Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4221 ggr
Röran
2014-06-03 17:49

Det här med intryck!

Hej! Jag ska troligen få göra en utredning (ADHD "utan hyper"). En av alla de miljontals saker som jag har funderat kring inför detta är det här med intryck. Jag har alltid upplevt att jag tar in allt från små detaljer till random människor som jag möter på gatan. Jag har tidigare förklarat det som att jag är ett med omgivningen. Det är som att jag suger åt mig precis allt tills jag inte orkar ta in mer. Oftast blir det så mycket för hjärnan att jag blir sjukt virrig, trött och totalt splittrad - men ibland kan jag också uppleva det som att jag får en liten boost av alla intryck. Jag har alltid haft svårt för ögonkontakt då jag själv ska berätta något, eftersom det blir för mycket intryck för mig att se någon i ögonen. Någon som känner igen sig? Eller hur upplever ni det här med intryck?

Annons:
Arthedain85
2014-06-03 18:13
#1

Jag känner igen mig i allt det du skriver! :) Jag har dock diagnos på autism men känner igen mig mycket på det jag har läst om ADHD-TI.

Har du hört talas om "total situational awareness"? Det är ett uttryck som beskriver ett tillstånd av fullständig koll på sin omgivning. Så känns det ofta för mig. När jag var yngre testa mina vänner att kasta bollar mot mig från olika riktningar och utan att se dom kunde jag fånga dom. De va lite coolt x) men jag lägger framförallt märke till människor. Varenda detalj precis som Shelock Holmes i "Sherlock" (Den med Benedict Cumberbatch)

Röran
2014-06-03 18:23
#2

#1
Total situation awerness låter ju onekligen som ett passande uttryck!
Det där med bollarna var ju lite skillat måste jag säga! :) Jag skulle högst troligen missa att fånga alla bollarna bara för att det blir för mycket.

Kan du också uppleva att du nästan känner av människor som du möter?
Det är konstigt, jag har försökt förklara den känslan för folk men det låter ju bara helt galet.

Lakeside
2014-06-03 18:38
#3

Jag känner igen mig. Jag har ADHD diagnos och blir som du ofta utmattad om det blir för mycket intryck. Jag blir mycket tröttare än andra när jag är runt omkring folk, speciellt främmande. Ibland kan jag nästan få panik i t.ex. kollektivtrafiken om jag varit med om mycket intryck. Ögonkontakt är nästan omöjligt om jag ska prata eller om någon berättar något och jag anstränger mig för att lyssna. Jag tappar helt enkelt koncentrationen annars.

Arthedain85
2014-06-03 18:52
#4

#2 Jag tror jag förstår. Menar du att man får en känsla av vilka dom är bara genom att läsa av dom?

Röran
2014-06-03 18:53
#5

"Jag kan inte fokusera mig på något - för jag försöker fokusera mig på allt" om man får citera sig själv lite… :)

#3
Den där paniken känner jag verkligen igen. Den finns ju ofta nära tillhands när det blir overload för hjärnan, när man knappt kan hålla kvar sina egna tankar i röran av alla intryck.

Röran
2014-06-03 19:02
#6

#4
Man kan ju känna av människor på olika sätt men för mig brukar det vara lite som att jag på något vis "tar in" människor som jag bara passerar, liksom känner av sinnesstämningar. Det kan minst sagt bli mycket intryck även känslomässigt.

Haha, vad flummigt det här blev nu.

Annons:
Arthedain85
2014-06-04 23:29
#7

#6 Ja men då förstod jag rätt :) Så funkar jag också! :) Nej det är absolut inte flummigt! Många polisorgan (t.e.x. Säpo) runt om i världen tränas till att lära sig sig den här förmågan som kommer helt naturligt för oss! :) Många av dom får också svårt att "stänga av den" när dom lärt sig den. 

Om du känner att det blir för mycket för dig så kan du testa att skifta ditt fokus på kreativa sätt som att rita, skriva eller bygga grejer. Eller Någonting annat där du känner att du måste lägga ner din fulla koncentration för att det ska bli bra. :)

Har även tränat mig själv att bara "ta in" när jag vill. I början gick jag ut på promenader och tränade på folk jag mötte sen även på jobbet sen större och större folksamlingar. Nu i år var jag på Filippinerna! :) Jag har aldrig sett så mycket folk på ett ställe! :O Men Jag fick möjlighet att "läsa" många människor och fick flera nya vänner! :)

[NadjaIyona]1
2014-06-08 13:50
#8

Det är sant att människor med ADHD/ADD, det är inte bara en gissning, det är en riktig del av oss. Det är främst syn, hörsel och taktilt(känsel). Det kan vara olika för olika människor, vissa har mera av en och minde av andra.

Men glöm aldrig att det här är saker du kan påverka! Olika mycket i olika situationer men DU KAN PÅVERKA DET HÄR! Glöm inte det, det är så viktigt. Och det är faktiskt inte bara "en lite löjlig grej" visa "normala människor" kanske kommer säga det men det är inte sant, det är en stor grej för oss med ADHD/ADD.

För mig är det mest synen och känseln som är jobbiga, men hörseln är inte lika jobbigt. En sak som hjälpte mig väldigt mycket var att göra om hemma och se till att det "ser bra ut". Och då menar jag inte bara snyggt som i moderiktigt eller trendigt utan ADHD-vänligt/"ser bra ut". Jag funderade lite sedan försökte jag göra rummet lite mera homogent/likartad/enhetlig, på så sätt fick  jag mindre intryck via synen. Jag gillar vitt och ljus så jag fokuserade på det. Jag hade möbler i massa olika färger & material, jag hade väldigt mycket grejer, mycket inredning…. ja mycket saker generellt. Jag gjorde så att jag gjorde mig av med mycket av möblerna i omaka färger och behöll de vita färger och sedan skaffade jag en stor hylla för att kompenserar för de möblerna jag gjorde mig av med. Genom att ta bort det som inte matchade och onödiga grejer jag inte behövde/använde så försvann mycket saker och med det mycket synintryck. Det hjälper mycket.

Lycka till, hoppas det hjälper lite.

[NadjaIyona]1
2014-06-08 13:53
#9

ps ADHD utan H är ADD ADHD är en förkortning av "Attention Deficit Hyperactivity Disorder" på engelska. ADD är som ADHD Fast utan Hyperaktivitet dvs mer drömmande utan någon yttre hyperaktivitet(fysisk aktiv alltså).

Röran
2014-06-08 16:36
#10

#7 och #8 Tack för era svar, det är ju skönt att veta att man varken är tokflummig eller ensam! Ännu större tack för era tips, jag har på något vis lyckats hitta ett sätt att koppla bort omgivningen - dock är det lite antingen eller. Gå in i min lilla bubbla helt eller suga in precis allt. Ska försöka hitta något slags mellanting :)

Lakeside
2014-06-08 17:16
#11

#8: Det var ett jätte bra tips! Det kanske är därför jag blir tokig ibland om det är för rörigt runt omkring mig. Har aldrig ens tänkt på att inredning påverkar så mycket men det är klart att det gör. Jag avskyr t.ex. bokhyllor och möbler som är "öppna" om det står mycket prylar, ja tom. böcker för jag tycker bara det ser rörigt ut så jag försöker oftast välja möbler med luckor och lådor som går att stänga så jag slipper se allt ;).

portera
2014-06-08 19:00
#12

#9: Man har börjat frångå diagnosen ADD nu. Kanske är det så att man börjat se hyperaktivitet som något mer allmänt. Personen har en "orolighet", svårbibehållen koncentration, som antingen får personen att agera på ytan eller också skapar stor "förvirring" på insidan. Har sett någonstans att man skrivit "ADHD-t" för att ange denna skillnad. Vet ej vad t:et står för.

[NadjaIyona]1
2014-06-09 02:08
#13

#12 Vad konstigt, jag pratade med min grupp, liknande gruppterapi fast främst med utbildning, om just ADHD och ADD och min psykolog/psykiatrier/vad hennes titel nu är, jag minns inte, hon har inte ens nämnt det. Fast det är ju en god poäng, att det antingen ligger på insidan eller ut sodan.

Annons:
portera
2014-06-09 10:02
#14

#13: Jag hittade följande länkar nu i efter att ha skrivit ovan: http://psychcentral.com/disorders/adhd/ Där står det: "ADHD, also known AS [..] ADD" http://www.healthline.com/health/adhd/difference-between-add-and-adhd "While still commonly used in conversation, ADD is the antiquated term for ADHD. In medical literature, the term ADD has been dropped, AS the condition, briefly classified AS two separate entities, envelopes three different kinds of ADHD." Alltså hyperaktivitet är bara i den yttre varianten, enligt källorna ovan, så jag var lite fel ute i #12.

[NadjaIyona]1
2014-06-09 22:35
#15

Det är svårt att veta, läkar-folk ändrar sig hela tiden, men i vilket fall så kanske vi ska gå tillbaka till ämnet (intryck) det känns som om det här kan diskuteras i annan tråd.

Jag vill också säga att det är inte lätt att erkänna att man har fel på internet, det är inte ofta man hör det, så en guldstjärna till dig. Och en annan sak, var försiktig med vad du tar till dig på internet, bara för att du läser det så behöver det inte vara sant, det är ju så svårt att kunna verifiera hemsidornas äkthet.

lokko
2014-06-09 23:50
#16

ADHD är samlingsnamnet. I DSM-IV (DSM är psykologernas bibel, deras manual, ett bedömningssystem) delar man in ADHD i 3 subtyper:
1. Primärt hyperaktiv/impulsiv

2. Primärt ouppmärksam

3. Kombinerad 

Så det som kallas ADD är subgrupp 2.  Strikt (vetenskapsspråk) så har alla ADHD men delas in i olika grupper, vanligtvis används i  vetenskapliga  sammanhangen  inte längre termen ADD

Ofta anses de olika subtyperna ålderrelaterat, i barnpsykologi har forskning på senare tid sett att de olika subtyperna visar sig vid olika åldrar:

Hyperaktiv/Impulsiv typ- förskoleåldern,

Kombinerad typ- tidiga skolåldern,

primärt ouppmärksam – mellanstadieåldern.

Dvs det är vanligast bland vuxna att ha  ADD  (Primärt ouppmärksam). Sen är det inte helt lätt att skilja dem åt, jag kan absolut få "skov" av hyperaktivitet - vissa dagar har jag väldigt mkt H! andra dagar är jag nästan motsatsen ett negativt -H, helt uttömd på energi och aktivitet. Och kanske har många fler vuxna ett H men med åren lär vi oss att hantera Het, att dämpa det. Det är ju (tyvärr) inte helt accepterat av samhället att som vuxen springa omkring och vara hyper. Så vi lär oss tidigt inte minst i skolan att kväsa vår Hyper. Jag är lite tveksam till vad forskningen visar på, kanske är det hos många så att de inte alls växer ifrån det men de snarare tvingas döda sin  hyperaktivitet.

Lev väl.

portera
2014-06-09 23:52
#17

Ja jag lämnar detta nu, tillbaka till intrycken.
#15 Vill absolut inte sprida osanningar och skapa onödig förvirring, det var i en diskuterande och prövande  form jag presenterade detta. Jag presenterade i alla fall var jag hittat sakerna, även om detta inte är den ursprungliga källan för den minns jag inte. Källor saknas allt för ofta på nätet.

Upp till toppen
Annons: