Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 755 ggr
Mysan_
2014-05-20 17:57

Är detta tics?

Ibland (kanske bara 4-6 ggr om dagen) blir min hand spänd och det typ sticker i den och jag gör av en reflex en särskild rörelse med den. 

Är det något ticsliknande? (Jag vet att dom som har tics brukar göra sina tics oftare än jag gör mina, men jag ville bara undra)

OBS! Vet inte om jag valde rätt sajt, tog bara någon. 🤪

Annons:
KimE
2014-05-20 22:19
#1

Det kan vara trång karpal tunnel.

lokko
2014-05-21 15:51
#2

Tics är lite trixigt att definiera… Det något mitt emellan det ofrivilliga och tankestyrda, men tics är inte i sig ett kroppsligt fel. Det är en -om jag förstått det rätt inte en tvångshandling men samtidigt är det det.

Det kan mycket väl vara ett tics men det kan även som KimE nämner något rent fysiologiskt. Du bör ta det på allvar och höra med en skolsköterska eller med vårdcentralen så de får kolla upp vad det är för något. Är det tics är det oftast ofarligt och kan gå över av sig själv - typ genom att försöka låta bli att utföra rörelsen när känslan kommer som kommer det att släckas ut med tiden (det kan dock ta ett tag). Är det inte tics så -öh då ja jag har ingen aning…. Kolla upp det! (med någon som är professionell, inte med oss muppar här på ifokus)

Lev väl.

Upp till toppen
Annons: