Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2620 ggr
Svartkatt
4/29/14, 11:19 AM

Problem i skolan

Jag fick min ADHD diagnos under 2013, och äntligen så trodde jag att mina problem med skolan skulle vara lösta. Men, vad fel jag hade, har inte fått något speciellt bra stöd och absolut ingen förståelse alls.

Engelskan är värst, inte för att jag inte kan, utan för att jag känner mig osäker och utsatt och får världens ångest inför varje lektion. Min lärare har hela tiden pressat mig, och sagt att jag måste göra si, och så. Nu har jag en muntlig presentation kvar att göra, den som jag gjorde bara inför henne var tydligen inte nog.

Den här presentationen har förstört hela mitt påsklov, har inte kunnat tänka på nått annat. Kan inte sova på nätterna, och jag har ångest på dagarna. Jag har försökt på alla sätt och vis att försöka förklara för min lärare att jag kan göra presentationen inför bara några stycken, kanske några ur personalen. Men hon står fast vid att den ska göras inför hela klassen. Den kvinnan tar livet av mig, hjälp?! 

Nu blev det här säkert helt otroligt stökigt osv, förlåt. Men jag mår så fruktansvärt dåligt över detta..

Annons:
VildaVittra
4/29/14, 11:32 AM
#1

Kontakta rektorn. Givetvis ska de kunna erbjuda dig en lösning där du slipper ha så mycket ångest.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svartkatt
4/29/14, 11:45 AM
#2

Rektorn har jag pratat med upprepade gånger, den kursansvariga har jag också pratat med ett par gånger och när detta inte har hjälpt har jag pratat med "huvudmannen" för organisationen som håller i folkhögskolan. Jag har frågat efter kursplaneringar där jag klart och tydligt ser vad jag ska göra, böcker i ämnen som jag tycker är jobbiga och där den befintliga boken är helt oläslig för mig, plus något litet rum där det inte är så mycket oväsen. Det har inte hänt någonting, alls..

Engelskaläraren talade om för mig att det var mitt ansvar att ta reda på vad som händer nästa lektion, sätta in saker i pärm med mera. Men när man frågar henne vad vi ska göra nästa vecka, så har hon själv ingen aning.

lokko
4/29/14, 12:14 PM
#3

Skjut kärringen!

Du verkar ju ha gjort allt som går för att få stöd från skola, imponerande -dessa krig är inte lätta. De verkar inte ha förmågan att hantera situationen. Så vad göra? För sent att byta skola. Skolan vägrar ändra på sig. Vägrar vara tillmötesgående. Blä. 

Kan du anpassa dig själv mer? Tänja på gränserna. Vad skulle de säga om du spelade in din föreläsning i frväg och sen på presentationen spelar upp den? (Du du kan ju mima och dansa till den…). Jag brukar när jag är osäker inför presentationer förbereda mig överdrivet mkt. Jag brukar ha två manus med mig. Ett med stödord, riktlinjer, lite punkter som stöd för att kunna prata fritt. Sen har jag ett ord för ord manus, om jag tappar bort mig inte vet vad som ska sägas edyl. då kan jag köra på det.

Tysta rum - har d letat i hela skoaln? Nån stans i nån källare? I nån bortglömt anex? Jag brukar ofta kunna hitta något rum som är isolerat från omvärden, i värsta fall låser jag in mig på toa… Funkar hörlurar för dig? som ett alternativ till att fysiskt avskärma sig.

Lev väl.

Svartkatt
4/29/14, 12:40 PM
#4

Det är en aningens försent för att kunna byta skola, har bara några veckor kvar nu. Men kommer inte att kunna få ut något omdöme, har för dålig närvaro, gissa varför?! 

Jag har försökt att anpassa mig, har med mig min egna dator till skolan, eftersom att de som finns där måste stanna där. Och då får jag ju inte med mig arbetet hem.. Läxorna är många, har försökt att få det lite mer uppdelat, men det är tydligen omöjligt..

Jag har ingen aning om vad de skulle säga om jag spelade in presentationen i förväg faktiskt, den tanken har jag inte ens tänkt. Gjorde en annan muntlig presentation inför läraren förra terminen, men det duger tydligen inte, måste göra inför hela klassen.

Jag får sån ångest att jag inte ens kan äta, maten kommer upp tillbaka om jag väl har lyckats att få ner den. Är så otroligt stressad över skolan hela tiden, tänker bara på det.

Ja, har varit på rektorn flera gånger, haft upp det på möten mm. De rum som finns används av andra (tyvärr stökiga) elever. Och något specifikt studierum hade dom inga planer på, men att göra i ordning ett musik/lätträningsrum gick fort trots att vi har ett gym 50 meter från skolan och ingen musikklass.

Hörlurar går ibland, om det inte är för  mycket spring omkring mig. Vilket det ofta är, förut kunde jag sitta i biblioteket när jag inte ville bli störd. Men klassen är större och stökigare nu, så utrymmena är begränsade.

Just engelskatanten har jag lite lust att avrätta offentligt, jag har aldrig tidigare mött en så fruktansvärt oförstående, principfast och gammalmodig lärare.

Freddy H-K
1/12/15, 11:34 PM
#5

Nu är jag kanske lite sent ute här. Men be föräldrar, läkare, kurator, psykolog prata med dem 🙂

Freddy H-K
1/12/15, 11:42 PM
#6

Förresten har du märkt någon skillnad annars efter diagnos när det gäller medicinering? 🙂

Annons:
Lakeside
1/13/15, 11:37 AM
#7

Att presentera inför en grupp förstår jag kan vara väldigt obehaglig. Men du måste väl nästan kunna kräva att få göra det enbart inför läraren åtminstone? Att presentera något inför en klass kan ju även innebära en massa störmoment från alla åskådare. Annars kanske du kan få en kompromiss med att ta med några få studenter och läraren och redovisa i ett mindre rum? Får du inte hjälp tycker jag absolut du ska gå till rektorn som någon skrev alt. kurator/skolsyster eller/och någon lärare som du har förtroende för. Det är ju inte antalet människor som kollar på som är det viktiga i momentet men någon åskådare kan jag förstå att läraren vill ha, speciellt om det ska vara frågestund efteråt.

Jag minns att jag skolkade en gång från en redovisning i svenskan för jag visste att jag bara var tvungen att redovisa för några få i ett mindre rum då. Avskydde också sånt där och gör fortfarande. Önskar verkligen att inte var så. 

Ett tips är att öva inför familj/vänner några gånger. Gör helt enkelt presentationen för dom och ta emot deras feedback. Har du gjort den ett par gånger innan kommer du känna dig säkrare och du får öva på uttal/grammatik eller vad det nu kan vara som du oroar dig mest för.

Lycka till

Upp till toppen
Annons: