Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 899 ggr
[melowi]
2014-05-20 13:52

Värdelös koncentration!

Vet snart inte vad jag ska ta mig till! Min koncentration är helt värdelös, klarar inte av att se en hel film utan avbrott, kan inte läsa en utbildning jag har liggandes i ens 10 minuter innan jag är helt slut psykiskt trots att den handlar om mitt största intresse. Sedan har jag även extremt svårt för konversationer ibland. Som här om dagen ringde min mamma och pratade på som bara den. Jag uppfattade inte ett enda ord av vad hon sa för att jag hade fullt upp med att tänka på att jag skulle hoppa in i bilen för min fästman och jag skulle åka från hans föräldrar. Jag stod där, trampade på i marken, bilen var igång, mamma pratade i telefonen och jag höll helt ärligt på att få ännu ett aggressions-utbrott. Lät lite sur och sa att vi skulle höras sen. Efter ett tag fick jag dåligt samvete och sa förlåt, men hon börjar förstå mer och mer att allt kanske inte är ''som det ska''
Det är verkligen jättejobbigt! Samma sak som när jag pratar med min fästman och han frågar något, jag uppfattar verkligen inte. Kan sitta helt paralyserad och stirra in i väggen.  Om jag tittar på en film tappar jag fokus ibland eller glömmer vad filmen ens handlade om, ställer frågor stup i kvarten. 
Vid konversationer kan jag haka upp mig på små saker, om personen använder -enligt mig-, fel formulering eller om personen säger någonting jag inte förstår, vilket som alltid slutar med att han/hon får berätta allt på nytt och så enkel beskrivning som möjligt.. 

Någon som känner igen sig i det jag nyss skrev, och vad har du/misstänker du för diagnos?
Observera att det här bara är ett av mina hinder.

Annons:
Lakeside
2014-05-20 17:36
#1

Du beskriver ditt problem med uppmärksamhet, har det alltid varit så eller upplever du det värre nu? Det jag menar är om det är något som har dykt upp på senaste tiden så kan det ha med stress eller något annat tillfälligt att göra om du förstår hur jag menar.

Annars känner jag igen mig i det mesta du beskriver. Jag hänger nästan aldrig med i en hel film. Antigen så svävar jag iväg, somnar eller blir distraherad så jag ändå måste upp och röra mig. Att tappa bort sig i en film är dock enligt mig kanske inte det största problemet utan för mig personligen är det ett mycket större problem när jag inte kan hänga med på möten/föreläsningar/när personer förklarar saker för mig etc. för att jag antingen tänker på något annat, fastnar i någon detalj, blir distraherad av omgivningen eller helt enkelt blir för trött efter ett tag. Du skriver också att du går en utbildning och då är det jätte jobbigt att inte kunna koncentrera sig eftersom man helt enkelt inte lär sig saker på det sättet man "borde" eller som de andra runt omkring gör. 

Oavsett om det är någon bakomliggande diagnos som ADHD eller stress så tycker jag du ska kolla upp det eftersom det verkar vara jobbigt för dig. Ett tips är att det finns skattningsskalor att hitta på nätet som är samma som den första screeningen man gör inför en ADHD utredning, fyll i den, fundera på det du tvekar på och/eller fråga någon som känner dig bra. 

Här är en länk till testet:

http://adhd-npf.com/wp-content/uploads/2009/01/18Q-ADHDTest.pdf

ADHD utredning kan vara knepig att få, själv hade jag tur som träffade en läkare som remitterade mig till en privat klinik och eftersom jag ska utomlands i höst snabbade de också på så att jag fick påbörja min utredning tidigare så jag kommer hinna bli klar nu i veckan eller nästa vecka. Jag är oerhört glad och tacksam över hur snabbt det har gått från mitt första besök på VC i Februari till klar utredning i Maj. Dock så finns det många som fått vänta väldigt länge.

[melowi]
2014-05-20 20:59
#2

Lankeside: Tack för svar! Jag har alltid så långt jag kan minnas haft problem med koncentrationen, är precis så du beskriver. Har svårt att hänga med och/eller fastnar i andra tankar och blir distraherad. Jag har många andra hinder som jag anser det som, så det här är bara ett, men alla är svåra på olika sätt dock. Känner igen mig gällande i princip allt i ADD. Jag ska börja en utredning för ADD/ADHD. Gick på ett samtal där och en anhörig som så blev min mamma följde med, vi fick prata med en person var och dom kom fram till att "det ska absolut göras en utredning". Dock tar det så lång tid tyvärr. Är verkligen jätte jobbigt med utbildningen dock, bestämmer exakt när jag börjar och den är på distans, men samtidigt har jag så extremt svårt att börja, och när jag väl gör blir jag distraherad eller tappar ork och motivation och går ut med hunden istället. Skönt att det ordrar upp sig för dig, det ska du vara glad över :)

Lakeside
2014-05-21 08:09
#3

Vad skönt att du fick bra kontakt med vården, det är ju tyvärr inte alltid så.

Lycka till! Jag hoppas du får utredning snart.

Upp till toppen
Annons: