Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3401 ggr
tarotlasse
6/30/14, 11:31 AM

Ritalin nu även godkänd för vuxna med ADHD

Nu har läkemedelsverket godkänt mentylfenidat som läkemedel även för vuxna med ADHD.

Efter långtids  studier så har det visat sig   att mentylfenidat ger en  signifikt förbättrat resultat även för vuxna med ADHD.

Så nu godkänner läkemedelsverket även Ritalin som behandling för personer över 18 år med ADHD.  Tidigare  har det bara varit godkänt för personer under 18 år.   

Lasse

Annons:
Lexie82
6/30/14, 11:35 AM
#1

Är det därför min son får Ritalin medans hans pappa fått Concerta? Är Ritalin bättre än Concerta?

Tjeja
6/30/14, 11:37 AM
#2

Det stämmer inte!

Vuxna i Sverige har fått Ritalin utskrivet av läkare i över 10 år redan så godkänt har det varit länge. Däremot kanske de inte har reviderat sina texter i takt precis som så mycket annat LMV pysslar med i slowmotion.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Viktor1111
6/30/14, 11:39 AM
#3

Fick Ritalin utskrivit för ca 4-5 år sedan

tarotlasse
6/30/14, 11:42 AM
#4

#1

Nej det är inte orsaken.

 Ritalin och Concerta är samma läkemedel Mentylfenidat båda två.

Enda skillnaden är verkningstiden och styrkorna annars samma innehåll.

Ritalin fungerar upp till ca  4 timmar medans Concerta fungerar upp till 12 timmar.

Men nu är Concerta inte varumärkes skyddat längre så det dyker upp ett flertal nya mediciner med andra namn medsamma innehåll och samma verkningstid.

Apoteket lämnar alltid ut det billigaste alternativet så vi får vänja oss vid att det kan ha olika namn för varje gång vi hämtar ut vår medicin men innehållet är det samma.

Lasse

tarotlasse
6/30/14, 11:49 AM
#5

#2

Ja visst  man har skrivit ut det till vuxna under många år nu.

Men  då har läkaren skrivit ut det av  andra grunder en ADHD.

För  just ADHD har inte läkemedelsverket tidigare godkänt medicinering v vuxna med   Mentylfendat.

Så kan vara som så att läkaren skrivit ut Ritalin och Concerta för koncentrations problem inte för själva  diagnosen ADHD.

Korkat kan man tycka för egentligen  samma sak men så fungerar det Svenska regelsystemet.

Enda skillnaden mot tidigare är att läkaren kan skriva diagnosen ADHD som anledning till att den skriver ut mentylfenidat.

Så rent pappersmässigt skillnaden är och ändrade regler i regelsystemet.

Lasse

Tjeja
6/30/14, 11:54 AM
#6

Rent Ritalin utan depåformula och även Metamina har skrivits ut till vuxna i sverige i över tio år.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
tarotlasse
6/30/14, 12:06 PM
#7

# ja det har det gjorts men det har inte varit godkänt av läkemedelsverket. Detta beslut har stor betydelse för oss med ADHD. Eftersom läkemedelsverket har velat göra som i Finland. Ta bort högkostnadsskyddet för personer med ADHD över 18 år eftersom det inte har varit godkänt som medicinering för oss över 18 år.. Vilket hade resulterat i att kostnaderna ökat avsevärt för oss vuxna med ADHD Vilket Bara för att det inte varit vetenskapligt bevisat att medicineringen hjälper vuxna personer.

tarotlasse
6/30/14, 1:36 PM
#8

Förra året tillsatte läkemedelsverket en utredning om att ta bort läkemdel med mentylfenidat ur högkostnads skyddet för vuxna personer med ADHD

Anledningen var att de inte var godkända för vuxna personer och att det saknades långtidsstudier på att mentylfenidat även hjälper vuxna personer med ADHD

Så man ville  göra som i Finland att de över 18 år med ADHD  får betala fullt pris för Mentylfenidat läkemedel. 

För mig som medicinerar med Concerta  2 ggr om dagen skulle det innebära en kostnad på  2000 kr i månaden bara för min ADHD medicin.  

Då lade jag in ett inlägg här på forumet och uppmanade alla att  maila läkemedelsverket och protestera mot detta. 

Jag skickade själv ett långt mail till läkemedelsverket och ansåg att detta vara att sparka på de som redan låg ner. 

Plus att jag hänvisade till ett flertal  vetenskapliga långtidsstudier som var gjorde i andra länder som visade att mentylfenidat hade mycket god effekt även hos vuxna med ADHD

Så hur läkemedelsverket kunnat missat dessa studier begrep inte jag. 

Jag fick då ett långt svar från en person på läkemedelsverket som förklarade att det inte var ngt beslut taget ännu att man under året skulle utreda frågan innan man tog ett beslut. 

Så att när man nu går ut och godkänner mentylfenidat som medicinering för även vuxna med ADHD så antar jag att det inte kommer ta bort där mentylfenidatet ur högkostnads skyddet. 

Så därför jag med glädje nu konstaterar att även läkemedelsverket har hittat dessa vetenkapliga långtids studier på att mentylfenidat även hjälper oss över 18 år och godkänner det för oss också. 

Läkemedelsverket hade även gjort en egen studie på 40 veckor på en grupp personer. Hälften  fick mentylfenidat och den andra hälften placebo piller och konstaterade en markant skillnad på de som fick mentylfenidat och de som fick placebo tabletter. 

Så nu har även Svenska myndigheter kunnat konstatera det som andra myndigheter i andra länder konstaterat för länge sedan.  

Lasse

Tjeja
6/30/14, 2:02 PM
#9

Tack #8 det var ett inlägg som förklarade bättre vad som hänt och vad det innebär för vuxna med ADHD framöver!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tarotlasse
6/30/14, 5:12 PM
#10

#6 

Kan tillägga att det är långt mer en i tio år man skrivit ut mentylfenidat. 

Man började med mentylfenidat redan i mitten av 60 talet men då framförallt för barn var enbart ett ytterst fåtal vuxna som fick det utskrivet. 

Så Mentylfenidat har skrivits ut nu i 50 år här i Sverige. 

 Författaren  Jan Myrdal berättade i en tv intervju hur han redan i början av 30 talet fick amfetamin utskrivet för sin överaktivitet och att han på 60 talet sedan fick mentylfenidat utskrivet. 

Metamina är ett annat läkemedel som inte ska förknippas med mentylfenidat. 

Metamina är ett läkemedel med rent amfetamin och ett sista hands val om ingen annan medicinering fungerar. 

Metamina är inte godkänt på långa vägar och existerar inte i apotekets sortiment av läkemedel. Utan det går bara att få utskrivet på licens som  licens preparat  i en separat ansökan  som skickas till läkemedelsverket och godkännes separat efter undersökning  av läkemedelsverket  i  varje enskilt fall.

Lasse

Lakeside
6/30/14, 5:28 PM
#11

Jag läste någonstans att om man blir lugn av mentyfendiat så har man även där ett kvitto på att man har ADHD för de som inte har ADHD blir speedade av det, stämmer det?

Tur att det blev godkänt då så att högkostnadsskyddet kan fortsätta gälla utan diskussion. Annars blir det dyrt…

tarotlasse
6/30/14, 6:09 PM
#12

#11 

Det är helt individuellt hur man fungerar med ADHD vissa är hel speedade medans andra är väldigt lugna. 

Samma med medicineringen så vissa blir lugna och blir otroligt hjälpta av mentylfenidat andra blir det inte utan behöver lugnande medicin. 

Så går inte att dra upp samma riktlinjer för alla med ADHD beror på vilket av våra hormoner vi har brist på säger forskarna och därför kan fungera så olika på medicinerna. 

Jag själv blir lugn av mentylfenidat och jag somnar av amfetamin tvärtemot alla andra.  

Det märks så tydligt när jag missar min  medicinering någon dag på utbildningen jag gick sa man att jag borde glömma medicineringen lite oftare för det blev så mycket mer skratt på lektionerna då. 

Förra året då jag var på soc för utredning om att få boendestöd så hade jag glömt min medicinering på morgonen plus att jag inte sovit på 2 dygn. 

Soc assistenten ansåg att jag var så fruktansvärt  speedad och gick på narkotika så han ansökte om ett LVM på mig och skickade mig till sjukhuset för blodprov och drogtester.  Jag försökte förklara  för honom att så jag fungerade utan medicinering men han trodde inte på mig. 

Så lätt att folk misstolkar mig och tror att  jag är påverkad när jag inte tar min medicinering. 

Men proverna visade att jag var  helt drogfri så han fick tji  och fick be om ursäkt för sin felaktiga bedömning.  Men den assistenten kommer jag aldrig mer träffa för mer otrevlig människa har jag aldrig träffat tidigare och då en person som ska arbeta med att hjälpa människor . 

Lasse

Lakeside
6/30/14, 8:55 PM
#13

Ja, jag blir också lugn av metylfendiat. Dock så är jag nog inte så ofta helt lugn men det är stor skillnad. Jag reagerar inte blixtsnabbt och kan ha tålamod samt pilla med en och samma grej i ett "normalt" tempo utan att bli frustrerad vilket är skönt. Jag upplever det som att jag är jag fast topparna jämnas ut.

Annons:
Tjeja
6/30/14, 10:27 PM
#14

Jag somnar på både Ritalin och metamina

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

mosterli
7/1/14, 10:53 AM
#15

Vad bra att de nu lagt till "vuxen" ADHD som diagnos!!! Nu väntar vi bara på detsamma gällande "Elvanse" - godkännt för barn med ADHD men inte vuxna… Hur tänker man då….???? Suck….

SSKAnna
7/6/14, 1:17 PM
#16

Tack för bra info Lasse!

 Här kan man läsa mer om detta, som för övrigt kallas "off-lable-förskrivning". 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Off_label-f%C3%B6rskrivning

Det är dock sällan som läkare faktiskt skriver "S.I.C." på recepten numer…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Splatter
7/7/14, 2:38 PM
#17

Gäller detta metylfenidat eller endast Ritalin? För vad jag har sett på fass så står det fortfarande att det inte är godkänt för vuxna under Medikinet, men på Ritalin så är allt frid och fröjd för vuxna nu.

SSKAnna
7/8/14, 4:54 PM
#18

#15- Man tänker "Det finns ett flertal studier som visar att det är effektivt på barn men väldigt få som visar effekt på vuxna".

Speciellt Svenska studier saknas; vuxna "hoppar av" studier rätt ofta osv.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: