Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2686 ggr
Mildamatilda123
2014-07-01 22:59

ADHD PROBLEM

Hej!
Jag fick min ADHD diagnos för ca 1,5 år sedan. Det i diagnosen som gör det jobbigt för mig är min koncetratonssvårighet och hur jag beter mig i stressat tillstånd (bara inför mina föräldrar) Detta är otroligt jobbigt. har väldigt kort tålamod vad gäller skolarbete och plugg och jag kan slänga böckerna åt sidan om jag inte orkar. Gick precis ut trean i gymnasiet men har tyvärr rester kvar pga att jag inte orkar ta tag i det. Det är för jobbigt för mig. Det finns INGENTING i min ADHD som ger mig "bra egenskaper". Jag är ingen sprallig människa, så jag har inte massa överenergi att gå ut och träna- det HATAR jag….

När någonting inte blir som jag vill blir jag jävligt arg, vet inte hur många mobiler och saker jag tagit sönder i ren ilska. Så illa att jag tillochmed slår min mamma när jag blir arg och jag skriker väldigt ofta. De älskar mig men jag har dels också väldigt svårt att säga förlåt när jag beter mig dåligt. Det är som en inlärt dåligt beteende och jag skäms av att vara normal och krama de osv för det känns inte rätt. MEN innerst vet jag att jag gör fel men det är svårt att ändra på.

Jag vill ha medicinisk hjälp och fick då börja med conserta (jag vägde ca 90 kg och gick snabbt ner till 75 kg) med hjälp av concertan. Dock mådde jag inte särskilt bra av den och blev deprimerad och ångest. eftersom jag tappa matlusten sket jag i hur jag mådde för vikten är det ända jag bryr mig om. Var en stor lycka i mitt liv att lyckas gå ner i vikt. Jag kunde dock inte gå högre än 72 mg innan jag började inbilla mig saker och må riktigt illa. Så i slutet gick jag på 54 mg som högst- för att hålla vikten. 

Tillslut övervägde jag att testa och se om det finns en medicin med samma viktnedgång men utan att må dåligt och faktiskt hjälpa mig med det som den faktiskt ska göra - koncentrationen.

Nu har jag efter många tankar gått över till Ritalin 10 mg i en vecka och sedan ökat till 20 mg. Kände inte mycket hunger i början under dessa 4 timmar den håller i sig. Inbillar mig att jag kanske koncentrerar mig något bättre men inget mirakel. Hade ett uppehåll nu pga att det varit mycket festande  och har börjat igen nu.

Men jag känner mig inte riktigt nöjd ändå, här sitter jag med datorn och skriver detta inlägg..med gråten i halsen för att jag är så fruktansvärt arg och trött på mitt liv som ADHD barn- INTE KUL. och sedan att inget hjälper mig. Har MÅNGA gånger tyvärr velat ta mitt liv, denna diagnos har fått mig deprimerad och må väldigt  dåligt. all självkänsla är som bortblåst och jag lyssnar allt för mycket på vad folk tycker, tänker och säger. Mår inte alls bra. Vad ska jag göra?? Har börjat må dåligt igen pga att jag inte tappar hungern lika bra som med concertan. Funderar på att börja med den igen och kanske få ångestdämpande mot ångesten jag får bära på.

Kan tillägga att jag innan vi byttre medicin fick gå på samtal hos vuxenpsykiatrin, en kvinna som hade riktigt kass svenska och bara skrattade åt mig när jag sa att jag inte vill byta bort concertan pga av viktminskningen. När hon gick igenom pappret om sjukdomar i släkten berättade jag om min släktings hjärtfel som hon äter waran mot. nej hon visste inte vad waran är för hjärtmedicin- Något en ÖVERLÄKARE borde kunna….tycker i alla fall jag!!! När jag skulle testa en ny medicin var hon så dålig på att förklara att jag själv fick googla fram infon om ritlin när jag kom hem och insåg först då att den bara håller i sig några timmar- något som kanske inte passar mig särkilt bra…. Kan man äta en till när den andra gått ut?

Nu är jag trött på läkare och vet inte alls vad jag ska göra. Trött på livet som adhdbarn och vill bara dö.

Annons:
Zaphix
2014-07-02 19:43
#1

Självklart kan du äta fler när du tappat effekten av den förra, tror det är tanken. Sa inte läkaren något om det?

Jag äter Ritalin när concerta-effekten gått ut.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Barneveld
2014-07-06 10:15
#2

Shit! Vad jobbigt du verkar ha det! Går du och pratar med någon? En psykolog eller så? Jag hade det också så jobbigt som du och nu är det helt annorlunda. Jag har det väldigt bra nu och med det ville jag ha sagt att även om du har det fördjävligt just nu så kan det vara så att saker och ting kommer att bli bra ändå och falla på plats. Själv hade jag god nytta av att gå i gruppterapi. Vet inte om det finns några terapimöjligheter för dig eller om det ens är vad du skulle vilja. Men jag kan starkt rekommendera det. Ifall du får tillgång till det så tacka ja, tycker jag.

Men just nu behöver du se till att göra ditt här och nu så trevligt som möjligt.  Det är ju inte bra att du har så otillräcklig effekt av medicinerna. För mig funkade medicin nr 2 väldigt bra och ibland kan man behöva pröva fler mediciner än så innan man hittar rätt. 

Kanske du skulle vara hjälpt av ett tillägg med abilify eller nån annan medicin somhar en lugnande  och stabiliserande verkan. Det har jag och det funkar fantastiskt bra.

SSKAnna
2014-07-06 13:05
#3

Be om att få testa Elvanse!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Barneveld
2014-07-06 18:40
#4

Ja Elvanse har jag också. Den är jag jättenöjd med. Fråga om du får prova den.

Upp till toppen
Annons: