Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 2055 ggr
fluffigamoln
2014-06-02 22:25

Har jag en diagnos?

hejhej jag är en tjej på 17 år och jag har länge undrat om jag har någon diagnos jag har läst på om ADHD, ADD och Asperger men det känns som om alla tre passar bra in på mig, tack på förhand ni som orkar läsa allt det här!

Jag har inte så stora problem med att få vänner, jag kommer ofta nära folk snabbt men jag har inte så många ytliga relationer utan mer några få nära vänner. jag började på gymnasiet förra året och har redan träffat en tjej som verkligen är min bästa vän och vi är jättetajta. Dock så tycker de på min nya skola att jag är lite konstig, säger lite roliga saker som folk skrattar åt (det är mina vänner som säger detta så de menar inget elakt.)

Mitt största problem är att jag inte lyssnar och har svårt att delta i samtal jag försöker verkligen men jag tänker ofta på annat (dagdrömmer) och ibland låtsas jag skratta och le utan att jag har någon aning om vad de säger. jag hör ofta meningen: "jag har ju sagt de till dig förut!" men jag aldrig har en aning om det.jag känner mig utanför för jag vill verkligen kunna prata om ytliga saker och kunna småprata men jag hittar ofta något annat att tänka på och glömmer att jag är med i ett samtal… Det känns som jag bara är delaktig i saker som jag tycker är intressanta och det är mest bara att planera. jag älskar att planera! fester, resor mm.

jag tappar bort saker ganska ofta, denna månaden har jag fått spärra mitt bankomatkort, köpa ett nytt gymkort och glömt mina nycklar hos en kompis.

Skolan går inte jättebra, jag kommer ofta försent (5-20 minuter nästan varje dag), jag behöver ofta låna bok, penna eller papper av någon kompis. jag har svårt och fokusera på lektionerna, jag gör i princip ingenting på lektionerna nu på gymnasiet för det mesta handlar bara om att lyssna och anteckna vad läraren säger och jag hänger inte med, det känns väldigt pinsamt när läraren frågar mig och jag varje gång inte har någon aning om vad som sagts.

jag har godkänt i allt men inte så mycket mer än det, grejen är att jag vet att jag klarar av så mycket bättre och det gör mig väldigt besviken, jag gör alltid allting i sista minuten, jag behöver stressen för att jobba. i 9:an så gjorde jag scheman för allt (hade över 300 anteckningar på mobilen där jag gjorde scheman varje dag, och jag tror det var detta som gjorde att de gick så bra, hade bara betyg C och uppåt då. 

Jag äter gärna samma mat, om jag hittar något jag gillar så vill jag äta det varje dag i en månad tills ja tröttnar.

Jag blir ofta "hyperintresserad" av en viss sak och kollar upp allt om det exempel är: löshår, Träning osv. sen är jag nästan expert på det.

Mitt rum är alltid kaos, städar inte så ofta och gör jag det så är det ofta kaos igen två dagar senare.

Jag har gjort väldigt mycket tester online och får alltid höga att poäng, både på Asperger och add/adhd.

Jag har frågat min mamma om hon tror att jag har "något" men det tror hon inte, hon jobbar med barn som har diagnoser så hon borde jag ju lita på. dock så brukar hon skoja och säga ex: ja vi får måste ju följa *****as rutiner. 

dock har jag inga problem alls med att förstå ironi eller skämt, jag har inte heller svårt att se om någon är sur eller ledsen, ser detta ganska tydligt faktiskt.

jag har inga som helst humörsvängningar, jag är nästan aldrig arg dock kan jag bli väldigt glad och få som adrenalin då jag spänner mig och bara vill slå något för jag är så glad.

Jag är inte ovanligt lat eller ovanligt hyper.

jag kan sitta still länge i flera timmar.

Jag har inte skrivit allt nu men kände att det kanske blir lite långt..

Tror ni jag har något eller är jag bara ointresserad av allt, tyst och dagdrömmande? det är väl så jag skulle beskriva mig.

Tack så mycket ifall ni orkade läsa och förlåt om texten är lite snurrig! :)

Annons:
[Linus123]
2014-06-02 22:29
#1

Följer.

Squimpan
2014-06-02 22:34
#2

mkt stämmer in på ADD ( attention deficit disorder) jag har fått diagnosen så jag vet vad som räknas som "diagnosvärdiga" symptom.

prata med en läkare om det och lägg fram dina tankar och förklara vad du själv gissar. han kommer troligtvis skicka dig vidare så att du får göra en så kallad "NPF-utredning". du kommer få stå i kö ett tag innan du kan få chansen att göra en utredning men jag lovar att det är skönt att få det svart på vitt sen så att du slipper undra!

lycka till! MVH// squimpan

Vår verklighet är alldeles för perfekt och alldeles för vacker för att den vibration som orsakade liv i universum, skulle beröva potentiella varelser möjligheten att uppleva detta. 

JohannaEkroth
2014-06-02 22:54
#3

Om du har någonting, vilket inte vi här på sidan kan avgöra, utan bara en neuropsykiater via en utredning. Men mycket av problemen skulle kunna vara ADD, andra autismspektrumtillstånd. (Asperger Syndrom-diagnosen finns inte längre.) 

Men det kan bara en fullständig neurospykiatrisk utredning avgöra.

Ta därför kontakt med BUP och berätta precis som du har gjort här, vad du har för svårigheter.

Lycka till!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: