Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1495 ggr
Lakeside
2014-06-21 11:19

Tar ni medicin varje dag? Hur hög dos?

Jag tar Ritalin, nu 30mg. Hur vet man när man ska sluta trappa upp? Hur känner man när dosen är för hög? Jag har hört att det finns någon form av bryt gräns där effekten blir mer negativ. Det enda jag egentligen märkt av medicinen är jag blir lite lugnare, får mer tålamod och kan hålla koncentrationen lite längre men jag märkte mest första två gångerna jag tog den och då var det en aha upplevelse som jag inte längre får även då jag ökat dosen. Jag tycker att det är skönt att strunta i medicinen på helger och tycker om att hoppa över då. Hur brukar ni göra?

Annons:
LisenM
2014-06-22 00:29
#1

Verkar som om den där aha upplevelsen i början av medicinering aldrig kommer infinna sig??!!!! Har oxå kännt det i början, men nu e de som du säger, lite bättre koncentration å mer tålamod… Å ork för min del iaf! Jag e ordinerad equasym 20 mg två ggr per dag. Han ville höja sist men jag sa ju själv att jag ville ta de lugnt denna gång! Nu e de så att jag tagit tre per dag å kommer antagligen få höja dosen på fredag när jag e där på kontroll! Och hur man vet när de e för låg lr hög dos skulle jag oxå vilja veta! Men som de e nu för min del så känns de bra, men har inte det där lugnet som i början… Men ingen direkt ångest! Snurrar iväg nu igen, skulle ju svara på att jag tar medicin varje dag, har tänkt att inte ta nåt för att se hur man va å e utan, men vill inte sabba varken jobb dag lr helg med familjen! Feg kanske, men oxå omtänksam! Hoppas på fler svar från andra ADHD are!!! Ha så gott!!!!:)

Barneveld
2014-06-22 15:29
#2

När jag äter en lagom dos av min medicin, mår jag bra. Jag orkar med de krav som ställs på mig och jag känner mig lugn. När jag kom upp i för hög dos blev jag skakig och illamående. Jag fick hjärtklappning och kväljningar. Jag äter medicinen varje dag. Men jag har hört andra som säger att de inte tar den när de är lediga.

tarotlasse
2014-06-24 11:53
#3

Jag medicinerar med Concerta 54 mg på morgonen och 36 mg på eftermiddagen.

Vardagarna när jag arbetar så fungerar jag inte  överhuvudtaget utan eftermiddags dosen .

På helgerna då jag inte arbetar så är det inte alltid jag tar eftermiddags dosen .

Men  det beror helt på dagsläget och vad jag sysslar med. Men är det en lugn helg utan en massa aktiviteter så brukar jag klara mig utan eftermiddags dosen.

Lasse

[FriidaMariie]
2014-06-24 12:11
#4

Jag äter Concerta 54mg på morgonen och 18mg på eftermiddagen. Innan åt jag bara 54mg men kände då att jag blev väldigt trött framemot eftermiddagen och fick då 18mg vilket jag kände direkt att det räckte för att jag skulle klara av vardagen. Jag är väldigt "lost "på morgonen och fungerar inte riktigt som jag ska innan morgon medicinen börjat verka. För ett tag sedan fick jag för mig att jag endast fått med mig burken med 18mg (concertas 54mg har bytts ut och har en annan design på burkarna) och tog därför 3 stycken 18mg som då blir just 54mg. Märkte ganska snart att jag kände mig väldigt konstig. Mun torrhet, spring i benen och allmän rastlöshet i hela kroppen. Jag hade alltså fått med mig en av de gamla burkarna med 54mg (de burkarna som är av samma design som 18mg). Haha! Så jag hade alltså tagit 3st 54mg . Så rastlöshet, spring och mun torrhet är isf de tecken jag fick av för hög dos. Matlusten försvann också men det berodde nog på att jag drack så mycket vatten. Haha, klantigt.

Upp till toppen
Annons: