Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 5035 ggr
zatanica
2014-07-24 19:33

Handikappersättning

Tänkte ansöka om Handikappersättning, har försökt rannsaka mig själv vad som kostar extra på grund av mina diagnoser. Det är rejält svårt. Tyckte jag inte kommit på så mycket men när jag räknade ut är jag redan uppe i en summa på 29.568 kr per år. Då är det bara uppskattat på en höft, men jag tog i i underkant tror jag, så är troligen mera.

Har tagit med saker man inhandlar på ren impuls, eller impuls i kombination  med att det ju faktist är billigt. 

Att man får åka tillbaka både hem och till andra ställen för att man glömmer saker fast man försöker anstränga sig att inte göra det. 

Extra resekostnader till hab och liknande.

Att man ska ha vissa matvaror och dessa befinner sig inte i samma butik så det blir extra resekostnader.

I mitt fall att jag köper tesorter heltiden som jag inte gillar, men det har jag så klart glömt.

Olika hjälpmedel man har, exempelvis massa almanackor, komihåglappar mm.

Ni som har sökt Handikappersättning vad har ni skrivit i er ansökan?

Tips på vad man kan ha med mera.

Annons:
tlover
2014-07-24 19:45
#1

Jag kan inte handikappsersättning men jag kom på nått med teerna som kanske skulle hjälpa?

Jag tänkte skulle det hjälpa om du, då du kommer på tesorter du inte gillar skriver ner det på en lista du alltid har i börsen. Då kan du kolla då du ska handla (om inte du handlar över nätet då kan det vara nått att skriva ner bredvid datorn.)

Jag funderar på att göra nått liknande med mina matallergier då jag har så många att jag brukar glömma några då jag äter ute. Jag hade tänkt göra mina i "visitkorts format" däremot så man kan ge servitrisen det så att kocken kan kolla på det (tex om dom vill).

l'm back

[Pandette]1
2014-07-24 19:47
#2

Kan man verkligen få Handikappersättning för det?

zatanica
2014-07-24 20:18
#3

tlover det var ju en kalas ide, tack för tipset :) Att jag inte tänkt på det själv, jag med alla mina listor till allt.

Pandette, vad jag förstått när jag läst på så kan man få Handikappersättning för alla extrakostnader som man har som kan knytas till ens handikapp/funktionsnedsättning. i mitt fall min ADHD och Asperger.

[Pandette]1
2014-07-24 20:26
#4

Alltså, det vore helt super om det gick, impulshandlandet alltså? Det måste jag kolla upp.

zatanica
2014-07-24 20:37
#5

Det tycker jag du ska göra. Tror inte många orkar ansöka om Handikappersättning faktist, är nog inte många som vet om det heller.

Honestyisdead
2014-07-25 05:42
#6

5 Låter märkligt att man skulle kunna få för impulshandling. Jag kan ju då teoretiskt sett köpa en bil och skylla på impuls.

Och att dra av för te? Tycker allt att man dricker teet även om det intw är ett supergott. Känns inte korrekt att någon annan ska betala för att vi impulsar. Gör man alltid ddt får man börja handla med någon.

Jag tolkar andra extrakostnader som diagnosen medför som tex förlorad arbetsdag, terapi, Träning osv.

Annons:
[Pandette]1
2014-07-25 07:49
#7

Men det är väl bara att testa och söka.

Zaphix
2014-07-25 17:43
#8

Är väl bättre att man om man nu inte kan slita impulshandla lär sig att lämna tillbaka det man handlat i onödan?

Kommer man sig inte för att göra det, vill man ha kvar det man handlat, orkar man inte eller vågar man inte?

Känns väldigt konstigt om man skulle få dessa kostnader ersatta. Känner flera utan diagnos som impulshandlar mer än vad de har råd med.

Kanske en god man hade passat bättre för ändamålet än att få kostnaderna ersatta, så man helt enkelt inte kan handla för mer än vad man har pengar till.

Men alla gör ju som de vill, men känns lite som att dölja symptomen av ett problem istället för att hitta en  hållbar lösning på det.

Jag tror på att helt enkelt bryta vanan man har av att spontanhandla, göra det till en omöjlighet att göra det för en tid så att man vänjer av sig vid spontaninköp. Inte får den impulsen, för att det innan varit omöjligt. Och att alltid lämna tillbaka sina impulsköp som man gjort, få in det som vana.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

portera
2014-07-27 12:27
#9

Jag har lyckats deaktivera min webadress hos ett webhotell, på grund av missförstånd och försenad betalning. 400:- ska dem ha tycker de för återaktivera :( Missförståndet bestod i att jag aldrig såg att det var två olika räkningar (fick via mail och har bara varit en räkning tidigare år), på samma belopp. Sedan har jag någon form av uppskjutarbeteende som fick mig att betala påminnelsen en (1) dag försent och nu blir det rejäla följder. Skulle handikappersättningen träda in här tror ni och tycker ni Webhotellet har varit väll hårda? Förstår om den täcker vissa ökade kostnader, som marginellt längre ressträckor, kanske någon förseningsavgift ibland (utslaget på ett år) men har svårt att se att den täcker själva köpen ni nämner ovan. Det är väll följderna av det som inte blir av, den täcker i första hand, ev också följden av visst fumligt beteende, typ råkat haft sönder något litet eller blivit lurade?

Honestyisdead
2014-07-27 12:34
#10

Jag har svårt att se att man kan få pengar för annat än nödvändiga saker. Te och webbadress är ju inget som man behöver pga en diagnos eller ens behöver för att leva drägligt.

Ts berätta gärna om du får det godkänt.

portera
2014-07-27 12:39
#11

Håller med dig i sak, men hade jag haft ett enmansföretag hade en förlorad webaddress varit en katastrof. Då hade man nog snabbt betalat men i alla fall, jag tycker det är en intressant frågeställning.

Honestyisdead
2014-07-27 12:50
#12

11 Visst är det intressant. 

Dock är det ju skillnad om webbadressen är ens inkomst.

Kan vem som helst söka ersättning?  Även en som har heltidsjobb?

Cragan
2014-07-27 23:03
#13

#12 som jag förstår det så kan även en med heltids arbete söka ersättning för extra kostnader som handikappet medför

Annons:
tarotlasse
2014-07-29 21:42
#14

Hur mycket du arbetar eller inte har ingen betydelse eller vad du har för årsinkomst tittar man inte på i ansökan om Handikappersättning.

När det gäller impulsinköp så godkänner  man inte det heller. 

Jag  har fått avslag för impulsinköp  båda gångerna när jag sökt om handikapps ersättning. 

Visserligen så i mitt överklagande till förvaltningsrätten så sa man i förvaltningsrättens dom att impulsinköpen kunde sättas i  direkt samband med mitt handikapp men att man saknade specificerade uppgifter om dessa impulsinköp och kostnader så de kunde inte göras en bedömning på hur stora mina merkostnader var så avslag hos förvaltningsrätten  med.  

I  min andra ansökan till FK så specificerade jag dessa impulsinköp och kostnader men fick även då avslag på dessa kostnader.  

Man godkände inte heller mina resekostnader till och från läkare och rehab besöken. 

Det fanns andra bidrag att söka för  just resekostnader så godkändes inte som en merkostnad.

Jag tog även upp löneavdrag för alla läkare och rehab besök men fick även avslag på detta för det var inte merkostnader utan en inkomstförlust.    Förvaltningsrätten sa också nej till löneavdrag som en kostnad.

Jag tog upp en ökad sjukfrånvaro och fler karensdagar en normalt och att jag hade  mer korttidsfrånvaro på grund av mitt handikapp. 

Vilket inte heller FK godkände däremot så  gav förvaltningsrätten mig rätt i att jag hade fler karensdagar en normalt och att en ökad korttidsfrånvaro var direkt kopplade till mitt handikapp men hänvisade till ett annat stöd hos FK.

Där man kan ansöka om att få ett begränsat antal karensdagar om året. 

Jag tog även upp merkostnader för min medicinering utanför högkostnads skyddet.  Men det fick jag också avslag på av FK men där förvaltningsrätten ändrade FK beslut och godkände kostnaden. 

Jag tog även upp merkostnader för självrisker i hemförsäkringen för förstörda mobiltelefoner, Kameror mm som förstörts på grund fuktskador  och  av mitt försämrade närminne och att jag glömt  att ta in dom övernatten från uteplatsen. 

Lämnade specifika kvitton från försäkringsbolaget på självriskerna vid min andra ansökan men fick avslag även på det.  

Däremot vid min första ansökan så godkände man kostnader på borttappade saker som nycklar, förlorade kläder vid tränings tillfällen bortglömda handskar mm 

Men vid min andra ansökan fick jag avslag på kostnader för förlorade kläder o saker.  

Så helt beronde på vilken handläggare och dennes bedömning och vilken ort du bor på om det blir godkänt eller inte. 

Jag tog även upp merkostnader för kostnader för att jag   glömde  livsmedels  varor i butiken när jag handlade och att jag aldrig fick hem dessa varor. 

Vilket godkändes vid min första ansökan men vid min andra ansökan så fick jag avslag på denna kostnad och man ändrade denna kostnad i stället till mitt hjälpbehov  på hur många timmar i veckan jag behövde extra  hjälp och att jag fick ta upp tiden  då mina anhöriga och vänner hjälpte mig vid inköp en gång i veckan. 

Samma sak försökte jag ta upp svart städhjälp som extrakostnad men fick avslag på detta med.  Vilket jag redan misstänkte från början men jag tog upp alla extra kostnader jag kunde komma på när jag lämnade min ansökningar.

Men man satte upp detta som hjälpbehov i stället och att jag fick hjälp med städning och hushållsarbete 2 ggr i veckan 

Det FK godkände som merkostnader  var mina läkarebesök upp till högkostnads skyddet. 

Man godkände även mina receptbelagda läkemedelskostnader upp till högkostnads skyddet och sedan godkändes  även  läkemedlen som gick utanför högkostnads skyddet av beslut från förvaltningsrätten. 

Jag fick även godkänt  extrakostnader för mat. 

Då jag tog upp  att jag på grund av mitt  dåliga närminne glömer ställa in färskvaror i kylen över natten och att jag ofta får kasta bort mjölk. margarin pålägg mm.  Jag tog även upp att jag ofta glömmer stänga dörren till kyl och frys  vilket också leder till att jag får kasta matvaror. 

Vilket FK godkände som en kostnad på 500 kr om året. 

Jag tog upp kostnader för tekniska hjälpmedel som inte landstinget bekostar vilket man godkände som extra kostnad  men att man gjorde en avräkning på 5 års hållbarhet och då räknade ut årskostnaden för detta. 

Vid båda mina ansökningar så tog jag upp kostnader för strax över 30 000 kr om året. 

Men båda gångerna  jag ansökte så skrev man ner mina extra kostnader genom avslag eller  gjorde avdrag på beloppen så jag hamnade på  strax under 12 000 kr om året vilket är under gränsvärdet för ersättning. 

1a ansökan så fick jag helt avslag  på min ansökan med motiveringen att jag inte kom upp i över 12 500 kr i merkostnader om året  och att mitt hjälpbehov på grund av ADHD var för litet.

Vid min andra ansökan så kom jag inte heller upp i dessa 12 500 kr efter Fk avräkningar men denna gången godkände man mitt hjälpbehov  för att jag är flerhandikappad och inte bara tittade på min ADHD diagnos och att jag behövde hjälp av mina anhöriga för inköp, påminnelser städning men  även att jag behövde extra hjälp av arbetskamrater dels i korrekturläsning av  skrivet material mail mm och för påminnelser av  möten och för antecknings hjälp vid möten kurser mm. 

Så även om mina merkostnader hamnade under gräns nivån  och även om mitt hjälpbehov hamnade under gränsen så slog man  ihop  både kostnader och hjälpbehovet  genom en beräkning och jag fick handikappersättningen beviljad till  den lägsta ersättningen. 

Jag kan tillägga att jag min ansökan hänvisade till 6 st olika diagnoser på olika funktionshinder jag har. 

Att ta upp alla mer kostnader du kan överhuvudtaget kan komma på även dessa impulsinköp men specificera dom vad det gäller för saker och vad de kostade. 

För om dina kostnader godkännes är helt  godtyckligt beroende på handläggare till handläggare och från ort till ort vilket tyvärr är skrämmande att det ska vara på det sättet. 

Jag hade kostnader som godkändes vid min första ansökan men avslogs vid min andra ansökan och kostnader som avslogs vid min första ansökan som sedan godkändes vid min andra ansökan. 

I min andra ansökan så var jag mer utförlig och mer specificerad  tidsmässigt i vad jag behövde för hjälp av andra  i min vardag, hushållsarbete inköp  och hjälp som jag får av mina arbetskamrater mitt arbete. 

Det är inte lätt att få handikappersättningen beviljad och många får söka flera gånger innan FK beviljar det. 

Det är lättare att få en ansökan beviljad om man ansöker i början av året en i slutet av året beroende på hur budget siffrorna ser ut. 

Var försäkringskassan själva som informerade om detta och rådde mig att ansöka igen när jag fick avslag på min första ansökan. 

Lasse

tarotlasse
2014-07-29 23:10
#15

Däremot har jag hört att vissa utåtagerande personer som  dömts till böter eller  skadestånd för att det slagit sönder egna eller andras  saker  eller misshandlat folk och kunnat  få ta upp detta som en merkostnad, 

När jag  vid ett tillfälle i ungdomen  moonade för polisen så var jag  lite för impulsiv  i min handling  och  det gav mig en rejäl merkostnad.  

När polisen inte vågade ingripa vid ett raggar slagsmål där mina kamrater och grannstadens gäng slogs med basebollträn, knivar  och mc kedjor på torget.  

Så stod polisen på 300 meters avstånd   och vågade inte ingripa.  

Jag som inte slogs blev också förbannad men på  de fega poliserna som inte vågade förhindra detta slagsmål och blodig våld.  

Så jag drog ner byxorna visade min vackra bakdel för poliserna och nu jävlar blev det fart på polisen. 

I tidningarna dagen efter kunde man läsa om ett våldsamt upplopp på torget och med många skadade och om de som behövde sjukhus vård  och att polisen gripet en person i tumultet. 

Den personen  som blev gripen det var jag och  det blev åtal och jag hamnade inför domstol och  jag dömdes till höga dagsböter för förargelse veckande  beteende.

Däremot  de som slog varandra blodiga och slogs med kniv ja de lämnade man i fred och  de  fick fortsätta slåss och blev ostraffade.  

Hade  jag  haft  ADHD diagnosen då och ansökt om handikappsbidrag så hade böterna  godkänts som en merkostnad på grund av min impulsivitet orsakad av mitt handikapp.

Så ett tips är att  visa din bara rumpa   för polisen så kommer du upp i mini beloppet  som FK kräver  för handikapssersättning He He. 

Lasse

portera
2014-07-29 23:12
#16

Oj vad långt, men mycket informativt. Ja frågan är vilka rätt till stöd vi med ADHD/ADD har för våra liv. Inom högskolan finns visst stöd, men på hemmafronten vad händer där liksom. Vi alla anses friska nötkärnor är känslan jag får.

tarotlasse
2014-07-29 23:47
#17

#16 

Ja du myndigheterna är väldigt försiktiga med stöd till oss med vuxen ADHD

Eftersom diagnosen bara ökar och ökar är man livrädda för kostnaderna detta kan innebära. 

Handikappsersättningen är ett av dessa stöd som är oerhört svårt att få om man bara har diagnosen ADHD även om det borde vara en självklarhet om man tittar på våra merkostnader och hjälpbehov. 

Så FK är livrädda att kostnaderna ska skena i väg och är väldigt restriktiva till att godkänna handikappsbidrag till oss med ADHD eftersom fler och fler får diagnosen  i dag. 

Samma på Arbetsförmedlingen som är bekymrade för att fler och fler får diagnosen ADHD

Jag fick reda på  i våras att man i dag på arbetsförmedlingen inte längre klassar  ADHD som ett funktionshinder utan man klassar det som ett inlärnings problem i dag. 

Vilket inte alls ger samma stöd som om man klassar det som ett funktionshinder.

När jag blev inskriven på AF klassade man ADHD som ett funktionshinder men inte nu mer. 

Så jag fick besöka AF psykolog i våras för att göra en  ny utredning eftersom jag var registrerad  i deras papper med en kod för ADHD och då inte fick det stöd och den hjälp  jag behövde. 

Jag har ju fler funktionshinder men Af system klarar bara av att registrera två diagnoser. 

Så psykologen tog bort min diagnos med ADHD eftersom de inte klassade det som ett funktions hinder längre. 

Men däremot mina sömnstörningar räknas som ett  gravt psykiskt funktionshinder  och nu blev jag helt plötsligt klassad för att ha ett extremt stort hjälpbehov från AF.  

Lasse

Zaphix
2014-07-30 09:53
#18

tarotlasse

Blir så nyfiken..

Är det för dig en politisk handling att skicka in din ansökan, eller är det endast för att du behöver pengarna?

Utifrån en polistisk handling tycker jag det är väldigt intressant och spännande med detta, en hel del intressanta oakttagelser man kan göra utifrån det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Barneveld
2014-07-30 11:49
#19

Jag funderar pa om det skulle kunna ga att söka Handikappersättning  nu när jag ska studera utomlands. Problemet är att medicinen jag äter finns inte i landet dit jag ska. Läkaren far inte skriva ut för mer än tre manader i taget och jag far inte ta med mig för mer än tre manader enligt landets regler. Det innebär att jag maste aka till sverige var tredje manad för att träffa läkren och hämta mina mediciner. Det är en ganska stor merkostnad. Tror ni att jag skulle kunna fa Handikappersättning för en sadan sak? Eller kommer de bara säga att de inte ersätter resor till och fran apoteket alternativt "läs utbildningen i sverige sa blir det billigare!" eller "du är vuxen, du behöver ingen medicin, din ADHD borde växt bort för länge sen" alternativt "byt medicin sa kan du köpa den i landet du aker till" eller "du ska ju till Nederländerna! Du kan självmedicinera dig pa en lokal coffieshop! eller sa kan du aka till Amsterdam och stifta bekantskap med den lokala kryddförsäljaren!" 

Det sista kommer de nog inte säga. De komer nog beklaga att det blir sa dyrt men hävda att försäkringskassan tyvärr inte betalar ut ersättning för självförvallade resor.

Jag ansöker och sa kan vi köra gissningslek fram tills jag far svaret! Vad tror ni andra att de kommer svara? 

Hur manga manader brukar det ta innan man far svar pa handikappersättningsförfragan?

Honestyisdead
2014-07-30 12:17
#20

Jag gissar på att utlandsstudier som finns i sverige inte ersätts eftersom det inte är något som din diagnos orsakat.

Annons:
Barneveld
2014-07-30 14:11
#21

Hm, nu fragade jag försäkringskassan och berättade om att jag ska studera i annat land och att medicinen jag behöver inte finns i det landet och sa fick jag som förslag att fylla i blankett 5421 "Förhandstillstand om planerad vard utomlands"

själva grejen var ju att jag inte kunde fa den vard jag behövde utomlands och att jag maste aka hem var tredje manad. Suck! Om man ända kunde fa ett vettigt svar pa det man verkligen fragar om. Inte kan jag ringa dem heller. Jag är redan i Nederländerna och min telefon vägrar att ringa deras nummer härifran.

Barneveld
2014-07-30 15:15
#22

Kan ligga nagot i din gissning Hera. Men kanske man anser att även handikappade har rätt att studera utomlands och hade jag ätit en annan medicin kanske medicinen hade funnits i värdlandet och da hade det varit enkelt, bara att skriva i blankett 5421. Man kan ju inte mobba alla som äter en speciell sorts medicin.

Honestyisdead
2014-07-30 15:18
#23

Jag ser det inte som mobbing att man inte får pengar för något som inte behövs.

Zaphix
2014-07-30 19:06
#24

#19: Måste du träffa läkaren för att få ut medicin, eller är det som för mig att det räcker med ett telefonsamtal till en sköterska? Nåt att diskutera  i så fall.

Apoteket kan ju skicka medicin, kanske till utlandet? Eller att en i familjen/vän kan hämta ut din medicin och skicka? (min mamma kan hämta ut åt mig, man kan skriva i det på apoteket.se)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zatanica
2014-07-30 20:08
#25

Tack tarotlasse för långt och informativt svar 🙂

Man kan ju tycka att de borde ha någon form av mall att gå efter så det inte skiljer så himla mycket.

tarotlasse
2014-07-30 20:34
#26

#18  För min del var det för pengarna jag sökte handikapps ersättningen.  

När jag blev utförsäkrad från A kassan och jag fick aktivitets stöd så skickade mina boende stödjare mig till soc för att söka socialbidrag. 

För mina boende stödjare räknade ut och visade mig att  när hyran, de fasta avgifterna, underhåll och min medicinering var betald så hamnade jag på ca 1000 kr minus varje månad.   

Så mina boende stödjare frågade mig om jag funderat  något på hur jag skulle kunna få pengar till mat och hygien artiklar. 

Vilket jag inte funderat så mycket över jag hade ju lite besparingar kvar på banken.

Men det spar kapitalet  försvann alldeles för snabbt.  På soc så räknade man ut att jag hade 150 kr för mycket i inkomst i månaden för att få socialbidrag beviljat. 

Enligt SoL så behöver soc inte betala ut socialbidrag för medicinering som går utanför högkostnads skyddet. 

Här i Helsingborg  betalar soc inte för kostnaden för  recept belagda mediciner som går utanför högkostnads skyddet  och som mest  hade jag en medicinkostnad utöver högkostnads skyddet på ca 1800 kr i månaden. 

Soc i Helsingborg hänvisade då till Försäkringskassan och att jag  då fick ansöka om handikappersättning som ska täcka för dessa medicinkostnader oavsett om jag har ett funktionshinder eller om det gäller ngn annan sjukdom. 

Hade jag däremot bott i en av grann kommunerna så hade soc i den kommunen betalat ut socialbidrag för receptbelagda mediciner som går utanför högkostnads skyddet eftersom man där är mer generösa en SOLs rekomendationer. 

Så det  var antingen handikappsbidrag eller att  kunna betala hyran att välja på för mig. 

Men försäkringskassan godkände inte min medicinering eftersom  2 av mina läkemedel enligt Fass  var för ett annat ändamål en det jag fick det emot.

Plus att ett av de andra  läkemedlen enligt Fass enbart var för korttidsbehandling i 30 dagar så Försäkringskassan godkände bara en kostnad för 30 dagars behandling om året. 

Så  jag fick överklaga detta till Försäkringskassans huvudkontor i Stockholm.  

Men även där avslog FK jurister  det eftersom Fass hade en annan ordination en vad de världsledande läkarna och experterna rekommenderade för mig  och jag hade skriftliga  intyg på att det inte fanns  annan medicinering på marknaden att ersätta detta med  i dagsläget. 

 Att den medicineringen som enligt Fass bara var för korttidsbehandling  var nödvändig med ett livslångt bruk för mig 

Så lik förbannat  alla dessa intyg  från världsledande läkare och forskare så avslog FK min ansökan eftersom en av mina diagnoser inte finns med i FK handböcker och rekommendationer  Att  jag troligtvis är den enda i Sverige som har denna diagnos gav juristerna på FK fullkomligt tusan i  för  det finns inte med i juristernas och FK paragraf böcker för vad som gäller för olika diagnoser. 

Så jag fick överklaga ytterligare en gång till och då till förvaltningsrätten som ändrade Försäkringskassans avslag när det gällde min medicinering.  

Under tiden innan det kom upp i förvaltnings rätten så skrevs en av  dessa mediciner in inom högkostnads skyddet så kostnaderna sjönk för medicinen  

Men då förvaltnings rätten ändrade på FK avslag på medicineringen så avslog FK jurister  istället kostnaderna för mina tekniska hjälpmedel  så  jag hamnade lik förbannat under grundbeloppet  så det blev ändå avslag på min ansökan.  

 Soc och försäkringskassans handläggare här i HBG uppmanade mig att  göra en ny ansökan om Handikappersättning när jag fick mitt avslag på mina överklagande  i Sthlm och i Förvaltningsrätten. 

 Så vid min andra ansökan godkände  en annan FK handläggare  min ansökan så det är helt beroende på handläggarens individuella bedömning  och kunskap som avgör om  en ansökan blir godkänd eller om  man får ett avslag och på  hur mycket  pengar det finns kvar i FK  budget.  

Så det är en jäkla massa jobb man får lägga ner både när man skriver sin ansökan och då kunna specificera alla kostnader och specificera det hjälpbehov och vad man får hjälp med . Att kunna specificera varenda jäkla minut man får hjälp av anhöriga, vänner och arbetskamrater eller hur mycket hjälp och vad  man får för hjälp  av skolkamrater om man studerar som vuxen.  

Läste ngn stans  att ca 75% av ansökningarna om handikappsbidrag får avslag av FK. 

Så det är inte lätt att få sin ansökan till  handikapsbidrag  godkänd. 

Lasse

Barneveld
2014-07-30 20:47
#27

Oh Jeetje! Vad skulle du göra? Vad valde du? Mediciner eller hyran? Jag hängde inte med riktigt. Har du pengar till det du behöver nu? 

Själv hade jag tur när jag blev utförsäkrad för min mamma hade betalat en privat sjukföräkring för mig. Annars hade jag aldrig klarat min ekonomi. Det hade blivit en liknande historia som för dig och jag vet inte om jag hade fixat det rent psykiskt. Kan tänka mig att du har det slitigt.

Annons:
Barneveld
2014-07-30 20:55
#28

Zaphix, man får inte skicka narkotikaklassad medicin per post utomlands. Inte ens apoteket får skicka till ett annat apotek.

Hera: Nej mobbing är det inte, det har du rätt i. Mobbing är något helt annat.

tarotlasse
2014-07-31 00:08
#29

# 27  ja du det var en oerhört tuff tid både psykiskt  och ekonomiskt, 

När man har jobbat sedan man var 12 år och hade som mest 2 olika egna företag ett fast skift jobb med minst 10-12 arbetstimmar satt i 3 styrelser och jobbade som barn och ungdomsledare under helgerna.  samtidigt 

Tjänade under en period enormt mycket pengar och behövde inte tänka på vad saker och ting kostade äta på krogen nästan varje dag inte behöva leta efter extra priser i matbutiken mm

Men till slut så orkade varken kroppen eller huvudet längre och jag rasade i hop av sömnbrist.

Brände ut mig totalt inkomsterna försvann jag sa upp mig för jag var så slut och utarbetad.

När det blev aktivitets ersättning  fas 3 och 50% sjukersättning och dessa mediciner utanför högkostnads skyddet så var det omöjligt att få i hop ekonomin och utan min gamla mamma som hjälpt mig ekonomiskt  hade jag alldrig fått det att gå runt.   

Att som  50 åring behöva få ekonomisk hjälp av mamma var riktigt skämmigt och mentalt jobbigt för mig. 

Nu får jag ju 1332 kr extra  i handikappsbidrag i månaden nu får jag ju det att gå runt varje månad i alla fall jag kan inte göra några större utsvävningar men jag klarar mig ialla fall.

Lasse

Barneveld
2014-07-31 11:22
#30

åh förstår att det var tufft! Bra att du blev beviljad bidraget, men jobbigt att du måste leva så snålt för att det ska gå runt.

Anonym
Anonym
2014-07-31 11:33
#31

#29 Du menar aktivitetsstöd.

 Aktivitetsersättning är samma som sjukersättning,  bara det att du får det fram till du fyller 30.

Själv lever jag på 6200kr per månad. Är sambo och kan inte söka socialbidrag, trotsatt vi inte har gemensam eekonomi.  Hade jag inte haft mina föräldrar hade jag inte överlevt.

tarotlasse
2014-08-04 16:37
#32

#24 

Jag tror inte  Svenska apotek får skicka receptbelagd medicin till en privat person i annat land. 

Det är i alla fall inte tillåtet för utländska Apotek att skicka medicin till Sverige på detta sätt. 

En av mina  andra mediciner som går utanför högkostnads skyddet kostar här på Svenska Apotek 28 kr per tablett. Men i USA  där det är ett receptfritt läkemedel och där kostar samma medicin 60 öre per tablett. 

Så jag försökte att beställa min  medicin från  ett apotek i USA i stället 

Men det var inte tillåtet för Apoteket i USA  att leverera medicinen till Sverige enligt de regler som finns sa dom. 

När det gäller min ADHD medicinering som är narkotika klassad så måste jag ha ett speciellt intyg  från apoteket för att kunna ta med min medicinen till ett annat land om jag åker på en semester  resa t.ex. 

Det räcker om jag ska göra en inköps resa till Danmark eller som vi i Helsingborg tar en tura och äter på båten så måste jag ha detta intyg om jag har min medicinering med mig.  Både om Danska tullen skulle stoppa mig för en kontroll eller för att jag ska kunna få ta med mig medicinen tillbaka till Sverige igen om den Svenska tullen skulle stoppa mig. 

Jag har själv inte tänkt på detta tidigare och har inte tänkt på att jag har haft en burk med  min eftermiddags medicinering i fickan när vi ibland ätit lunch på båtarna.  

Jag har i och för sig aldrig blivit stoppad för kontroll någon gång. 

Men  jag frågade vid ett tillfälle och fick då informationen att jag måste ha detta speciella intyg med mig för att ta med mig narkotika klassad medicin över gränserna. Annars kan jag faktiskt åka dit för narkotika smuggling

Lasse.

tarotlasse
2014-08-04 17:51
#33

 Helt utanför trådens innehållet om Handikassbidrag. 

Ett tips om ni reser mycket även  inom Sverige och ni medicinerar med narkotika klassad medicin.

Eller ni  under mer en en gång om dagen och brukar ha medicineringen på  er fickan. 

Att ni då ber apoteket att sätta klisteretiketten på burken i stället för på själva förpackningen när det gäller Concerta eller andra mediciner i burk. 

För skulle det vara så att polisen av någon anledning stoppar er vid en olycka eller av annan orsak och finner narkotika klassad medicin och inte etiketten finns på burken så kan detta bli ett  problem. 

Jag har inte själv råkat ut för detta men en bekant råkade ut för detta när en berusad person skulle slåss med honom på en musikfestival och polisen blev inkopplad och han hade en burk med Concerta tabletter på sig.

Nu ordnade allt upp sig efter ett tag men det blev en massa onödiga besvär och problem innan man kunde konstatera att  han hade detta läkemedel på recept. Hade etiketten i stället suttit på  medicin burken med personuppgifter så hade allt löst sig med en gång genom legitimations kontroll.

Lasse

Barneveld
2014-08-07 08:49
#34

Bra! Jag visste redan om det men min apotekare försökte hävda att det räckte med att sätta etiketten pa förpackningen sa jag fick insistera pa att hon skulle sätta den pa burken.

Förövrigt kan jag meddela att Hera hade rätt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: