Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1926 ggr
Lakeside
5/25/14, 2:58 PM

Efter diagnos, hur var det då?

Min utredning är så gott som klar, bara två anhöriga samtal kvar nu och diagnosen kommer förmodligen sättas så att jag får Ritalin utskrivet på fredag. För mig så visade det sig på testerna att jag följer den kurva personer med ADHD brukar göra väldigt bra samt att psykologen verkar tycka att allt annat pekar på det också. Han sa att jag förmodligen har ett iq en bit över medel eftersom testerna visade på ett medel men att koncentrationen förmodligen hämmar mig i iq testerna.

Sedan jag fick reda på det här har jag varit ganska deppig. Jag upplever det nästan som att jag förnekar min diagnos och tänker att jag har ju klarat mig hittills utan t.ex. medicin även om det varit jobbigt. Är detta en normal reaktion? Hu reagerade ni efter att diagnosen satts på er? Ibland vaknar jag upp och tänker att jag inte har någon diagnos, att jag inte borde sökt utredning, andra stunder känns det som en lättnad. Jag känner mig väldigt splittrad över att få svart på vitt att jag har ADHD, har någon annan också upplevt det så? Hur var tiden efter diagnos? Att jag skulle vara ett sådant solklart fall trodde jag nog inte, jag trodde nog mer att jag skulle ligga på gränsen efter testerna…

Annons:
LisenM
5/25/14, 5:01 PM
#1

De va många i min omgivning som sa: -men du har ju inte ADHD!! -va??? Men då ska du ju vara…bl.a. Bl.a. Jag kände nog mer att, är det bara ADHD som gör mig såhär??? Och jag kände oxå att fasen, varför har man inte fått en diagnos innan??? Typ när man va liten… Hela livet skulle säkert vara annorlunda då! Sen att jag fortfarande tvivlar på att det bara är ADHD, e ju en annan grej! Jag hoppas att du får känna det där av medicinen och får det du söker! Och alla reagerar olika! Lycka till!!!!:)

SSKAnna
5/26/14, 9:21 PM
#2

Håller med #1; jag tänkte "om jag kommit så här långt utan att ens veta om min adhd; hur långt hade jag kommit med rätt diagnos & behandling för 20 år sedan?!" Ett besked av detta slag tar ett tag att smälta, ge det lite tid! Förresten; det är inte IQ de mäter med WAISS-testet utan de letar efter ojämnheter i begåvningen. Att man har betydligt bättre på en del saker än andra (av naturliga skäl).

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Lakeside
5/27/14, 11:24 AM
#3

Tack för era svar :)

Barneveld
5/31/14, 12:39 PM
#4

Bra fråga! Hur är det för mig efter att jag fick diagnosen? Det är så nytt fortfarande, jag har inte hunnit smälta det helt och hållet. Ibland känns det som en lättnad och ibland känns det som om jag inte riktigt kan tro på att det är sant. Men läkaren sa att jag inte behövde tvivla. Jag är väldigt glad över medicinen. Jag har ätit många olika sorts mediciner i mina dagar men jag har aldrig förut ätit någon som jag har varit så här nöjd med. Jag känner mig mycket lugnare och ångesten har minskat markant. Jag tycker att det är skönt att få en förklaring på varför jag är annorlunda. Jag har ju egentligen alltid vetat att jag är speciell, men nu vet jag varför. Jag har tudelade känslor inför att folk säger "men hur kan du ha ADHD, du är ju helt normal". På ett sätt gör det mig glad att folk uppenbarligen ser mig och inte bokstavskombinationen. På ett annat sätt känns det som att de när de säger så inte heller vill erkänna eller se de svårigheter som jag dagligen tampas med på grund av ADHD:n. På det stora hela har det känts positivt att få diagnosen.

Upp till toppen
Annons: