Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1994 ggr
Agnez94
6/21/14, 8:28 PM

Kan jag ha ADD?

Hej!

Jag har börjat misstänka att det är något fel på mig. På senaste tiden har jag haft enorma koncentrationssvårigheter, jag kan till exempel inte göra läxor eller läskurslitteratur utan hamnar bara i en sorts evig dagdröm eller stirrar stint ut i luften. Jag kan kanske hålla koncentrationen i 5 - 7 min men inte mer än så. Om det ämnet inte är intressant det vill säga. Detta börjar gå ut över mina betyg (farligt eftersom CSN går efter studieresultat, läser på universitet).

Jag har svårt att komma igång med saker, extremt svårt. Detta drar också ner på mina betyg eftersom jag förmår mig inte att börja med en uppsats 2-3 dagar innan inlämning.

Jag avbryter människor och blir irriterad när de inte kommer till skott tillräckligt snabbt. Jag är blir väldigt lätt uttråkad och då även hyperaktiv (svårt att sitta stil, lyssna på andra, stör andra när de inte borde bli störda). Ibland i skolan när jag har bett om hjälp och någon svarar på min fråga så verkar hjärnan bara stänga av och inte bry sig oavsett hur mycket jag vill (och behöver) ha svar på frågan. 

En annan sak som jag också har funderat över är att jag alltid vill ha något att pilla på. Ända sen jag var liten har jag tyckt om mjuka och lena saker. Jag har en gammal T-shirt som jag pillar på (drar mellan fingrarna) för att det känns skönt. Har jag inte den när jag är hemma så blir jag lätt stressad.

Kan jag ha en diagnos eller har jag bara överanalyserat det hela?

Annons:
sannaa107
6/22/14, 12:01 AM
#1

Det tror jag nog du har, kanske t.o.m ADHD för tidigare när jag också trodde jag hade ADD så gick jag på utredning om det och fick massa frågor som handlade om allt som du skrivit här, det är symtomer på ADD eller ADHD, tycker du borde gå på en utredning om du är nyfiken på om du har det. Goood luck :)

Agnez94
6/22/14, 12:05 AM
#2

Hur har ni blivit bemötta när ni bett om utredning? För när jag frågade skolsköterskan på gymnasiet om det var en möjlighet så sa hon bara "men du har ju bra betyg" och så var det bra med den saken 😕

sannaa107
6/22/14, 12:15 AM
#3

Just då hade jag lite problem och så bodde på fosterhem och gick till soc, soc tyckte hela tiden att jag behövde någon att prata med, men det tyckte ej jag tillslut gick jag med på att gå till psykolog på BUP och pratade lite om mina problem men han märkte ju direkt att det var inget som bekymrade mig längre så jag tog upp min tanke om att jag tror jag har ADD så han började smått på en utredning. tycker jag blev bra bemött faktiskt, kanske olika för alla.. Vet ej hur gammal du är men är du under 18 så ha ett seriöst samtal med dina föräldrar och berätta hur allt ligger till, sen be dom kanske ringa till BUP eller något sånt (vet inte helt riktigt hur allt sånt går till och vart man ska ringa men antar att man kan ringa BUP eftersom min utredning var där) och be om en tid där om utredning om ADHD, ADD, berätta symtomer du har osv för dom, så tror jag nog du får en tid, är du över 18 tror jag du kan ringa själv. :)

Lakeside
6/22/14, 10:40 AM
#4

Låter som det passar in. Kolla kriterierna på nätet och se om du känner igen dig. Jag har trott att jag är dum tills den dag jag insåg att jag har ADHD. Nu har jag omvärderat det och tror på när folk säger att jag är smart. Samt min inre oro, den är nästan det värsta. Att inse att jag kanske aldrig riktigt kommer kunna landa någonstans utan alltid kommer vilja flytta eller iväg. En diagnos är framför allt bra för att den leder, iaf för mig, till att jag inte är lika hård mot mig själv och inte trycker ner mig själv hela tiden. Det där med att bara kunna fokusera kort tid åt gången känns väl igen. Nu vet jag varför jag har 20 flikar uppe och olika program på datorn igång samtidigt som jag ständigt växlar mellan både hemma och på jobbet:)

Upp till toppen
Annons: