Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3013 ggr
Mysan_
2014-05-29 12:58

Hallucination..?

Altså, är det typ hallucinationer? När man:

• Hör typ någon säga "Kom ut!" (hörde farfars röst säga så typ mitt i natten igår) fast ingen egentligen säger det?

• När man ibland ser saker springa snabbt som pilar i sitt eget rum när man ska sova? Blir jätterädd av det.. 😊 Trodde någon gång att det var en katt som sprang förbi sängen - så höll på dö. xD

• När man känner sig förföljd och iakttagen? Alltså, låter ibland som att någon tar steg bakom mig, är skitläskigt på vintern när man går hem själv från en kompis eller så.

• När man misstar vissa ljud för röster? 

• När man tror att någon säger något fast denne egentligen inte gör det? Brukar säga "Vad sa du?" till mina kompisar, och dom säger "Jag sa inget..". ^^

• När man känner typ lukter av lök, fast man kanske är i en klädaffär?

Är detta typ som hallucinationer? Har aldrig blivit typ hotad av en hallucination, men det kan vara lite läskigt - särskilt om det är på natten.

Annons:
Emel
2014-05-29 13:21
#1

Låter som en typ av hallucinationer där man hallucinerar men inte så intensivt att du inte kan snapa loss från det du hör/känner. Alltså du är säker att du hörde någon men fattar snart att det inte var nåt om jag förstått dig rätt? 

Kallas pseudohallucination om jag inte misstar mig.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

mayolica
2014-05-29 16:50
#2

Vet inte,det kan vara hallucinationer? eller något annat? 👻

~ mayolica ~

Manveru
2014-05-29 21:04
#3

Fullt naturligt med sånt så vitt jag vet. Hjärnan älskar ju att leta mönster och att fylla i saknade detaljer, även om det inte finns nåt där egentligen. Så om man utsätts för nåt vagt oväntat ljud eller ett snabbt synintryck så kommer hjärnan direkt att försöka tolka det, varav man får för sig att man sett ett djur, eller en person, eller hört en röst etc.

Jebie
2014-05-30 07:02
#4

Om du hör eller ser saker på natten då du gått och lagt dig är det du upplever som hallucination egentligen drömmar/ljud/bilder som hjärnan skapar då du är väldigt avslappnad, precis mellan sömn och vaket tillstånd. Man kan tro att det man hör och ser är verkliga saker just då man vaknar eftersom du ännu inte blivit fullt vid medvetande. Många som tror de blivit bortförda/sett aliens har sett dem just vid sängkanten då de vaknat till på natten, å då är de drömbilder å inte verklighet…Man kan också se ljusfenomen mm har jag hört i nån dokumentär på Discovery/ History Chanel /tv4Fakta… Jag har trott att telefonen ringt, att någon (en munk!!?) stod vid min sängkant, att jag låg i vatten å höll på och drunkna, att jag försovit mig och att det var morgon osv, fastän jag vaknat till mitt i natten. Vissa saker är mycket läskiga å skrämmande. Om du är mkt orolig får du givetvis söka för detta?!!

Mysan_
2014-05-30 20:09
#5

#1 Ibland fattar jag, ibland fattar jag inte. Har ibland gått ner mitt i natten till mamma och sagt "Varför ropar du på mig såhär sent?". 

#4 Kan hända på dagen också.

Lakeside
2014-05-30 21:54
#6

Att du tror att du är förföljd låter lite som psykos men jag vet lite om det och har inte upplevt det själv men du kanske kan kolla upp det om du tycker du känner igen dig och utesluta olika orsaker. Det låer otrevligt det du beskriver…

Annons:
Barneveld
2014-05-31 12:58
#7

Jag tycker att du ska berätta om det för din läkare. Jag hade också liknande som du och då behövde jag göra lite medicinändringar. Mitt symtom var att jag hörde musik, ofta på kvällarna när jag skulle sova och så trodde jag att jag inte hade stängt av radion. Fast när jag kollade radion så var den alltid avstängd och när jag insåg det försvann musiken. Men det var bra att jag tog upp det med läkaren, för jag kände mig en aning orolig och läkaren kunde lugna mig, plus att medicinändringen gjorde att jag kände mig tryggare i mig själv.

Barneveld
2014-05-31 13:05
#8

Åh nu såg jag i en annan tråd att du är elva år och att du inte har någon fast läkare (åtminstone inte när du började skriva den tråden) I så fall vänder du dig till din skolsköterska och berättar om det här. Hon borde kunna hjälpa dig att få prata med skolläkaren. Då kan du samtidigt ta upp dina funderingar om ADHD.

Mysan_
2014-05-31 13:56
#9

Finns det någon särskild diagnos där man:

• Hallucinerar

• Typ "blandar ihop" fantasin och verkligheten

• Är aggressiv och lättretad

• Hatar att vara social, och vill bara vara ensam

Så får ni gärna berätta vilken. 😛

Hörde mamma ropa på mig alldeles nyss, och hon hade inte ens sagt nått sa hon.. 😊

LeJ
2014-05-31 20:53
#10

Jag känner spontant lite såhär nu att du behöver nog släppa detta lite. Jag har sett att du har skrivit flera trådar med olika symptom du visar, och jag tror att du fastnat lite i detta. Och det är väldigt lätt hänt. I min släkt är vi flera med syndrom/bokstäver vilket resulterar ibland att de som inte har något sådant sitter och letar fel hos sig själva och övertygar sig själva att de också har t ex Aspbergers. Jag tror att det är väldigt lätt att hitta symptom när man letar efter dom.

Du är väldigt ung så prata med dina föräldrar/vårdnadshavare eller skolsköterskan. Kanske kan du få en utredning. Kanske har du Aspbergers eller ADHD eller något annat, kanske inte. Jag var själv 29 innan jag fick min Aspbergers diagnos, hade dock flera andra diagnoser tidigare, så jag förstår att det kan vara jobbigt när man inte får svar, men försök att inte låta detta ta över för mycket.

(Ursäkta om texten är rörig, jag är vuxen men inte alls lika duktig som du ts på att uttrycka mig.)

Mysan_
2014-05-31 20:55
#11

#10 Okej, jag ger mig. Detta är nu min sista tråd kring detta.

Mysan_
2014-05-31 21:06
#12

Någon som vet hur man låser/raderar trådar?

LeJ
2014-05-31 21:20
#13

Jag menade inte att låta taskig eller nedlåtande. Ledsen om det uppfattades så.Skäms Jag bara menar att det är lätt att börja leta fel när man känner sig annorlunda och att det inte är bra att fokusera för mycket på det. Hoppas du förstår vad jag menar, eller kanske någon annan som läser förstår och kan förklara det bättre. Jag är tyvärr hopplöst dålig ibland på att uttrycka mig rätt. Jag hoppas att du får svar och en utredning om det behövs, lycka till. Kram.

Annons:
Mysan_
2014-05-31 21:57
#14

#13 Nej så var det absolut inte! Tänkte bara att jag kanske borde ge mig. :) Fast det är liksom inte så att jag letar fel, utan har fått höra det mesta av omgivningen. :)

Upp till toppen
Annons: