Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 2111 ggr
Ikajo
6/14/14, 2:49 PM

Aktiviteter

Hej, jag har precis blivit avlösare till en 10åring som har en diagnos inom aspberger/autismspektret. Har ni några förslag på aktiviteter som vi två skulle kunna hitta på? Jag kan bara komma på att åka och bada eller gå ut och shoppa. Nöjesfält är ett alternativ men något tveksamt.

Tips skulle verkligen uppskattas!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Honestyisdead
6/14/14, 2:59 PM
#1

Beror ju på barnets intressen.

Ikajo
6/14/14, 3:20 PM
#2

#1 Jojo, jag håller på att lära känna hen just nu och det kommer bli lättare efter hand men om jag kan få några förslag på vad man kan göra så kan jag i alla fall få lite idéer. Bland dem idéerna så finns det säkert något hen tycker om att göra. Av sekretesskäl vill jag inte berätta mer om barnet än jag redan gjort.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Regnfru]
6/14/14, 5:32 PM
#3

Har du inte frågat vad barnet gillar att göra?

Ikajo
6/14/14, 6:02 PM
#4

#3 Jag har givetvis pratat en del med föräldrarna och ansvarige på kommunen men en del av mitt uppdrag går ut på att hitta roliga saker att göra. Vilket visade sig svårare än vad jag trodde. Jag vet vad barnet inte tycker om men att därifrån klura ut någon hen kan tycka om är svårare. Jag har några idéer på vad vi kan hitta på men att få lite förslag hjälper. Det här är första gånger jag jobbar med ett barn med funktionshinder så här nära och dessutom i en sån privat miljö som det blir. Så jag håller på att lära mig just nu. Så även om en tur till ett nöjesfält skulle säkert vara uppskattat så behöver jag och barnet tid att lära känna varandra först. Jag har trots allt bara precist börjat.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

lokko
6/15/14, 11:01 AM
#5

Alltså barn med autism är inte en slags grupp som tycker vissa saker, de är individer. Du kan inte fråga oss vad det barnet tycke om att göra då vi inte känner det. Personer med autism är ofta något mindre flexibla än "vanliga" ungar, de har svårare att göra saker de inte vill. Därför är det extra viktigt att du är lyhörd på vad ungen vill, den är 10 bast så förmodligen vet den ganska väl vad den tycker om att göra. Shoppng är det väl väldigt få 10-åringar som uppskattar oavsett NPF eller ej. Bada - en del med autism har en försenad motorisk utveckling, så kolla upp hur pass bra ungen är på att simma. Nöjesfält - en del autister är väldigt känsliga för intryck - ljud, rörelser, dofter, känslor upplevs som mycket mer intensiva än vad de flesta upplever, det kan vara mycket utmattande med nöjesfält.

Men allt ovan gäller bara för en del - andra har inga problem alls med dessa saker. Återigen -fråga ungen innan du planerar något. Var noga med att informera ungen om vad ni ska göra, hur ni ska göra, vad som förväntas av den - personer med autism uppskattar ofta detta att få chans att förbereda sig för nya upplevelser är för många viktigt.  Ta det lugnt första gångerna innan ni lärt känna varandra, kanske är det klokt att ta en kortare stund de första gångerna. Läs på om barn med autism, det finns gått om material på nätet och på biblioteken.

Lev väl.

Ikajo
6/15/14, 12:28 PM
#6

#5 Det har jag inte förutsatt heller. Nu vet inte jag barnets exakta diagnos, det har jag inte informerats om men det verkar vara mer Asperger än autism. Vad gäller shopping och bad så vet jag att det är något det här barnet tycker om att göra.
Jag vet att alla barn är olika vare sig de har en diagnos eller inte, jag har tidigare jobbat på en skola. Men det ingår i mitt uppdrag att hitta på aktiviteter utanför hemmet men det var svårare än jag trodde att komma på saker som skulle kunna vara intressanta. Därför tänkte jag om det fanns folk som hade några bra idéer. Ju fler alternativ jag har desto lättare är det ju.

Jag jobbar främst i barnets hem men ska också hitta på saker att göra så att barnet får komma ut och göra saker. Som sagt, jag har precis börjat.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
zatanica
6/16/14, 9:42 AM
#7

I början skulle jag råda till att som du säger åka och bada vid någon sjö. Ha picknick någonstans, grilla korv, kanske fiska. Gå en bit på någon vandringsled. Saker helt enkelt där det i princip bara är ni två så att ni kan lära känna varandra.

Sedan kan jag tänka mig att bio kanske kan vara kul, gå och åta på tup max eller något, äta glass på något trevligt ställe.

Hoppas du fick lite tips.

Vad har du själv för intressen då och tycker är kul? Kanske att du kan använda dig av något av dem och visa barnet och kanske få den intresserad av det eller nyfiken.

Ikajo
6/16/14, 10:24 AM
#8

#7 Mina intressen tar mig inte från hemmet… Jag är en rätt kreativ person och skriver och skapar mycket, det är inte direkt något att göra med någon annan. Det är lite det som är mitt problem. Vi är lika på så sätt, barnet gillar också kreativa saker, men om man ska ut ur huset är det svårare. Att gå ut och äta är inget man gör i en handvändning då barnet är glutenintolerant. Men idéer är det, vilket givetvis är välkommen och något jag är tacksam för.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

zatanica
6/16/14, 10:52 AM
#9

Men om ni båda är kreativa, ta med penslar, färg eller vad ni nu vill. Åk ut till en vacker plats och måla och skapa. Då lär ni ju känna varandra med. Baka tillsammans någon dag sådant som barnet kan äta som ni nästa gång kan ta med er ut i naturen på era äventyr.

Ikajo
6/16/14, 3:12 PM
#10

#9 Så ofta träffar jag inte barnet… det är bara frågan om några timmar i veckan. Syftet med aktiviteterna är att det ska vara sådant som gör att hen får känna sig som en del av samhället. Jag är tacksam för förslagen men allt ska stämma runt omkring också. Det gör det inte alltid.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Honestyisdead
6/16/14, 3:41 PM
#11

10 Vadå så ofta? Att gå ut och vara kreativ går det att göra en gång i veckan.

För övrigt går det visst att gå ut och äta. Bara ring stället innan och kolla så alternativ finns.

Vad är det som ska stämma runt omkring?  Du vet ju ingenting fören du känner barnet. Så avvakta då så slipper folk lägga tid på ogenomförbara råd.

Ikajo
6/16/14, 4:45 PM
#12

#10 Jag syftade på att baka och ta med sig ut gången efter. Det kan vara lite för långt emellan. Att måla ute är en bra idé, det säger jag inget om. Som jag säger, jag är tacksam för förslagen jag får. Det ger mig alternativ att föreslå för BARNET. Det är för att kunna involvera barnet i beslutet som jag vill ha alternativ att erbjuda! Är det så fel? Visst om vi planerar i förväg att vi ska gå ut och äta kan man ringa i förväg, föräldrarna vet säkert också ställen som fungerar. Men det är inte alltid man planerar saker till 100, det är inte bara att gå och ta en matbit. Måste du alltid låta så arg när du talar med mig eller som om du tycker jag är dum? Klart jag vet att jag måste lära känna barnet, dummare än så är jag inte. Men jag saknar erfarenhet av funktionshinder och tänkte att jag skulle lyssna på de som har. Vilket innebar att jag i det här fallet bad om förslag på aktiviteter som ett barn med Aspergers skulle kunna hantera och tycka är kul eftersom det finns situationer som INTE skulle kunna fungera så bra. Varför blir du sur för den skull? Eller åtminstone låter sur. (Skrivet från min telefon och saknar därför grafiska alternativ. Versalerna motsvarar kursiv text.)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Anonym
Anonym
6/16/14, 5:23 PM
#13

Är själv förälder till ett barn med NPF problematik och jag tycker att du gör lite fel tror det kommer bli mycket bättre om du först lära känna barnet och föräldrarna och framförallt får råden av föräldrarna och eventuellt barnet vad som ska göras när och hur
tänk också på att vid NPF problematik så är det viktigt med rutiner och att man planerar saker och ting noggrant i förväg det kan oxå ta rätt långtid innan det fungerar bra med en ny person 
och eftersom barnet bara är 10 år så utgår jag från att föräldrarna vill bestämma rätt mycket och lägga sig vad man ska göra

Annons:
Honestyisdead
6/16/14, 5:48 PM
#14

#12 Jag är varken arg eller tycker du är dum. Så tolka det inte så.

Ikajo
6/16/14, 9:05 PM
#15

#13 Jag och föräldrarna har bra kommunikation, de har haft avlösare tidigare och vet hur det fungerar. De vill att det är jag som kommer på aktiviteter och berättar inte så mycket så att jag kan lära känna barnet på egen hand. Vi är överens om att det finns fördelar med att jag är ny kring funktionshinder eftersom barnet inte kan utnyttja sitt handikapp. Jag och barnet har klickat rätt bra även om hen fortfarande kommer att testa mig. Jag vet inte om jag tycker det skadar att jag bemödar mig att höra om folk har förslag på aktiviteter, jag har gjort lite efterforskningar själv om vad som finns där jag bor men fler idéer skadar inte. #14 I så fall kanske du ska fundera på varför jag ofta upplever det så? Istället för att sopa undan det eller hävda att du inte gör något, för uppenbarligen gör du ju det.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Honestyisdead
6/16/14, 9:14 PM
#16

15 Nej det gör jag inte. Det är något du fick för dig flr länge sedan för att jag sade emot. Lägg inte in egna tolkningar. Jag har flera gånger sagt att du tolkar fel.

Nog om det nu.

[JeanetteK]
6/17/14, 10:05 AM
#17

Jag brukade träffa en liten kille som var under utredning för aspberger. Han var lite yngre, han skulle fylla 6 år, men i alla fall. Vi gick ofta i skogen. Vi utforskade mycket och letade insekter och sånt. Nu är den du ska träffa lite äldre men skogen tror jag funkar. Lite fika på en sten i skogen, det är inte fel. Och i skogen kan man klättra, springa eller bara vara.

Ikajo
6/17/14, 11:32 AM
#18

#17 Det är inte en dum idé. Finns mycket natur där jag bor.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[JeanetteK]
6/17/14, 12:31 PM
#19

#18 Perfekt! 👍

Ikajo
6/17/14, 12:58 PM
#20

#19 Definitivt 😉 Det är en rätt levande stad trots att den är liten. Nu kanske inte vi ska ut och göra saker varje gång, många gånger kommer vi vara kvar i hemmet men då och då ska vi ut. Närmast hade jag tänkt föreslå en testtur till centrum och kanske till stadsparken beroende på väder. Jag bor i en ganska liten stad så det blir aldrig lika trångt som i de större städerna.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
zatanica
6/17/14, 8:08 PM
#21

Med baka tänkte jag att man bakar en gång, lägger i frysen för att ha till senare träffar.

Ikajo
6/17/14, 9:30 PM
#22

#21 Med flera barn i huset så ska man ha tur om inte fikat hinner bli uppätet innan nästa gång. Jag vet själv hur svårt det var att låta bli när jag var i den åldern.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Honestyisdead
6/17/14, 9:51 PM
#23

Vi gick då aldrig och tog saker ur frysen som barn 😮

Men om det är ett orosmoment så kan man ju ha en bakdag då man också äter fikan 👍

lokko
6/19/14, 4:19 PM
#24

Ikajo Det jag menar är att det finns lika stora skillnader mellan barn med NPF som mellan barn utan. Deras intressen skiljer sig inte som grupp från barn utan NPF. Barn med autism är generellt (dvs som grupp) lite mindre flexibla kring vilka aktiviteter de uppskattar, har oftare något mer begränsade intressen. Vi här på forumet kan med våra erfarenheter och kunskaper säga något om hur personer med autism fungerar generellt, men absolut ingenting om de som individer om vi inte känner dem. Det är alltså helt meningslöst att ställa en så generell frågan som berör en specifik individ här. Den fråga du ställer - kan du lika gärna ställa rent allmänt vad kan en 10-åring uppskatta? Dvs huruvida barnet har autism eller ej är irrelevant. I det personliga mötet gäller aldrig det generella (=opersonliga). En 10åring hatar att simma en annan älskar att simma, enälskar att rita i sin ensamhet en annan älskar fotboll med kompisarna. Din fråga är helt omöjlig att svara på, så snälla bli inte upprörd när vi trots allt försöker, det är av välvilja och engagemang vi gör det.

De råd som nämns här om saker som kan vara viktigt att tänka på när man umgås med personer som har ett autismspektra är det enda av relevans vi kan bidra med och då fräsa ifrån och säga att det kan minsann redan är ohyfsat. Det som irriterar mig är hur du ställer frågan, som om personer med autism är en homogen grupp. Frågan är ställd på ett vis som ger intrycket av okunskap och därför är en del av svaren grundläggande. Oavsett om du redan kan allt vi skriver här så är det ett öppet forum och det finns kanske andra här som är mindre kunniga och kan ta lärdom av råden. Och vi som ger råd är inga allvetande och uppskattar feedback på det vi skriver - det vi skriver om handlar om  människor och därför är det alltid bra med olika aspekter även kring grundläggande saker. Vi är här för att lära oss, för att utvecklas, ta del av varandras tankar - då går det inte att ta saker som skrivs som personliga påhopp över sin egen okunskap. Är det som skrivs självklarheter - var istället glad över att det är saker du redan känner till och se nyttan i att dessa tankar och råd sprids vidare till de som är mindre kunniga än du.

Lev väl.

Ikajo
6/19/14, 5:19 PM
#25

#24 Om du läser mitt första inlägg så ställer jag faktiskt inte frågan utifrån att barnet har en diagnos. Det är bara omständigheterna och orsaken att jag ställer frågan överhuvudtaget och orsaken till att jag ställer den här. Jag ställde samma fråga på FB utan att nämna något om en diagnos alls.
Det har kommit många bra förslag som jag också uttryckt min tacksamhet över. Däremot förtjänar jag inte att få höra att jag misslyckas med saker som för de flesta människor är självklara. Jag skulle agera likadant om det handlat om ett barn utan någon form av funktionshinder. Givetvis behöver jag lära känna barnet. Givetvis är alla barn olika. Men utan diagnos hade jag övervägt en tur till ett nöjesfält eller bowlinghall mer än jag gör nu eftersom jag vet att de är stressande miljöer. Jag vill också undvika aktiviteter som kostar eftersom familjen måste betala för mig också.

Jag ville ha förslag på aktiviteter och jag har fått många bra förslag. Men om jag inte förklarat varför jag bad om förslag på aktiviteter just här, hur många förslag hade jag fått? Tror du inte jag skulle blivit frågad om varför?

Lika lite som jag anser att kvinnor är en homogen grupp anser jag att de inom autism/asperger spektret är det. Jag fick uppdraget baserat på min lämplighet och hur väl jag min personlighet matchade barnets. Jag vill ta mitt uppdrag på allvar, så jag ville lyssna på fler röster. Men det känns som flera tyckt att det var fel och jag förstår inte varför.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[JeanetteK]
6/19/14, 6:57 PM
#26

Jag tycker att det är bra att du samlar på dig lite olika förslag på vad ni kan göra. Det hade jag också gjort. Jag tror och hoppas att det kommer att gå jättebra!

.m.m
6/19/14, 7:15 PM
#27

Nä 25, det är inte ett dugg fel. Och 24, om du nu tror det rör sig om okunskap så gör väl ts rätt i att fråga? Tioåringar i allmänhet gillar tv- spel och datorer… Finns det i hushållet så utnyttja det. Kör battles. :) prova olika genré om det finns möjligheter till det. Simning bra, utflykter med bak och fika -kanonidé. Bygg något, kanske finns spillvirke att använda? Ridning är en dyr aktivitet men oerhört givande om barnet tycker om djur. Bra för koncentration, fokus och Träning av kroppskontroll utöver den givna belöningen med att umgås med djur. Bra också med större djur som tål lite ifall det skulle uppstå oaktsamma situationer. Finns hund i familjen? Träna den tillsammans till nya trick? Byggsatser är bra. Allt från lego till modellflyg. Bra för finmotoriken och ska vara lugnande. Ett litet växthus i periferin skulle kunna ge mening, om så bara ett litet i hörnet på en balkong. Omvårdnad om något ömtåligt och levande… Kampsport kan kännas givande om det finns mycket energi att göra av med. Det finns olika kampsporter. De som inriktar sig på själva kampen kan man ju hoppa över… Sen det att bara sätta sig ner och kolla på en film ihop kan vara mysigt. Gör popcornen tillsammans. Visa att ni är två jämställda och samarbetar i det ni gör. Att ni kan behöva varandra båda två. Ha en liten spellista för roliga youtubeklipp och kolla in brukar vara uppskattat hos många. Sparkcykelrace… Det var det jag kom på nu. Hoppas nåt kan komma till användning. Och du- ingen idé att ta åt sig av vissa snäsiga toner. :)

Annons:
Ikajo
6/19/14, 8:22 PM
#28

#27 Det var jättemånga bra förslag, får se vad barnet tycker. Eftersom det är sommar gör barnet andra saker så jag har inte träffat hen den här veckan. Definitivt bra idéer! Jag har tänkt föreslå en testrunda där vi strosar bland butikerna i stan, helt utan mål och krav. Som första grej.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Agnez94
6/22/14, 12:11 AM
#29

Museum? Kanske har ungen ett specialintresse?

Upp till toppen
Annons: