Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 742 ggr
sudniF
9/6/14, 2:36 PM

betydelse av ord

Sitter och rensar gamla papper och läser några gamla läkarintyg från psykiatrin.

En av läkarna skriver på flera ställen Morbus Asperger ?

Vad i hela friden innebär Morbus? tror inte jag sett att någon annan läkare skriver så.

Fick lite hjärnsläpp på vad jag borde skriva för rubrik. 🤪

Annons:
Grace2009
9/6/14, 2:39 PM
#1

Morbus är väl latin för sjukdom? Men jag tycker det är lite udda att skriva så i sådana fall =)

Maria
9/6/14, 2:40 PM
#2

Morbus är det latinska namnet på "sjukdom".

Så det innebär förenklat att du har diagnosen Aspberger😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sudniF
9/6/14, 3:05 PM
#3

Haha ok ja läkaren i sig är extremt udda, inte elak men jösses!

Tack för svaren iaf, började fundera på om det betydde något i stil med "extremt dum i huvudet + Asperger. 😉

Undrar varför han inte skriver morbus framför i de lägen det stod lite andra sjukdomar också. Avdelning mycket oviktiga funderingar. 😂

Maria
9/6/14, 3:07 PM
#4

Jag tror det har med att göra hur man benämner "sjukdomarna/tillstånden" internationellt.

Alla läkare har ju inte svensk läkarutbildning och man använder kanske lite olika begrepp runtom i världen beroende på var man jobbat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sudniF
9/6/14, 3:24 PM
#5

Ja så är det nog.

Det är ju egentligen inget som spelar mig någon roll, jag har bara funderat på det när jag sett det men sen inte kommit mig för att fråga någonstans. Men nu när jag sitter och rensar så, tja. :)

Upp till toppen
Annons: