Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7129 ggr
polymorf
5/26/14, 7:50 PM

Concerta och jättedeppig, samband?

Hej…ska försöka hålla mig så kort jag kan:

Har ätit Concerta ett par månader snart (add), började på 18 mg och märkte en (positiv) skillnad direkt, inga biverkningar förutom torr i munnen så höjde till 36 och ligger nu på 54…och är inte längre så säker på att det här fungerar för mig.

När jag började med concertan kändes det jättebra, har aldrig kunnat koncentrera mig, fokusera osv. innan men nu klarnade plötsligt allt. Iom att jag inte tyckte att jag kände några biverkningar så höjdes medicinen. Berättade att jag blev väldigt trött vid 13-tiden på eftermiddagen och vi pratade lite om att jag eventuellt skulle fylla på med en lägre dos då, men istället har alltså morgondosen höjts, och den senaste tiden har det varit såhär:

-Jag kan inte ens avgöra om den hjälper mig längre, jag tror det, men samtidigt känner jag mig helt konstigt i huvudet och vet varken vad jag känner/tänker/vill längre. Svårt att beskriva, men ibland känns det som att jag inte känner igen mig själv alls…vem är jag ens?

-Har fått sjuka humörsvängningar. Blir ledsen men framförallt irriterad och arg på ALLT och hinner ibland inte ens tänka till och hejda mig innan jag agerar på det, har fått flera stora utbrott på nära och kära, men även främlingar, där jag bara vräker ur mig allt möjligt sjukt. (Vilket får mig att må jättedåligt när jag lugnat ner mig, känner mig som en idiot!).

-Känner mig jätteledsen mest hela tiden, speciellt på kvällarna och helger och då jag inte “uppehåller mig” med saker att göra, som skolan. Jag känner mig ensammast i världen, allt känns totalt meningslöst och jag vill bara gråta.

Finns annat också men det här är de sakerna jag upplever som värst. Jag är inte ens säker på att det är biverkningar på concertan då jag mått dåligt till och från hela mitt liv (speciellt den här årstiden, samt att det hänt och händer mkt jobbigt och påfrestande saker runt omkring just nu…), kan liksom inte  ens avgöra? Eller om concertan fått mig att “vakna till” och att jag bara inte kunnat känna eller visa vad jag känner innan, varför jag inte kan hantera det nu? Känner mig också väldigt ledsen och bitter över att jag inte fått någon hjälp innan, trots lång kontakt med psykiatrin genom uppväxten…kan inte riktigt släppa det, känns som en stor sorg.

Just nu känns det som att jag håller på att bli knäpp på riktigt…vet inte vad jag ska ta mig till. Vill, och måste, fungera men pallar inte må såhär. Har liksom ingen ork kvar. Vet inte om det är medicinen som är helt fel, om dosen är för hög, jag inte hunnit "vänja mig" än, eller om jag “bara mår dåligt i övrigt” som så många gånger förr. Vill inte ge upp, vill att det ska funka ju :(

Nån som känner igen sig? Vad ska jag göra?

Annons:
Honestyisdead
5/26/14, 7:57 PM
#1

Jag fick sluta eftersom jag blev så depprimerad och aggressiv av Concerta.

polymorf
5/26/14, 8:14 PM
#2

Blev du det på en gång eller vid högre dos? Fick du prova något annat och hur fungerade det isf?

Honestyisdead
5/26/14, 8:22 PM
#3

Direkt på låg dos. Valde själv att sluta och att inte prova annat eftersom det skrämde mig hur dåligt jag mådde.

polymorf
5/26/14, 8:44 PM
#4

Det är så svårt…vill inte mista den BRA effekten jag fått (eller i varje fall hade, nu vet jag inte, kommer typ inte ihåg hur det var innan trots bara några månader sen…), allt blev så klart och jag kunde fungera som en "normal" person. Men OM det är pga concertan jag mår såhär dåligt som jag gör just nu så kommer det ju inte funka ändå för blir så jävla deppig att jag inte har lust med nåt alls… Samtidigt så mår jag ju typ alltid dålig ändå (sällan såhär pass dock, men det har hänt, varför jag inte kan avgöra om det är concertans fel…känns skitjobbigt). Det börjar verkligen kännas hopplöst, som att jag ändå aldrig kommer må bra eller kunna fungera :(

SSKAnna
5/26/14, 9:14 PM
#5

Många vuxna som börjar medicinera får något som kan liknas vid en personlighetskris eftersom denna medicin faktiskt "ändrar på" det vi trodde tillhörde vår personlighet. Det kan vara plågsamt att efter ett liv med ständigt surr i bollen bara höra tystnad och att plötsligt behöva tolka alla nya intryck som hjärnan nu kan uppfatta. Jag fick också en depression, kände mig ensam i mitt eget huvud! Men kämpade på eftersom jag märkte vilken skillnad det gjorde med medicinen. Jag var VAKEN för första gången typ! Kanske du bara behöver byta preparat??

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Stressfia
5/27/14, 5:25 AM
#6

Jag tillhör också dom som mår dåligt på Concerta! Jag blev också deprimerad, ledsen och arg. Rävgift!!!! Kan varmt rekommendera Elvanse!!!! Elvanse, mycket mildare mot kroppen. Känner inget när den går ur.

Annons:
LisenM
5/27/14, 1:35 PM
#7

Jag känner oxå igen mig i allt du skrivit!!! Berätta gärna hur ni gick vidare med det! Konstigt att man känner de positiva i början, men att de avtar, hur man än ökar dosen! Jag ska iaf försöka be om något annat! För hjälp finns det ju!!! Iaf om man läser här! Tur att forumet finns!!! Lycka till och försök stå ut!!!

polymorf
5/27/14, 6:02 PM
#8

Fick inte tag på min kontaktperson så har skickat ett mail till läkaren och bett hen ringa upp. Har på eget bevåg sänkt dosen också, hade några tabletter med 36 mg kvar så tänker köra på dem tills jag pratat med läkaren. Känns inte direkt bättre än men det kanske är lite tidigt, eller hur fungerar det där, Concerta ska ju bara verka i x antal timmar och sen gå ur kroppen? Känns inte som att jag fått någon bättre effekt alls av att öka dosen (kan inte avgöra om det blivit sämre=gått tillbaka till "normalt" dock). Känns som att det bara tillkommit dåliga saker och att det bara blir värre hela tiden. Är väldigt medicinkänslig och reagerar dåligt på de mesta "långtidsmedicinerna", iaf som har med hormoner och psyket att göra. Vet att det finns andra mediciner att testa men ändå begränsat ju, så himla rädd att jag inte ska hitta något som fungerar för mig eller att läkarna ändå bara kommer vilja prova "de vanliga" och sen tycka att det var ju synd att det inte fungerade men att jag inte ens får prova något annat pga "inte tillräcklig add". Har bara ingen ork kvar, vet inte vad jag ska göra längre :(

LisenM
5/27/14, 7:12 PM
#9

Jag tror det kommer ordna sig för dig och vänta tills läkaren ringer upp! Jag själv fick byta till Ritalin å de va för mig ännu värre, men om du inte gillar långtidsverkande så kanske det blir super för dig!!! Vi får helt enkelt peppa varann nu! Och visst, jag har oxå tänkt att nu finns det väl inget kvar att prova så det va det. Men jag har hoppet kvar! Och det räcker till dig oxå 😉👍 Nyfiken som man är, skriv gärna ich berätta hur det går!!! Och ge inte upp för fasiken!!!!

polymorf
5/27/14, 10:39 PM
#10

Jag hoppas det! Jag kan TÄNKA att det kommer ordna sig, men inte riktigt KÄNNA det, just nu. Men TACK för peppen!!! :) det känns liksom alltid liiite bättre att prata med och läsa om andra i liknande sits. Har inte direkt någon i "verkliga livet" som jag kan relatera till, eller som kan relatera till mig. Är väldigt öppen med min ADD men många vet knappt vad det är (jaha, vadå, har DU damp?! ungefär) och har svårt att förstå…

Har inte provat Ritalin (eller något annat) men fått för mig att den skulle vara ännu sämre för mig. Det är väl samma sak men "går i och ur" mycket snabbare typ? Iof, så är Concertan allra  jobbigast när den går ur, egentligen från kl 14 och hela kvällen då jag numer är helt förstörd, känns konstigt att det påverkar så himla länge?

Har börjat undvika alla aktiviteter och att träffa folk, orkar knappt prata i telefon längre. Allt känns så påfrestande, men mest för att jag känner mig helt störd och inte litar på mig själv längre. Är typ rädd att jag ska få aggroutbrott eller börja storlipa och att alla ska tycka att jag är dum i huvudet.

Men du äter Concerta nu?

Ska uppdatera hur det utvecklar sig! Och gör gärna det du med :) (också nyfiken av mig haha…)

Lakeside
5/28/14, 7:46 AM
#11

#10: Det är vanligare med mer biverkningar av Concerta än Ritalin om jag förstått det rätt men jag förstår inte varför. Någon som kan förklara? Där jag går börjar de alltid med att rekommendera Ritalin av just den anledningen.

LisenM
5/28/14, 8:41 AM
#12

#10 fasen vad jag känner igen mig i allt du skriver!!! Jag äter Concerta nu ja, 54 morgon, och 18 vid ett tiden…. Igår blev jag helt slut vid tre tiden, så testade att ta en till 18 ,…. Höll igång hela kvällen fram till elva, men jag känner inget lugn!!! Kan inte tänka klart på en sak! Å så allt annat på det! Iaf, skriver nytt om mitt besök på fredag, hoppas å peppa!!!!!!

aaana
6/6/14, 1:57 PM
#13

Jag har ätit mig igenom både Ritalin, Equazym och Concerta och aldrig haft några direkta psykista biverkningar förrens jag kom till Concerta. Vad fan hände? Jag kunde inte sova, jag kunde inte äta, jag blev deppig.. Inte självmord-deppig utan bara helt mentalt avtrubbad. Ingenting spelade någon roll, inget var roligt, allt var bara tråkigt, oviktigt och jag var likgiltig inför allt. Inga känslor övht. Hela livet var skit, men det kändes som att det var så det skulle vara iom att jag också var skit och således inte "förtjänade" någonting annorlunda…

Jag ringde min läkare efter 3 dygn och berättade allt detta. Jag fick avbryta behandlingen samma dag utan en enda fråga. Det var otroligt skönt. Min läkare är väldigt om sig och kring sig och vill annars att man ska testa länge och väl samt hålla på med doseringen.

Berätta för din läkare hur du mår, du ska verkligen inte äta denna medicin. Jag HATADE verkligen Concerta.

Lycka till!!

Annons:
LisenM
6/7/14, 8:08 AM
#14

Aaana- Undrar bara om du äter något annat nu då !?!! Kände oxå lika ungefär på concertan!

aaana
6/7/14, 10:22 PM
#15

Yes, tack och lov gör jag det! Jag har precis börjat med Elvanse. Kan tyvärr inte säga hur det fungerar ännu, får bara ta 1 tablett än så länge och känner knappt någonting. Ska det "kännas" någonting måste jag hälla i mig en Celsius direkt efteråt.. Har höga förväntningar på Elvanse iaf :)

Om det inte funkar vette fasen vad jag ska göra.. Ritalin var väl det som fungerade bäst av ovan nämnda preparat. Dock väldigt kort verkningstid. Men hoppas som sagt att Elvanse ska fungera för mig.

polymorf
6/9/14, 12:52 PM
#16

Fick tag på min kontaktperson till slut, tyvärr var alla läkare borta eller sjuka men hen skulle försöka få tag på någon så fort som möjligt…
Berättade hur jag kände och att jag inte vet om jag vill sluta direkt men iaf sänka dosen…men hen sa att jag inte verkade tåla Concerta så bra och antagligen kommer få byta medicin. Har ju några 54mg kvar men har inte tagit någon på 4 dagar men gjorde det idag för jag behöver få saker gjorda…har typ bara legat i sängen och deppat hela helgen pga ångest över att jag  inte kommit igång med något alls som jag tänkt.

Ska iaf på sån där "kontroll" i veckan så hoppas vi kommer fram till något bra. Skulle även behöva prata med någon då jag mår rätt dåligt överlag, lär väl inte hända så mycket under sommaren men hoppas på hösten :/

LisenM
6/9/14, 7:25 PM
#17

Du#16 , tänkte på en sak, jag känner ju igen så mycket å fick oxå hålla på att höja dosen, MEN, när jag åt 18 plus 18 mg c så mådde jag bättre å höll i hela dagen istället för att dra på med 36 mg på morgonen!!! Jag vet att de inte håller i tolv timmar, och just nu kör jag 20 mg eqasyme plus en 20 mg vid lunch! Känner att jag orkar med hela dagen å idag ville de höja dosen, men jag sa nej å fick behålla 20 plus 20 mg! Kanske ska du byta ändå, men ta heller då små doser än en stor! Inte att du ska, men ett tips! Verkade som om min medicin va rätt ny å kanske har de lyckats ta bort rävgiftet som e på concertan!???? Jag vet inte, men min skötare sa oxå att det verkar va svårare att ställa in dosen på kvinnor, jag är en men kanske du oxå!??? Luddigt svar här, men be att få testa så!!!?? Är man lite känslig för medicin så är det nog bättre kanske med flera små doser!!! Ta hand om dig iaf, och lycka till, å skriv gärna hur det utvecklar sig!!!

polymorf
6/9/14, 9:59 PM
#18

Ja, just den lösningen funderade jag med på, tyckte ju att jag blev hjälpt av 18 mg men att det inte höll i sig så länge. Tänkte att jag kunde fylla på med en till 18 mg efter lunch men läkaren tyckte tydligen att det var bättre att höja morgondosen, 2ggr, trots att jag sagt hur medicinkänslig jag är… Tog ju en 54 mg idag efter flera dagars uppehåll (vila) och är väl inte deppig eller arg än, bara "speedad", törstig och aptitlös, men det kan jag leva med ibland. Men får se vad de säger i veckan, får väl testa annat om de tycker det, även om det känns påfrestande. Om inget annat funkar bättre hoppas jag att de låter mig gå tillbaka till 18 och testa 18 på em med. Hehe jo jag är också tjej, visste inte att det var svårare?! Men är ju helt övertygad själv om att "flera små" doser skulle vara bättre för mig än "en stor", oavsett vad det är. Hoppas de lyssnar på det bara och inte kör "det är JAG som är läkare så jag vet bäst vad som funkar för dig oavsett hur du känner" typ…

Jebie
6/10/14, 12:30 AM
#19

Hej, jag tog min sista Concerta fredagen den 30 maj och det ångrar jag inte en sekund. Efter att i flera månader påtalat för min sjuksköterska att jag var konstant nedstämd och att reboundeffekten på eftermiddag/kväll var så psykiskt knäckande (jag låg och lipade nästan varje kväll eftersom jag varit så otrevlig mot mina nära och kära kvällstid osv), utan att ssk gav mig någon hjälp eller läkartid valde jag att lägga ner Concerta. Jag tror absolut att Concertan förlängde den pågående depression jag hade (som startade/fördjupades våren 2012) när jag fick börja med Concerta (sommaren 2013). Fick inget SSRI då läkaren ansåg att Concerta borde åtgärda orsaken till det som gjorde mig nedstämd. Men det stämde inte…Alltså gått med depp från våren 2012 till nu juni 2014 och under denna tid fått träffa läkaren 2 gånger och inget SSRI och inget Cs som funkat särskilt bra heller för den delen. Det fanns dock flera positiva effekter med medicinen, så som lättare att koncentrera mig utan att störas av yttre faktorer och dagdrömmar, en inre motor som fick mig att komma igång med aktiviteter snabbare, som gav mig en pigghet dagtid samt gjorde att jag blev tröttare på kvällen så att jag kom i säng i tid. Idag somnar jag nästan/hamnar i dvala med en gång som det blir lite väntetid/inget händer kring mig och jag är återigen konstant trött och seg, men utan att för den delen vara såpass trött då det väl är läggdags på kvällen. Är ju lika trött mitt på dagen som kl 02 på natten… Första arbetsdagen utan medicin var dag 3 utan cs och efter 4 arbetstimmar hade jag spänningshuvudvärk (alltid haft innan jag fick Concerta, så jag blev inte förvånad). Men sedan har det gått mycket bättre! Jag känner mig absolut mycket gladare i grundstämningen, men har återigen tyvärr lättare att få utbrott, har svårt att hålla tillbaka snäsiga kommentarer och har åter igen sämre tålamod och blir lättare irriterad på folk. Men överlag mycket gladare stämningsläge. Väntar fortfarande på läkartid för att diskutera eventuell framtida medicin av annat slag…Elvanse hade varit intressant att prova, om de nu vet vad fan Elvanse är på den där kassa öppenvårdsmottagningen…ssk ville erbjuda mig Strattera???

polymorf
6/16/14, 11:02 AM
#20

Jaha. Läkaren tog inte alls bort Concertan, utan höjde den istället. 54+18 på morgonen…hen trodde tydligen att jag blir irriterad och skitarg pga för LÅG dos?! Men hur kul kommer det bli när det går ur kroppen? Känns som läkaren sket totalt i det…

Jag känner mig bara uppgiven och tror inte att det kommer fungera. Och jag vill INTE veta hur det kommer kännas när concertan går ur på eftermiddagen….pallar inte att må mer dåligt och det känns som att (som vanligt) sjukvården inte lyssnar. Vill bara gråta och försvinna :(

Nån som blivit skitarg och jättedeppig av Concerta och som faktiskt fått bort det genom att höja skiten?

Annons:
SSKAnna
6/24/14, 9:07 PM
#21

Det lustiga är att jag faktiskt mådde sämre av Ritalin än Concerta; fast då provade jag bara snabbverkande. Skillnaden ligger väl i vilken dos av Metylfenidat som utsöndras när och hur mycket. Concerta tror jag bara ger ifrån sig ca 20% den första "fasen" vilket inte alls räckte för att väcka min slöa hjärna!

Jag kämpade mig igenom Concerta, Ritalin, Equasym OCH Medikinet och fick sedan kriga i ca 4 månader för att få en ansökan om licens för Metamina och under de 8 månaderna med fördjävliga biverkningar och ständig kamp var det väl inte konstigt att man blev deprimerad…

Idag är jag dock OERHÖRT glad att jag kämpade på! Jag klarar mig ofta på EN dos Metamina (som är snabb/kortverkande) på morgonen, ibland tar jag en mindre dos på em. Har ca 5% av de biverkningar jag fick av det andra preparaten; känner inte ens något behov av att prova Elvanse!

MEN- Alla ni som mår dåligt av Metylfenidat: KÄMPA för att få prova Elvanse!

Metylfenidat HAR fler kardiovaskulära biverkningar på vuxna än vad dextroamfetamin har!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

PappaPuttePutin
6/25/14, 8:57 AM
#22

Jag började med Concerta i mars och dom första veckorna fungerade bra,men nu kan jag bli jäkligt trött och måste lägga mig mitt på dagen.Sköterskan på neuropsyk tror att jag har för hög dos,men tröttheten kommer ju på låg som högre dos,ena dan kan vara hur bra som helst och nästa heljobbig.Kan känna mig väldigt frånvarande vissa dagar…kan även bli deppig mer än vanligt också när det går ur och blir lite bättre om jag tar 1 tablett till

SSKAnna
7/6/14, 12:36 PM
#23

Metylfenidat kan ha enormt jobbiga reboundsymptom; jag fick den värsta ångest jag någonsin upplevt när Concertan  gick ur!

Men med Metamina blir jag bara lite trött.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: