Annons:
Etiketttourettes-syndrom
Läst 6892 ggr
eellii88
7/13/14, 11:34 PM

Hur slappnar man av med Tourettes

Hej! Jag har sedan länge haft tics och spasmiska ryckningar som blivit värre i perioder med åren. Jag är diagnostiserad sedan 2006 med Tourette syndrom men det är medfött. Så länge jag kan minnas har jag haft tics som har vandrat runt till olika kroppsdelar. Under en längre period nu så har jag väldigt mycket tics i ögonen och nacken vilket leder till en extremt jobbig huvudvärk och ibland en lättare nackspärr. Ticsen gör mig extremt trött och jag längtar till kvällen då jag får sova. Då tänker jag inte ens på dem. 

Morgonen är ju bara förjävligt jobbig när man sträcker på sig i sängen "ååååneeeej"  

Det är då jag känner av att jag har haft en hel drös med tics i sovande läge. SPECIELLT i fötterna då jag får kramper i vaderna/smalbenen. Jag har jättesvårt att ställa mig upp och ta första stegen, varenda jäkla morgon!

I dagens läge har min tourette gått och blivit tokig! Jag kan inte hejda ord, speciellt fula ord, som bara slinker ur mig utan anledning. Det händer inte ofta men när det väl händer så har jag endast haft tur som inte har hamnat i slagsmål.

Kan man med tourette slappna av på något sätt (förutom vila, då ticsen i TS är kända att komma fram).

Vill bara få lugn och ro i kroppen. Hittar ingen bra medicin (testat allt känns det som). Någon som har bra tips att komma med?

Hoppas på bra respons eller ja… respons överhuvudtaget :)

MVH Elinor

Annons:
[Ztevo]
7/13/14, 11:47 PM
#1

Ibland är saker o ting som man inte vill att de ska vara.

Att försöka hitta någon sorts acceptans, och lugn, i att acceptera läget..

Vet inte om jag varit till någon hjälp. Men ville försöka..

Älvan
7/13/14, 11:50 PM
#2

Jag funderar på om det finns sjukgymnaster med denna inriktning? Annars tycker jag att du ska prova lite allt möjligt. Det som fungerar fungerar och jag menar framförallt det som är gratis. En ide som jag fick utan att ha kunskap om din sjukdom är EFT. Det är väl så att du får mer symptom vid stress? Eft är otroligt effektiv på stress och ångest, sömnproblem och allt möjligt. Du kan kolla på youtube och prova dig fram. Lycka till och du är så motiverad att bli bättre så du kommer säkert kunna förbättra din situation!

_Fisken
7/14/14, 12:04 AM
#3

Jag hade en släkting som skakade så man kunde inte hälla i kaffe mer än  hälften i hans kaffekopp. Så var han hela min uppväxt. En helg kom han på besök och var hur stadig på handen som vem som helst. Jag reagerade inte på det förrän efteråt då jag frågade min mor om hur han kunde ha blivit stadig? Hon svarade att han tog en matsked whisky varje kväll som en medicin.
Nu kanske inte detta hjälper dig men det hjälpte då honom mot nåt som besvärat honom ganska rejält.

Linneatingeling
7/14/14, 1:35 AM
#4

Jag har inte TS men jag har en hög andra diagnoser och jag vet en grej som fungerar för mig när jag behöver koppla av i hela kroppen. Hoppas det kan hjälpa dig! Sätt dig eller lägg dig ned. Börja ner ifrån, känn efter och konsentrera dig bara på lilltån, inte förens du vet att du har hittat det och är fullt närvarande i lilltån går du vidare till nästa o nästa och sen hela foten, sen bara nedre delen av benet sen bara låret osv osv tills du gått igenom hela kroppen, ibland är det lättare o ibland är det svårt beroende på vilken situation du är i eller har lämnat. Om det gick så kommer du att bara helt avslappnad i kroppen och vara fullt kroppsligt närvarande och energi messigt kommer det kännas som du fått en hel natts sömn på nytt! Hoppas verkligen det funkar :) kram

Linneatingeling
7/14/14, 1:37 AM
#5

OCH! Glömde säga att du ska ligga/sitta helt stilla under tiden :)

[Ztevo]
7/14/14, 1:41 AM
Annons:
tarotlasse
7/15/14, 1:09 AM
#7

Ja det finns en ny KBT behandling som är mycket effektiv mot dessa besvär. 

Jag gick den i vintras men för min stress och rastlöshet. 

Men vi bar en blandad grup en del med tics andra med ångest och panik ångest. 

Denna nya KBT behandling kallade man tillämpad  avslappning. 

I början skrattade jag bara åt denna behandling och sa detta är ju bara att byta namn på den muskulära avslappningen som jag själv lär ut inom den mentala träningen. 

För de två första besöken så var övningarna exakt samma och ordagrant det samma som Lars Eric Unesthåls cd skiva muskulär avslappning. 

Men tredje behandlingen ja då började man titta på vad ja vad för muskler spänner sig just vid tics, stress,  panikångest osv och det kunde vara så olika muskler från person till person en med panikångest hade ryckningar i  låret  en annan i ansiktet och en tredje i armarna. 

Min stress kände jag att axlarna spände sig. 

Så med kombinationen att vi lärde oss vilka muskler vi spände redan innan ticsen kom eller ångest anfallen kom eller min stress och frustration.  

Så när jag kände att jag drog upp axlarna så fick jag slappna av i just dessa axelmusklerna o på det sättet kunde jag förhindra den kommande stressen och frustrationen. 

Samma som den med tics när den märkte att den spände just de musklurna som gällde för henne ja då så koncentrera hon sig på att slappna av i just dessa muskler för att förhindra ticsen. 

Det var grymt effektivt vi gick en gång i veckan i 5 vekor och hade olika övningar dessa 5 veckor för att hitta våra speciella muskler i kroppen. 

När man lärt sig detta efter 5 veckor så kunde denna tillämpade avslappning ske på 10 -25 sekunder och man kunde då förhindra både tics, stress frustration och ångest- 

Så en KBT behandling jag varmt kan rekommendera för den är så lätt  och går så snabbt att lära sig för precis alla människor och  det fungerar för en rad olika problem. 

Lasse

_Fisken
7/15/14, 7:42 AM
#8

Bara det att du skriver detta kan hjälpa många.

L8!
7/19/14, 1:14 AM
#9

Jag skulle vilja avråda från att använda alkohol som medicin. Speciellt när det gäller något man aldrig blir frisk från. Jag gissar att det inte var riktigt allvarligt menat som ett råd? ;) Jag har helt klart hellre ticks o ett någorlunda fungerande liv än att jag slutar som alkis på en parkbänk… Jag har tränat mig till att ta en micropaus från mina ticks genom att "tvinga mig till lugn" en kort stund. Verkligen andas och släppa det spända. Känna VAR jag är spänd och slappna av.. Det botar inte men låter mig vila. Tarotlasses tips ska jag absolut testa..

Zaphix
7/19/14, 7:59 AM
#10

Motionera? Springa? Trötta ut kroppen med annat än tics?

Om det nu går.

Annras finns det som sjukgymnaster som kan hjälpa dig, hör med nin npf-mottagning.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Caf_Roy
7/25/14, 2:24 AM
#11

Jag vet inte hur det fungerar för din diagnos, men en övning för att nå mer total avslappning är att spänna varje muskel i kroppen så mycket man kan i fem sekunder och sedan slappna av. Såg det på en clinic med Kyra Kyrklund tror jag det var i vintras, det syntes ganska tydligt på hästen att ryttaren slappnade av bättre efter att ha spänt sig först. Men som sagt, jag vet inte om spänningen har mer negativ inverkan på dig än den ökade avslappningen har positiv.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Barneveld
8/2/14, 10:23 AM
#12

Jag hade jättemycket tics att jag behövde blinka hela tiden och det blev så besvärligt att jag fick huvudvärk och sår på  hornhinnan av allt blinkande. Jag fick botoxbehandling mot det. Jag får regelbundet botoxsprutor i musklerna runt ögonen så att de slappnar av så att jag inte behöver blinka så mycket. Det har gjort att hornhinnan kunnat läka och jag har inte längre huvudvärk. Kanske du också behöver botox för att kunna slappna av?

Barneveld
8/2/14, 10:25 AM
#13

Fast du har ju i och för sig besvärligare än jag. Du har ju i hela kroppen. Men mot blinkningarna skulle det väl lätta åtminstone.

Annons:
Tourette_Mannen
1/23/15, 1:22 AM
#14

Jag har mindre eller inga tics alls när jag är fokuserad på något tex om jag sitter vid datorn och jobbar eller surfar. Iofs brukar ticsen bli värre efteråt när jag reser mig upp. Tyvärr kan man ju inte vara superfokuserad hela tiden men det ger en paus från ticsen iaf.

[Citius]
6/11/15, 2:20 PM
#15

Magnesiumcitrat. Mina tics försvann i princip helt efter några veckors dagligt intag av 300 mg Magnesium. Finns många som visar att Tourettes beror på Magnesiumbrist:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11863398

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19087826

http://birthfaith.org/nutrition/magnesium-for-tics-and-tourette-syndrome

[Citius]
6/20/15, 12:39 AM
#16

Dock så flippar mina tics ut fullständigt på Elvanse :(

Ananse
10/9/15, 12:12 AM
#17

Kan man inte sätta sig i avskildhet och bara tok-spassa en stund? Känns som att det skulle kunna vara jävligt avkopplande. Jag har inga ofrivilliga tics men jag tycker det är skönt att sitta i bilen och göra diverse irriterande läten i min ensamhet. Sen kan jag känna mig lugn långt efteråt.

Tourette_Mannen
10/9/15, 12:39 AM
#18

Vad betyder "tok-spassa"? Aldrig hört det uttrycket förut. Men jag håller med om att bilen är ett bra ställe att ticsa av sig på. Skogen är också bra. Fast det kan bli lite pinsamt när man går ut i skogen i tron att det inte finns en annan människa i närheten och börjar skrika diverse könsord och så dyker det upp någon från ingenstans och stirrar på en som om man vore galen :)

Ananse
10/9/15, 8:30 AM
#19

Könsord kan verkligen vara avkopplande. Man skulle ha lite flipp-bunkrar där man kan stanna till och låsa in sig några minuter då och då. 'Spassa' kommer från Von Triers 'Idioterna'.

Ananse
10/12/15, 11:53 AM
#20

Hur som helst tror jag lösningen ligger mycket i att få leva ut våra tokigheter. Vi lever hela våra liv i en värld som inte käns helt naturlig för oss, anpassar oss till den och blir helt utmattade. Beträffande tics så skulle jag rekommendera att forska mer i dom och så småningom få lite kontroll. Följ med i ticsen, ta dom några steg längre. Om nacken dras bakåt, häng med och böj hela ryggen. Så kan man träna på att slappna av och andas djupt under hela rörelsen.. Och varför inte hitta på lite nya tics? Saker som känns bra att säga och göra. Som sagt har jag inga ofrivilliga tics men jag tycker verkligen att det rensar att ha lite såna aktiviteter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: