Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2402 ggr
fuzzie
6/28/14, 4:08 PM

Blir så less...

Jag fick min ADHD diagnos (äntligen!) för ca. 2 månader sedan och efter det tog det ytterligare ett tag innan jag fick börja med medicineringen. 

Jag fick börja med Concerta och mådde skit verkligen! Först kände jag inte av något särskilt när jag tog 18 mg per dag, så då höjde de dosen till 36 mg per dag. Inte heller då kände jag något särskilt så de höjde till 54 mg och då blev allt bara åt helvete på ren svenska… 

Jag fick då byta och går nu på Ritalin sedan förra veckan. Först fick jag börja med 20 mg om dagen och åt det i en vecka men jag kände heller inte av det så mycket, dock funkade den bättre än Concertan och mina föräldrar såg en liten liten skillnad i humöret osv. Dock fick jag fortfarande fruktansvärda utbrott men de uppstod inte lika snabbt som innan. 

Jag fick träffa min läkare igår och vi kom överens om att vi skulle öka dosen till 40 mg. Jag började alltså ta 40 mg nu på morgonen idag och det blev ju ett rent helvete! Jag fick fruktansvärda humörsvängningar och kände mig bara deppig och jävlig, jag har fortfarande samma känsla i kroppen. 

Jag har så himla svårt att svälja tabletter att jag har varit tvungen att öppna kapslarna (och jaa, jag vet att man egentligen inte får) men jag får helt enkelt inte i mig dem annars. Och när jag är utan medicin så är det ett helvete det med… 

Är det fler än jag som får samma biverkningar? Finns det någon annan ADHD medicin som inte innehåller metylfenidat? Jag har hört talas om att många som mått dåligt på medicin med metylfenidat har mått jättebra på Elvanse. Är det någon här som kan typ "bekräfta" det? 

Jag börjar bli less på att må dåligt nu och skulle vilja hitta rätt medicin vid nästa byte… 😢

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Annons:
Tjeja
6/28/14, 4:14 PM
#1

Strattera är inte centralstimulerande utan går på hormonet dopamin istället. Det fungerar bättre för endel än de centralstimulerande metylfenidaten.

Fråga din läkare om det och att få prova det istället.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

xxmammaxx
6/28/14, 4:15 PM
#2

Har vänner som äter medecin för ADHD. Men du tror inte att du ska fortsätta med Ritalin i några veckor i alla fall? Det kan ju va så att första veckan e jobbig å sen för hoppningsvis käns bättre? Känner två som äter Ritalin och dom är nöjda med det. Sen vet ja en som inte har Ritalin men vill ha det men hennes läkare vägrar ge henne detta. Så jag har bara fått höra att Ritalin e bra..  Mina vänner som dock äter Ritalin har kraftig ADHD.

Tjeja
6/28/14, 4:20 PM
#3

#2 Ritalin och alla centralstimmulerande är direktverkande och har inte alls den halveringstiden och tillvänjningen över tid som läkemedel mot tex depressioner har. Därför räcker en vecka eller två för att se om det har någon önskad effekt.

Egentligen behöves inte ens det, utan det kan till och med räcka ibland med att se hur effekten ser ut när den är som störst efter bara någon time.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

xxmammaxx
6/28/14, 4:27 PM
#4

#3 Det hade jag ingen aning om. Hoppas hon får andra tabletter då.. Men det e ju synd å behöva må så å byta tabletter hit å dit så många gånger. Men hon måste ju bli rätt medicinerad. Hoppas det löser sig för henne.

fuzzie
6/28/14, 4:38 PM
#5

#1 Tack för tipset! Ska prata med henne och se om vi kan komma överens om något bra. Tummen upp 

#2 Nope, precis som Tjeja sa så börjar dessa att verka redan på en gång och jag har ingen lust att fortsätta med något som jag mår piss av. Jag har också rätt kraftig ADHD som de har konstaterat, men inte funkar Ritalinet på mig för det… Ledsen

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Tjeja
6/28/14, 7:20 PM
#6

Centralstimmulerande funkar inte på alla med ADHD per automatik. det fungerar för de flesta men endel behöver helt annan hjälp! Man kan säga så här ungefär:

Om centralsimmulerande hjälper och lugnar en hyperaktiv person har den med all sannolikhet ADHD. Men det är inte alla med ADHD som blir hjälpta av centralstimmulerande. För många är biverkningarna värre än nyttan och då är det ju meningslöst.

Diagnosen ADHD bygger ju egentligen på en symptombild, alltså hur problemen ser ut, och inte ett fysiskt fel man kan peka på. Och precis som att "ont i magen" kan bero på flera olika orsaker kan även ADHD ha olika grundorsaker som påverkar i hjärnan.

FÖrutom Strattera som är ett annat läkemedel mot ADHD fungerar det bra för endel med mycket fiskoljor och lite ändrade matvanor för att må bättre och bli lugnare inuti. Fiskolja kan man köpa receptfritt både på apotek, i hälsokost affärer och ibland i vanliga mataffärer också. Det är helt ofarligt att äta och är alltid bra för hjärnan för alla personer även om det inte skulle hjälpa så mycket som man kanske önskar för alla.

Tränar du någonting regelbundet TS? Regelbunden Träning hjälper många att varva ner och få ordning på känslorna även till vardags också. så även det är värt att prova om du inte redan gör det!?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
fuzzie
6/28/14, 7:49 PM
#7

Jaa, asså för mig känns det ju rätt hopplöst när "inget hjälper", dock har jag ju bara testat Concerta och Ritalin hittills men jag orkar liksom inte gå igenom hela  "medicin djungeln" för att hitta rätt… 😕 

Jaha ok, jag visste inte det där med fiskoljan! Men är inte det typ som kapslar eller så som man måste svälja? Samt att jag är vegetarian och äter alltså inte djur av något slag… 😐 

Jag tränade förut men gav upp det när jag började må sämre. Nu försöker jag träna och vissa dagar/veckor kan det gå jättebra och helt plötsligt så dyker man ner i något slags depp och då kommer jag av mig helt. Samt att vissa gånger då jag tar tag i träningen trots att jag mår piss så brukar det sluta med att jag nästan får ett utbrott när jag är ute och går på grund av att jag stör mig på att det regnar, att jag har obekväma kläder på mig, att det är för varmt ute osv osv.  och det slutar med att jag gråter när jag kommit innanför dörren hemma… 😕 

Jag vill ju bara kunna må bra någon gång i mitt liv… Så allt detta runt ADHD:n börjar bli väldigt tröttsamt… Men tack för att du tar dig tiden att svara! 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Tjeja
6/28/14, 9:19 PM
#8

Poängen med fiskoljorna är omega3 fetterna i fiskolja. Dessa viktiga fetter som är bra för hjärnan finns även i andra saker. Det finns även vegetabiliska sådana kapslar. det är bara vanligast att folk känner till fiskoljan.

Men det finns gjort på alger också som är rika på omega 3 fettsyror

här tex

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

fuzzie
6/28/14, 9:47 PM
#9

#8 Jag förstod det men tyvärr kan jag inte äta det. Men jag ska kolla in länken! 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Lakeside
6/28/14, 10:02 PM
#10

Har du testat 30mg? Det kan vara vettigt att trappa upp långsamt och stanna på varje nivå minst en vecka. Får man försämrad effekt av upptrappning brukar man gå ner i dos igen.

fuzzie
6/28/14, 10:09 PM
#11

#10 Nope, har inte gjort det. Men läkaren tyckte att vi skulle öka till dubbel dos då 20 mg inte tog tillräckligt. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Lakeside
6/29/14, 8:08 AM
#12

Vad konstigt det låter. Mina läkare är väldigt försiktiga. Jag ville höja till 40mg men de var väldigt restriktiva och då har jag tagit 30mg ett par veckor utan biverkningar. Har du möjlighet att sänka dosen till 30mg eller har du bara 20mg tabletter utskrivet?

fuzzie
6/29/14, 9:32 AM
#13

#12 Jag har bara 20 mg utskrivet tyvärr. 😕

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Annons:
Tjeja
6/29/14, 1:27 PM
#14

Det är oerhört individuellt hur man behöver justera doserna, det är svårt att jämföra sig själv med någon annan. Det är många olika parametrar en läkare väger in och måste ta hänsyn till i varje patients liv, fysiska tillstånd och reaktioner på läkemedel osv osv när de beslutar hur en dos ska justeras efter just den individens förutsättningar.

Så att de är restrektiva mot en patient och pushar på en annan kan ha sina mycket naturliga förklaringar oftast. Bara det att ni utifrån omöjligt kan känna till allt om den andres situation och varför en läkare väljer att göra på ett visst sätt med en viss patient.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lakeside
6/29/14, 5:08 PM
#15

#14: Det är möjligt men där jag går är det generellt så de gör för att upptäcka biverkningar osv, alltså inte något specifikt för mig. En jag känner fick en hög dos av en läkare men när hen träffade en annan läkare tyckte läkaren att dosen var alldeles för hög. Helt olika uppfattningar alltså. Hen fick halverad dos och i det fallet räcker det.

Upp till toppen
Annons: