Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1689 ggr
Mysan_
2014-05-19 20:00

Så måste det vara!

Hej, har funderat några veckor på om jag kan ha Aspergers Syndrom, som ni som läst min andra tråd kanske vet. Har väldigt många symtom på det (som jag skriver längre nere sen). Sedan, efter någon vecka, började jag fundera lite på ADHD. Sedan läste jag mer om den diagnosen. Började fundera lite allt mer på att jag kan ha det. Men nu, när jag nyss läste - jag kände igen mig så mycket! Alltså, tror nästan att det är säkert att jag har någon av dom diagnoserna! Jag skiljer mig så mycket från alla andra i klassen!

MINA SYMTOM PÅ ADHD:

• Jag har superdupersvårt att koncentrera mig! Måste sitta ensam i ett eget rum, fast det är lite som en fördel, då jag gillar att vara ensam. ;)

• Har jättesvårt att uppmärksamma mig på andra.. Är jättestörande att få "Men lär dig lyssna då!" till svar när man frågar en kompis vad läraren sa, och erkänner att man inte lyssnade.

• Jag har svårt att tänka efter innan jag gör saker, och kan lätt göra något olämpligt/elakt, och även säga sådana saker. Brukar ofta kalla typ allt för "bajs" när jag blir sur på någon/något osv.. 🤫

• Jag har jättesvårt för att ta instruktioner. T.ex "Den blå boken ligger på den längsta hyllan till vänster, kan du hämta den?" osv. 

• Jag blir hyperaktiv ca 2-4 gånger om dagen. Då springer jag runt, och uppskattar att bli jagad och att småretas lite med andra. Dock förolämpar jag inte, utan springer mest runt och kastar kottar på andra eller petar på dom. Detta gäller dock i skolan, springer inte runt på stan och gör detta xD

• Jag frågar frågor om ALLT! Och om jag frågar en fråga, och personen ska svara, avbryter jag dennes svar med ännu en fråga.

• Jag tappar jättelätt fokus på allt, och om jag håller på pratar, kan jag i nästa sekund vråla "TITTA, ETT RÅDJUR!" om jag ser ett rådjur osv.

• Jag har svårt att prata när jag blir nervös/upphetsad, och stammar och säger samma ord flera gånger då. Fast när jag blir upphetsad hörs det verkligen på mig! :P

• Jag skrattar åt saker som inte är roliga, och kan börja skratta när någon är arg! Får lätt skrattanfall på lektionerna.

• Jag är riktigt nyfiken och tycker att det mesta är intressant.

• Är jätteglömsk och slarvig

MINA SYMTOM PÅ ASPERGER:

• Har jättesvårt att förklara saker, även enkla.

• Har svårt att förstå andra.

• Tror att andra ska fatta vad jag menar, hur odetaljerad jag än är.

• Har jättesvårt att vara social. Ser ingen mening att umgås med andra, man blir bara trött och uttråkad av att sitta still och prata.

• Är riktigt ljud och ljuskänslig.

• Har svårt att skilja på å, ä och ö.

• Hatar ögonkontakt och att folk petar på mig, särskilt mitt hår.

• Är riktigt blyg

• Är jätteglömsk

SKRIVER MER SEN, HAR INTE RIKTIGT TID JUST NU!

Annons:
Zaphix
2014-05-19 20:06
#1

ADHD.

I alla fall av de symptom du listade..

Men är det ett problem i vardagen? Hur går det i skolan? Har lärare och/eller föräldrar märkt av problem? Hur fungerar det hemma?

Är detta något du behöver hjälp med?

Hur stora är problemen för dig, vilka hinder sätter de upp?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Manveru
2014-05-19 20:34
#2

Kan ju vara värt att påpeka om du nu inte tänkt så redan att det är fullt möjligt att ha både och? Är väl snarare mer regel än undantag som jag förstått att man ofta har åtminstone drag av det ena med det andra.

lokko
2014-05-19 20:34
#3

Det är inte ovanligt med en dubbeldiagnos. Sen kan man ju ha mer eller mindre symptom, man kan ha drag av det ena men inte tillräckligt för en diagnos. NPF är ju till stora delar en bedömningssak, dvs när blir dessa symptom - som jua alla har mer eller mindre- så stora att de medför et problem och att det rör sig om en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. 

Själv har jag en ADHD-diagnos, men med många drag ur autismspektrat dock inte tillräcklig för att få en diagnos (men mkt nära gissar jag). JAg är förövrigt övertygad om att autism, ADHD och bipolaritet egentligen är samma sak, att det är samma vajsing i hjärnan men som ger sig olika uttryck i olika individer.

Lev väl.

Manveru
2014-05-19 20:36
#4

#3 Mer eller mindre övertygad om samma sak.

Mysan_
2014-05-19 20:52
#5

#1 Är det ett problem i vardagen? På sätt och vis. Tolkas som oerhört barnslig, fast även fantasifull och kreativ. Dock är det jättejobbigt i skolan, koncentrationssvårigheterna får mig att vilja spy! Dom påverkar jätte mycket. Har även svårt att läsa faktatexter och tråkiga texter, som det inte händer nåt i, och min handstil är dock inte den bästa heller, fast är enligt läraren bäst i klassen på stavning. ;) Har också dålig impuls, samt dåligt tålamod och svårt att sitta still. Hur går det i skolan? Svarade på det där uppe, kan dock tillägga att jag har oerhört svårt i matte, särskilt subtraktion. Har lärare och/eller föräldrar märkt av problem? Mamma och pappa tycker jag beter mig lite underligt. Har dock inte berättat mina misstankar för dom. Dom tycker också att jag är skitjobbig som inte kan ge "riktiga svar" på deras frågor. Hur fungerar det hemma? Allt är bra. Jag är dock lite småbråkig ibland, fast dock inte mot mamma och pappa, utan mest mot mina 2 syskon. Brukar retas med dom. Dock kan jag vara lite uppkäftig också, fast det var mer när jag var mindre. Är inte särskilt social, sitter mest vid datorn eller är ute och går ensam. Brukar gå ut på en promenad när jag är hyperaktiv, för att lugna ner mig lite. Skulle själv känna att jag vill ha hjälp.. Mest av allt med impulsen och koncentrationen.

Mysan_
2014-05-19 20:59
#6

#3 Har faktiskt funderat på både och.. Tror jag kommer få en riktig diagnos på ADHD, med många drag av Asperger. Har dock många fler symtom än dom jag listade upp. Orkade bara inte skriva upp alla på samma gång.

Annons:
Mysan_
2014-05-20 08:00
#7

FOTRÄTTNING AV TRÅDEN…

ASPERGERSYMTOMEN:

• Jag kan störa mig på om andra inte ser neutrala ut. T.ex att dom har smink eller har lockat/plattat håret.

• Jag är lättirriterad

• Jag är trögtänkt och förstår sällan riktigt vad andra menar, och andra förstår inte mig så bra heller.

• Jag vill alltid sitta på samma plats, göra allt i samma ordning osv. Känns jättekonstigt annars, och hatar skillnader. T.ex brukar jag alltid klä på mig i samma ordning. Och en gång när jag hade möblerat om i mitt rum (även om jag bara flyttat sängen och akvariet) blev jag jättefrustrerad, och kunde inte sova på hela natten!

• Jag har svårt att förstå hur jag ska bete mig i olika situationer.

• Jag hör ovanligt bra (kan höra folk som viskar/pratar tyst tydligt på flera meters avstånd)

• Jag gillar att vara ensam, och om jag ska leka med någon vill jag bara att det är den personen och jag - inga fler.

• Jag har bara en kompis, som jag är alldeles fäst vid, för alla andra tycker att jag är konstig och korkad

• Jag vill leka samma saker hela tiden, och vill bara vara med dom som har lika intressen

ossilian
2014-05-20 14:12
#8

Det är intressant att läsa dina inlägg. Får jag fråga hur gammal du är? Ditt sätt att skriva är väldigt moget och korrekt, men du skriver också att du "leker". Det gör mig lite förvirrad. Vad säger dina lärare om dig och dina eventuella svårigheter på tex utvecklingssamtal?

[Chrysabelle]1
2014-05-20 14:43
#9

Men gå och gör en utredning då?

Mysan_
2014-05-20 16:20
#10

#8 Jag är 11 år. Dock är jag nästan den enda i klassen som "leker". Jag låtsas vara djur, leker med Littlest Pet Shop osv. 🤫 Är dock den enda i klassen som leker med Littlest Pet Shop, dom andra tycker jag är barnslig som gör det - men jag tycker det är roligt! Jag har inga problem med att skriva på datorn/mobilen, men i verkligheten är min handstil rätt slarvig. Fast jag har rätt bra fantasi när jag skriver, och har inte särskilt svårt för att sätta punkter osv.

Brukar inte prata så mycket med lärarna.. Fast min mattelärare har dock märkt att jag brukar ligga efter, att jag inte lyssnar på genomgångarna och att jag har svårt för matte. Även mina föräldrar tycker matte går dåligt för mig. Helst vill dom att jag tar hem matteboken, men jag hatar läxor och hemarbeten! Brukar vara jättebråkig när jag ska göra läxorna.. 🤫 Mina föräldrar brukar fråga om jag har läxor. En gång ljög jag till och med att vi inte hade det, även om vi hade det.. ☺️ Har dock själv berättat för min "riktiga" lärare att jag har svårt för huvudräkning (särskilt subtraktion), men hon tog inget allvarligt av det. Fast hon tycker att jag är väldigt fantasifull och kreativ. Och att jag pratar/låter/rör mig för mycket. Och att jag skiljer mig lite från alla andra i klassen. Och så kladdar/blöter jag ner mig mycket, har dålig impuls. Har också jättedålig finmotorik - och blir jättelätt sur när vi ska t.ex sy osv. Jag blir också sist klar med och behöver ofta mycket hjälp med alla uppgifter. T.ex håller vi på bygger fågelholkar på träslöjden - ligger efter. Och minns särskilt en gång när vi skulle göra egna kuddar på syslöjden. Det var jättesvårt och pilligt! Och jag blev färdig med min kudde sist av alla.

#9 Jodå, det ska jag. Ska prata med skolsyster imorgon så kontaktar hon säkert mina föräldrar, så bokar dom tid hos BUP.

Zaphix
2014-05-20 16:41
#11

Sedan är ju alla olika också, det behöver inte betyda att man har en diagnos.

De viktigaste kriterierna är att man har betydande problem i två olika miljöer, för dig är det väl skolan och hemma.

Men en utredning är bra om du känner att du har problem, diagnos eller inte så borde barn få hjälp med de bekymmer de har.

Jag har ADHD och är rätt lik dig. Som barn hade jag stora problem med det mesta som hör diagnosen till. Kunde inte sitta still, koncentrera sig var väldigt svårt, pratade alltid för mycket och fick hela tiden tillsägelser om det. Hade svårt för att hejda mig i ord och handling, hade inget som filtrerade mig. Vilket gjorde att jag ofta fick samtal med läraren om att jag sagt saker jag inte borde eller gjort saker jag inte borde gjort.
Saker andra tänkte, gjorde jag.

Var väldigt mycket bråk hemma. Hade ångest varje dag pga. att jag visste att det skulle bli bråk hemma. Jag sa dumma saker åt mina föräldrar, jag gjorde inte som jag blev tillsagd (vet inte varför, men det bara inte gick), jag kunde inte hejda mitt humör hemma utan blev väldigt lätt arg (pappa med, ingen bra kombo).

När jag blev arg bara skrek jag, kunde inte bli lugn, utan det blev bara svart för mig. Hamnade ofta på golvet skrikandes och gråtandes i fosterställning för att jag inte visste hur jag skulle hantera ilskan. Kastade sönder saker o.s.v.

Jag var våghalsig, hamnade ofta på akuten för att jag gjort idiotiska saker. Skadade handleden för jag tyckge det var en bra idé att stå på sadeln på en cykel med trasig handbroms. Det var ingen bra idé. Riktigt usel faktiskt.

I skolan gick det ändå helt okej. Jag är smart och lättlärd, så även om jag inte koncentrerade mig så gick information in. Jag behövde inte räkna så många tal, mycket är ju reptetition i matteboken, utan jag lärde mig snabbt.

o.s.v.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Mysan_
2014-05-20 17:16
#12

#11 Känner igen mig i det du skriver.. Bråkar ganska mycket. Säger/gör olämpliga saker mot både föräldrar och syskon ibland. Fast dom blir inte särskilt arga faktist. Tycker också det är roligt att bråka med vänner ibland om jag ska vara ärlig, hehe.. 😊 Har börjat bråkat och retats desto mer nu. Och det där med ilskan - ja skriker, svär, slår i saker osv! T.ex när jag blir arg på min dator, då sparkar jag på den. Min Nintendo DS har även massor av bitmärken här och där, då jag brukade bita på den när jag blev arg på den när jag var mindre. Och en gång kastade jag min förra telefon i golvet. Fast som tur var höll den. Är också väldigt lättlärd, fast bara om mina intressen. Dock är mitt största intresse djur, och jag kan mest om djur i klassen, och lär mig även ny fakta om dom snabbast. Min blyghet har börjat släppa lite, och känner mig tryggare i klassen. Nu kan jag prata rätt ut. Har fått många tillsägelser av vår lärare. Förr vågade jag inte prata, men jag verkligen ville! Jag gör inte heller som jag blir tillsagd. Jag lyssnar inte heller så mycket på vad andra vill och säger. Jag är också våghalsig, jag vågar äta levande myror, stoppa fingret på jättevarma saker, slåss osv. Jag gör också många konstiga saker, en gång hoppade jag ner från en stor sten och vrickade foten. Hoppade över jordgubbslandet en gång också, och då snubblade jag på en planka och stukade foten. Vågar också springa framför cyklar, en gång råkade en kompis cykla på mig så jag skrapade upp hela knät och fick ett ärr.

Jag skulle vilja få en utredning. Hoppas att samtalet med skolsyster leder oss till läkare/psykolog.

ossilian
2014-05-20 17:21
#13

Är du bara 11 år?! Du uttrycker dig minst sagt brådmoget. Nästan så jag tror att du trollar :) Att ha en ojämn begåvningsprofil (tex att vara jätteduktig på att uttrycka sig i skrift men samtidigt ha svårt att förstå instruktioner) är typiskt vid npf-problematik. Mitt råd till dig är att du börjar med att prata med dina föräldrar. Kanske har de haft liknande funderingar.

Annons:
Mysan_
2014-05-20 17:48
#14

#13 Hehe, ja, jag är 11 år. Tack för att du tycker så. 😉

Problemet är att jag inte vågar prata själv med mina föräldrar. Är rädd att dom inte ska ta detta seriöst. 🤫 Men jag pratar ju med skolsyster, och mina föräldrar vet att jag inte går till skolsyster/kurator i onödan, så jag tror det blir bättre så, om skolsystern kontaktar mamma och pappa. 🙂

Upp till toppen
Annons: