Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1010 ggr
jen83
2014-05-17 19:05

min son Ha blit manisk å nest intil psykotisk

Hej ja ha en son som bli 8 om et par vekor, han fik sin diagnos adhd/as ner han va 6 å ha gåt på medesiner sen des å de ha ju gåt up å Ner kan man seja. Nu ha vi hat poblem at få han öka i vikt så dom ha int kunat öka dos han ha trots deta etit neringsdryker lenge 3/Dag men nu ha han börj få bröstsmertor som jer kramp i arm samt blit manisk å nestan psykotisk, veldit myke agresivitet å dom sa at de kan bero på stratteran å dom ploka bot al medesin even medikonekt å ha nu sat in zyprexa fö at få han minre manisk men e de nån som vat me om nåt sån her? Bli veldit orolit då han kan va gla ena sekund sen galen å hel tom i bliken,gå int få kontakt me han! Dom ska jöra er eeg fö at se så han inte ha ep då de kan visa sej på deta set oså å han mins ju int va han sat eler jort unde utbrotet! Taksam fö råd tips va man kan jöra

Annons:
: )) kram
2014-05-17 19:12
#1

Stackars pojk som ska behöva må så. Jag skulle råda dig som förälder att gå till olika läkare och se vilka mediciner som verkligen behövs och om ni kan minska på någon sort. Hoppas du får i honom bra och nyttig mat också. Men för mycket mediciner eller fel sorter kan knäcka vem som helst. Hoppas verkligen att ni blir väl bemötta i sjukvården. Var rädd om eran pojk och hoppas att ni får rätt hjälp.

Hjärta

spidey
2014-05-17 19:17
#2

Det går knappt att förstå ditt inlägg, behärskar du svenska språket?

Från vad jag kan utläsa så tror läkarna att problemen uppstått i samband med medicinering, alltså biverkning på medicin? Men att de vill utesluta epilepsi? 

Kan mycket väl vara medicineringen som spökar.

Mani är ett tillstånd som håller i sig över en vecka i taget, 4 dagar för hypomani, och de växelvisa kast din son upplever skulle väl inte klassas som någon form av mani. Utbrott är väl inget ovanligt bland ADHD-barn, fast det du beskriver (extrema utbrott helt utan någon synlig orsak?) har jag endast sett hos autistiska barn.

Tror du ska lita på läkarna och vända dig till sjukvården i första hand. Utan att ha sett barnet är det omöjligt att spåna.

jen83
2014-05-17 19:32
#3

#2 Til å börj me så ha ja fåt svår stroke derav stavnig! De e int ovanlit me utbrot,men han ret va d e så asgarvar,kan int sita stil,mit i skratet bli han oxtokit,sen asg ijen sen mit i gråt jo han e manisk! Som ja skrev Ha han både adhd/as så autism spektrum Ha han men han e hel föendrad å inan Ha han int myke medesin endast två olika men efte deta betende tog dom bot ADHD medesinen å sate in antipsykotisk i form av zyprexa! jivetvis lita ja på han lekare å vi ha tät kontakt Men tenkte om d fins nån som set liknande betende!

spidey
2014-05-17 19:46
#4

#3 Aha, jag undrade bara ifall du hade (i så fall) föredragit att skriva på annat språk. Men då förstår jag.

Nej, det är inte mani. Som sagt. Googla mani så ser du vad det betyder.

Som sagt så ja, jag har sett liknande beteende, även om din son låter mer "svängig" i sina utbrott. Låter inte bra alls, hoppas ni får snabb och ordentlig hjälp. De gånger jag har sett något liknande har det varit hos barn med relativt svår autism, dock låter det som att det dykt upp plötsligt för din son, och så var det INTE i de fall jag bevittnat. Och att han inte minns efteråt, låter ju som epilepsi och verkligen inget som sitter på ren beteende-nivå. Minns din son vad som skedde precis alldeles innan utbrottet? Måste vara otroligt påfrestande för både honom och er. Håller tummarna för att det är medicinerna som spökat, då det problemet lär vara lättast löst.

jen83
2014-05-17 19:53
#5

Fast vi va hos lekaren på bup sama dag deta start å han sa at han va manisk betede sej som om va rejelt hög typ svåt at beskriv jenom text ja ha jobat me maniska meniskor å han va d tro mej! efte han fåt ny medesin så e d svengit i humör inan va de konstant! Vist kan de va ep oså men deta tilstånd va hel sjukt! Som sagt jobat me deta men de e silnad ner d e ens eget barn å man bli så maktlös! De va fler lekare samt sötersker som tog Hand om han den dag å ala sa dom sama sak

Cragan
2014-05-18 02:45
#6

hur funkade han utan medecin? finns nämligen dom som blir som zombies mer eller mindre förutom enstaka starka känslor på ADHD medecin. sett mer än en som beskrivit sitt barn som helt dött i ögona på medecin men dom flesta slipper att att starka känslor som aggresivitet hittar fram.  

för kunde ni hantera han utan medecin så prova igen utan och lär lärare och andra som behöver hantera grabben hur ni gör för att lungna han utan medecin, fråga även pojken om han vill ha medecin eller ej för vill han ej och får ändå kan det vara skälet till reaktionen.

Annons:
: )) kram
2014-05-18 08:02
#7

Jag skulle absolut gå till fler än en läkare. Endel läkare vill bara ösa på med mediciner istället för att hjälpa till på andra vis. Det kan ju finnas metoder som är mycket bättre för eran son. Olika slags terapi där man verkligen lär sig förstå om pojkens reaktioner och hur man kan hjälpa honom. ALDRIG mer medicin än vad som VERKLIGEN behövs. Kan du ge honom färskpressade grönsakjuicer och frukt/bär smoothies med mycket näring och som smakar gott så är det toppen. Det hjälper kroppen att hjälpa.

Hjärta

: )) kram
2014-05-18 08:23
#8

Gillar han att bada eller simma/ flyta? Sköna bad kan vara lugnande. Gillar han att gunga? Gillar han massage på fötterna? Klassisk musik? Tänk på att ge honom det han gillar vad det nu må vara. Så att inte allt handlar om läkare och sjukvårdsmiljö. Jag hoppas att något/ någon kan hjälpa dig att hjälpa honom. När barnen mår bra mår föräldrarna bra. Så är det ju.

Hjärta

jen83
2014-05-18 12:16
#9

Han lekare jer int medesin i onödan d lov ja å han bli arj som en normal 8 årig ner han ha medesin så han behöv den verklit,vi ha en superbra lekare å söterskor på bup som int jer medesin om d verklit int behöv! Han sejer selv ner han börj me medesin at nu må ja bra,ja slå int anra lengre på sama set å ja ha fåt masor kompisar fö dom e int räda lengre!

: )) kram
2014-05-18 12:23
#10

Det låter underbart att du känner att du har läkare och sköterskor på din sida. Jag blir glad för dig och pojkens skull : ) det bästa är ju att han har kompisar! Underbart! Och du är fin som skriver och kämpar på för din pojk : )

Hjärta

jen83
2014-05-18 12:31
#11

Min barn e de viktiast som fins å d fins int nåt ja int skule jöra fö dom :) Men bar avakta å se va eeg visa å va dom sejer :)

: )) kram
2014-05-18 12:35
#12

Du är en fin mamma!!!! Underbart!!!!! Ja avvakta och se  - och jag önskar såååååå att du får en bra lösning på hur ni kan göra för att hjälpa din fina pojk på bästa sätt.

Hjärta

Ladydragon
2014-05-18 13:05
#13

T.S en fråga har du funderat på att använda något program för rättstavning? jag förstår att du har dina svårigheter men för mig till exempel så är det totalt omöjligt att läsa vad du skriver och förstå det hela

Annons:
jen83
2014-05-18 15:07
#14

Tyver Ha ja int nåt på luren å dator klar Ja int at sita vid då ja ha 1 funger öga å få då veldit ont i huvet av fö stor skerm

Emo
2014-05-19 09:56
#15

#13 Jag har inga problem alls att förstå vad jen83 menar. Det är nog väldigt olika hur lätt eller svårt vi har att förstå andra.  Det verkar som om vi är många, som kan läsa hennes texter utan problem med tanke på alla svar hon får.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: