Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2890 ggr
marre96
2014-09-25 02:49

adhd

Hej. Min kille har rätt grov ADHD och började med ritalina som liten men slutade sen för han gick ner så mycket i vikt. Började med Concerta för ett år sedan men han blev så aggressiv av det så dom bytte till ritalina igen och det funkade bra tills dom höjde dosen till 30mg och han blev aggressiv igen så dom sänkte till 20. Funkar bra nu och han har en carousel eller vad det heter som matar fram medicin när han ska ha den. Ett problem bara. Han har fått ungerfär tvångstankar av medicin en och vissa saker MÅSTE vara på hans sätt och ligga rätt. Jävligt jobbigt helt enkelt… någon som haft liknande problem? Måste säga att han har autism också

Annons:
Honestyisdead
2014-09-25 03:26
#1

Autism kan utrycka sig så.

Varför är det så jobbigt? 

Om det är jobbigt för honom, prata med läkaren!

tarotlasse
2014-09-25 09:44
#2

Hej Marre ni måste prata med läkaren eftersom ni upplever det som ett problem.

Eftersom din kille har både en grav ADHD och Autism så kan det vara besvärligt att hitta både rätt medicin och rätt dos.

Jag kan känna igen det du skriver från en person.

Där ville man inte sätta in Ritalin eller Concerta från början för att man var rädd för  att centralstimulerande skulle förvärra autism besvären.

Så i det fallet så skrev man ut lugnande i stället men det förvärrade istället ADHD besvären riktigt rejält.

Så blev det istället Ritalin som fungerade mycket bättre och den personen  tappade också aptiten och rasade i vikt.

Men eftersom Ritalin i övrigt fungerade över all förväntan och aggressiviteten i det fallet blev betydligt bättre så valde man att sätta in näringstillskott och aptitökande läkemedel också i stället för att avbryta Ritalinbehandlingen

Viktnedgång  är  en av de  biverkningarna som man drabbas av centralstimulerande  men drabbar inte alla.

Så ibland får läkarna prova sig fram och man får överväga fördelar och nackdelar på vilket läkemedel och vilken dos som passar bäst i varje individuellt fall.

Beroende på hur stora inslag av ADHD och Autism eller någon av de andra Neuropsykiatriska funktioshindren man har.

Har man ADHD har man oftast inslag från något annat av de Neuropsykiatriska funktionshindren dock inte alla.

Så det finns ingen  universal medicin som är perfekt för alla och man får då prova sig fram viket  som har mest fördelar och minst nackdelar och det kan ta lite tid att rätt.

Jag har ett jätte problem med detta för utöver ADHD så har jag två olika sömnstörnings diagnoser och medicinerar jag mot den ena sömnstörningen så förvärrar det den andra sömnstörningen och  tvärtom och man får då testa sig fram för att hitta en medelväg.

Det ha varit oerhört tuff genom åren för det finns inget läkemedel med den ultimata funktionen utan påverkar de olika diagnoserna på olika sätt.

Läkarna har sagt att jag måste inse att det går inte förbättra det ena utan att det försämrar det andra så får ta det läkemedel som ger minst problem inget är problem fritt oavsett vad man väljer att medicinera mig med.

Lasse

tarotlasse
2014-09-25 10:46
#3

Jo Marre jag är nyfiken om din kille fick  denna elektroniska Carousel dosseten beviljad som  ett tekniskt hjälpmedel eller fick stå för den kostnaden själv?

Jag har själv en carousel och  jag klarar inte min medicinering på egen hand utan den.

 Det är nog både det bästa och det viktigaste hjälpmedlet för  mig och det mest kostnadseffektivaste hjälpmedlet  för samhället   som jag har.

Men häri Region Skåne och Helsingborg  är det inte något godkänt hjälpmedel så något jag fick bekosta själv.

När jag frågade LSS handläggaren om varför så fick jag till svar att när det gällde medicinering så var det hemtjänsten som skulle sköta det inte ett tekniskt hjälpmedel.

Jag frågade då LSS handläggaren om vad som  blev billigast för kommunen  att hemtjästens personal  besöker mig 4 gånger om dagen  och ger mig  min medicin.

En att kommunen betalade denna carousell så jag kunde sköta medicineringen själv.

Den kostnaden  för hemtjänsten hade kommunen sparat in inom några dagar eller bara för en enda helgdag .

Hon kunde bara hålla med mig  i detta och sa att samma regel gällde i hela landet.

Så jag är lite nyfiken om alla  kommuner är lika strikta i detta för vet att detta med hjälpmedel och bidrag kan skilja sig enormt mycket från kommun till kommun.

Att många som behöver den så väl  tvekar på grund av kostnaden.  

Lasse

marre96
2014-09-25 16:17
#4

#1 det som är jobbigt är att det blir olika varje gång och om det inte blir som han vill så blir det bråk för jag kan inte veta från dag till dag hur han ska reagera. Ibland blir han ledsen/arg och alla möjliga känslor inblandade så det blir svårt för mig hur jag ska göra varje gång. #3 carouselen betalar LSS för. Förut kom dom hit och gav medicin men det funkade inte för han vägrade släppa in dom och innan det så fick han ta medicinerna själv men då överdosera de han dom. Carouselen funkar jätte bra för han och har gjort det mycket enklare för både mig och min kille för förut kom personal och gav han medicin 1gg om dagen och då blev det plötsligt mitt jobb att tvinga i den andra medicinen senare och då vägrade han ta den.

tarotlasse
2014-09-25 17:09
#5

#4

Jag är glad att de tog sitt förnuft till fånga i er kommun och beviljade Carouselen och att det i dag fungerar med medicineringen för er . 

Problemen du beskriver har jag hört så många gånger tidigare och  en del känner jag igen hos mig själv.

Vissa dagar glömde jag helt och hållet att ta min medicin andra dagar glömde jag att jag hade tagit den och tog den igen. 
För kommunen är 1800 kr - 5000 kr beroende på modell ett väldigt billigt alternativ. 
För oss med sjukersättning, sjukbidrag, aktivitetesstöd så  är 1800 kr  oerhört mycket pengar.
När LSS sa nej så kopplade boendestödet in soc men det gick inte där heller men handläggaren sa då att på något sätt ska jag hitta en lucka i systemet så du kan köpa  den. 
Nu fick jag pengar från annat håll så jag kunde betala den själv.

Lasse

Upp till toppen
Annons: