Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2414 ggr
Inna74
6/1/14, 4:53 PM

Varför medicin?

Jag har ADHD, men tar ingen medicin. Man säger givetvis att mitt liv skulle bli bättre med medicinering. Men jag vet inte…är så skeptisk! Väger fördelarna upp nackdelarna? Vad jag skulle behöva är att dammsuga min hjärna! Och bromsa min impulsivitet, bota min glömska… Är inte så himla hyper tycker jag själv. Mer förvirrad och börjar på en massa saker samtidigt. Hur har det hjälpt för er?

Make things happen

Annons:
tarotlasse
6/1/14, 6:31 PM
#1

Ja du Inna74  ja du  säger att du inte upplever  dig så himla hyper. 

Men  jag skrattar när jag läser nästa mening där du beskriver hur du är förvirrad och alltid börjar med en massa saker samtidigt. 

Att vara hyperaktiv kan visa sig på många olika sätt hi hi.

ADHD är ju flera olika funktioner och visa är mer av vissa  problem av dessa funktioner andra mindre av andra av dessa funktioner. 

Men det viktigaste att veta är att ingen absolut ingen av oss är den samma eller fungerar på exakt samma sätt. 

Även om vi har samma diagnos kan vi fungera på så  väldigt olika sätt. 

Att jag skrattade beror att jag kände så väl igen det du skrev. 

De flesta som träffar mig säger att jag är så oerhört lugn och att jag skapar en lugn atmosfär runt mig. 

Brukar vara jag som blivit medlaren när det blivit bråk. Så jag är absolut inte hyper enligt mig själv och många men läkarna och min utredning visade  på raka motsatsen. 

Jag är som du har tusen bollar i luften och börjar med massor av saker samtidigt och inte alltid jag slutför allt jag börjar med. 

Plus att jag är ju lite arbetsnarkoman så jag var ju superhyper enligt testerna  även om jag ansåg  mig själv som lugn. 

Min Läkare som jag nu har haft i nästan 25 år och från början som min företagsläkare. Första gången vi träffades  skulle jag hjälpa henne med en informations broschyr om företagshälsovården. 

När vi arbetat en dag tillsammans så sa hon att sådana som jag hade man en diagnos på du är en typisk bokstavs person sa hon o skrattade. 

Jag hade ingen aning om vad hon menade. 

Under åren så ville hon skicka mig på en utredning och jag sa nej av just samma anledning som du gav i din tråd hi hi. 

För jag kunde inte ha ADHD för jag var ju inte hyper eller speciellt impulsiv enligt mig. 

Inte alls som min son eller andra jag arbetat med som har ADHD.

Men tillslut så gick jag med på denna jäkla utredning och  det var absolut inte tal om ngn medicinering för min del eftersom jag har missbruksproblem i bakgrunden. 

Jag hade ju mina koncentrationsproblem och mitt närminne är ju en katastrof plus mina sömn problem. 

Men att det skulle röra sig om ADHD jag som var så lugn o inte var våldsam det trodde jag ju inte alls på.

Till min förvåning visade utredningen att just min impulsivitet och min hyperaktivitet var det jag hade störst problem med. 

Att börja med en massa saker hela tiden var i allra högsta grad hyperaktivitet fick jag reda på. 

Så vi ser nog i allmänhet hyperaktivitet på personer som är hel vilda i sin personlighet men så behöver det tydligen inte vara fick jag lära mig. 

Trots mina tidigare missbruksproblem så ansåg man att jag borde börja medicinera jag som klarat mig i 47 år utan medicinering skulle väl inte behöva det tyckte jag. 

Men informerades då om det jag missbrukat var liknande preparat och i högsta grad en självmedicinering men då i helt överdrivna styrkor. 

Så man övertalade mig att börja medicinera med Concerta jag hade ju även sätt hur enorm skillnad det blev för sonen när han började med medicineringen. 

Jag kunde inte drömma om att medicinen skulle hjälpa mig så enormt mycket som den gjorde i min vardag.

Det blev för mig en enorm skillnad och jag fungerade betydligt bättre i min vardag.  

Barnen märker direkt om jag glömt att ta min Concerta och på skolan jag gick för ngt år sedan sa mina klass kamrater att jag borde glömma medicinen lite oftare för de blev så mycket  mer skratt  på lektionerna av att jag inte fungerade som jag brukade.   

Sonen fick svåra biverkningar i början av medicineringen med aptitlöshet, depression  och viktnedgång men de gick över efterhand. 

Jag själv fick huvudvärk men  det släppte efter någon månad och de antidepressiva och ångest tabletterna jag tog innan kunde jag sluta med.

Jag Har inga problem idag förutom lite för högt blodtryck i övrigt inga biverkningar. 

Men andra beskriver om jätte stora problem med biverkningar av medicinerna. 

Så vi fungerar alla så olika på medicineringen  för mig och många andra har medicineringen varit en helt otrolig och fantastisk hjälp. 

Hade jag fått medicinering när jag var barn så hade det sparat både mig och andra ett enormt lidande och dessutom sparat samhället enormt mycket pengar. 

Medans det inte alls fungerat för andra har som har upplevt det precis tvärtom och  som en försämring. 

Så mitt råd är prova medicineringen för den kan vara så enormt effektiv och underlätta så mycket i vardagen . 

Skulle du inte må bra av den  ja sluta då med den värre är det ju inte.

Det är ingen skillnad mot annan medicinering   jag har diabetes  också och  jag fick svåra biverkningar av insulinet.  

Det tog lång tid innan man hittade ett  insulin som fungerade bra för mig och som jag inte får dessa biverkningar av. 

Så oavsett det gäller ADHD medicinering eller annan medicinering finns det inget universal medel som passar alla utan man får prova sig fram tills man hittar rätt medicinering. 

Lasse

Lakeside
6/1/14, 7:52 PM
#2

Jag tänkte lika. Nej usch medicinering vill jag inte ha! Jag har dock tänkt om och precis påbörjat medicinering med Ritalin. Jag har precis fått ADHD diagnos men jag upplever mig redan lite lugnare trots att jag har en låg dos eftersom jag precis börjat. Jag kommer kanske också höja min dos i snabbare takt än vad läkaren säger fast jag vet att jag kanske inte borde men jag tyckte 10mg var väldigt lågt att börja på och jag har lågt blodtryck och puls som jag har koll på så…

Du kan ju testa och se vad du tycker. Jag kan uppdatera dig om hur det går för mig.:)

tarotlasse
6/1/14, 8:23 PM
#3

#2 

Jag rekommenderar dig att följa råden som läkaren ger dig och den upptrappningen de rekommenderar. 

Dels av två orsaker dels har jag så dålig erfarenhet själv av att själv experimentera med medicinering och kombinationer  och att jag överlevde de doserna jag experimenterade med är ett under enligt läkarna i dag.

Jag trodde jag äntligen hittat ett sätt att sova på och då jag fick sova en hel natt  i sträck men i själva verket  sov jag inte . Utan jag var medvetslös och jag lekte med liemannen varenda natt. 

Jag hamnade under en period i samma säng som en akut sjuksköterska under helgerna.

En  helt underbar kvinna men hon reagerade på  den medicinering och de doser jag stoppade i mig av dessa medciner. 

Då visade sig att hon hade ett jäkla humör också jäklar vilken blåsning jag fick och hon har inte ADHD

Hon ringde min läkare o visade sitt humör för henne också  Men visade sig att det var många fler läkare en hon som skrev ut dessa mediciner åt mig och sedan dess får jag inte själv hantera dessa läkemedel på egen hand längre.    

Så det kan vara riktigt farligt att göra dessa medicinska experiment på egen hand. 

Är så lätta att öka lite försiktigt på egen hand o sedan ökar man bara mer o mer efter hand så en farlig situation. 

Men sedan finns det även en mycket logisk förklaring till varför man börjar så försiktigt med Ritalin och med Concerta och så sakteliga ökar dosen efter hand. 

Som jag skrev så reagerar vi så olika på mediciner även om vi har samma diagnoser och det samma med biverkningar vissa får biverkningar andra inte. 

Men den långsamma ökningen beror ju på att dessa mediciner har många registrerade biverkningar och för att undvika dessa biverkningarna så vill man så sakteliga vänja kroppen vid medicineringen och undvika att man ska få dessa obehagliga biverkningar. 

Så det finns som sagt vad en mycket logisk förklaring till man går så långsamt fram. 

Jag vet att det inte är så lätt att vänta för tålamod är ju knappast våran bästa förmåga hos oss med ADHD

Lasse

Lakeside
6/1/14, 8:52 PM
#4

Nej det är faktiskt jättesvårt att ha tålamod, skönt att det finns folk som förstår det :). Din historia Lasse låter inte kul! Dock så har jag testat 20mg ist för 10 och får väl hålla mig där tills jag pratar med läkaren om ett par veckor. Vad finns det för risker med att inte ta medicinen varje dag som de rekommenderar i början och t.ex. hoppa på helgerna och vara utan medicin?

Inna74
6/1/14, 10:30 PM
#5

Lasse, tack för ditt utförliga svar:) Det uppmanar till eftertanke. För mig kommer eftertankar nästan alltid efter en impulsiv handling:/ det har jag "bittert fått erfara" flertalet gånger. Kanske den saken skulle bli bättre med medicin? Bara nyligen så har jag lyckats skrämma bort en person jag ville ha i mitt liv. Lätt o vara efterklok. Håller med Lakeside, tålamod är jättesvårt!! När man vill något eller kommer på något då ska det ske omgående, direkt, helst igår! Vänta? Dagar, veckor, månader?? Suck. Däremot har jag grymt mycket tålamod med mina barn! Det ska vääääldigt mycket till om jag ska bli arg. Blir sällan arg numera , iof sig. men inne i huvudet är det värre. …denna sommar vill jag helst bara njuta av, inte få biverkningar av medicin. Kanske till hösten om det blir då.

Make things happen

tarotlasse
6/2/14, 12:38 AM
#6

Ja du Ritalin och Concerta är ju inga farliga medicner på det viset finns ju inga t.ex inga abstinans besvär mm när man slutar med dom som med en del  andra mediciner har och som kan vara riktigt farliga att sluta med omedelbart och  att göra uppehåll med som vissa andra mediciner kan ge.

Som när jag låg på golvet i häktet  22 år gammal  efter inte fått i mig min illigala medicin efter två dagar. Jag kallsvettades, kissade ner mig  spydde. sket ner mig och kunde inte  kontrollera kroppen överhuvudtaget  o hade en så ångest och bara grät efter mamma ja då sa läkaren man kallade till häket  han  överlever nog inte veckan ändå och svinet få väl skylla sig själv ja så fungerar man efter två dagar utan att få opiater i kroppen och  det var livshotande abstinens besvär. 

Man kan även få dessa dödliga abstinens besvär av alkohol men inte av de centralstimulerande preparaten.  

Det som händer om du inte tar Ritalin eller Concerta en dag så får du tillbaka dina ADHD symptom inget annat.

Vid långvarig användning av starkare doser av Amfetamin och av Kokain  kan man även få övergående depression och ångest problem att sluta men går oftast över efter 3 -7 dagar. 

Däremot i början när du ska vänja dig vid medicineringen och inte tar den som du ska så bör det ju påverka kroppens tillvänjning av medicinen men jag vet faktiskt inte hur det riktigt fungerar här.

Så bättre att prata med din  läkare om det. 

Som i dag så tar jag oftast inte alls lika mycket Concerta under helgerna som jag gör på vardagarna utan hoppar över eftermiddags tabletten. Jag anstränger mig inte så mycket tankemässigt och behöver inte ha den skärpta koncentrationen under helgerna så det är helt ok enligt läkarna att hoppa över det över helgerna men helt kan jag inte vara utan medicineringen då blir det oftast kaos o hel galet under dagen och jag blir oftast deprimerad  och väldigt rastlös och får ångest om jag helt hoppar över medicineringen men de problemen hade jag även innan jag började med Concerta

Så man kan säga att tar jag inte medicinen får jag tillbaka mina ADHD problem och de problem jag hade innan jag började med medicineringen inget mer. 

Är det så att jag vet att jag ska gå på en fest på kvällen och det kommer förekomma alkohol under kvällen så så får jag inte ta medicinen överhuvudtaget den dagen. För kan ge livshotande biverkningar om man har otur .  

Nu är det inte aktuellt längre för min egen del åkte på ett spontant alko o drogtest förra året för något alla som medicinerar med centralstimulerande medicin kan råka ut för enligt lagen.

För medicinering med centralstimulerande så är det nolltolerans på alkohol och droger och man kan råka ut för spontana kontroller precis när som helst. 

Jag var narkotikafri i blodproverna men alkotesten visade att jag haft en måttlig konsumtion av alkohol de senaste 6 veckorna så  jag åkte dit och fick gå på regelbundna tester av alkoholkontroller under tre månader. 

Jag läste på ordentligt om dessa tester och läste att översteg man inte ett intag  av 75 cl vin på dessa 6 veckor så gav provet inte utslag och visade på noll resultat. 

Men det var fel och helt felaktigt  jag drack 2 starköl o 3 cl maltwhskey på min sons student fest 2 veckor innan provet och det gav utslag  2 veckor senare så läkaaren frågade mig om jag druckit något och  jag sa  att jag drack drack 2 st 33 cl starköl  och 3 cl special lagrad malt whiskey och röke en fin cigarr under sonens student fest.

Så läkaren skrev att det var så låga världen testen visade och att det var roligtvis ett mätfel  sedan så var allt frid och fullt från myndigheterna. 

Det var första gången under de 5 år jag medicinerat med Concerta  de kollade mig  för alkohol och narkotika intag.  

Nu för  några veckor sedan blev det en ny spontan test och återigen visade  alkotesten inte ett  nollvårde  under de senaste 6 veckorna. 

Så för två veckor sedan fick jag domen antagning går jag med på  Antabus behandling  eller så får jag  sluta medcinera med  Concerta. Valet var inte så svart att göra.  Jag klarar inte av min vardag  och mitt arbete utan Cónsertan och mina två boende stödjare jag har i dag. 

Men jag  fick ett  önskemål  uppfyllt att  jag även  slulle få ångest dämpande medicin utskrivet.  

Jag började  med en KBT behandling för min svårigheter med mitt känsloliv och med  kärleks relationer förra året och när minnen från barndomen började dyka upp då. 

Som är mycket smärtsamma och som har ploppat upp efter hand i minnet  under KBT behandlingen som även gjort att jag dövat  den värsta ångesten med alkohol och speciellt de senaste månaderna. 

Dessa minnen är så jävliga så jag klarade inte helt enkelt berätta om detta för psykologen utan ångestdämpanade medicin vi med ADHD har ju  inte alltid det mest fläckfria förflutna tyvärr och jag var inte den  där snälla svärmorsdrömmen när jag var springpojk åt ungdomsligan på bostads området jag växte upp i. 

Jag hade visserligen inte fyllt  tio år då men jag  var dövad med  att sniffa lim och beväpnad med både kniv och baaseboll träd så  jag  har utfört fruktansvärda saker mot andra människor genom äldre ungdomars  order och det är saker som  gör fruktansvärt ont i själen i dag.

Att jag sedan började missbruka  alkohol innan jag fyllt 12 år  och var 13 år när jag började använda narkotika och som tonåring sälja sin kropp för droger.  

Ja det skapar en fruktansvärd ångest i dag även om det var 40 år sedan det skedde så  tror jag inte det finns någon som kan döva dessa minnen utan någon typ av hjälpmedel.

Oavsett det är legala eller olaga läkemedel. 

För livet kan vara för  grymt för att man i bland ska vilja  minnas allt man gjort   och i  perioder måste även jag fly från mig själv och dessa minnen vilket är min enda ursäkt för mitt  periodvisa missbruk av olika saker inte bara alkohol och droger man kan missbruka . 

Andra personer som gjort mig illa kan jag förlåta och jag  har åtskilliga ärr  både kroppsliga och själsliga från mina barndoms år men mina egna handlingar kommer jag aldrig kunna förlåta mig själv för även om jag bara var ett oupptäckt ADHD barn utan hjäp som min psykolog sa. 

Så mitt råd till er alla följ alltid rådgivningen om medicineringen från era läkare för drogerna på gatan och läkemedlen från apoteken är oftast hårfina och lika lätta att spåra ur på vilket som.

Detta jag berättar i denna tråden  och mycket mer var första gången jag berättade för någon enda människa och  för min psykolog i fredags. Det är över 40 år sedan detta  skedde och i dag berättar jag delvis om detta  och officiellt på detta vis och jag  hoppas det kan hjälpa någon mer i sitt arbete med sig själv och visa hur lätt det är att spåra ur genom att  att självmedicinera både när det gäller legala och illegala läkemedel.  

En dag kanske jag klarar av att berätta hela historien officiellt här inne men där är jag inte ännu.   

Lasse

Annons:
tarotlasse
6/2/14, 2:14 AM
#7

Kan tillägga att när det gälller beroende och abstinens  besvär.

så är Choklad ett av de preparaten som efter heroin är mest beroendeframkallande och tar minst 14 dagar för kroppen innan suget efter mer choklad försvinner. 

Så rent beroendemässigt kommer kommer inte Ritalin, Concerta pch amfetamin i närheten av beroendeframkallandet som chokladen ger som säljs i vilken affär som helst och även säljs helt fritt till barn.

Kan verka rätt så märklig syn på när det gäller droger vi har i Sverige . 

Vi har även här i Sverige  den centralstimulerande växten Guerana som säljs i en rad livsmedel i dag och har en styrka  som vida överstiger både Concerta och Ritalin i styrka. 

Men  det säljs helt lagligt i våra livsmedel och i många energi drycker men i våra grannländer är det faktiskt narkotika klassat och total förbjudet att använda och att sälja.

Så ja är Concerta och Ritalin så farliga och är det dåliga ryktet så illa 

När det finns  betydligt värre och starkare preparat att köpa på både på  Ica och pressbyråkiosken kan man  fråga sig?

Jag våra regler är mycket underliga men visst det är absolut inget att leka med och  mina rekommendationer  är sluta experimentera själva och följ läkarnas ordinationer. 

Då är det ju betydligt bättre att experimentera helt vilt med choklad och Gueraana som  får säljas helt fritt och var som helst för det är ju helt lagliga preparat här i Sverige även om de också är centralstimulerande preparat. 

En mycket märklig lagstiftning  kan jag tycka. 

Lasse

[Regnfru]
6/2/14, 11:05 AM
#8

Det beror väl på vad man har för problem, för mig personligen är det bättre att inte ta någon centralstimulerande.

lokko
6/2/14, 2:26 PM
#9

"Hyper" är något som de flesta växer ifrån, dvs det vanligaste bland vuxenadhd är ADHD utan hyperaktivitet. Men frågan är om man växer ifrån det, man kanske inte är det utåt men i det inre är det fortfarande kaos, men hyper i vuxen ålder kanske snarare kan beskrivas som en ständig inre oro.

Medicinering med centralstimulerande -concerta etc är inte primärt mot hyperaktivitet utan hjälper för många mot just det du beskriver. För mig var det ungefär som att jag äntligen blev "kompis med min hjärna", jag fick mer kontroll över mina tankebanor, mer energi i tankeflödet så att ma orkar reda ut tankesnurret, man orkar fokusera lite mer. Man hinner tänka ett steg till när en imuls kommer så att man kan hantera impulsen bättre. Kort sagt centralstimulerande ger en ökat mental ork/förmåga. Sen är det ju naturligtvis långt ifrån mirakelmedicin. En hel del går att hantera med rutiner, bra kost, fysisk  Träning, utveckla kognitiva metoder (ex mha kbt).  Många får ingen märkbar effekt av medicinen, andra får mer biverkningar än nytta (mer stress, hjärtklappning, irritation ångest etc). Hur man reagerar är mkt individuellt. Om du inte har något principiellt mot centralstimulerande så testa ett tag och se om det är något för dig -vissa är emot att ta mediciner som påverkar hjärnan, dina tankar och på något sätt din personlighet. ADHD är ju en del av dig, en del av din personligheten, tar du medicin som påverkar din ADHD kommer det  på något sätt oundvikligen påverka dig som person. Andra ser ADHD som ett hinder för att utveckla sin fulla potential och ser medicinering som ett hjälpmedel för att kunna utveckla sig själv. Så i slutändan är det ett personligt val, ingen annan ska ta det beslutet -oavsett vad läkarna eller omgivningen säger så är det du som ska ta dem, det är dig det gäller, -glöm aldrig det!

Lev väl.

Lakeside
6/2/14, 6:43 PM
#10

Väldigt bra råd och starkt Lasse att dela med dig delar av din historia.

Zaphix
6/2/14, 8:14 PM
#11

Mitt liv fungerar med medicin, det gör det inte utan.

Jag är vuxen med har problem med hyperaktivitet och impulskontroll. Jag har svårt att koncentrera mig på samtal och har svårt att sitta still. Jag flackar runt i mitt liv och får inget gjort fastän jag ständigt är aktiv.

Jag har svårt att få någon riktig vila, fastän jag är i behov av det. Kan inte koppla av och har svårt att sova.

Med medicin är det betydligt bättre. Jag kan sitta stilla även om det kryper i kroppen ofta, jag kan koncentrera mig och impulskontrollen är bättre.

Livet fungerar nu, jag har en helt annan kontroll över livet, jag hänger inte bara med i svängarna utan styr vart jag svänger. Livet går inte lika snabbt förbi mig.

Ätit medicin i flera år nu med bra resultat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Inna74
6/3/14, 9:07 AM
#12

Har någon fått positiva reaktioner på tex KBT, akupunktur, mindfulness o liknande? Känns som att det skulle vara det första alternativet att välja för min del. Jag skulle vilja bli mer medveten om mitt eget beteende, få mer ordning på mina tankar och känslor. Har oxå svårt att hålla fokus, tex i samtal. Jag hör men hör ändå inte. Men nu befinner jag mig i en situation i livet då jag vill se livet från den ljusa sidan:) vägrar att vara negativ, se saker negativt. Söker hela tiden efter bra saker och sånt som kan ge mig positiv energi:))

Make things happen

[Regnfru]
6/3/14, 9:12 AM
#13

#12 Lucinda basset har ett program med KBT, som ska vara mot ångest och liknande. Jag har inte kommit så långt i det än, men det verkar bra ändå. Det kanske kan kollas upp?

Annons:
Zaphix
6/3/14, 9:19 AM
#14

#12: Gått mycket i KBT, mindfulness och annan terapi med ett okej resultat. Men det har varit mot ångestproblem, alltså inget relaterat till ADHD.

Ser inte hur terapi skulle kunna hjälpa mig med de saker adhd-medicinen hjälper mig med. Blir inte mindre hyper av KBT eller får bättre koncentration av mindfulness.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Regnfru]
6/3/14, 9:22 AM
#15

Jag ser mer nackdelar än fördelar för mig och medicin, då tänker jag på centralstimulerande. Det funkar inte alls för mig, jag blir helt knäpp.

lokko
6/3/14, 11:29 AM
#16

Mindfulness, medveten närvaro och även KBT är bra saker, saker som är extra nyttiga för oss ADHDmuppar. et ökar vår förmåga att vara närvarnade i nuet, det ger verktyg för att kunna styra sin koncentration, utvecklar inre  processer f för hantera vardagen osv. Skitbra, i teorin… Kruxet är ju att vi har sjukt svårt med just detta, att det är svårt att lyckas helt med  dessa terapier. KBT handlar mycket om hemläxor, att utföra saker mellan terapisessionerna (dessa läxor blir sååå lätt bortglömda och ogjorda) Mkndfulnes om att träna på att hitta en inre ro (fasen bara att sitta helt still i 30 sekunder, särskilt om man förväntas göra det är oändligt svårt, att sitta still i flera minuter och tänka på monotona tråkiga meditativa grejjer är näst intill omöjligt) och sen behålla det man lärt sig och bibehålla det engagemang man hade under under terapin ett halvår senare är sjukt svårt.

Så det är ingen lätt väg, men tror jag helt klart värd, kanske iu det närmaste nödvändig att gå. Men det är kämpigt och man kommer misslyckas flera gånger, men det är bara att försöka igen och igen och igen. Till slut fastnar en del och det är guld värt. 

JAg är övertygad om att medicinering kan för många vara en stor hjälp att ta till sig mer av dessa terapier. För mig var  första efter jag börjat med Metamina som jag verkligen fick ut något av dessa övningar. Och jag tror att det går åt andra hållet oxå, -att dessa terapier/övningar hjälper att få ut max nytta av sina mediciner. Vad centrastimulerande gör är ju att öka nivån på mer eller mindre alla tankeprocesser, även de dåliga och destruktiva. Men mindfulness  lär vi oss att styra den kraft vi får av medicinen.

Lev väl.

tarotlasse
6/3/14, 6:16 PM
#17

Den senaste KBT behandlingen jag gick för min  ADHD  var tillämpad avslappning. 

Vilket var en mycket effektiv metod men som så mycket annat samma sak som så mycket annat men att en ny person ska kunna tjäna pengar på ngt som redan existerat sedan länge men med nytt namn. 

Men skit samma effektivt är det  jag gick den behandlingen senast i november månad. 

Enkelt förklarat är det en vidareutveckling av den muskulära avslappningen att man tränar upp att slappna av i musklerna. 

både första och andra lektionen är rena kopior av Lars Eric  Unesthåls  cd skiva muskulär avslappning. 

Jag blev så full i skratt under denna KBT behandling för det använde exakt samma ord och rörelse som jag ör på mina egna kurser i Muskelär avslappning,  

med sedan de 3 efterkommande lektionerna var nya för mig. 

Här får man lära sig att känna igen tecknen i dina  egna muskler vilka muskler är det du börjar spänna i kroppen när du börjar bli rastlös vilka när du börjar bli för impulsiv och vad händer med dina muskler när du har koncentrations problem.  eller när du stressar. 

Detta är helt olika hos olika personer en person kan spänna axlarna vid koncentrations problem  en annan kanske spänner pannmusklerna och en tredje kanske fingrarna. 

Dessa tecknen kär man sig att känna igen genom övningarna och är då lätta att förebygga jag som spänner nacken vid rastlöshet kan då när jag känner spänningarna komma i nacken medvetet slappna av just i nackmusklerna och på det viset lindra eller förhindra att rastlösheten bryter ut. 

Samma om man har ångest problem vilka muskler är det första du spänner när du känner att ångesten kommer? 

Ja då använd då den tillämpade avslappningen på just de musklerna. 

En i gruppen fick ryckningar i låret när ångesten började en annan spände bröst musklerna och då genom att redan känna detta redan innan ångesten bröt ut så kunde man just slappna av i just dessa muskler och förhindra ångest attacken. 

Sedan så lärde man även sig att känna skillnaden under tiden man rörde sig t-ex var ute och gick eller när man arbetade

Denna KBT  behandling var på 5 gånger och 5 veckor och man övade ca en 15 - 20 minuter varje dag. 

man använde sessa ti en rad olika problem som ADHD Ångest stress mm och det var överaskande lätt och mycket effektiv att lindra och förhindra många situationer. 

Den effektivaste KBT behandlingen jag gjort för min ADHD men även den mest krävande och ansträngande var COGMED, 

Ett data program där man tränar upp när/arbetsminnet  snittet är att man ökar sin  närminneskapacitet med 24% . 

Så  det  ger ett fantastiskt resultat vi satt en timme  5 dagar i veckan under ett visst antal veckor och det var så tydlig förändring och gick man in i programmet med sin handledare så kunde man se exakt hur mycket man förbättrade närminnet dag för dag. 

Men jag får säga att  1 timme om dagen  låter inte  så farligt men ingen som gick i den gruppen jag gick klarade av att arbete under tiden vi körde denna KBT behandling det var enormt krävande och man var som bommul i huvudet efter en timme vissa dagar var så jobbiga så tårarna kom så handledarna i vår grupp valde att sjukskriva samtliga i gruppen under behandlinen. 

Men eftersom vi hela tiden  genom programmet kunde följa hur mycket vi förbättrades efter varje tillfälle var otroligt inspirerande och var enormt givande även om det var otroligt jobbigt och tröttsamt att med denna KBT behandling. 

Tidigare har man kunnat gå in på COGMED  hemsida och pröva en del av övningarna som finns i behandlingen och finns säkert kvar.

Men ska vara en av de mest effektiva KBT behanlingarna för ADHD personer och andra med problem med närminnet. 

Mindefullness är ju absolut inget nytt KBT behandling det nya är väl att en vetenskaplig undersökning som publicerades förra veckan visade mycket överraskande resultat i forsknings studierna forskningen visade att Mindefullness och meditation till och med kunde reparera skadade hjrärnceller och ersätta döda hjärnceller  vilket var sensationella resultat. 

Detta resulterade i förbättrat närminne förbättrad koncentration och impuls störning. 

Men visade  också att personer med stroke  och hjärnblödningar som fått omfattande hjärnskador som orsakade  fysiska rörelse problem.  genom Mindefullness och meditation skapade nya hjärnceller och ersatte delar av  de döda hjärn cellerna och resulterade i klara förbättringar av deras rörelse problem orsakade av dessa hjärnskador. 

Så även en KBT behandling som nu  är vetenskapligt bevisad att kunna ge en oerhörd hjälp och att även återskapa  nya hjärnceller. 

Lasse

lokko
6/4/14, 10:44 AM
#18

Det finns en gratis kurs som riktar sig till personer med ADHD med influenser från kbt/mindfulnes och lite råd i allmänhet på nätet. Den har nog ett par år på nacken, jag minns den om ganska klämkäck och långsam så jag tröttnade (jag har ju ADHD för tusan!). Men den är ambitiös och välgenomtänkt, Kolla upp den! jag ska själv försöka ge den en chans till.

http://changetech.cloudapp.net/ChangeTech5r.html?Mode=Trial&ProgramGUID=fe2a7f13-cf08-4d6c-9671-1da9c460d33b

Lev väl.

Inna74
6/4/14, 8:17 PM
#19

I morse fick jag för mig att testa lite mindfullness på eget bevåg. Vara medveten, låta tankarna komma och gå, bara vara. Och så insåg jag att det här var defentitvt väldigt mycket svårare än jag tänkt mig! Och sen tröttnade jag på den saken. Det hela kanske tog 5 minuter. Men det är väl bättre än inget;)) Hur som helst, för egen del väntar jag med beslut om mediciner, denna sommar ska jag ta i akt att jobba hårt, tjäna pengar, ha kul och vara lite fri och galen;)

Make things happen

tarotlasse
6/4/14, 9:23 PM
#20

Kan även tipsa om detta med Cogmed så finns det även en version för barn  med ADHD  som heter RoboCop. 

Sonen var med som ett av testpersonerna när man utvecklade barn versionen är ungefär samma  minnes övningar  men med robotar och lite mer spel liknande design och han tyckte det var skitkul. 

Det visade sig att de  barn som genom gick denna behandling med robocop förbättrade sitt närminne och förbättrade sitt skolarbete radikalt efter denna behandling så  ett enkelt, roligt och ett kul sätt att utveckla sig på och lindra problemen av ADHD

Lasse

Annons:
lokko
6/4/14, 10:33 PM
#21

Ge inte upp, kanske finns det andra övningar som är lättare.Glöm inte att medveten närvaro är något man tränar upp, precis som kondition som börjar man med lite lätt joggning runt kvarteret så får man hitta liknande lätta pass i början. En övning jag använder (när jag kommer ihåg det) är att köra medveten närvaro när jag borstar tänderna på kvällen. All min medvetenhet föröker jag rikta på själva tandborstningen, hur det känns med tandborsten mot tandköttet, smaken av tandkräm, doften hur jag rör handen längs tandraden, hur handen greppar om skaftet, ljudet av vattnet som slår mot kaklet när jag spottar efter att sköljt. Ibland kan jag välja att bara fokusera på en sak på ljudet känslan eller rörelser. Föröka få all fokus på bara det jag gör precis då - borstar tänderna. Snurrar tankarna iväg så får man observera att de gör det och bestämt leda dem tillbaks till tandborsen

Eller när jag springer i löpspåret - känslan av foten som slår mot marken, hur känslan ändras efter underlaget, doften av vått gräs, ljudet av en avlägsen bil, känslan av hjärtat som slår i allt snabbare takt och hur svetten klibbar fast tröjan längs ryggen.

Eller bara sätta sig ner och räkna andetagen upp till 10 och sen från 10 till noll -det kan man göra på bussen till jobbet.

Elller sitta still och försöka känna varje kroppsdel, låta sinnet vandra sakta från tåna och upp via vaderna mot knäna mot…

Testa dig fram, det finns oändliga varianter. Döm inte dig när du misslyckas för det gör man hela tiden - det är ju därför vi behöver göra det. Bara observera när tankarna flyr och flytta tillbaks fokuset till övningen igen, och igen och igen -det är tufft, fasen så mkt svårare än att dra ut och springa en halvtimme!

Lev väl.

Upp till toppen
Annons: