Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 3874 ggr
Bord
4/19/14, 1:37 PM

Utreda eller inte?

Hej!

Jag har en tid för utredning via cereb men har fått kalla fötter. Vet inte om jag vill genomföra utredningen. Är rätt övertygad om att jag har ADD, men inte så grav sort. Har gjort självskattningstest via min husläkare som visar att jag har många av symptomen. Min tanke med utredningen var att jag ska få chans att pröva medicin. Min syster äter Concerta och är hjälpt, kanske hjälper medicin mig också.

Jag är rädd att jag framstår som fördomsfull om jag berättar varför jag tvekar med utredning men detta är mina farhågor:

1)  att bilden av mig själv ska ändras till det sämre, inför mig själv och kanske andra också. Men jag behöver ju inte berätta för någon säger min fru. Sant, men kanske kommer jag känna att jag "mörkar" något. Arbetar som projektledare, mina projekt har gått genomgående bra, så mitt självförtroende är gott. Jobbet är kul, men känner ofta att jag betalar ett högt pris, tänker dygnet runt på projekten. Men bilden av projektledare krockar med min (förmodligen fördomsfulla - ber om ert överseende) bild av en person med adhd/add.

2) känner obehag för de psykologiska tester som ska göras. Känns som jag vägs och mäts. Vill inte ha min mentala förmåga reducerad till en siffra. Tänkte be cereb om att de inte ska berätta någon iq-siffra, eller liknande siffror till mig, hoppas att de kan gå mig tillmötes med det.

De problem jag upplever som jag relaterar till ADD är framförallt att jag blir frånvarande och tappar all form av grundgas på min fritid. Svårt att hantera enkla tråkiga vardagssysslor. Och saker som andra tycker är rätt okomplicerat, som att åka till badhus med mina barn, fyller mig med skräck. Det kräver mer energi än en hel arbetsvecka för mig. Jobbet rullar på riktigt bra, har hittat strategier för att skapa struktur och tydliga mål. Skriver ned ALLT som ska göras som en manisk, och det funkar faktiskt.