Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4726 ggr
Barneveld
2014-07-20 15:43

Personer med ADHD, oftare våldsamma?

Jag har själv aldrig förknippat ADHD med ökad våldsamhet mot andra. Men ibland har jag läst eller hört folk som säger att vårdpersonal ibland betraktar personer med ADHD som potentiellt våldsamma.

Jag kan inte känna igen att jag själv skulle vara mer våldsam än andra om man bortser från min barndom, men när jag var liten hade jag väldigt svårt att uttrycka mig verbalt och jag tog till knytnävarna när orden inte räckte till. Nu som vuxen ser jag det som väldigt osannolikt att jag skulle slå någon eller bli hotfull.

Hur är det för er andra med ADHD? Ser ni er själva som potentiellt mer våldsamma än gemene man?

Annons:
Saffran0Spice
2014-07-20 15:50
#1

Av dom jag känner som har svår ADHD så var de med störst problem väldigt aggressiva innan de fick den hjälp de behövde (mediciner, terapi osv)

Så jag kan tycka att personer jag träffat med ADHD har lättare för att bli våldsamma och aggressiva - men det är innan de fått den hjälp som fungerar för dem =)

fuzzie
2014-07-20 15:57
#2

Jaa, jag skulle nog anse mig själv som mer våldsam än "vanligt" folk utan diagnoser. Detta på grund av att jag har extrema aggressionsproblem och kan balla ur totalt över småsaker och som jag sedan märker i efterhand var helt onödigt att bli så förbannad över. 

Men eftersom ilskan "tar över" mig så kan jag inte styra riktigt vad jag gör under den korta tid som ilskan finns där. Detta har resulterat i flera trasiga saker hemma och jag har flertalet gånger skrikit högst olämpliga ord mot min familj och vänner. Samt att jag många gånger har hytt med näven mot vissa personer men lyckats inse att det är fel och därav kom aldrig slaget ända fram. 

Detta händer alltså inte dagligen, men blir jag uppretad till en viss gräns så finns det ingen spärr och då vissa människor rätt uppenbart gillar att trigga igång mig så får de faktiskt stå sitt kast när det väl smäller… 

Nu håller jag dock på att medicineras och upplever inte alls att jag blir lika arg som innan. Dock har vi inte hittat rätt dos för mig än och jag är fortfarande osäker på om jag får rätt medicin, men framåt går det iallafall. Glad

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Lakeside
2014-07-20 17:04
#3

Jag kan bli arg och "flippa" lite. Men våldsam så att jag t.ex. slåss, nej. Kan kanske bero lite på att jag är kvinna. Inte nödvändigtvis för att kvinnor är mindre våldsamma men jag tror miljön gör mycket och att könsrollerna spelar in ganska mycket hur man agerar utåt. Min pojkvän säger att jag kan bli aggressiv ibland, verbalt och fysiskt om vi skoj bråkar men det är alltid svårt att veta om det är avvikande eller inte… Sen om jag skulle bli sjuk så är det omöjligt att veta hur jag skulle reagera (du skriver om vårdpersonal). Men visst, personer med ADHD har ju i regel häftigare humör och svänger snabbt. Jag tror det är mer skrämmande för andra än oss själva för jag tror att det kan uppfattas värre utåt än vad vi menar med det. För mig vänder det bara blixt snabbt ibland och jag blir lika förvånad själv som andra men det går också över fort. Ofta kommer det ju bara och ingen skada sker men jag brukar inte agera mycket fysiskt :).

[Yllhilda]
2014-07-20 17:30
#4

Frustrationer överhuvudtaget kan framkalla våld. De som växt upp i trasiga hem, haft våldsamma föräldrar eller tillåts vara våldsamma kan bli lite "handgripliga" dem med. Sen har vi ju mobbare som systematiskt går på andra för att det ger en kick och folk som blir våldsamma när dem dricker. Skillnaderna ligger ju i att man inte diagnosticerar folk på det sättet. Skulle man stämpla folk efter sin våldsamhet skulle bilden nog bli mer korrekt och stereotypen om den våldsbenägne adhd-aren troligtvis utplånas.

Mia40
2014-07-20 20:32
#5

Har insett både ett och annat. Många finns INTE för mig, Jag saknar en vän som kan ställa upp för mig och lungnar mig och tröstar mig. De tröstar, lugnar mig och förstår. De kommer med de allra klokaste orden som endast en vän kan säga och det gör mitt hjärta blödigt.

[Yllhilda]
2014-07-20 21:09
#6

#5 De vänner du har ställer inte upp?

Annons:
Mia40
2014-07-20 21:11
#7

Har ej inga på grund av mitt handikapp m.m.

Jag är en kvinna, mamma, fru till två barn som är födda 00 och 02. Pojken är 14 år och flickan är 12 år. Jag är 43 år. Vi bor på landet i ett stort hus med våra djur. Vi bor i Kronobergs län som ligger i Småland. Vi söker seriösa, ärliga vänner, utåtrikta människor i vår ålder att kunna umgås med att hittar på olika saker med. Hoppas på svar! Har insett både ett och annat. Många finns INTE för mig, Jag saknar en vän som kan ställa upp för mig och lungnar mig och tröstar mig. De tröstar, lugnar mig och förstår. De kommer med de allra klokaste orden som endast en vän kan säga och det gör mitt hjärta blödigt. En lung hundtokig, Fick sin Aspergers diagnos vid vuxen ålder och bloggar nu öppen hjärtat om livet med diagnosen för att samhället ska få mer insikt för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder och att alla är lika värda trots bakgrund. Tillläggs handikapp: Autism, utvecklingstörning m.m. Denna blogg handlar om att leva med flera diagnoser samtidigt, och kämpa för att få rätt vård. Samtidigt som man lever ett vanligt liv, pussla mycket med våra hundar och försöker få bort den negativa attityden kring psykisk ohälsa.
Har insett både ett och annat. Många finns INTE för mig, Jag saknar en vän som kan ställa upp för mig och lungnar mig och tröstar mig. De tröstar, lugnar mig och förstår. De kommer med de allra klokaste orden som endast en vän kan säga och det gör mitt hjärta blödigt.

Barneveld
2014-07-20 21:41
#8

Men nu när ni säger det, min frustration orsakar ju hemska vredesutbrott. Innan jag började med medicin hade jag ju sönder en del saker när jag blev arg. Jag känner ju exempelvis ingen mer än mig själv som i frustation råkat sparka på sin mammas dator eller haft hål i parketten hemma eller ha sönder en köksstol. Alltså, jag har ju ett häftigt humör. Men att jag skulle ge mig på en annan människa vare sig verbalt eller fysiskt, det har jag så svårt att tänka mig.

Men de släktingar jag har med ADHD, ingen av dem har jag upplevt som särskilt våldsam. Inte ens mot datorer, köksstolar eller parkettgolv.

Mia40
2014-07-20 21:46
#9

Jag bruka skada mig själv och slår på saker och ting hela tiden. Har problem med alkholen m.m.

Jag har en diagnos inom aspberger/autismspektret. Jag har som lider av psykisk ohälsa.
Jag är en kvinna, mamma, fru på 43 snart 44 år. Sysselsättning genom jungby kommuns psykatrin.
Jjag är intresserad av promenera, träna, vara med hundarna, shoppa, mode, resa, fika på stan, bio, djur, inredning, djur och natur m.m.
Jag söker efter både vänner .
Jag är en snäll, omtänksam, glad ,öppen, positiv person som längtar efter vänner att hitta på saker i hop med tex fika på stan gå ut och ta ett glaso vin ihop med eller nåt annat trevligt. Hör gärna av er till mig
En lung hundtokig, Fick sin Aspergers diagnos vid vuxen ålder och bloggar nu öppen hjärtat om livet med diagnosen för att samhället ska få mer insikt för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder och att alla är lika värda trots bakgrund. Tillläggs handikapp: Autism, utvecklingstörning m.m. Denna blogg handlar om att leva med flera diagnoser samtidigt, och kämpa för att få rätt vård. Samtidigt som man lever ett vanligt liv, pussla mycket med våra hundar och försöker få bort den negativa attityden kring psykisk ohälsa. Detta är en blogg om att inte alltid fungera som samhället begär._Har insett både ett och annat. Många finns INTE för mig, Jag saknar en vän som kan ställa upp för mig och lungnar mig och tröstar mig. De tröstar, lugnar mig och förstår. De kommer med de allra klokaste orden som endast en vän kan säga och det gör mitt hjärta blödigt.

_

Zaphix
2014-07-21 20:50
#10

Nä, har det inte i mig att slåss. Hur förbannad jag än blir, vilket sker sällan numera (blivit äldre, högre dos medicin bl. a.), så har jag aldrig slagits.

Uppvuxen med en pappa som kunde bli riktigt förbannad och ta till våld mot mig, men har själv aldrig haft ens tendenser till att slå. Kanske just därför?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Mia40
2014-07-21 20:53
#11

Samma sak har hänt mig.

Upp till toppen
Annons: