Annons:
Etikettadhd-add
Läst 14234 ggr
pernillaa
5/13/14, 8:37 AM

ADHD och ljudkänslig

Hej

Jag har ADHD och undrar ifall någon fler som har det blir stressad när det blir mycket ljud ikring er?

Jag är jättekänslig. Får typ panik om båda mina söner står och pratar/skriker. Min yngre son är i en period nu då han vill ha allt på en gång och inte förstår ordet vänta och tar det då 20 sekunder att göra mackan som han vill ha så står han hela tiden och skriker "Macka! Macka! Macka! Macka! Mackaaaaa!" och jag blir helt enkelt panikslagen. Jag blir så himla stressad. Har provat använda öronproppar och bli genast myyycket lugnare. det är fortfarande en stressig situation men jag har inte totalt panik.

Är också väldigt känslig för störande ljud som gnissel och när någon smaskar. Blir så sjukt irriterad och står bara inte ut!

Någon som känner igen sig?

Har funderat på att köpa nå hörselkåpor bara till mig som jag kan ta till när det blir för livat kring mig…

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
kalindas
5/13/14, 8:44 AM
#1

Har dåligt koll på om ADHD har det problemet. Men de inom autismspektrumet har det ofta.

Prova att köpa rejäla jobbhörlurar med radio i och se om det fungerar.

/Elisa

Praefatio
5/13/14, 8:58 AM
#2

Det är nog inte ovanligt. Precis som hos autisterna har vi ju problem med att filtrera bort intryck och hjärnan tar liksom åt sig t.ex. ljud- och synintryck mycket snabbare. Jag har samma problem som du.

Lakeside
5/13/14, 9:15 AM
#3

Jag tror det är vanligt men kanske inte enbart pga. ljud utan intryck överlag eftersom personer med ADHD tar in mycket mer runt omkring sig hela tiden. 

Jag tycker det är jätte jobbigt att vara nykter på en fest t.ex. för jag blir super trött efter ett par timmar och kan inte längre koncentrera mig på vad folk säger då. Jag har inte upplevt riktigt samma med alkohol i kroppen, antar att det trubbar av sinnena lite.

Har jag varit på stan eller handlat kan jag bli så trött att jag går och lägger mig och sover en stund när jag kommer hem. Jag är under pågående utredning.

Men jag upplever det som ganska jobbigt och det är inte alls kul att orka ett tag sen vara tvungen att gå hem utan att folk förstår något alls…

lokko
5/13/14, 10:40 AM
#4

Jag känner igen allt du skriver Lakeside. Länge trodde jag att jag var extremt introvert och blyg eftersom jag alltid blev stressad och utmattad när jag var på exempelvis fester, men fick inte riktigt ihop det eftersom jag samtidigt inte kände mig värst blyg…

ADHD och och känslighet för intryck är vanligt, överkänslig mot ljud (jag hade hörselkåpor i skolan ett tag som barn), doft (jag hatar personer som har för mycket parfym!), känsel (många föräldrar till  ADHD-ungar kan berätta om besväret med att hitta byxor som inte skaver, jag hade alltid snickarbyxor och klippte av tvättrådslappen i kalsongerna som barn. Jag är inte lika känslig längre men kan tycka det är extremt obehagligt när någon rör vid mig om jag inte med på det) och det finns säkert de som tycker det är obehagligt med ljus (jag kan upleva det jobbigt med mycket rörelse omkring mig, som på en fest eller på gympan).

Många med ADHD har svårt att filtrera bort intrycken, alla intryck kommer med lika stor kraft, - uppmärksamhet/ fokus som är grunden i ADHD handlar ju mycket om at filtrera bort det som för stunden är ointressant, detta sker undermedvetet, automatiskt i normalfall. För personer med ADHD innebär detta ofta att de kognitivt måste filtrera bort intryck, dvs vi måste helat tiden med tankarna tränga bort det som inte är relevant- -Klart som f-n man blir trött om 80% av tankekapaciteten går åt att filtrera bort onödigt bakgrundsbrus. Sen är ju det ju inte bara yttre brus som inte filtreras bort utan även inre brus, alla ovidkommande tankar kommer med lika stor kraft som de som är relevanta för stunden.

Lev väl.

Stressfia
5/14/14, 8:26 AM
#5

Shit vad jag känner igen mig!!!! Skulle kunnat skrivit det själv. Får svårt att andas och typ yrsel när det blir för mycket ljud och stim. Hörselkåpor med radio som någon redan nämnt funkar jättebra! Testa det. Själv tar jag en antistress medicin, som lugnar mig något.. Dock gör den mig glömsk :/ önskar det fanns något som fixade allt!!

pernillaa
5/14/14, 12:16 PM
#6

Ja jag själv kan inte äta Concerta för det gör mig aggressiv men är så sjukt trött och förvirrad utan. Så förstår dilemmat litegrann.

Tack för era svar

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
tarotlasse
5/14/14, 4:54 PM
#7

Jo det stämmer och du har helt rätt vi med ADHD kan vara extremt ljudkänsliga men det varierar ju även här från person till person.

Även om vi har samma diagnos.  

Jag har arbetat många år i en tyst miljö som foto tekniker framför en dator och har aldrig märkt av detta med ljudkänslighet så har aldrig varit ett problem för mig.

Men så skolade jag om mig och började arbeta inom vården och under en period så arbetade jag som elevassistent på en skola.

Jag märkte att jag blev extremt trött och att jag fick fruktansvärt svårt att koncentrera mig och att jag var totalt utslagen vid middagstid.

Då vi hade gympa direkt på morgonen en dag i veckan och alla vet väl hur ljudet kan vara i en gympasal.

Jag var så utslagen redan efter gympa lektionen så jag fick gå hem redan efter första lektionen på dagen.

När jag gick till läkaren så sa läkaren att vi med ADHD ofta var väldigt ljudkänsliga och att vår hjärna  inte kan sortera alla dessa ljudintryck och då blir vi  fruktansvärt trötta och  han sjukskrev mig.

Han sa att den ljudnivån i skolmiljön var inget att rekommendera som yrke för mig så jag borde titta efter ett annat arbete.

Då kan man fundera på alla dessa ADHD barn som dagligen är illa tvungna att vistas i skolan och denna ljudmiljö hur tusan mår dom?

Samma sak märker jag av att gå på en konsert även om jag gillar detta med musik så blir jag totalt utmattad efter ett konsert besök.  

Eller när jag genom mitt nuvarande arbete följde med på en bussresa. Den var enormt kul och vi besökte även flera intressanta platser.

Men efter en hel dag med kacklande personer i en buss så var jag så slut i huvudet och jag fick sjukskriva mig i en vecka efter denna bussresa.

Detta var väldigt vanligt bland oss med ADHD och andra med neuropsykiatriska funktionshinder berättade min läkare.

Lasse

Labolina_73
6/4/14, 6:26 PM
#8

Jag har oxå detta problem, det är jättejobbigt somså mycket annat man måste tacklas med. 

Eller när det är "surrigt" som i ett rum där många pratar samtidigt. Blir galen, jag kan inte lyssna på den jag pratar med utan flackar med blicken och försöker höra vad alla säger.. hm det säger ju sej självt att man inte kan göra, men bara att försöka göra det är ju jättepåfrestande. 

Man kan tycka, men låt bli då. mmmm jäkligt lätt..  

Så ljudkänslighet är nog inte helt ovanligt.

MVH Linda

Lakeside
6/4/14, 6:53 PM
#9

Jag kan starkt rekommendera hörselkåpor, jag har precis skaffat det på jobbet. Dock så är dessa utan musik eftersom jag blir distraherad av musik. Det hjälper inte till 100% men i kombination med medicin så tycker jag att det är stor skillnad. Däremot så skärmar de ju inte av folk som går omkring och rör sig i närheten vilket jag blir distraherad av också. Det är ok så länge jag inte har alltför koncentrations krävande uppgifter men kräver något mycket koncentration kan jag bli tokig rent ut sagt ;). 

Och som #8 skriver, det är jätte jobbigt att hela tiden ofrivilligt lyssna på andras samtal och spetsa öronen för vad folk säger runt omkring. Tur att vi är fler som är likadana, det är alltid lättare :)

murmilura
6/5/14, 8:58 AM
#10

Har samma problem! Får panik när flera pratar och sätter ofta in musik i öronen på offentliga platser med mycket folk (stan, tåg, buss osv). Ogillar också när det ska vara tyst och någon ABSOLUT måste smaska tuggummi så högt hen bara kan eller ha ljudet på mobilen när hen smsar.. Har inte fått diagnos utan går i väntan på utredning för ADHD och autism. Ska nog också kolla in hörselkåpor!

thenewbreed
6/5/14, 9:22 AM
#11

Jag är diagnosticerad med ADD och jag är precis likadan. Jag har varjedag efter skolan sovit i några timmar för att jag blir så utmattad. så himla jobbigt. klarar heller inte av att umgås med folk eller vistas i det offentliga under en längre period. MÅSTE ha musik om jag ska klara åka kommunalt t.ex.

Medarbetare på bildredigering! :)

lokko
6/5/14, 1:07 PM
#12

Jag gick på en kurs  via landstinget förra året som vände sig till personer med ADHD, lite mindfulness, lite teori om ADHD, lite KBT etc. Det bästa med kursen var ändå att få del med sig av sina erfarenheter med andra i samma situation. Ljudkänslighet var en sak som vi alla delade, både för mycket ljud som vi ofta blev helt utmattade av och för små ljud som aldrig går att ignorera som hela tiden suger ut vår uppmärksamhet och som tröttar ut på ett mer obemärkt sätt. Vi hade kursen i en typisk landstingslokal, kalt inrett med white board och stapelbara stolar, surt kaffe och en stor väggklocka som tick tacK tiCK tACK tICK TACK TICK TACK… Vi stördes alla av klockhelvetet och det blev snabbt en rutin  att det första vi gjorde var att slänga ut den i korridoren innan mötet. Ibland är det så skönt att dela såna bekymmer med andra att få förståelse, att inte bli betraktad med oförstående lätt besvärade  blickar när man undrar  om man kan ta bort en sån för andra obemärkt sak som en tickande klocka

Lev väl.

pernillaa
6/8/14, 6:40 PM
#13

Skönt att det är så många som känner igen sig. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Upp till toppen
Annons: