Annons:
Etikettom-sajten
Läst 3638 ggr
Skorpion76
2014-09-21 07:47

Etik och moral

Jag har en fråga som jag hoppas få svar på. Vad skulle du som värd för denna sida säga om att starta en grupp för frågor kring etik och moral. Det finns en sådan grupp i Brott iFokus, men varje gång jag ställer en fråga där får jag en motfråga till svar: Vad har det här med brott att göra? Det är väldigt irriterande!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
portera
2014-09-23 22:43
#1

Hej Skorpion76! Du hittar Etik och moral under Filosofi iFokus: http://filosofi.ifokus.se/?4d7124d8b9cb462141047a61-1-031-etik-moral

Att diskutera huruvida något någon gjorde var rätt eller fel, är en av de filosofiska
problematiker man kan fördjupa sig i. Men du kanske vill diskutera det utifrån en särskild koppling till Bokstavsdiagnoser?

Skorpion76
2014-09-24 12:56
#2

Ja, just precis!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

tarotlasse
2014-09-24 20:53
#3

Jag kan ju personligen tycka att Etik och Moral är väl högsta grad en fråga när det gäller brottslighet.

Det skulle jag själv kunna skriva mycket om i olika syn vinklingar. 

Men  det är även en både viktig och intressant fråga  när det gäller frågor om bokstavs kombinationer på olika sätt.

Dels vad är etiskt och moraliskt rätt i andra personers bemötande och handlande mot oss med bokstavskombinationer. 

Men även etik o moral  i vårt bemötande till andra människor . 

Men i allra högsta grad vad gäller  Etik och Moral när det gäller sjukvården, skola boende och myndigheter när det  gäller bokstavskombinationer.

Det är många trådar här inne där man kan diskutera etiken och moralen i vad många råkar ut för.

Lasse

Skorpion76
2014-09-25 19:21
#4

#3 Jag håller helt och hållet med dig, men varje gång när jag har tagit upp en fråga under den rubriken har jag fått motfrågan om vad det har med brott att göra och en av de frågor som jag har tagit upp där är denna! 
http://brott.ifokus.se/discussions/532efe248e0e74327b0010a9-om-att-saga-tack-eller-inte?participating-1


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

vallhund
2014-09-25 19:54
#5

#4 Just den tråden har ingenting med brott att göra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Skorpion76
2014-09-26 06:28
#6

#5 Nej, det är jag medveten om också, men det handlar om etik och moral och eftersom man kan ha olika vinklar på det utifrån olika perspektiv skulle det kanske inte skada om vi hade en sådan rubrik här också. Det var precis det som var min fråga från allra första början och som faktiskt var orsaken till att jag över huvud taget startade den här tråden.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
lokko
2014-09-28 15:56
#7

Varför inte börja med en tråd? Visar det sig att intresset är stort och relevant så kan ju frågan huruvida ämnet ska få en egen underavdelning eller ej tas upp. Det är inte givande med underkategorier som inte är aktiva, dessa riskerar snarare att göra sajten rörig och minska engagemanget.  Därför är det är inte  förvånande sajtvärdarna är skeptiska och vill se att ämnet håller som underrubrik först.  Det har inte varit många trådar som skulle platsat under en avdelning för "moral och etik"; så upp till bevis först.

För övrigt -skiljer du på moral och etik?

Lev väl.

lokko
2014-09-28 16:07
#8

Jag kan själv  börja med en moral-fråga här. Eller ska vi börja en egen tråd för det? Säg till i så fall så flyttar jag den. Hur som helst:

Kan en diagnos  någonsin frigöra oss från moraliskt ansvar? Det vill säga. finns det tillfällen då vi har rätt att hävda "jag kunde inte hjälpa det för jag har ADHD/Asperger"?

Lev väl.

Honestyisdead
2014-09-28 16:25
#9

#8 Nej, vi kan inte skylla på diagnoserna. Speciellt inte som vuxna.

Det kan förklara våra egenskaper, men aldrig ta bort ansvardt för våra handlingar.

lokko
2014-09-28 16:35
#10

Är det någon skillnad på  "förklara med" och "skylla på " sin ADHD?

Lev väl.

vallhund
2014-09-28 16:51
#11

#8 Det gör det väl om man i en rättegång pga begånget brott döms till sluten psykiatrisk vård. I de allra flesta fallen så handlar det om psykoser av olika slag eller tillstånd som bedöms varande så allvarliga att de jämställs med psykoser.

Jag känner till ett fall där en person dömdes till rättspsykiatrisk vård utan att ha en diagnos som beskrivits ovan, hen hade en Aspergerdiagnos. Att jag vet detta beror på att jag vid tillfället arbetade tillsammans med hens far, som berättade detta för mig. Visserligen så faller omständigheterna under hörsägen eftersom jag inte var närvarande på rättegången.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2014-09-28 16:54
#12

#10 Att förklara ett beteende och att skylla på en diagnos för att slippa ta ansvar är stor skillnad för mig.

Skorpion76
2014-09-28 17:40
#13

#7 Det var ett mycket bra förslag. Tack för det! Nej, jag skiljer inte på etik och moral.
#9 Håller med dig, Hera!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
tarotlasse
2014-09-30 10:58
#14

#8

En intressant fråga du ställer här om vår diagnos kan frigöra oss från ansvar.

Som all när det gäller etik och moral kan man diskutera detta ur olika håll.

Men om det skulle finnas tillfällen där jag med rätt skulle hävda att jag inte kunde hjälpa en händelse och inte kunde  hjälpa att det skedde.

Så vill jag nog säga Nej det vore inte  rätt att skylla på min diagnos för att jag tagit ett felaktigt beslut och att jag gjort fel.

Gäller det en  brottslig handling så ska jag ju inte frias för  jag  har gjort en brottslig handling bara för att jag har ADHD.

 Men däremot vid ett strafföreläggande kan jag tycka det kan var en förmildrande omständighet att jag har ADHD och är väldigt impulsiv och så att tanken på vad jag gjort först kommer efter handlingen.

Men  för själva handlingen kan jag aldrig gå fri i från oavsett diagnos eller inte.

Sedan så kan själv tycka det är en skillnad i detta om det är en engångs förselesé

eller en förselsé som är återkommande.

För oavsett om jag har ADHD eller inte borde jag vid nästa tillfälle hamnar inför samma situation veta att det är felaktig handling.

Men där har jag personligen lärt mig väldigt mycket från de olika KBT behandlingarna som finns för oss med  vuxen ADHD.

Men tyvärr inte alla med ADHD som fått gå på dessa  grupp samtal och behandlingar.

Lasse

vallhund
2014-09-30 11:17
#15

#14 Mycket bra inlägg, tack Lasse.

Vill bara passa på att påpeka att om man inte kan straffas med fängelse pga någon diagnos så döms man nästan alltid till sluten Rättspsykiatrisk vård, o får man en sådan dom så kan man i princip sitta inne/"vårdas" tills man dör.

Han som satt i så många år på Säter har nog en hel del att säga om den Svenska Rättspsykiatrins flagranta brister o godtycklighet.

Jag utelämnar namnet med flit då jag inte riktigt har koll på era regler, o andra sidan finns det väl knappast någon som har missat händelsen då den vallsat runt i media o fått väldigt stor exponering.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tarotlasse
2014-10-01 03:48
#16

Jag har själv varit åtalad o stått inför domstol tre gånger alla gånger i min ungdom.

2 av dem kan jag tycka vara lite löjliga i dag o som berodde på min impulsivitetoch impulsiviteten  har med min ADHD att göra men ansvaret för handlingen kan jag inte skylla på något  för jag själv som utförde handlingen  och blev dömd till dagsböter för förargelseväckande beteende,  

Ena gången moonade jag för polisen som inte vågade stoppa ett stort raggare slagsmål  o  det då blev det lättare att ta mig  för var helt klart ett allvarligare brott det jag gjorde   en bråkmakarna som slogs med baseboll träd och kjedjor gjorde .

Andra gången var när jag blev  förbannad på att de låst de offentliga toaletterna i staden kl 18:00  på  fredag o lördag kvällar  så i protest o i impulsivitet   gick jag  o urinerade på en polisbil i stället. 

Var ju inte speciellt smart men jag vill ju uppmärksamma hur korkat det vara att låsa de offentliga toaletterna på helgerna då man drack många öl. 

Det blev återigen dagsböter även denna gången blev det rättegång och domstol o denna gången  blev det lite dyrare eftersom det var andra gången jag förargat ordningsmakten genom att visa de nedre regionerna för dom. 

Ung korkad alkoholpåverkad och ADHD kan jag hålla med om men olagligt Jadet är ju faktiskt det. 

Jag kan bara  tycka att  detta var onödiga rättegångs kostnader för samhället  för bus sträck av en tonåring   oavsett min diagnos eller inte, 

Men jag var en pajas o välkänd och  jag drev med polisen o ordningsmakten så många gånger men då innanför lagens riktlinjer. 

Så det  behövdes inte så mycket för att de skulle hitta ett skäl att åtala mig. 

Däremot blundade polisen när jag vid ett tillfälle använde mig av mer våld en vad nöden krävde och jag misshandlade ett känt  rötägg  som gav sig på en funktionshindrad person, 

Jag blev fly förbannand och min impulsivitet förvärrade hela situationen och 

det gick så illa  att rötägget fick en smäll för mycket blev  medvetslös o fick föras med ambulans till sjukhus.

Men ingen trots att det var fullt av folk i närheten  hade sett vad som skedde o ingen ville polisanmälla det inträffade o inte heller den misshandlade personen själv polisanmällde mig  efteråt.   Men inte heller polisen som kom till platsen  vid detta bråk hade sett vad som skedde för de hade haft ögonen på ngt annat.  

Ja detta som hände  har jag många gånger funderat på just vad Etik o  Moral handlar om i vårt samhälle 

För det jag gjorde vid det tillfället var helt klart fel och  skulle normalt ge ett fängelsestraff o var ett betydligt grövre brott en vad  detta välkända rötägg begick vid sin provocering av den funktionshindrade . 

 Polisen sa inte så mycket till mig  jag behövde inte ens  legitimera mig de kände visserligen till mitt namn ändå det var en liten ort  i en sådan liten ort visste precis alla vem jag vara o var ökänd för  alla små bus  o fylleri upptåg  jag varit inblandat i, 

Jag fick snarare en klapp på axeln o blev tillsagd att jag skulle glömma vad som skett,  

Så en händelse som borde lett till en rättegång men som inte ens blev antecknade i ngt register. När man något år senare lämnade över mitt ärende till soc efter ett flertal polisingripande för fylleri o misstanke av drog påverkan mm så nämdes inte denna händelse.

Så efter all fylla o upptåg fick soc i uppdrag att  utreda min lämplighet att få behålla mitt Körkort för var soc som gjorde det på den tiden.

Soc svarade i ett brev  att ärendet var avskrivet  o med ett  puss o kram. och ett namn som jag kunde känna igen på den tiden  och rodnade faktiskt  jag när jag läste det. 

Nu kan man verkligen snacka om Etik o Moral i vårat samhälle  inte tusan  var det för att jag hade ADHD  i och för sig hade jag inte fått diagnosen på den tiden.  

Utan det  berodde på  att min pappa var en så kallad respekterad o fin medborgare  i kommunen o kanske berodde det en  liten gnutta  på att alla i det lilla samhället visste att den flicka som jag då träffade i smyg gick på fin privat skola och hade en syster som på den tiden sällskapade med vår nuvarande kung. 

Men kunde ju kanske även bero på att jag som tonåring vid en blöt fest hamnat mellan lakana  med denna betydligt äldre socialassistenten vid ett tillfälle. 

Hon lärde mig en hel del som nybörjare inom det området  så här finns åtskilliga saker man kan diskutera om Etik och Moral. 

När jag några år senare flyttat hemifrån så  hamnade jag i lite fel sällskap o i ett missbruk av narkotika. 

En av våra vänner hade insett att det höll på att spåra ur så han stack till Indien för att hitta sig själv. 

Men han hittade något helt annat en sig själv och som var jätte billigt i Indien vilket han packade i lådor och postade till både mig och några vänner till. 

Jag och en kompis befann oss på en flickskola o ett internat för fina flickor.

Visst var de fina o men de var  varken blyga eller speciellt oskyldiga så inte brydde vi oss om vad som skedde utanför de murarna på den skolan vi gjorde allt för att ingen av personalen skulle upptäcka att vi var  där inne.

Så vi hade inte den blekaste aning om att vi var efterlysta för ett av de största heroinbeslagen som gjorts på den tiden och att det gått ut rikslarm efter oss. 

Jag var tydligen välkänd av polisen sedan tidigare enligt löpsedlarna i alla kvällstidningar i hela Sverige och vi bedömdes som farliga och våldsamma .

Ja så då fick jag reda på att jag var extremt farlig och våldsam så  allmänheten varnades för mig. Ja så farlig kan man tydligen bli bedömd när man moonat för polisen och kissat på en polisbil.  Återigen Etik o Moral. 

När vi ovetandes om allt spektakel återkom till vår yrkesskola då stod polisen  o väntade på oss o vi blev häktade för grova narkotika brott som kunde leda till 8 års fängelse. 

Efter 10 dagari häkte så friades vi från misstankarna för grovt narkotika brott men jag blev då informerad om att man i en husrannsakan i min bostad hittat 2 gram cannabis jag bara gapade eftersom jag visste att det  vid polisens tillslag var det helt torrlagt på narkotika på skolan o allra minst i min egen  bostad som en vännina jag tyckte väldigt  om och som var aktiv anti drogmotståndare o hon  som sedan hjälpte mig ur mitt missbruk.

Så jag var väldigt noga att det inte  fanns några som helst spår av droger eller pipor  när hon skulle låna min bostad.

Men ville jag bli släppt ut från häktet så fick jag allt vara vänlig o erkänna detta ringa narkotika innehav. Erkände jag inte var de tvungna att starta upp en ny utredning för detta innehav och kunde då bli ett par dagar till inom lås o bom. 

Efter 10 dagar i häkte med svåra abstinens besvär så bråkar man inte om 2 gram o 800 kr i böter så nog tusan även om jag var så  förbannad över detta fabricerade innehav så erkände jag det . 

Det var faktiskt dyrare att kissa på polisbilen.

Detta här sista med narkotika brotten  hade väl egentligen inte så mycket med min ADHD att göra även om drogerna var en självmedicinerings för mig på den tiden men Etik o Moral rör det sig absolut om eftersom jag i det pressade läget erkände ett brott som jag var oskyldig till eftersom polisen hittat något som absolut inte fanns  på mitt skrivbord enligt polisrapporten .  Åtrigen detta Med Etik o Moral

Men sedan så råkade ung pojke i min omgivning  o hans vänner ut för ett polisingripande för flera år sedan pojkens kompisar blev tagna  och överlämnade till soc  för sina graffitti kunskaper. 

Men pojken  utreddes aldrig iför  detta eftersom han  redan var  inskriven inom BUP för sin ADHD så blev inte han utredd på soc för detta brott men hans kompisar blev det .  

Samma sak när han hamnade i ett slagsmål med polisen och sedan  vid ett en annan polis anmällan från skolan  om ett våldsamt gängrelaterat slagsmål, 

Samanlagt har jag för mig att det rörde sig om 5st polisingripande 

Så gick vi  o väntade på samtalen från soc som aldrig kom. När vi frågade  BUP så informerade de om att så länge han  var inskriven och behandlades för sin ADHD så kommer inte soc att kalla oss för dessa polisingripande eftersom han  redan var under åtgärd inom BUP. 

Mycket märkligt kan jag tycka att han gång på gång blev omhändertagen av polisen men att sedan inget mer gjordes på soc  eftersom han vårdades för ADHD.

Så det blev ett väldigt långt inlägg om Etik och Moral på båda håll när det gäller lagbrott och ADHD och vilken samhälles klass man tillhör. 

Lasse

vallhund
2014-10-01 11:47
#17

#16 Återigen tack Lasse för att du är så informativ o självutlämnande, det ger mig som behandlare en djupare förståelse för vardagslivets svårigheter för en del av mänskligheten. Vi är alla människor, men inte alltid så öppna o ärliga inför andra o inför våra egna fel o brister.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tarotlasse
2014-10-01 15:10
#18

#17 

Vallhund jag blir så glad över att du som behandlare får en bättre förståelse för verkligheten. 

Det finns behandlare som vill veta mer och det finns behandlare som inte vill det av någon anledning. 

Jag har både som person, förälder, vän och medmänniska stött på handläggare   inom våra myndigheter som varit helt fantastiska som  vågar att se verkligheten och med regelböckernas hjälp letat efter möjligheterna och i bland luckorna i systemet för att kunna erbjuda en hållbar hjälp det är guldvärt att stöta på en sådan handläggare. 

Men tyvärr är det vanligare att stöta på en handledare som blundar för verkligheten och bara ser hindren i reglerna och aldrig tar det engagemanget och letar efter möjligheterna  i systemet.

Efter tre år på Arbetsförmedlingen och med 6 st diagnoserade funktionshinder så har jag  frågat åtskilliga handläggare om jag inte borde ha en rehab handläggare så sa har man svarat att ADHD är inget  arbets funktionshinder enligt AF utan ett problem med inlärningsförmågan. 

Men mina andra funktionshinder då  så får jag svaret att det får bara plats med en kod i systemet. 

Efter fyra år  och ytterligare ett tiotal handläggare under det senaste året rynkar en handläggare på ögonbrynen  och säger varför har du ingen rehab handläggare. 

Jo för att jag enligt AF inte har något funktionshinder då säger den första handläggaren under dessa 4år men dina läkare intyg visar ju på fem andra diagnoser som alla räknas som arbetsnedsatta funktionshinder. 

Så jag ändrar koden till ditt sömnproblem och blir nu registrerad som psykiskt funktionshindrad. 

Men då jäklar anamma hände det saker och efter 4 år så kunde man hjälpa mig. 

När jag ringer Försäkringskassan och ber om en kontakt med en personlig handläggare efter 1 1/2 års  50% sjukskrivning så får jag veta att det går inte för jag är inte sjukskriven. 

Då ber jag att bli kopplad till handläggaren som nu är så vänlig att betala ut min sjukersättning varje månad trots att jag inte är sjukskriven så vi kan reda ut detta problem. 

Jag då fick jag höra att jag var en idiot och får luren slängd i örat då hade jag soc assistenten med vid samtalet. 

Det tog två dagar med samtal med FK utan att någon kunde förstå det ologiska med att de kunde se mina sjukintyg o att  sjukersättning betalades ut. 

Men sjukskriven det var jag ju inte. 

Först när jag ringde en vän i riksdagshuset och fick  direkt numret till generaldirektören på FK för han var tydligen den enda med ett  fungerande logiskt tänkande och det  räckte han lyfte luren så tog det 30 minuter så ringde en person o presenterade sig som min personlige handläggare och berättade att nu var jag även sjukskriven enligt deras data system. 

Ja det är verkligheten jag har alltid bemötts på ett respektfullt sätt och aldrig haft några problem med varken  myndigheter eller sjukvård inte ens under den tiden i unga år då jag levde i missbruk och bland kriminella.

Så var jag kanske inte så trevlig alla gånger när jag behövde hjälp  men  jag vägrades aldrig hjälp.  

Men när jag 47 år gammal fick  diagnosen ADHD då förändrades detta över en natt. 

Det är tyvärr verkligheten och tydlig  Etik och Moral från samhällets sämsta sida. 

Jag är uppväxt i en trygg och harmonisk familj men spårade ut redan rätt så tidigt 

Hade inte min pappa var en sådan välansedd  person så hade jag utan tvekan direkt hamnat i OBS klass. 

Även om lärarna många gånger märkte att jag luktade alkohol i högstadiet så fick jag höra att jag borde inte dricka alkohol att behövde jag prata så fanns dom där.

Var jag för berusad så hade jag nog blivit förkyld och borde gå hem o sova   

Eftersom jag inte var våldsam och hade toppbetyg i vissa ämnen så höll man god min. 

Jag har tagit Heroin med de som betraktas stå  längst ner på samhälls skalan och jag har dragit en Lina kokain med världskändisar. 

Druckit vin med FN höjdarna och drukit öl på parkbanken med  de hemlösa dagen därpå . 

Jag har träffat på alla slags människor genom mina arbeten genom åren. 

Som Medium och alternativ samtalsterapi har jag tagit emot alla utan att det behövt legitimera sig jag har haft besök av allt från präster direktörer  poliser de med västar på ryggen, kvinnor som blivit misshandlade, pedofiler,mördare  och missbrukare alla har kunnat lätta på sitt samvete som okända individer. Behandlingar har jag hänvisat till de som är utbildade till det.

Många har jag fått ringa samtalet till hjälp eftersom det inte klarat det själva och många har jag fått följa med  dit. 

Jag har nog  själv upplevt och  jag har fått höra andras livsöde som få gjort . 

Det grymmaste saker som ingen kan föreställa sig som tyvärr inte många vågar berätta under en behandling tystnadsplikten gäller ju inte allt. 

Mina egna upplevelser och erfarenheter har jag inga som helt problem att prata om i dag. 

Mina kriminella handlingar som aldrig har hört till det grövre brotten  så har jag betalt mina böter eller är preskriberade för länge sedan. 

Missbrukare har jag varit och måste jag inse att jag alltid kommer vara oavsett de är legala eller illegala spelar inte någon roll för mig lika farligt oavsett och något jag alltid måste vara uppmärksam på. 

Första gången jag fick utskrivet Imovane var det ju en mirakel medicin  för sömnen och som inte var beroendeframkallande. 

Nu vet man ju annorlunda så kan aldrig våga lita på att ett läkemedel är ofarligt för mig de illigala det är lättare att avgöra. 

Så vill du veta mer om verkligheten så får du gärna maila privat. 

Så kan du få veta mycket både positivt och negativt. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: