Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5304 ggr
jagjobbarju
2014-09-22 19:31

Vad är "normal" dos?

Min läkare ordinerade först 10 mg/dag Equasym depot.

Efter 2 veckor ökade hen till 20 mg/dag.

Jag har nu ätit 20 mg/dag i en månad och läkaren säger sig ha 30 mg som "mål".

Jag tycker det låter lågt. Jag känner ingen nämnbar skillnad nu på 20 mg…

Läste för ett tag sedan (kommer inte ihåg var), men jag har för mig att det stod ca 0,5-1 mg/kg.

Hur ser era "doser" ut?

Hur mycket började läkaren skriva ut, hur snabbt ökade hen dosen och vad "ligger ni på" nu?

Annons:
Tjeja
2014-09-22 19:55
#1

20 mg/dag är en normal dos också!

Det beror alldeles på vad personen i fråga har för typ av ämnesomsättning (har med enzymer i kroppen att göra) och hur du reagerar på equasym formulan. Storlek, ålder och vikt är förstås också saker som påverkar i läkemedelssammanhang men inte alls så tydligt vad gäller equasym, där kan ämnesomsättningsegenskaper vara betydligt mer avgörande.

Vad som sedan också påverkar och avgör nivån är biverkningar. Det kan vara så att om du inte upplever någon effekt alls på den nivån du är nu, kanske risken finns att du kommer uppleva besvärliga biverkningar istället när du får höjd dos. Det är ju faktiskt inte alla som blir hjälpta av equasym eller någon annan centralstimulantia heller.

Var bara noggrann med att hela tiden berätta hur dina dagar ser ut och fungerar, hur du mår och känner dagarna du tar equasymet (även om du inte känner eller märker någon skillnad), så kan läkaren hjälpa dig att reglera nivån på bästa sätt efter dina personliga förutsättningar.

Sedan en viktig sak: Det finns en liten risk när man ökar dosen att den lilla positiva effekt man upplevde innan börjar överskuggas av de biverkningar man får istället. Ett problem som endel drabbas av då är att den positiva effekten den lägre dosen hade innan höjningen inte längre finns kvar när  man minskar dosen igen. Och då har man inte längre den nyttan heller och man får liksom börja om från början och hitta något annat sätt att hantera sina svårigheter.

Med andra ord, det är vanligt att man får en positiv men otillräcklig effekt av medicinen på en viss nivå!  Men  en höjning av dosen då stärker inte alltid den positiva effekten utan förstör det lilla som var bra innan istället.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sstar
2014-09-22 21:26
#2

Min son 12 år har legat på 30 mg en längre tid. Tyvärr blev han folkskygg på den dosen och vi slutade medicinera när skolan slutade innan sommaren. Min son är både lång och tung för sin ålder. Nu funkar inte skolan längre utan medicinen och han har börjat på 10 mg för att sen trappa upp. I skolan märks redan små förbättringar såsom att han själv sätter igång med saker utan att någon knuffar på. Han är dock fortfarande väldigt spattig och speedad. Tänkte stanna på 20 mg denna gång så han slipper de jobbiga biverkningar han fick innan. Det är nog väldigt bra beskrivet av Tjeja. Min son blir även ganska trött av equasym. Är det ngt du märker? En fråga till, hur kom ni fram till just equasym?

jagjobbarju
2014-09-23 08:40
#3

Tack för svaren! Jag ser att jag glömde skriva viktig info. Jag är 40+ väger ca 75 kg och fick diagnosen nyligen.

Sstar
2014-09-23 18:27
#4

Min son väger 71kg, så 30 mg låter inte helt tokigt.

LisenM
2014-09-23 19:48
#5

Hej! Jag äter oxå equasym! Har dock en lite egen dosering! 20mg morgon plus 20mg efter ca en timme, sen tar jag 20+20 under dagen! Blir alltså ca 80mg som högst på en dag! Jag ville inte höja å få mer mg per tablett då jag har fått för mig att de blir för mycket på en gång!?! Märker oxå under dagen att jag blir förbannad å sur å orkeslös , alltså tar jag en till å då går det över!! Är över 30 år å 170 lång med vikt under 60kg, så jag vet inte om de där med mg/kilo är rätt!?! Tycker däremot att equasym är den bästa av de jag har fått testa! Kanske för att vi hela tiden höjt dos/per tablett innan, å denna gång styrde väl jag mer. Tycker det är bättre att ta små doser och de dagar man har mycket jobb å måste va fokuserad blir det 4 st, medans andra kanske bara två! Jag får dock inte ta mer än 80mg! Och jag kan nog oxå hålla med om att effekten blir inte bättre, eller samma som i början , snarare sämre! Vid höjning då…. Skulle dock vara super med att veta rätt dos direkt då iaf jag alltid strävar efter att må bättre! Skriv gärna mer om hur det funkar för dig! Bättre/sämre/dos/tablett per dag…osv Verkar inte vara så många som får just eqasyme!?!? Eller?? Trevlig kväll!:)

jagjobbarju
2014-09-24 21:23
#6

Innan läkaren sagt att jag skulle få medicin, hade jag redan testat en "kompis kompis"medicin och en annan "kompis kompis" medicin.

Jag provade 40 mg Ritalin några dagar och sedan 30 mg Equasym några veckor.

Jag testade också Strattera men då blev jag svimfärdig och kallsvettig!

Ritalin gjorde att jag kände mig mindre spretig och mer fokuserad. Jag kunde hålla mig från att "dra iväg" på äventyr hela tiden. Jag blev lugn och kunde tala med folk och framförallt lyssna på folk (och faktiskt höra vad de sa!)

Efter ett par dagar fick jag inte tag på mer Ritalin, men väl Equasym.

Equasym hade svårare att "få upp" mig ur sängen, men jag tycker att jag klarade mig längre på dagen. med 2*30 mg/dag orkade jag arbeta hela dagen och vara trevlig make och pappa när jag kom hem. Dessutom sov jag jättegott!

När läkaren sa att hen ville testa medicinera och frågade om jag provat något tidigare, var jag ärlig och sa ja.

Hen frågade om Strattera och jag berättade hur jag reagerat. Sedan berättade jag om Equasym (dock inte hur mycket) och hen frågade om det fungerade på mig.

När jag sa ja, sa läkaren att vi skulle börja med 10 mg Equasym/dag.

Efter 2 veckor ökades dosen till 20 mg. Jag kände väldigt lite skillnad, men när läkaren frågade mig efter ytterligare 2 veckor sa jag att jag kände en förbättring i mitt impulsiva liv. Då sa hen att vi skulle fortsätta samma dos 2 veckor till…

Läkaren nämnde tidigt att "målet" var 30 mg.

Tankar någon?

Annons:
jagjobbarju
2014-09-24 21:26
#7

Trevlig kväll till dig med LisenM!🙂

illusi0n
2014-09-25 17:43
#8

Jag är 108mg Concerta om dagen 54 morgon 36 vid 1 och sen 18mg vid 5 Funkar rätt bra för mej, men är ju olika rikt linjer inom olika län

illusi0n
2014-09-25 17:46
#9

När kag var hos min företags läkare sa han förövrigt att 1.2 mg per kg var riktlinje Så verkar vara lite olika överallt han tyckte jag skulle testa Ritalin eller så elle eller Elvanse Äter förövrigt lyrica, stesolid, cymbalta och stilnoct/imovane till sömn

Upp till toppen
Annons: