Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 1543 ggr
Zaphix
7/19/14, 8:12 AM

Diagnos i irrelevanta sammanhang

Fick med mig en remiss hem ifrån mitt senaste sjukhusbesök som fick mig att börja fundera lite över varför ADHD har betydelse i alla landstingssammanhang.

Jag hade haft ett återbesök hos ortopeden efter en operation och skulle sedan få en remiss till en sjukgymnast, som jag fick träffa på en gång (äntligen något som gick snabbt i mitt landsting, märks att det inte var psykiatrin det handlade om där..). Allt gick bra, men jag fick med mig remissen hem så jag skulle kunna ta med och visa den ifall jag skulle behöva ytterligare hjälp av någon sjukgymnast.

Bra tänkt där tyckte jag.

På vägen därifrån läste jag remissen. Allt stod som det var väntat, bortsett ifrån raden längst upp "Sannorlikt ADHD". Inget mer om det, utan bara dom två raderna och sedan sod det om det operationen handlat om.

Jag hade kunnat reagera på att det stod "sannorlikt" när jag haft diagnosen i flera år och ätit en hög dos av medicin för det lika länge. Att jag behöver göra tester varje år för att behålla körkortet pga. min diagnos. Diagnosen är alltså verklighet, och rätt besvärlig. Så "sannorlikt" är fel ord, hade räckt med "ADHD".

Men det bryr jag mig inte om, spelar ingen roll att det står med just dom ordvalen.

Men det som spelar roll är att det faktiskt står så på en remiss som inte har mågot som helst med ADHD att göra. Ingenting alls.

Anledningen till varför de vet att jag har det är pga. formulären om diagnoser och medicin man får fylla i innan en operation, misstänker att det där därifrån och inte från min psykiatri-journal orden kommer ifrån.

Jag har inget problem med att det står så där, men jag funderar på varför det står där. Varför de tycker att det har någon som helt relevans i mitt behov av sjukgymnast för en fysisk åkomma. Varför nästa sjukgymnast måste veta att jag har en rad symptom som jag faktiskt är rätt så fri ifrån med hjälp av medicin.

Någon som varit med om liknande?

Eller kanske har idéer till varför de skrivit med det i en sån remiss?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Barneveld
7/19/14, 9:10 AM
#1

Oj! Kan du inte fråga dem? Jag blev så nyfiken på svaret.

soundtrack
7/19/14, 9:33 AM
#2

Det är så sjukvården fungerar. Så fort det går remisser (eller det sker informationsöverföring överlag) mellan olika instanser så nämns alltid patientens sjukdomshistoria - såväl fysisk som psykisk. Ibland har det väldigt stor relevans, ibland inte alls. Sen varför det är så, det vet jag inte. Gammal vana kanske? Sen är det ju så att det är "smidigare" och går fortare att alltid nämna sjukdomshistorian varje gång man skriver en remiss än att varje gång, för varje enskild patient, sitta och fundera på vad som är relevant för just den patienten. Dessutom kan det ju vara så att den att den som får remissen, av olika anledningar, tycker att det är jätteviktigt att veta vad man som patient har med sig i bagaget, även om man själv som patient inte förstår det. (Ska tillägga här att jag själv arbetar inom vården).

portera
7/19/14, 10:16 AM
#3

Jag är rädd att anledningen kommer att uppröra. Att det har med en föreställning om ADHD personer som potentiellt våldsamma, eller något. Tycker mig se tendenser till sådant i samhället - alltså en personalfråga.

Zaphix
7/19/14, 6:32 PM
#4

#1: inte möjlighet till det tyvärr.

#2: Fast de glömde i så fall nämna mina tio år av psykiatrisk vård  för depressioner och ångest och mina andra psykiatriska diagnoser (generaliserat ångestsyndrom och paniksyndrom).

Kan förstå om det handlar om medicinintag ifall nu en ny operation eller annan medicinering skulle bli aktuell, men i så fall borde det vara relevant att få reda på att jag medicinerar för annat också och för vad.

Men visst, jag håller med dig om det sista. Det är mest bara att jag inte kan förstå relevansen av ADHD i detta sammanhang.

#3: Det skulle inte förvåna mig alls.

Om det skulle vara så att vi som vuxna med ADHD generellt sett är våldsammare mot vårdpersonal är det absolut relevant information med diagnosen. Vi kan ju potentiellt sett vara en säkerhetsrisk i så fall.

Dock tror jag risken att våldsamheter skulle uppstå mot en sjukgymnast som ger råd om uppbyggningsövningar av muskler kring leder är rätt liten oavsett diagnos på patienten. Men man vet ju aldrig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

soundtrack
7/20/14, 2:08 PM
#5

#4 Ja det är ju knepigt, det brukar ju vara så att varenda liten åkomma man någon gång haft brukar rabblas upp.

Upp till toppen
Annons: