: tankarna som dök upp i huvudet hann tänkas klart utan att en miljon andra idéer och funderingar dök upp, jag kunde sitta still och fokusera ett helt TV-serie avsnitt på 40 minuter, djupandades lugnt utan att jag var tvungen att fokusera på det, jag klarade till och med av att renovera klart ett rum helt!! (till o med elen är inkopplad och alla lister är på plats!!!) Dessutom har jag inte samma behov av mina läsglasögon längre, antar att till o med ögonen har gått på ett högt varvtal… 

Alkoholintaget är nere på ett minimum, dels för att jag är medveten om att jag inte får dricka i kombination med medicinen men främst för att "det medicinska behovet" inte finns: jag behöver inte dricka alkhol för att bli bakfull så att kropp och hjärna håller sig lugna…

Den senaste tiden har jag känt av nedstämndheten, vilket inte är något nytt för mig. Är lite orolig att det är en biverkning men efter samtal med både läkare och terapeut så bestämde vi oss att jag skall fortsätta med Concertan: att få en diagnos må varit en lättnad i början, som ett bevis för att det finns en orsak alla tokerier jag har gjort genom livet, alla impulser och allt sprall och en miljon andra saker. Men nu när det sjunkit in att jag även måste jobba på med KBT, med gränssättningar, att jag inte kan söka vilka jobb som helst och dessutom kanske kommer att bli arbetslös eftersom min arbetsgivare inte kan erbjuda en omplacering mm mm

Tycker att mitt dagliga mående påverkar Concertans effekt: är livet stressigt (gränssättningen funkar inte som den skall än :) ) så kommer biverkningar som inre rastlöshet och spända käkar direkt. Lever jag däremot inom de ramar som jag skall så är det bra.

Jaha, nu blev det en halv novell - det där att "vara lagom" är ju inte alltid så lätt.

Fin vår på er alla!

MrBokstav
4/17/14, 8:51 PM
#10

Är det bara jag som inte känner nått alls. 54 mg är som sockerpiller, varken biverkningar eller effekt. Kanske kanske kan jag fokusera på samma sak längre men aldrig på det jag borde. Minns dock att jag blev lite trött och seg första dagen jag tog 18 mg. Fast jag har faktiskt funderat på om det har mer effekt än jag tror, fast jag inte märker det. Skulle vara intressant att göra ett uppmärksamhetstest och jämföra med förut. Kanske skulle man få en chock av skillnaden man inte märker… Antar att vi människor är väldigt anpassningsbara, skaffar man nya glasögon märker man at man ser bättre första dagen sen vänjer man sig och känner inte något. Först när glasögonen går sönder märker man hur handikappad man är utan glasögon.

Fialotta89
4/17/14, 11:08 PM
#11

Jag vet inte heller om jag känner någon större skillnad än, är på 36 mg nu. Märker inte av att jag kan tänka klarare o är mer koncentrerad.

Det enda jag märker mer av är biverkningar. Fortfarande huvudvärk o ångesten har väl blivit lite bättre. Har däremot metallsmak i munnen halva dygnet o det kvittar vad jag gör så smakar det som jag har en rostig sked i truten. O sover sämre igen oxå.

Håller väl tummarna att effekten sätter in snart :)

Zaphix
4/19/14, 12:07 AM
#12

18 mg kände jag inte av alls, heller inte 36 mg. Vid 54 mg började jag märka en skillnad, men vid det dubbla 108 mg har jag uppnått full effekt och märker stor skillnad. Ätit det i några år nu och dte har hjälpt mig mycket.

Jag är lugnare, inte lika hyperaktiv, kan fokusera och kan sitta still bättre. Inte alls lika rastlös och blir inte less på mig själv för att jag tycker att jag är så enerverande. Min impulskontroll har kanske blivit nåhot bättre, men inte så bra som man kan önska..

Har ADHD, har mycket mer energi än alla andra, men kan hålla den på en jämn nivå nu även om jag hinner så mycket mer på en dag än folk runt omkring mig som verkar vara i behov av vila titt som tätt.

Deprimerad blir jag trots medicin.. Ångesten är också ständigt närvarande, precis som utan medicin. Inne i en tuff period i vår och är väldigt nära ett totalt haveri. Precis så som mitt liv allid sett ut.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

aekitsune
5/4/14, 9:35 PM
#13

#2 Fick antidepp och ska fortsätta med Concerta till sommaren kom vi fram till. Sen blir det stratera :)

http://aekitsune.blogg.se

Annons:
lokko
5/5/14, 10:49 AM
#14

Jag hade inga påtagliga fysiska biverkningar  när jag började med Concerta. Jag har fått lite spänningshuvudvärk då och då, kanske pga att jag typ "spännde" hjärnan i bland, att jag "nu jäklar ska här fokuseras!", dels för att som beskrivits av fler här ibland biter ihop käkarna, med tiden blev  jag mer uppmärksam på det och fokuserade på att slappna av i käkpartiet, det hjälpte. Sen kunde Concertan ibland öka stresspåslag  vilket oxå kunde ge lite spänningshuvudvärk. Men detta var inget påtagligt och den kunde ibland hjälpa mot just spänningshuvudvärk.

Jag upplevde Concertan som lite nyckfull, det fanns alltid risk (eller möjlighet) att precis som  LaraInSane att hur den verkar beror på dagsformen. Jag skulle vilja beskriva det som att den ökar ALLA tankeprocesser ett steg, som att hjärnans energinivå ökar, men den verkar blint allt ökar. Dvs har man ett ångest/oro så ökar de tankar som ger detta i intensitet vilket kunde vara skitjobbigt, särskilt då man är mer utsatt då, man orkar lixom inte ännu mer jäkla ångest och man bara går och väntar på att effekten ska gå över. I de tillällena kunde nästan ADHD-symptomen öka, man blev mer rastlös, alla tankar surrade ännu snabbare, man fick ännu mindre fokus på att reda ut dem.

När de funkade bra får man visserligen alla tankar -även de destruktiva att öka men man har energi att hitta sitt fokus, hitta sitt lugn, kunna reda ut dem och styra bort de dåliga, att kunna hitta tillbaks. Då kunde de även hjälpa mot ångesten, man fick kraft och fokus nog för att reda ut tankarna så att man kunde släppa dem. Så som  sagt jag upplevde Concertan som väldigt nyckfull, jag kunde aldrig avgöra vilken effekt den skulle ge. Men för mig mest negativ, så jag har bytt till Metamina som funkar super för mig. Jag vet dock väldigt många som Concertan fungerat utmärkt för, så det är omöjligt att avgöra i förväg.

Lev väl.

Upp till toppen
Annons: