Annons:
Etikettadhd-add
Läst 8664 ggr
Jebie
2014-06-10 00:51

Hur många timmars sömn/natt får du?

Hejsan! Jag undrar hur många timmar sömn du får/natt? Jag äter inga mediciner alls numera och märker att det är jättesvårt att komma till ro på kvällen samt att känna sig såpass trött att det är värt att försöka lägga sig. Jag fastnar i datorn eller sträckläsning av spännande böcker, kan aldrig göra nåt i lagom mängd, det blir maratonaktivitetet som är svåra att avbryta… Jag brukar få cirka 4-5 timmars sömn 3-4 nätter. Andra nätter kanske 7 timmar. Det känns som att det är ganska få timmar/natt, men ändå är jag inte så supertrött på kvällen/vid läggdags som jag tycker jag borde vara? I stället är jag seg och trött hela dagen med en dipp efter lunch med mer uttalad trötthet, och sedan rullar det på igen för att tillslut kunna somna runt kl 01-02 om jag har tur. Och sen upp kl 6 för att åka t jobbet… Är detta med lite konstig dygnsrytm vanlig vid ADD/ADHD? Kan melatonin hjälpa eller har det en massa bieffekter?

Annons:
Praefatio
2014-06-10 01:08
#1

Jag har oerhört stort sömnbehov och behöver sova 10 timmar per dygn, helst sammanhängande. Är som en zombie om jag behöver kravla mig upp efter sex, sju, åtta timmar och somnar senare på dagen.

Praefatio
2014-06-10 01:09
#2

Melatonin är det enda som hjälper för mig när jag har svårt att sova i perioder, blir hög och speedad av vanliga sömntabletter men på melatonin blir jag sömnig efter två timmar och somnar alltid gott.

Jebie
2014-06-11 17:07
#3

Inatt sov jag 10 timmar, då blev min man sur för att jag var trött kl 18.30 å inte orkade vara uppe tills sonen somnade (kl 20.30)…problemet mm jag inte lagt mig när jag kände tröttheten är ju att då kommer jag över en tröskel, börjar greja m nåt kul å så blir kl 1-2 innan jag reflekterar över att det kanske är dags att lägga sig. Och oavsett om jag sover 10 timmar eller 5 timmar är jag ju lika astrött på dagen :-(.

Barneveld
2014-06-11 18:05
#4

Jag behöver 8 1/2 timmes sömn. Utan någon form av insomningsmedicin på kvällen har jag svårt att somna plus att jag är väldigt lättväckt. Jag hatar att inte kunna sova och tänker aldrig mer i hela mitt liv försöka lära mig sova utan medicin. Jag har försökt allt och det är bara medicin som funkar. Den jag äter är ingen direkt sömnmedicin utan en stämningsstabiliserande medicin. Den funkar bra.

Lakeside
2014-06-11 18:56
#5

Jag behöver minst 8h sömn, oftast mer men 8h fungerar ett tag men sen måste jag sova i kapp, till helgen t.ex. Är jag ledig sover jag oftast runt 9h. Jag har alltid haft stort sömnbehov. Ibland blir jag trött på eftermiddagen och då händer det att jag somnar men får då svårt att sova på kvällen så jag brukar försöka hålla mig aktiv tills det är dags att sova. 

TV är livsfarligt för jag somnar nästan alltid om jag och min sambo kollar på film eller TV.

Praefatio
2014-06-11 19:27
#6

#4 Jag är supertacksam för att jag inte är lättväckt utan allt som oftast sover som en död sten när jag väl somnat. Lättväckthet i kombination med insomningssvårigheter måste vara extremt jobbigt.

Annons:
Zaphix
2014-06-12 08:53
#7

4-5 timmar på dåliga nätter, 6-7 på bra nätter. Siktar alltid mot ayy sova 8, men blir aldrig det.

Beror lite på vad jag gjort under dagen, har jag härjat runt mycket behöver jag sova mer, men har svårare att varva ned så sover mindre.

Vaknar endel på nätterna, svårt att sova och vaknar nästan alltid för tidigt.

Äter melatonin sedan flera år tillbaka, även Stilnoct sedan några år. Nu fått zopiklon utskrivet för att varva med stilnocten för bättre effekt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
2014-06-12 11:08
#8

Jag sover inte överhuvudtaget utan medicinsk hjälp och har medicinerats med sömntabletter sedan jag var barn och har nog provat allt som finns på marknaden under 40 år nu.

Men även med sömntabletter får jag ingen riktig sömn utan hamnar aldrig djupare en stadie 1 i sömnstadierna även med sömntabletter.

Har en ytterst ovanlig sömnstörning så min hjärna talar inte om för kroppen att den ska sova.

Var en Dansk sömnforskare som konstaterade detta när ingen på de Svenska sömnlabben  hade sett en sådan sömnkurva som jag har.

Det första denna  Danska forskare frågade mig  om var om jag hade ADHD vilket jag inte då fått diagnoserad  på den tiden.   

Han sa att det var  då ca 30st i världen  vad man kände till som hade denna sömnstörning och alla  dessa hade ADHD så han rekommenderade mig att göra en ADHD utredning och  efter den jag fick  min ADHD diagnos.

Så rent teoretiskt så sover jag aldrig överhuvudtaget utan går bara ner i ett avslappnat tillstånd.

Läkarna sa när jag var barn  att jag aldrig skulle överleva min 25 års dag men de hade fel he he.

Sömntabletter ger ingen naturlig sömn utan en konstgjord sömn som inte ger samma återhämtning som den naturliga sömnen.

Frågan om hur mycket sömn vi behöver per natt  togs upp på en föreläsning om sömnen jag var inbjuden på i går.

Svaret var att det är högst individuellt från person till person vissa behöver 8-10 timmars sömn och för andra räcker det med 4-5 timmars sömn.

Det beror helt och hållet på hur mycket djupsömn och hur lätt vi har för att hamna i djupsömn och hur långa perioder av djupsömn vi har För vissa tar det 2 timmar att gå ner i djupsömn och för andra bara 15- 20 minuter. 

Så det är omöjligt att säga hur många timmar vi behöver sova per natt för så väldigt individuellt från person till person.

I regel och normalt är 25% av vår sömn djupsömn resten av tiden är sömnstadie 1 som är mer ett avslappnings stadie. plus REM-sömnen där vi drömmer och som betecknas som ett lättare stadie av sömn.

Så hur många timmars sömn du behöver beror helt och hållet på hur mycket samanlagd  tid du har i djupsömns stadiet du har.

 Så det spelar ingen större roll om du sover 10 timmar om du inte får tillräcklig djupsömn för då är hjärnan likförbaskad inte utvilad.

Medans en annan person  kanske bara sover fyra timmar men med övervägande delen i djupsömns stadiet  och då är hjärnan  helt utvilad och behöver inte mer sömn.

Så som sagt vad väldigt individuellt och helt  beroende på hur mycket tid i djupsömns stadiet  du får per natt.

Det kan bara mätas upp av något av sömnlabben och det finns minst ett sömnlabb i varje landsting.

Så ni med svåra sömnproblem be om att få  en remiss till ert landstings sömnklinik och sömn labb.

För de är de enda som har tillräcklig kunskap om just sömnen inom den Svenska vården och kan mäta upp och konstatera hur din sömnkvalitet är.

Lasse

Allamej
2014-06-12 12:08
#9

Jag har tokmycket problem med sömnen, jag behöver ca 8-10 timmar per natt men senaste 4 åren har jag bara fått 4-5 timmar per natt vilket gjort att jag sovit på dagarna.

Nu senaste veckan så har jag fått sova 7 timmar 2 nätter men sen så har det blivit 4-5 timmar igen… MEN jag somnar när jag sitter och röker, vid datorn och på toa…

Och när jag lägger mig så blir det bara 4-5 timmar. Jag hoppas att det ordnar upp sig. Jag kan orsaka mycket skada till både mig och min lägenhet om jag inte fixar det.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Jebie
2014-06-12 18:53
#10

Vad spännande att höra om allas sömnvanor! Jag har hela mitt liv haft svårt att komma till ro på kvällen. Har alltid legat och roterat "dagdrömt"/ bearbetat händelser osv och somnat efter ett par timmar runt kl 2-3. Detta så långt tillbaka som jag kan minnas. Är lättväckt och sover med öronproppar för att inte störas av ljud runtomkring mig. Kan somna liggandes framför tv på mkt låg volym, men sover då mkt dåligt även om insomningen är skön. Får typ bakfull-känsla på morgonkvisten. Har aldrig sovit så skönt i soffan som under fotbolls-vm i Sydafrika med alla vovozelorna som tutade?!! Borde ha spelat in sorlet å det ljudet…

gunillapower
2014-06-13 17:54
#11

Hej. Måste slå ett slag för tyngd täcke:) jag har själv ett bolltäcke. Innan for jag runt i sängen och vaknade flera ggr varje natt. Men nu sover jag lugnt och det är väldigt avslappnande att ligga under:) väcks numer bara av sonen. :)

Kyllan56
2014-06-13 20:14
#12

Jag sover runt 8 timmar per natt. I flera år använde jag olika insomnings- och sömntabletter. 2010 fick jag min ADHD- och damp diagnos och började medicinera, vilket revolutionerade mitt liv.  

Min drog har alltid varit socker och bröd. Skulle kunna leva på bröd och smör om det inte varit så onyttigt.

2009 började jag med Omega 3 och två år senare med lågkolhydratkost och sedan dess har jag inte ätit gluten. I maj för två år sedan började jag ta Magnesium, Zink, D-vitaminer och kokosnötsolja och i den vevan slutade jag med Conserta och alla mediciner jag åt, vilket var en hel del.

Sedan två år har jag inga ADHD-symtom, vilket jag haft svårt i hela mitt liv, och inga tecken på DAMP. Jag sover ypperligt och mycket djupare än vad jag gjorde tidigare. 

Inte heller har jag haft minsta infektion sedan jag la om kosten och slutade med gluten och började med mina kosttillskott. 

Jibie, jag känner så väl igen mig i att fastna framför datorn eller sträckläsa en bra bok. Åtskilliga är de gånger jag endast sovit ett par timmar för jag inte kunnat släppa en bok när jag skulle arbeta, vilket var innan datorns inträde.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Jebie
2014-06-13 21:35
#13

Intressant om kosten. Tror absolut att ett jämnare blodsocker osv är bäst för oss människor. Har gjort flera försök med att ta bort kolhydrater, bröd, godis osv men efter ett par veckor tyvärr blivit mkt nedstämd så att det alltid slutat med att jag får "återfall", främst choklad, kakor och läsk… Använder choklad för att varva ner på kvällen… Ja problemet med för lite sömn en längre tid är ju att man blir nedstämd och att kroppen fysiskt tar skada känns det som… Kan man inte till och med få hjärnskador om man sover för lite? Eller kanske bara en skröna?

Annons:
tarotlasse
2014-06-14 13:29
#14

Jo Kosten är ju vikitgt överhuvudtaget och även för sömnen. 

Socker har ju visat sig förvärra ADHD symptomen under ett flertal studier. Men även på vår sömn.  Men var en del annat korkat so sas där också att jag skulle sluta med kaffet för det var centralstimulerande. 

Som jag sa till läkaren detta jäkla kaffet som skulle vara så farligt för min sömn och jag dricker 3 - 4 koppar om dagen. 

Men då jag började medicinera med central stimulerande medicin Concerta så började jag sova bättre. Nu är detta preskiberade uppgifter men ör många år sedan då jag arbetade på en kändisgala så hade jag återigen haft en av mina dåliga sömnperioder o då vara alert under en sådan gala i arbetet krävs enormt mycket energi och koncentration. 

Så vid 4 -5 tiden på morgonen när efterfesten började o då vissa fotografer var medbjudna ja då funkade inte jag längre min hjrärna  vara bara som en stor bomullstuss det var bara luddigt och det funkade helt enkelt inte att jobba.

En av mina  Danska kollegor tog mig då till ett par mycket välkända kändisar och förklarade situationen att jag var övertrött o inte funkade så bad dem att göra ordning en lina kokain. SÅ jag kunde avsluta mitt arbete den natten. 

Men det gick inte som planerat inom 2 minuter efter jag dragit en lina kokain sov jag som ett litet spädbarn vid dessa kändisars bord. 

Så att läkaren sa till mig att jag inte skulle dricka centralstimulerande kaffe för att undvika mina sömnproblem. Bar ju rena bullshiten  jag fungerade med raka motsatsen det andra blir pigga på ja det somnar jag på. 

Så blir ibland så oerhört besviken över att kunskapen bland de läkare som ska vara experter på detta inte har den belakste aning om hur centralstimulerande preparat kan vara  lugnande och sövande för oss och att lugnande kan i värsta falla skapa ett fruktansvärt utåtagerande och ska en extrem våldsamhet     

Sedan 

#12 Kyllan56  så väldigt intressant det du beskriver om kosten sömnen och de minskade ADHD symptomen. 

För faktiskt så föreläsningen jag var på i veckan om sömnen så visst är kosten viktig. 

Men vad många inte tänker på är att sömnbrist ger ADHD symptom så ibland är det svårt att avgöra när en person har sömnproblem. 

Om det verkligen är en ADHD diagnos eller om besvären beror på sömnproblem. 

Så när man som jag har medfödda sömnstörningar så fick man gå in djupare med utredning.  I Psykologutlåtandet till försäkringskassan så specificeras detta under ett helt A4 papper. 

Att vissa av mina problem jag har i min vardag inte påverkas av sömnbrist utan av ADHD problematiken. Så efter mycket ingående f undersökningar kom fram till att mina ADHD orsakade  mina sömnproblem och vad även de världsledande forskarna inom sömnforskningen konstaterat. 

Genom åren tycker jag lärt mig så oerhört mycket  av alla utredningar forsknings studier och läkare besök genom åren och även för att jag är en nyfiken och ifrågasättande person så får jag också mycket information  på grund av min vetgirighet impulsivitet så en stor fördel med att ha ADHD

Men först nu  under denna föreläsning så förstod jag lite mer varför min ADHD utredning nästan 3 år att göra eftersom man gick in och separerade vad  för problem som kunde orsakas av min sömnbesvär och vilka besvär faktiskt härstammade från ADHDn så det var kanske inte så konstigt att utredningen tog en sådan jäkla tid att göra.  

Det finns en rad andra diagnoser som kan orsaka  ADHD sympton så det är inte så lätt att sätta rätt diagnos många gånger och prescis tvärtom hur många av er vet egentligen  att 20% av de äldre  som har diagnosen senildementa har i själva verket diagnosen ADHD så samma sak här. 

Forskarna kommer på mer och mer varje dag som ger en klarare bild av vad ADHD är.  

#11 Helt rätt sömnbrist kan orsaka hjärnskador och då kraftiga sådana också. Läkarna har i dag konstaterat att jag har svåra hjärnskador och det beror på dels min bristande sömn men även på  överativiteten då jobbade i bland 3-4 dygn i sträck men är ju också en sömnbrist.  

plus att jag nu tagit olika insomningstabletter och sömntabbletter i 41 år så kombinationen har orsakat  så svåra hjärnskador så ja inte fungerar fullt ut i vardagen och behöver hjälp för att klara mina vardags sysslor i hemmet. Nu flyttade den jag umgicks med innan årsskiftet ut. Vilket resulterade i att socialtjänsten slog larm att problemen var betydligt mer omfattande en vad man trott innan. 

Blev även en insikt för mig vilket fantastiskt jobb hon gjorde  under de perioder hon var hos mig. 

Idag anser läkarna och annan vårdpersonal att min deltids sjukskrining blir permanente för min hjärnskador är så omfattande så jag kommer aldrig mer kunna arbeta fullt ut längre. 

Så visst sömnen påverkar enormt mycket på vår hälsa och som jag skrev ngn annan stans så sa läkarna att jag troligtvis aldrig skulle överleva min 25 års dag men där hade de fel-

Lasse

Kyllan56
2014-06-14 15:46
#15

#14 

Låter som du levt under svåra förhållanden, med din sömnstörning och så ADHD på det. Det får mig att inse att jag ändå haft det bra, eftersom jag fram till min utbrändhet aldrig haft problem med sömnen.

Precis som du är jag vetgirig och tar reda på allt om det som intresserar mig. Så ADHD hos mig har också fört positiva skaker med sig.

Det du skriver om att så många dementa har ADHD hade jag inte hört. Den studien/de studierna har jag missat.

Men du har alldeles rätt i att det finns andra diagnoser som ger ADHD liknande symtom, PTST är en. Idag tror jag också att många barn är sockerstinna och det i sig ger ADHD liknande symtom. När jag var barn - innan man plockade bort fett och ersatte det med "socker" - så fick man inte i sig en bråkdel av vad barn får idag. 

Eftersom många med ADHD även har IBS, så hänger nog ADHD ihop med att man har en störd tarmflora vilket påverkar hjärnan. Där tror jag gluten är ett stort problem. Idag "vet" man att gluten skapar små hål i tarmen, vilket resulterar i att små peptider och annat läcker ut där det inte ska vara.

Hittar inte den studie jag läst, men länkar till en sida som diskuterar sambandet mellan ADHD och gluten.

http://ultimateglutenfree.com/2012/09/gluten-and-adhd-link/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

lokko
2014-06-14 16:16
#16

Jebie- Det du beskriver stämmer väldigt väl med hur jag själv ofta har det. I princip ordagrant. Seg på dan, ofta med en extra trött  dipp  Kan inte varva ner innan midnatt, somnar ett par timmar senare - oavsett hur få timmar jag sovit natten innan, oavsett hur väl jag vet att jag bör vara utsövd nästa dag. Upp kl 6. Helt energilös släpar man sig i väg mot dagen

Besvärligt att följa råden om att varva ner, inte göra något inspirerande eller viktigt på kvällen - har man levt i koma under hela dagen och ligger  efter med massa jobb  och sen äntligen börjar hjärnan funka så klart man blir JAAAAA!!!! HURRA! NU JÄKLAR!… då när hjärnan hamnat i det stadiet går det lixom inte varva ner..

En del av de klassiska råden har betydelse - dricker jag kaffe efter 18 är det garanterat kört. Jag undviker ta Metaminan efter 17 (skumt det där förnmiddagsdosen ger ingenting, skulle lätt kunna sova även om jag kört i mig en näve tabletter, tar jag 1 vid 18 är det omöjligt att sova före 01)

Sen de periopder jag lyckas träna regelbundet är det lättare att varva ner,  har jag kört ett hårt pass under dagen känner sig kroppen nöjt utarbetad och allmänt tillfredsställd - då går det (ibland) att varva ner i tid

Lev väl.

[Regnfru]
2014-06-14 17:33
#17

Jag sover nog runt 8-10 timmar per natt. Jag behöver det.

Jag använder mig av sömnmedicin för att kunna göra det.

Röran
2014-06-16 02:01
#18

Känner igen mig mycket i vad de flesta här beskriver. Nätter innan jobb sover jag vanligtvis 4-5 timmar, om jag har tur 6-7 timmar. I perioder dels pga. Restless Legs, i dessa perioder är nog sömnen dessutom mer ytlig. När jag är ledig så sover jag i regel 10-16 timmar, stort sömnbehov och mycket sömn att ta igen.

Jebie
2014-06-16 17:35
#19

Tänker skriva mer senare, hinner inte nu, men märkte igår hur mkt lättare det var att somna på kvällen (runt kl 24) trots 2 timmars sömn mellan kl 16-18. Jag kände verkligen att jag var trött. Detta tror jag beror på att jag inte haft igång dator eller ipad på kvällen utan duschat å sen grejat m min garderob vilket var ganska tråkigt! Å så var det fotboll på tv som maken kolla på som jag inte var intresserad att titta på. Undrar om ett par timmars datoranvändande påverkar insomningen så mkt?

Upp till toppen
Annons: