Annons:
Etikettkost-matlagning
Läst 3573 ggr
Cie
9/18/14, 11:51 PM

trött av matlagning, omskrivet inlägg m a o

Jo, alltså, ämnet är trött av matlagning. Jag är duktig på mat, men orkar inte fixa den.. bara ta ut en lök ur kylskåpet så följer halva kylskåpet med. Inte för att jag har sådan oordning, men bregottpaketet kan plötsligt få för sig att följa med ut, ta av sig locket och lägga sig på golvet uppochned. Somliga dagar. En dag full av energi och kreativitet lagar jag massor av god mat och städar köket samtidigt.. men det var länge sedan nu!
Recept ger mig nästan panik när jag ser alla ingredienser uppradade.. nu fick jag ett par goda råd ovan, i ett inlägg jag redigerade bort. Tack för det. <3
Jag ska gå och skriva på min profil nu. Idag blev det pizza förresten :-)

Annons:
VildaVittra
9/18/14, 11:56 PM
#1

Jag klistrar in mitt svar: Dela upp momenten. När du handlar exempelvis kött, så lägg dom i marinad redan när du fryser dom (marinaden kan du tillreda dagen innan du handlar), då behöver man bara ta fram och tina dom i marinaden. 

Och bakar du bröd så kalljäs dom. Då gör man degen dagen innan och kör dom i ugnen dagen efter.

Sedan är det ingen skam i att köpa färdigmat, man får faktiskt göra det om man inte orkar, kan eller vill laga mat. Glad

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cie
9/19/14, 12:45 AM
#2

Tack! Jag visste inte att man kunde göra så  med bröd. :-)

VildaVittra
9/19/14, 12:47 AM
#3

Du kan till och med frysa in de jästa bullarna och tillaga dem en annan dag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cie
9/19/14, 12:55 AM
#4

För bara degblandar grejjen med att mäta upp ingredienser från rätta påsar är ju nog. Sen ska det diskas. Att sedan ta rätt på allt färdigt… passa ugnen… . Fast jag hittade ett bröd som man gör direkt i bunken, en lös deg som man rör ihop med slev, och sedan häller ut på plåten. Nackdelen är lång jästid i olika omgångar.

:-)

VildaVittra
9/19/14, 1:02 AM
#5

Min erfarenhet är att det är lättare att rengöra degbunken om man låter den torka ett par dagar, då tar man bara en degskrapa eller liknande att skrapa med och vips är all deg borta. 

Jag mäter aldrig ingredienserna förutom vattnet. 5 dl kallt vatten , ett paket jäst, en skvätt olja, på med lite salt sedan resten mjöl tills det ser lagom ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

polymorf
10/4/14, 1:02 PM
#6

Haha, känner igen det där med recept…så himla jobbiga! Jag brukar bara använda recept som inspiration…typ "det där lät gott" och så tar jag på ett ungefär vad som ska vara i men med egna proportioner och tar bort/lägger till saker jag tänker skulle passa. Men har en "naturlig fallenhet" för att laga mat och vet att många andra tycker det är svårt att göra så… Sen funkar det nästan alltid i matlagning att göra så men definitivt inte vid bakning då proportioner tydligen är väldigt viktigt hehe…vilket innebär att jag är urusel på att baka, slutar alltid med tegelstensbröd eller småkakor som flytit ut till en enda stor kaka över hela plåten ;)

Och orken ja…när maten är lagad och det är dags att diska finns den inte kvar och köket får se ut som ett atomnedslag i några dagar tills den infinner sig igen…

Annons:
enlisa
4/14/15, 10:44 PM
#7

usch, recept :( Jag har utvecklat nån typ av aversion mot köket tydligen. Tror att en matlagningskurs eller nån riktigt lättsam matlagningsbok kanske kan hjälpa. 

Nån som har tips på nån bra matlagningsbok riktad till barn? En sån kanske kan vara tydlig, fatta sig kort och ha pedagogiska bilder, så att jag kan upprätthålla intresset genom hela matlagningen (så att min sambo inte behöver laga maten för att jag ska äta och hålla humöret på god nivå)… ☺️

VildaVittra
4/14/15, 10:48 PM
#8

#7 Har du provat att följa någon matlagningstutorial på youtube? Finns alla möjliga nivåer på kokkonst där. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ladydragon
4/14/15, 11:36 PM
#9

#7 bokhandeln brukar ha jättebra kokböcker för barn o du kan även prova att googla

Silla9
4/17/15, 5:31 PM
#11

Recept ja.. inte min grej heller. Jag tycker tyvärr inte alls om att laga mat, och det gör det väl extra svårt.  Även om jag blir sugen på att baka något blir jag tokig när jag ska följa receptet. Det blir aldrig rätt konsistens på saker och råkar alltid bli fel proportioner fast jag tycker att jag läser noggrant.  Är ju så man blir tokig. Nu har jag flera saker som jag har lärt mig att laga utantill.

#7 jag har boken "vi bakar och lagar mat"  som #10 tipsade om. Fick den när jag var liten men jag använder den fortfarande och tycker den är väldigt bra.  Väldigt enkla saker förstås, men den är tydlig.  En annan bok som jag har lyckats göra några saker från är boken.http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=veckans+favoriter+%3A+middag+p%E5+bara+30+minuter. Tycker det är bra recept som inte är så långa.

enlisa
10/1/16, 10:33 AM
#12

Jättejättebra tips!! Tack så mycket!! :D:D:D

Agafia
10/8/16, 7:32 AM
#13

Jag kan laga mat , men inspirationen saknas ……. Tycker det är urtrist att laga mat i perioder så då blir det väääääääldigt enkel matlagning eller lokala Grillen !

Annons:
Funk4
10/8/16, 8:21 AM
#14

Men oj va ambitiöst att sätta igång och baka (!?!) som e klar överkurs tycker jag. Jag tror inte ens restaurangerna gör det då det går att köpa färskt bröd i alla varianter varje dag numera? Tittar ibland på receptbladen som de har i affären o får lite idéer, annars blir det den gamla trogna Rutiga Kokboken som jag använder; en klassiker som lär ut goda baskunskaper man kan bygga vidare på efter tid, smak o ork. Men är jag ensam äter jag ju ofta mackor, kokta ägg el halvfabrikat för även om jag vet att det är gott och inte tar speciellt lång tid så är det hopplöst omständigt😟😩 Och alltför ofta kommer jag för sent på att det nog är matdags o då vill jag äta snarast eller så får det va. Nästa måltid ska jag göra nåt rejält, tänker jag. Säkert. Ibland händer det att ens förälder lagat mat att äta/ha i frysen! Antagligen för de tycker synd om en, och det uppskattar jag såklart, även om det inte riktigt stämmer👼🙊😂 Och alla blir ju glada så..

Upp till toppen
Annons: