Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3066 ggr
Anonym
Anonym
2014-06-20 20:07

Aspergers hos vuxen + Ritalin/Abilify

Min läkare föreslår att jag ska testa antingen Ritalin eller Abilify i minidos, eller kanske bägge två. Jag har då alltså högfungerande Aspergers samt en förlamande trötthet som gör att jag har svårt att ta tag i saker och blir trött fort. Då är alltså frågan: vilket ska man våga testa? Jag brukar vara väldigt känslig för mediciner. Det har hänt att jag hamnat på akuten med panik när jag testat nån medicin, och det vill jag undvika till varje pris.

Har ni testat dessa medel? Jag har sagt till läkaren att jag är skeptisk mot neuroleptika, och jag har fått för mig att centralstimulantia ofta ger ökad ångest vilket jag verkligen inte behöver.

Annons:
Barneveld
2014-06-20 20:32
#1

Man brukar reagera väldigt olika på medicin. Jag har provat Abilify som du nämner. Första gången jag åt det fick jag en normal dos och jag kräktes som en katt. Efter det var jag lite skeptisk mot den medicinen som du förstår. Men nu äter jag den igen, fast i minidos och jag har fantastisk nytta av den.

Ritalin har jag aldrig prövat, men väl andra ADHD mediciner. Jag tror nog att det är idé för dig att testa. Det märks väldigt fort om det hjälper eller inte. Jag kände förbättringen efter redan första tabletten. Det är bra på så sätt att du inte behöver vänta i en månad på att rätt effekt ska infinna sig. Du vet efter bara ett par dar.

Olika personer som provar exakt samma medicin i exakt samma dos reagerar olika. Därför är det svårt för mig att veta hur just du kommer att må om du provar en minidos av abilify. Jag ångrar i alla fall inte att jag vågade prova igen.

mosterli
2014-06-21 12:03
#2

Hej - testa - då vet du & slipper älta det hela mer :) - känner igen mig :)

Jag har fått ett helt nytt liv med cs. Mitt "riktiga" liv, så som jag alltid vetat att mitt liv ska vara "egentligen".

Jag är även jag väldigt känslig för mediciner. Jag har fått testa många för att landa i det här. Jag har haft hemska biverkningar på vägen men då har vi testat vidare & jag ångrar inte en sekund för nu är det riktigt, riktigt bra.

Så lycka till, hoppas du har en tålmodig & bra läkare som kan hjälpa dig igenom hela proceduren.

:)

Upp till toppen
Annons: