Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1063 ggr
LeJ
7/20/14, 3:42 PM

Överstimulerad

I förrgår var jag på kalas så nu har jag suttit hemma själv sedan dess och mått dåligt. Vi var bara 8 vuxna, närmaste familj, och några barn som satt i ett annat rum. Allt var lugnt, trevlig stämning, lättsamt och ingen hög ljudnivå. Trots detta så blir jag helt slut, jag blir fysiskt illamående så natten till igår satt jag i fåtöljen och bara blundade, var tvungen att helt stänga av mig för nya intryck.

Jag har 7 diagnoser bl a Aspergers och på psykiatrin säger de att jag har inget filter, jag kan inte sortera intrycken utan tar in allt. Någon mer som har det såhär? Som får betala i dagar för att umgås några timmar med familjen? Någon som har några råd och tips om något som kan hjälpa? Är så trött på det här.

Annons:
Lakeside
7/20/14, 5:17 PM
#1

Du har det nog värre än mig, jag har "endast" ADHD. Men jag kan bli trött bara efter att ha varit i en mataffär, på stranden om det är mycket folk eller liknande. Illamående har jag också blivit. Ett exempel är om jag träffat folk t.ex. på en fest och åker lokaltrafik hem, då kan jag få panik och må riktigt illa. Allt jag vill är att blunda och ha det tyst för det är så jobbigt. På kalas och liknande med familjen brukar jag ofta få gå ifrån fika bordet för att jag helt enkelt inte orkar. När det pågår 2 olika samtalsämnen plus att barn pratar så är det en tidsfråga hur länge jag står ut. 

Intryck är ju inte enbart ljud utan även t.ex. människors känslor dvs. hur de reagerar utåt och uttrycker sig, sociala samspel, lukter osv. Så även om det är en bra ljudnivå så kan det vara många andra intryck som tröttar ut. Jag har också funderat över hur man löser sånt, det är inge kul när man vill t.ex. umgås och ha roligt och det övergår till att stå ut och man får sota för det i efterhand. Tog du medicin då? För min spelar det stor roll hur dagen sett ut i övrigt och hur kommande dag ser ut. 

Jag undrar också om det finns någon som har konkreta tips för att bli mindre trött.

LeJ
7/20/14, 8:46 PM
#2

Jag åker aldrig buss eller nåt sånt, om jag ska någonstans får någon hämta mig och sedan köra hem mig, annars orkar jag inte, fixade inte ens färdtjänst. Jag är så trött på att må fysiskt dåligt varje gång jag varit iväg. Jag hade varit hemma hela dagen innan, och medicin, finns det mot något sånt här? Jag har 2 st anti depressiva mediciner och sobril vid behov.

(Uräkta om det låter rörigt, hjärnan är fortfarande tjock och seg.)

Upp till toppen
Annons: