Annons:
Etikettadhd-add
Läst 9111 ggr
Barneveld
2014-05-22 17:19

Ut och resa med medicin

Jag ska åka till Nederländerna och studera i ett år. Jag vet att jag måste ha ett shengenintyg för ADHD medicinen. Jag äter Elvanse. Men jag får ingen klar uppfattning om hur mycket medicin jag får ta med mig och om jag måste deklarera i tullen att jag har min medicin med mig. Läkaren vet inte och säger att jag får fråga på apoteket hur mycket jag får lov att ta ut på en gång. På apoteket säger de att jag får ta ut för hela perioden om det är okej för läkaren men huruvida jag får ta med en årsförbrukning eller inte förstod jag inte. Någon tyckte jag skulle prata med tullen. Tullen kunde inte svara på några frågor alls utan hänvisade till sin hemsida och till nederländska ambassaden . Hemsidan gav inte informationen jag behövde. Pratar de svenska på nederländska ambassaden?

Annons:
Lakeside
2014-05-23 10:36
#1

Hej!

Jag var hos läkaren idag och står inför liknande dilemma eftersom jag ska läsa utomlands i höst. Har man en bra inställd medicin så verkar det som att det går att få utlåtande för ett halvår i alla fall, det är ju det vi diskuterade i mitt fall. Ang. tullen så behöver du ett läkarintyg som du visar vid tullkontroll men har du det så borde det inte vara något problem. Det svåraste blir nog för dig att få läkaren att skriva ut för ett år på en gång men det enklaste är om du pratar med din läkare om det. Skriver läkaren ett utlåtande att du ska få hämta ut mer medicin så är det detta som gäller.

Barneveld
2014-05-23 19:07
#2

Tack! Och nu har jag förstått en sak till för jag läste på Nederländernas läkemedelsverk om hur mycket medicin jag får ta med och det de skriver är att ett schengenintyg gäller i en månad och ska man vara borta längre så behöver man ett schengenintyg per månad man ska vara borta. Så att ett intyg tar vid där det andra löper ut. Det ska vara påskrivet av både apotekaren och läkaren och så uppskattar de om läkaren har skrivit en separat läkemedelslista över vilka mediciner man äter.

Barneveld
2014-05-27 09:37
#3

Hm, nu verkar det som att man får ta med medicin för högst tre månader, det är så länge man kan vistas i Nederländerna på semester. Den nederländska apotekaren min faster pratade med föreslog att jag skulle ta med ett recept som gjorde det möjligt att hämta ut min medicin på apotek utomlands. Läkaren har aldrig hört talas om den typen av recept och medicinen jag äter är så ny att den ännu inte är godkänd i Nederländerna. Vilket land ska du åka till? Och hur gör du för att få föra in ett halvårs medicin?

Lakeside
2014-05-27 11:30
#4

Jag ska åka till Milano men ska ju göra en Europa resa på vägen dit så jag lär passera några gränser. Fast jag kan ju tycka att det lär att gå att få tag på medicin i Nederländerna av något land. Det kanske är lagligt, haha :)

Jag får ju min diagnos på Fredag och kommer diskutera det med läkaren då. Men jag håller dig uppdaterad när jag vet hur det fungerar. MEN det jag förstog det som är att läkaren kan skriva ett special intyg att jag får plocka ut medicin för 6 månader, vilket jag förmodar att jag lär ta med på resan samt få en schengenintyg som apoteket skriver på om jag förstå det rätt (?). Jag vet inte hur det fungerar utomlands men det är ju inte som vilken medicin som helst. Att få recept utskrivet för hostmedicin t.ex. lär ju inte vara så svårt men som sagt ADHD medicin lär ju vara special utomlands också även om det bör vara enklare inom EU kan jag tycka.

tarotlasse
2014-05-31 01:03
#5

#4 

Problemet är mer omfattande en vad man kanske tänker. 

Concerta, Ritalin, Metamina mm är ju amfetaminliknande preparat Metamina är amfetamin. 

Vilket narkotikahundarna i samtliga länder känner av de är ännu inte så duktiga så de kan göra skillnad på läkemedel o på illegala droger. Samma med morfintabletter och andra narkotika klassade läkemedel.

Vissa även populära hos missbrukare så helt ok att det är skärpta kontroller på dessa läkemedel så de inte missbrukas. 

Många gånger så i alla fall jag själv tänker inte på detta om jag gör en inköps resa till Helsingör eller ner till Tyskland. 

Jag bor i Helsingborg och det händer i bland man tar en tura och äter lunch på båten. 

Det har hänt vid ett flertal gånger att  tanken kommit shit också här sitter jag med en burk med eftermiddags medicinen i fickan.

Jag satt med min lärare på vårdskolan på båten på en lunch då jag sa till henne shit jag har ju en burk med amfetamin i fickan jag hoppas du kan hjälpa mig i tulllen hon blev helt blek i ansiktet he he. 

Var samma sak förra helgen hade en kompis uppifrån landet nere på besök o vi åkte ner till Köpenhamn o  jag hade inte en tanke på min medicinerings som alltid ligger i fickan. 

Nu har det varit ytterst sällsynt att Danska tullen stått med hundar på Danska sidan så  jag har aldrig blivit stoppad där

Men samma sak när vi ska tillbaks till Sverige igen o där står ju hundarna dessto oftare vore inte så kul om man fått en av dessa hundar skällande o hoppande vid sig med allt folk runt sig och inte ha några papper på  sig. 

För  man behöver ju även papper för att föra in medicinen till Sverige  exakt samma regler ju. 

Nu har jag haft tur och aldrig blivit stoppad ngn gång så vad som händer vet jag faktiskt inte men borde väl inte så svårt att kolla när jag kan legitimera mig. 

Men jag är inte helt säker på att de kan få den informationen hur som helst. För kommer jag till akuten så kan de inte se att jag medicinerar med Concerta i journalerna om inte jag berättare det för dem. 

Jag åkte på en konferens i England för ett par år sedan där arrangören skulle hämta mig vid flyget och sa att ha nu alla papper i ordning när det gäller medicinering och allt. 

För de är makalösa i England med alla kontroller och med sin byråkrati och kan ta långtid om allt inte stämmer.

Så gick till min läkare om att få ett intyg om Concertan  och möttes med stora ögon och vad då för papper?

Han hade inte den blekaste aning om dessa tillstånd och sa hoppa över  din medicineringen den veckan. Nu har jag fått besked att apoteket ska skriva dessa intyg. 

Men trots jag lämnade Concertan hemma så hade jag mina andningsmaskin med mig för jag klarar mig inte utan den på nätterna eftersom jag slutar o andas på nätterna  och även om jag har läkarintyg och en jäkla massa papper på en jäkla massa språk på denna lilla maskin så tog det över en halvtimme för Engelska tullen att konstatera att denna lilla märkliga apparat med  rör o sladdar inte var en bomb. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: