Annons:
Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 4955 ggr
blondifire
2014-08-08 16:56

ang relation med kille m ADHD

har precis träffat en ny man som har diagnosen ADHD han har bra självinsikt och medicinerar inte, vi bor långt ifrån varann vilket gör att man smsar och pratar i telefon mycket. Nu till min undran (jag vet dock att det kan vara olika) : han svarar typ aldrig i mobilen och på sms oregelbundet… kan det ha med hans diagnos o göra ? jag blir lätt skogstokig men försöker ha tålamod. Innan va det mer o när han var här i fyra dagar va allt perfekt…. tar gärna råd o tips..

S*Winsnes Wilda

Annons:
Cragan
2014-08-08 17:01
#1

om han tidigare svarat snabbt så kan det vara att han har mycket o göra nu så telen glöms bort eller känner att han inte orkar med den

Zolah
2014-08-08 17:07
#2

det behöver inte vara adhd'n som spökar in, om han har kommit ihåg förr.

blondifire
2014-08-08 17:08
#3

tack för svar. det kan ta upp till ett dygn o då svarar han inte på om j frågat nåt,nu vet jag ju att han e glömsk men nykär o avstånd gör en lite osäker..

S*Winsnes Wilda

[klösbrädan]
2014-08-08 17:40
#4

Jag tror mycket väl att det kan vara så att han drar sig undan från telefonen när han känner sig låg på energi och har mycket omkring sig. Jag kan själv ta någon dag på mig att svara på ett sms när jag har mycket på jobbet. Orkar helt enkelt inte konversera för stunden, vilket inte är det samma som att jag inte bryr mig. Oftast svarar jag dock att jag är trött, men återkommer med ett vettigare svar imorgon. 

Ensamtid är oftast viktigt oavsett  NPF diagnos, då man tenderar att bli just lättare trött än andra. Sedan kan det förstås röra sig om bekymmer utanför ADHD sfären så jag tycker att du ska fråga honom , glömt bort telefonen har han knappast gjort.

blondifire
2014-08-08 18:28
#5

#4 lite så j misstänkte att det kan vara känns bra o få saker bekräftade, tack ❤️

S*Winsnes Wilda

portera
2014-08-08 22:54
#6

Det kan också röra sig om osäkerhet hos honom. Hur han ska svara dig, vilket gör det svårt. Så fungerar det i alla fall för mig. Formuleringen tar en evighet (massa energi) för att man vill att det ska bli "rätt". Kanske mer kopplat till Asberger, en diagnos som det är vanligt att ADHD-personer har åtminstone drag av.

Annons:
blondifire
2014-08-09 06:21
#7

Tack alla,det kommer nog komma fler undringar från mig,vill så gärna förstå detta så jag inte reagerar "fel". Har själv kontrollbehov samt Panikångest,fibro o tidvis depressioner..

S*Winsnes Wilda

lokko
2014-08-11 12:58
#8

ADHD kan  absolut vara en förklaring. Jag har svårt med sms, det händer ju givetvis att jag inte har tid att svara direkt när man får det utan väntar med att svara tills man har lunchrast, till man skrivit färdigt sitt inlägg etc. Kruxet är ju att ADHDn gör man mota helt glömmer bort det sen, man kommer ihåg det dagen efter på mötet och tänker "åh fan jag har inte svarat henne än, det måste jag göra genast på fikarasten sen" och ja på fikarasten kommer en kollega fram och sen har man glömt det igen, sen på lunchen börjar jag skriva ett svar sen ser jag  en jättekonstig fågel i körsbärsträdet och  tre dagar senare kommer jag på det och då har jag sjukt dåligt samvete och tänker fasen jag måste skriva nått extra fint så jag tar och funderar lite extra på vad jag ska svara …  och två dagar senare "åh fan det där smset…"

Särskilt om det är en person jag bryr mig extra mkt om ökar risken för att jag ska glömma bort det. ADHD gör att jag är väldigt humörberoende, ibaland är jag helt borta, trött och korkad och tråkig och får jag sms då och som jag vill ge ett bra svar på så brukar jag ofta skjuta upp det tills jag är mer vass i huvudet och ja… poff är det bortglömt till nästa dag då jag sitter på möte och…

MItt råd är att ta upp det med honom, beskriv vad du känner, vilken oro det skapar. Hör om det är ok att du påminner honom eller om han skulle uppleva det som tjatigt. Påpeka att det viktiga inte är vad han skriver utan att han svarar om så bara  "tack för smset jag återkommer när jag är färdig med mitt inlägg i bokstavsfoll"

Lev väl.

blondifire
2014-08-12 12:20
#9

# 8 underbart beskrivet !  jag har nu förstått att det är så o det gör att jag kan ha det tålamodet som behövs. kram

S*Winsnes Wilda

blondifire
2014-08-13 07:37
#10

igår fick jag sms om att han har mer o jobba på med sig själv än han trodde o  att han inte förväntar sig att jag ska vänta på han… fattar faktiskt inte alls var detta kom ifrån, så jag antar att det är över… 😕

S*Winsnes Wilda

[klösbrädan]
2014-08-13 21:21
#11

#10 Det var tråkigt att höra… Försök att inte gå och vänta på honom, även om det är svårt, blir mest att man drar ut på smärtan då… hör han av sig igen så får du vara tuff och säga till honom att han bara får en chans så det inte blir av och på med kontakten. Tycker det var fult att han inte knäckte ur sig detta tidigare… oavsett problematik eller ej.

blondifire
2014-08-15 07:58
#12

Tack # 11 jag ska försöka… jag faller inte lätt för nån o kan ha svårt o släppa när allt kändes rätt.

S*Winsnes Wilda

Upp till toppen
Annons: