Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 2047 ggr
tarotlasse
2014-07-29 19:47

Trött på FK återigen.

Förra sommaren när jag ställde en fråga till Försäkringskassan som man inte kunde svara på så lovade de att återkomma och att min personlige handläggare skulle ringa upp mig när den kom tillbaka efter semestern. 
De har fortfarande inte ringt upp mig. 
I dag ville min läkare att jag skulle ta kontakt med min personlige handläggare på FK för ett gemensamt samtal om min framtid efter 1 1/2 års sjukskrivning. 
Så jag ringde upp FK och sökte efter min personlige handläggare som jag inte vet vem det är. 
Efter 2 timmar i olika köer och samtal med tre olika handläggare. 
Så kunde jag konstatera att FK kassan inte heller vet vem min handläggare är. Ingen kunde finna ngn registrerad handläggare på mitt ärende. 
Jag fanns inte heller registrerad som sjukskriven hos dem men man fann mina sjukintyg och att FK gjort utbetalningar till mig. 
En av dessa 3 handläggarna jag blev kopplad till var dessutom riktig nonchalant och rent otrevlig och förklarade att FK kassan gjorde minsann inte några fel men att detta inte var hennes bord och bad mig ringa upp kundservice igen. 

Jag bad om ursäkt att  jag fanns till och att jag blivit felkopplad och återigen satt i telefon kö 
Vad är det för jäkla organisation och service jag har fortfarande inte fått tag i ngn handläggare som kan hjälpa mig eller som kan delta i detta samtal med min min läkare. 
Den den tredje handläggaren  som visserligen var  jätte trevlig i sitt bemötande kunde inte heller hitta någon handläggare som  hade hand om mitt ärende och som jag kunde prata med utan började knappa in på datorn och  gav besked om att regions kontoret skulle ringa upp mig inom 2 dagar för att ge mig ett besked. 
Jag undrar om jag får vänta lika länge på de samtalet som de det samtalet de lovade  mig förra sommaren och som jag fortfarande går och väntar på. 
Jag blir lika paff och bedrövad varje gång jag har kontakt med FK att en statlig organisation kan fungera så fruktansvärt dåligt.
Förra året fick jag besked av regions chefen för FK att man höll på att se över FK organisation och hon  lovade att det skulle bli bättre i framtiden. 
Men då är jag nog död och begraven för länge sedan innan man lyckas att få detta statliga verk att fungera misstänker jag.

Lasse

Annons:
Barneveld
2014-07-30 11:24
#1

Jag blev ocksa arg pa FK igar. Jag letade information om en sak som jag inte hittade och hade därför skrivit min fraga till deras fragetjänst där jag fick svaret att jag kunde läsa om det jag fragade om pa deras hemsida. Det var ju just det jag inte kunde! Varför ha en tjänst där man kan ställa fragor om det enda svaret man far är att kolla pa hemsidan. Det är ju när man inte hittar svaret pa hemsidan som man ställer fragor. I sa fall kunde de precisera var pa hemsidan svaret finns, det kunde jag acceptera. Men nej det gör de inte.

Jag kollade hemsidan jättenoga och det jag fragade om stod faktikst inte där. Men da fick jag iden att fraga apoteket och de kunde ge ett seriöst ja eller nej svar pa min fraga. Om jag hade svarat pa försäkringskassans tjänst sa hade jag svarat mig "vi vet tyvärr inte svaret pa din fraga men apoteket kanske vet, fraga dem".

Jag hade absolut inte hänvisat till hemsidan när informationen faktiskt inte finns där. Eller okej jag kanske inte letade tillräckligt, men i sa fall hade jag skickat med en länk typ "klicka pa följande länk sa hittar du svaret pa din fraga".

Jag blir alltid frustrerad och angestfylld när jag maste kontakta försäkringskassan. Det är hemskt. Känslan börjar i magen och sen sprider den sig ut i hela kroppen och det är rent fysiskt obehagligt. Obehaget är sa pass vidrigt att jag i möjligaste man undviker alla kontakter med FK om jag kan.

Det är hemskt at det ska vara sa. De ska ju egentligen vara ett hjälp och stöd för oss som inte mar bra. Men jag mar sa daligt av att kontakta dem sa jag blir sjuk av stressen om vi maste samarbeta under längre perioder.  Det är verkligen ett problem för mig. Kan man fa behandling för FK-fobi?

tarotlasse
2014-07-31 09:15
#2

Jag blir bara mer och mer frustrerad över Försäkringskassan.

Fortfarande så finns det ingen på FK som vet vem min Handläggare är och säger  att jag inte har någon handläggare eftersom jag inte är sjukskriven. .

Fortfarande säger de att jag inte är sjukanmälld och sjukskriven .

Fortfarande medger de att det  har alla mina sjukintyg från maj 2013 och att alla mina sjukintyg är helt korrekta.

Man medger också att de har betalat ut en sjukersättning till mig  varje månad  sedan maj  2013 men  de är väldigt noga att tillägga att enligt deras data system är jag inte sjukriven.

Jag frågade en av alla jag pratade med på FK hur tusan kan FK betala ut en sjukersättning till en person som varken är sjukanmäld eller sjukskriven under

1 1/2 år då blev hon sur och la på luren.

Gång på gång säger de att jag inte har någon handläggare på försäkringskassan och att jag inte är sjukanmäld enligt deras data system.

Därför kan de inte skicka en handläggare till mötet min läkare där han har kallat

FK, AF. Rehabteamet, boendestödet för att diskutera min långtids sjukskrivning och framtid.

I går pratade jag med AF de hade däremot haft ett möte med denna icke existerande personlige handläggare från FK  den 22/6.

Så fort min arbetsförmedlare kommer tillbaka från semestern ska hon ringa mig och informera mig vad dom kom fram till vid detta möte med denna hemlige handläggare från FK.

Min arbetsförmedlare ska då ge mig ett namn och identifiera denna extremt hemlige handläggare som ingen känner till på FK.

I går mailade jag försäkringskassans General Direktör Dan Eliasson

och ville ha ett svar på varför jag inte existerar i FK kassans dator.

Varför kan man då trots allt skicka mig en sjukersättning  under 1  1/2 år

När jag varken är sjuk anmäld eller sjukskriven enligt FK.

Hur ska jag få kontakt med denna personlige handläggare om jag varken existerar eller har rätt till eftersom jag inte är sjukskriven enligt FK.

Hur kan min arbetsförmedlare ha möten med denna icke existerande handläggare från FK när handläggaren  inte finns enligt FK.  

Jag har fått ett svar från kansliet att man tagit emot mitt mail och att det har fått ett diarie nummer och att det har överlämnats till Försäkringskassans lednings grupp för utredning.

I dag tänker jag åka  till stan gå in på FK lokalkontor sätta mig där och klargöra för dem  att jag  kommer sitta där tills jag fått mina svar och de har rett ut problemen.

Vill dom bli av mig  kommer de få  ringa polisen och bära ut mig från FK för jag tänker inte ge mig fören jag  får svar på mina frågor denna gången.

Lasse

[Bananpudding]
2014-07-31 09:18
#3

Jag tror att det är en väldigt, väldigt dålig idé att göra. De kommer ha en fruktansvärd negativ syn på dig efter det, de kommer se dig som en totalt tokig man som det är bäst att ignorera.

Vore det bra för dig att bli bortförd av polis?

tarotlasse
2014-07-31 10:56
#4

#3

jag hoppas ju att jag kommer slippa att göra det.

Men  jag kommer inte lämna FK fören de har rättat till felet eller jag fått träffa handläggaren som har hand om mitt ärende.

För nu är jag trött på de bemötande och den nonchalans jag mött från många av de jag pratat med i telefon de sista dagarna.

 Det finns även undantag där ett  speciellt 2 st som har varit mycket vänliga förstående och försökt hjälpa mig. Men när de inte kunnat göra ngt  ngt när de  konstaterat att något är fel .

Då har jag blivit vidare kopplad till ngn oförskämd skitstövel som säger att det är inget fel i deras system hos FK

När man då säger om jag inte är sjukskriven enligt datorn och ändå får en sjukersättning varje månad så måste ju det vara ngt som inte stämmer i erat system.

Ja då blir man utskälld eller så slänger de på luren.

 Jag accepterar inte detta från en statlig myndighet som ska hjälpa sjuka och funktionshindrade personer .

Jag nöjer mig inte med att jag inte existerar i deras datasystem o därför inte kan få ngn  mig.

Då får dom ju rätta till felet i stället för att slänga på luren  eller vara oförskämda och otrevliga mot mig.

Jag kommer inte vara otrevlig på något sätt utan bara tala om att jag inte kommer lämna FK frivilligt fören de kommer rätta till det som är fel. 

Eftersom jag arbetar som reporter och med inriktning på handikappsfrågor på en av ortens tidningar så tror jag inte de på vårt lokala FK kontor. Vill  ha denna lösning  utan kommer göra allt för att lösa problemet.  

Lasse

[Bananpudding]
2014-07-31 11:00
#5

Som sagt, med din bakgrund är det en extremt dålig idé. Vad gör du om polisen kommer och hämtar dig?

Barneveld
2014-07-31 11:10
#6

Håller med bananpudding. Förstår din ilska och frustration men det är inte bra att ta beslut om hur man ska lösa saker när man är i affekt. Lös inte problemet just nu. Be någon hjälpa dig med att lösa mysteriet. Kanske du kan be din läkare ta reda på vem din handläggare är. Myndighetspersoner tycker om att prata med sjukvårdspersonal. Eller fråga arbetsförmedlaren om hen kan ta reda på vem din handläggare på FK är. Det är bättre än den protest du nu planerar.

Annons:
tarotlasse
2014-07-31 11:11
#7

Ja då får det komma och göra det.

 Genom mitt arbete som reporter  så har jag träffat de flesta  av ortens poliser och varken de eller jag har ngt otalt med varandra.

Så tror faktiskt inte det kommer bli ngt större problem.

Lasse

tarotlasse
2014-07-31 11:14
#8

#6

Att det blivit som det blivit beror ju just på att min läkare inte får ngt svar från FK.

Min läkare som bett mig att kontakta min handläggare eftersom vårdkliniken inte lyckats med detta genom att kontakta FK.

Inte ens min boendestödjare som är handläggare på socialförvaltningen har lyckats.

Som mitt ex sa Gud är stor men Försäkringskassan är större.

Så nu får det vara nog helt enkelt.

Lasse

Barneveld
2014-07-31 11:29
#9

Berätta för läkaren om att du inte heller lyckades. Ni kanske kan göra en anmälan eller gå till pressen eller vadsomhelst. Det är ju uppenbart att FK gör fel. Du har rätt att få en handläggare och att få veta vem det är. Om de vägrar så gör de fel. Be läkaren berätta vad du ska göra när FK gör fel.

tarotlasse
2014-07-31 13:55
#10

När jag satt på bussen på väg till FK så ringer regions chefen för FK. 

Tänk om personalen inom FK hade fått tillräcklig utbildning och kunskap. 

Så skulle det spara enormt mycket tid för både FK och för oss som kontaktar dem. 

Från de underbara Handkläggare som helhjärtat lagt ner sin själ för att konstatera att ngt måste vara fel i systemet till de som kallat mig idiot och slängt på luren  men ingen har vetat hur FK system fungerar och det fick jag reda på nu. 

Eftersom jag är beviljad en aktvitets ersättning på 100% från början så kan jag inte få sjukersättning.  För sjukersättningen är högre en aktivitets ersättningen och jag får ju inte tjäna på att vara hemma och vara sjuk.

Så i utbetalningen står aktivitets stöd 50% sjukdom 50% men samma ersättning. 

Så man registrerar mig som sjuk under aktivitets ersättningen.  

Men jag blir aldrig registrerad som sjuk och sjukskriven inom sjukersättning.

Så i   datorn och i sjuksystemet syns inte vi med aktivitets ersättning. 

Därför får inte vi med aktivitets ersättning en personlig handläggare med automatik som man får när man har sjukersättning. 

Han tyckte även det var lite skrämmande att ingen av alla dessa jag pratat med kunnat förklara och berätta detta för mig. 

Han skulle omedelbart se till att jag fick en personlig handläggare hos FK. 

När jag berättar att det redan ska finnas en personlig handläggare eftersom både rehab o AF har kontakt med FK om mitt ärende tycker han det verkar märkligt för inget FK har några uppgifter om  men han ska kolla upp det. 

20 minuter senare ringer en handläggare från lokalkontoret och berättar att hon  är min personliga handläggare och kommer hjälpa mig med  alla mina ärenden jag har med FK och bekräftar att hon kommer på mötet som min läkare bokat in och att hon träffat min läkare innan i ett annat ärende och vill ha kontakt uppgifterna till min arbetsförmedlare så hon kan sätta sig in i mitt ärende. 

Så var inget som var fel bara brist på kunskap om hur systemet fungerar både från  personalen på FK ochmin sida. Men hur ska jag kunna veta hur systemet fungerar när inte ens personalen på FK vet det.

Lasse

[Bananpudding]
2014-07-31 14:13
#11

Ja, då måste de verkligen gjort fel som gett dig aktivitetsersättning. Blir du återbetalningsskyldig då? Eftersom du är för gammal för att få det.

tarotlasse
2014-07-31 17:26
#12

#11 

Ja du ett av mina problem att jag hela tiden blandar i hop de här begreppen både när det gäller aktivitetsersättning, aktivitetsstöd  och sjukbidrag och sjukersättning.  Men även andra begrep och ord som är lika varandra.

Har jätte svårt att sortera sådana saker i min hjärna men jag hoppas att de flesta som läser tråden har förstått vad jag menade ändå eftersom de både kan se och vet att jag inte är  ngn ungdom utan en gammal gubbe. 

Lasse

tarotlasse
2014-07-31 18:55
#13

Nu under eftermiddagen fick jag ytterligare ett samtal från FK.

Det var från General Direktör Dan Eliassons kansli som frågade om jag fått ett samtal från Fk kontor i Malmö och om jag var nöjd med samtalet.

Jag sa att jag var nöjd med förklaringen om hur systemet fungerade men tyckte det var både synd och tragiskt att deras egen personal inte fått denna kunskap

om systemet.

Att av alla dessa handläggare jag fått prata med under dessa dagar att inte ngn kunnat eller förklara detta o haft denna kunskap.

Om jag fått denna information redan från början så hade detta sparat mycket tid och irritation för både personal och för mig som klient.

Så jag föreslog  att FK gjorde en storsatsning på intern utbildningar eftersom jag gång på gång stöter på  detta att den ena handläggaren inte vet vad den andra gör och missförstånd mellan olika avd. Vilket skapar en enorm frustration och irritation både hos personal och oss klienter.  Att FK skulle kunna spara enorma pengar om man kunde undvika dessa missförstånd och lämnade några exempel. Så jag fick lite mer frågor om vad jag tyckte om FK och vad jag tyckte de kunde förbättra sig på så det var ett riktigt bra samtal. 

Jag föreslog även att de skulle lägga lite pengar på att låta personalen gå på en charm kurs eftersom jag inte tycker det är ok när en handläggare talar om för mig att jag är en idiot och slänger luren i örat på mig.

Får säga att vi  hade inga åsiktsskillnader utan att vi tyckte väldigt lika i dessa frågor vi pratade om. 

 Sedan blev jag tillfrågad om jag ville ha ett skriftligt svar på mina frågor och en skriftlig ursäkt från Försäkringskassans ledningsgrupp.

Vilket jag sa inte behövdes utan att dessa samtal var fullt tillräckliga för mig och så önskade jag dem lycka till med deras arbete med att göra FK mer kundvänligt.

Lasse

Annons:
Zaphix
2014-07-31 23:59
#14

Min kära mor jobbar på FK, visserligen med IT, men hon har bra insyn i den övriga verksamheten också. Och ja, den är inte bra organiserad, den behöver omorganiseras endel för att fungera bra.dd

Jag har tur som har mamma som fungerar som något slags personligt ombud för mig när det gäller pappersarbete och kontakt med instanser. Jag kan helt enkelt inte med sånt själv, trots att jag är vuxen. Jag klarar resten av livet bra nu, men inte den biten.

Så beundrar dig för din styrka i allt detta trassel och hoppas på att det reder ut sig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: