Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6323 ggr
[melowi]
2014-04-11 19:49

Medicinering add/adhd?

Som vissa här kanske vet påbörjar jag snart helt en utredning för add/adhd. Misstänker add. Är även deprimerad, tänker väldigt destruktivt och har självskadebeteenden i koppling till mina humörsvängningar. Har pratat mycket om medicinering och vad det finns för hjälpmedel om jag nu skulle ha ADD med min psykolog, vilket jag är 99% säker på att jag har. 
Samtal hjälper inte så mycket trots att psykologen är oerhört bra, så jag har börjat fundera på vad det finns för olika mediciner. 

Har hört/läst att concerta kan förvärra depression och få en må sämre än vad man redan gör. Huvudvärk (som jag har dagligen) och en massa. Som jag har förstått det är Concerta vanligast gällande add/adhd, men tänker doktorerna på eventuell depression när dom skriver ut recept?
Finns det någon medicin som inte påverkar depressioner men som såklart får en att få bättre koncentration och ett stabilare humör? 🤔

Annons:
Jebie
2014-04-11 23:01
#1

Hej! Jag har diagnos ADD + depressiv å har Concerta sedan ca 9 månader tebax. Jag har aldrig provat något stämningsstabiliserande och min läkare ville hellre att vi letade oss fram till rätt dos Concerta än att sätta in nåt antidepressivt. Har inte heller provat något annat cs än Concerta. För mig har det varit struligt att hitta rätt dos men idag känns det bättre. Ställer 2 väckningslarm på morgonen på mobilen. Larm 2 ringer 45-50 minuter efter 1a och är mer en back-up. Tar 54 mg på morgonen som jag tar vid första larmet med någon deciliter vatten och en banan. Sedan ligger jag och drar mig i 45 minuter och kommer sen upp ur sängen utan problem, ofta innan larm 2 ringer! Då äter jag en riktig frukost. Ca 7,5-8 timmar senare tar jag 36 mg, ställer larm på mobilen så att jag ej ska glömma. Dock kan jag inte ta eftermiddagsdosen efter kl 15 eftersom jag då får svårare att somna på kvällen. Då jag tog 72 mg på morgonen och endast 18 på eftermiddagen var jag mkt nedstämd å ångestladdad och kraschade alldeles för tidigt, runt kl 17-18, mitt i matlagning och lekstund med sonen osv. Du skriver att du är rädd för att få mer huvudvärk. Jag har haft spänningshuvudvärk sedan 13-årsåldern pga koncentrationsproblem och stress och ätit massor med alvedon/panodil hela livet och det är först efter att jag fick Concerta som detta släppt. Helt fantastiskt! Jag var väldigt trött i början med Concerta och mådde dåligt då medicinen gick ur kroppen, sk reboundeffekt med förvärrade add-symtom. Hade stora förväntningar på att mitt liv skulle bli så perfekt, att jag plötsligt skulle slippa vara så stresskänslig, sluta tappa tålamodet, slippa utbrott, att jag skulle bli superbra på att organisera och städa och snabbt kunna sätta igång med tråkiga uppgifter osv. De förväntningarna fick sänkas ganska mkt :-). Först med hjälp av KBT kunde det bli lite struktur i vardagen :-). Men Concertan gör att jag inte är nervös för att säga vad jag tycker, att jag vågar ta för mig mer och att jag, i alla fall under 7-8 timmar fungerar bra. Tyvärr är 36 mg ej effektivt vad gäller koncentration och vakenhet för mig, gör mig mer dåsig än 54 mg. 18 mg gav mig mest biverkningar som hjärtklappning, stresskänsla, oro och trötthet. Man får ha tålamod med att prova ut medicinen och hoppas att fördelarna överstiger nackdelarna (eventuella biverkningar). Lycka till med din utredning!

Jag Själv
2014-04-12 11:11
#2

Innan jag fick mina diagnoser klara fick jag voxra utskrivet. Den va helt ok. Här används den för depp, men i andra länder för ADHD oxå. Den har en loknande uppbyggnad som metylfenidat. Jag klarade inte den optimala dosen, men stog på ingångsdosen under utredningen. Fråga din läkare om den. Jag hade stor hjälp av den under väntan. Idag har jag Concerta 2ggr om dagen och Ritalin vid behov. Biverkningen för mig på Concerta är trötthet, men vi jobbar på dosen än å pyttsar upp lite då å då. Läkarn är inne på att jag kanske borde ha Strattera ist.

SgtArdbeg
2014-04-16 22:47
#3

Jag provade Concerta + Medikinet, samt Quetiapin (antidepp/humörstabiliserande och bra för sömnen) under 2013.

Har Asperger, ADD och Recidiverande depression.

Quetiapin fungerade lite VÄL bra. Sov gärna 12-14 timmar och humöret blev FÖR stabilt. Helt likgiltig… Anhedoni!

Har i år bytt till Elvanse och Lamotrigin - och för mig funkar denna kombination mycket bättre! Depressionen släppte och humöret är jämnare och bättre. Lamotrigin dämpar bara "underifrån" (depression), medan Quetiapin dämpar "uppifrån" (hypomani/mani) åxå.

Ett tips är att försöka få prova Strattera och/eller Voxra redan innan ADD-utredning - så slipper du eventuellt börja med dessa och kan gå direkt på Concerta osv…

Freke
2014-04-17 22:56
#4

Självskadebeteende? Hur kan du då va 99% säker på ADD?
Skulle hellre sätta dig i del av bipoläritet ihop med ADD.. isåfall..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[melowi]
2014-04-17 23:36
#5

Tack för alla era svar! 👍

#4 Förstår inte riktigt. Menar du att jag skulle vara bipolär bara för att jag har självskadebeteenden? 🤔 Självskadebeteendena tar jag till i koppling vid humörsvängningarna när det psykiska blir för jobbigt och jag väljer då hellre fysisk smärta. Detta är medvetet men inget jag styr eller kan välja att sluta göra, är som ett tvång känns det som.
Jag är 99% säker på att jag har ADD. Även de på utredningen samt min psykolog tror att de kan vara det. Sedan om jag även kan ha andra diagnoser har jag ingen aning om, men skulle inte bli förvånad.

MrBokstav
2014-04-18 06:03
#6

#5 Vad jag hört kan t.ex. depression ge liknande symptom som ADHD. Vet att när jag gjorde min ADHD-utredning gjorde dom olika tester för att utesluta just depression. Dock skulle jag inte bli förvånad om ADHD kan leda till deppression, du vet hönan och ägget…

Annons:
mayolica
2014-04-18 14:09
#7

#4  Vad menar du?  Självskadebeteende? Hur kan du då va 99% säker på ADD? Skulle hellre sätta dig i del av bipoläritet ihop med ADD.. isåfall..

vad är det för konstigt med självskadebeteende i samband ADD?  Menar du att självskadebeteende endast förekommer i samband med diagnosen bipolär?🤔

~ mayolica ~

Freke
2014-04-18 15:34
#8

#7 Nä, det menar jag inte.. Men självskadebeteende är betydligt vanligare där än hos add/adhd diagnostiserade.

Men vad vet jag? Har bara levt med min diagnos och med ett antal ex som haft sina diagnoser och självskadebeteenden..

TS var din utredning klar? om inte, så vänta då och se vad den ger?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[melowi]
2014-04-18 15:45
#9

Men herregud jag väntar ju!? Frågan var för att en vän till mig som har ADD pratade om olika mediciner, därav frågan. Jag skiter i vilken diagnos jag har, och om jag inte har någon är jag väl bara allmänt skadad personligen.

[melowi]
2014-04-18 15:47
#10

Ursäktar mitt otrevliga svar..

lokko
2014-04-18 17:54
#11

Självklart kan man ha självskadebeteenden utan att ha någon form av bokstavskombination. Jag är tämligen säker på att det är vanligare bland ADHDare än hos "vanliga", det finns mycket i ADHD-problematiken som kan förklara ett självskadebeteende.

Men till mediciner Strattera är en vanligaste alternativet till centralstimulerande såsom Concerta. Strattera har en hel del likheter med antidepressiva läkemedel. Gällande Concerta så är det väldigt individuellt hur den påverkar, att andra fått förvärrade depressionssymptom behöver inte alls betyda att du får det. För vissa har den motsatt effekt, den höjer koncentrationsförmågan så att de kan reda ut sina depressiva tankar, de får lättare att få kontroll över dem. Men sånt här ska ju läkarna ha koll på, i samband med att du påbörjar medicinering så ska du givetvis informera läkaren om dina depressioner och självskadebeteenden. Samt görs det rätt med medicineringen av centralstimulerande så ska det  gå långsamt med upptrappningen, dvs du ska märka i god tid om det påverkar ditt humör negativt. 

Funkar inte dessa finns numer som nämnts ovan numer även Elvanse, som är centralstimulerande, men "snällare". Metamina har funkat för många som just fått depressionsymptom av Concerta, det dock svårt att får förskrivet, då det av nån idiotisk anledning inte är godkänt av LMV och därför kräver dispens.

Quetiapin, Lamotrigin Ergenyl etc används i samband med behandling av bipolaritet. Det är relativt vanligt med bipolaritetssympton bland ADHD,  ofta kan dessa beskrivas som en slags mikrobipolaritet, dvs humörvägningar som går snabbt, under samma dag eller par dagar. Dvs det kan vara  en del av adhdn, och behandlas i bland med just bipolärmediciner. 

Så sammanfattningsvis: det finns gott om alternativ. Det är inget du behöver oroa dig för just nu, fokusera dig i stället på utredningen; det räcker gott och väl i sig som orosmoment… Sen kan du tag i behandlingsdelen, att prova ut rätt medicin är ett projekt i sig och kan vara utmattande och frustrerande det oxå…

Lev väl.

[melowi]
2014-04-18 23:04
#12

#11 Tack för info! 👍

Upp till toppen
Annons: