Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2467 ggr
tarotlasse
9/25/14, 7:46 PM

Sömnproblem depåtabletter mm

Sjukvården konstaterade redan på BB att jag inte sov som alla andra.

Redan som barn fick jag utskrivet sömntabletter och det har blivit otaliga tabletter genom åren och även ett antal gånger  fastnat i ett beroende och  då hamnat i ett missbruk av dom. 

Jag har avgiftats och fått ny sort flera gånger.  Eftersom de har konstaterat att jag kan inte somna på naturlig väg.  Jag Har en  väldigt ovanlig sömnstörning som bara ett 30tal  personer i hela världen har.

När de konstaterade detta sömnproblem så sa sömnforskaren du måste ha ADHD eftersom samtliga med denna diagnos har ADHD

Då  hade jag inte fått min  ADHD diagnosen den kom först senare. 

Jag har haft otaliga samtal med flera  läkare om att medicineringen  fungerar inte och jag får svaret att det finns inget annat och man vill inte öka dosen eftersom de bara gör att jag  då får  öka dosen efter hand och jag har full förståelse för detta.  Jag vill för allt i världen inte hamna i ett missbruk igen. 

Nu har mina sömn problem blivit värre och värre vakentiden bara ökar och kommer oftare och oftare och  jag kan vara helt utan sömn upp till 5 dygn i sträck trots sömntabletter. 

Då kommer balansproblemen, jag sluddrar i talet, jag kan inte placera var ljud kommer i från  och  jag kan inte få i hop bokstäverna när jag läser. 

Hjärnan säger en sak men kroppen en annan det är ett rent helvete och en ren tortyr att leva utan att kunna sova. 

Efter två - 3 dygn  dygn utan sömn brukar jag i dag  dubbla dosen sömntabletter för att bryta vakentiden i bland hjälper det i bland inte.

Jag har restriktioner på 30 tabletter i månaden och jag vill för allt i världen inte hamna i ett missbruk igen.  100 tabletter i veckan var inte ovanligt när det var som värst.

Nu undviker jag verkligen in i det sista att dubbla dosen vid vaken tiderna men  det har saknats 3 - 5 tabletter de senaste tre månaderna  och det blir då bara ett ännu större helvete. 

Jag vet vad min läkare säger det finns inget annat och  nej du får inte fler  tabletter utskrivna så det är ingen idé att fråga längre. 

I måndags så dök det  upp ett gammalt  bekant ansikte på stan han har frågat ett flertal gånger om jag vill köpa Imovane och varje gång har jag sagt nej att  jag inte längre är intresserad och bett honom att låta mig få vara i fred.  

Men han glömmer mellan gångerna  att jag inte längre är intresserad och han frågade återigen i måndags om jag ville köpa och nu fick jag verkligen stålsätta mej och det var fruktansvärt svårt att säga nej och  jag var väldigt nära att säga ok. 

Men jag vet börjar jag köpa illegalt så är de  kört igen och nu vet jag  att det  är ytterst nära att jag ramlar dit igen.  

Så i går när jag var hos sjuksköterskan så sa jag att situationen var ohållbar att jag  idag varje vecka har minst ett  dygn i vaken het och att jag var tredje vecka har perioder med  3-5 dygn i sträck utan någon sömn alls. Att det aldrig  tidigare varit ett sådant helvete trots medicineringen.

Att jag egentligen  inte vill ha fler tabletter och att jag vet att min läkare inte kommer skriva ut mer och det inte finns något annat  så  det är ingen idé att  prata med läkaren.  

Men att  något måste göras  för nu fungerar det inte  helt enkelt längre och frågar henne vad tusan  jag ska göra. 

Jag får då reda på att min läkare skickat en kallelse för ett samtal om 14 dagar. Men att hon skulle fixa in en akut tid  redan under eftermiddagen.

Läkaren sa att han fått signaler från boende stödet att jag varit ovanligt förvirrad den sista tiden och att han  då skickat en kallelse för han ville kolla om min sömn också drastiskt blivit sämre. 

För han hade  fått sina misstankar när han hörde att jag blivit mer förvirrad en innan och att han för några år sedan haft en patient som råkat ut för detta . 

Att den medicin jag fick utskriven i våras kunde i extremt sällsynta fall i kombination med central stimulerande läkemedel kunde orsaka att existerande sömnstörningar förvärrades och att man även kunde bli förvirrad.  

Så han drog in min Concerta medicinering först eftermiddags dosen och  vid nästa besök även morgon dosen och sedan att jag skulle vara utan CS  helt en period  och att han skulle skriva ut fler sömntabletter men jag då får det utportionerat av sjuksköterskan för säkerhets skull.  

Jag blev helt  chockad  för hur tusan ska detta gå jag utan Concerta eftersom både anhöriga och arbetskamrater direkt ser och frågar om jag  glömt min medicin i gen.

Jag har problem att  få mitt liv  att fungera även med Concertan  men utan är det en total katastrof,  

När jag glömt min medicin vid ett tillfälle då jag besökte soc så tog de ett LVM beslut och skickade mig på drogtest eftersom de trodde  att jag var narkotikapåverkad. 

När drogtesten var ok drog man ju tillbaka beslutet och bad om ursäkt 

Men det är så jag  fungerar när jag är omedcinerad och blir så ofta att folk då missförstår mig  .  

Läkaren lugnade mig och sa att jag skulle få en helt  annan  CS medicinering i stället. 

Han ville byta ut mentylfenidatet och till en annan depåtablett och annan verknings tid. 

Men  jag skriver mer om det i nästa inlägg för blev återigen ett alldeles för långt inlägg när jag skriver.   

Lasse

Annons:
tarotlasse
9/25/14, 8:33 PM
#1

Läkaren funderar på att sätta in Elvanse i stället. 

För den har inte lika lång depå verkan och den går snabbare ur kroppen en vad Concertan och den bör inte påverka sömnen lika mycket sa min läkare.  

Jag gick in på Fass och information för sjukvårdspersonal och läkemedelsföreskrivare för här får man så mycket mer information.

Det är en jäkla massa fakta och tabeller och jag förstår mig inte på hälften av alla dessa fakta.

Men massorav mer info  en man får på Fass för allmänheten  Concerta har ju en depåtid  och har en  verkan på ca 12 timmar. 

Elvanse på en depå tid och verkan på  ca 3,5  timme. 

Men denna verknings tid är beräknad på fastande mage och verkningstiden påverkas av  kosten vi äter och om vi äter en fettrik kost så är verkningstiden för 

Elvanse 1 timme längre och verkar  4 ,5 timme i stället att det vi äter påverkar verkningstiden så mycket hade jag inte en aning om.

Att flera har varit nöjda över att få byta till Elvanse har jag ju sett.

Jag har ju aldrig haft några biverkningar av Concertan innan  som jag nu fått beroende av kombinationen  till ett annat läkemedel.

Så jag undrar lite ni som bytt från Concerta  till Elvanse hur upplevde ni övergången?

Gick ni direkt över till Elvanse eller fick ni göra uppehåll med Concertan innan ? 

Fick ni trappa ner på Concertan? 

Börjar man även på lägsta dosen och går uppåt som när man börjar med Concertan även om man medicinerat med Concerta innan man börjar med Elvanse ?  

Lasse

M A N I N A N
9/26/14, 7:03 AM
#2

Min son började med Elvanse för någon vecka sedan. Effekten sitter i 13 tim enligt läkaren. Finns antagligen olika sorters tabletter /kapslar. Iaf verkar Elvanse fungera bra på honom. Aptiten Är bättre än med concerta/mediciner. Tar en vecka tills det blir full effekt. Han blir dock väldigt arg när de 13 timmarna har gått. Då får han lätt utbrott.

LisenM
9/26/14, 10:52 AM
#3

Lasse, jag ville bara skriva , - mycket starkt, modigt, vågat och helt sjukt bra att du gång på gång faktiskt säger NEJ till illegala tabletter, å särskilt i den situation du är i! Riktigt bra jobbat! !!! Och sen hoppas jag att du kommer bli mycket bättre med nya medicinen, och det verkar som om din läkare verkar vara duktig och på din sida! Ser fram emot fortsättningen på din resa!!!!

Jebie
9/26/14, 10:21 PM
#4

Hej Lasse, jag rekommenderar verkligen Elvanse. Jag hade Concerta i ett år å stod på dygnsdos 72 mg då jag slutade på eget initiativ och höll upp i en månad pga biverkningar. Tänkte först prova att vara helt utan medicin men utan blev jag väldigt uppvarvad, sov bara 4-5 timmar/natt och hade alldeles för mycket upp å ner i ork och humör, typ kunde nästan somna medan jag väntade på att datorn startade upp på jobbet, för att strax därefter vara helt euforisk och impulsiv i samtal/sociala situationer, så jag märkte ju att Concertan ändå hjälpte att göra det stabilare även om biverningarna var för jobbiga. Sedan i juni har jag haft Elvanse och tar idag 70 mg på morgonen. För mig sitter Elvanse i runt 13 timmar och jag får inget stresspåslag som jag fick av Concertan då den börjar verka utan blir bara klarare i huvudet. Tycker den är överlägsen Concertan för den är mycket jämnare och mjukare under dagen och även då den går ut på kvällen. Med Concerta blev jag fortfarande uppvarvad på eftermiddagen/kvällen ( hade 54 på morgonen och 36 för eftermiddagen) och hade 45 minuter ångest då den gick ur. Med Elvanse märker man knappt då den går ur, jag brukar bli lite trött och gäspig. Jag försöker anpassa då jag tar medicinen på morgonen så att jag vet att den går ur kroppen ungefär då jag tänkt lägga mig, för om jag missar det "fönstret" med trötthet som blir när medicinen går ur så lyckas jag ju aktivera mig med saker så att det ändå blir svårt att gå och lägga sig :-). Jag upplever ökad puls om jag dricker koffeinhaltiga drycker med Elvanse vilket jag inte märkte med Concerta. Tycker jag är gladare och nöjdare rent allmänt med Elvanse och kan sitta koncentrerat med uppgifter en hel dag. Har inte heller samma behov av att vräka i mig choklad, kakor och godis på kvällen längre men har bibehållen normal aptit dagtid.

tarotlasse
9/26/14, 10:38 PM
#5

#2

Där har nog du eller din läkare missuppfattat det effekten och verkningstiden är ca 3,5 timmar. Men själva läkemedlet går ur kroppen  efter 13 timmar och det är en stor skillnad. 

Det finns preparat som har  en verkan ett par timmar men det  finns sedan kvar i kroppen omkring 3 månader efter intaget

Vissa t.ex cannabis de går aldrig någonsin ur kroppen utan lagras i blodfetterna .

Så rökte man på i tonåren kan man fortfarande se det  i ett blodprov när man blir pensionär.  

#3  

Ja  du när man fastnat i olika läkemedel så många gånger så har jag ju inte varit så klok tidigare.  Jag är väl kanske lite mer uppmärksam i dag.  

Jag har lärt mig efterhand men lärdomen kommer inte bara av egen erfarenhet utan  även från vården  för min ADHD

KBT behandlingar och  vuxen ADHD grupperna har ju hjälpt mig otroligt mycket så i dag inser jag  väl på ett  helt annat sätt. 

Hade det hänt för 7 år sedan  och innan jag började behandlas för ADHD så hade jag inte insett detta.

I den vuxen ADHD gruppen jag gick i så hade samtliga  deltagare haft missbruks problem tidigare allt från legala preparat till illegala. 

En tidigare amfetamin missbrukare i gruppen jag gick i för ett par år sedan råkade också ut för en langare flera gånger och även då utanför motagningen. 

Men han reagerade på ett annat sätt  en mig han var arbetsklädd så han plockade upp kniven och sa frågar du en enda gång till så skär jag halsen av dig . 

Han sa det har tagit honom 10 år att ta sig ur detta helvete  o det  vill han akdrig till baka till. 

Mitt förra ex berättade ju när hon var tvångsintagen för missbruk och hamnade på en låst avdelning så var det en jäkla koll när jag  kom på bersök  som personlig vän .

pojkvän gick inte de vi fick vi inte skriva som oss påstället för då hade hon böivit av babysen i magen,  Men därmot de jäkla langrna ja det tas in och prånglar ut drogern för idet är inte lätt när det kan komma ino h sälja på boendenså inte lätt och när man dåjagas a dessa langare i flera årdet är ett helvete . 

;en återigen hur 

Det är så tabubelagt att prata om missbruk oavsett när det gäller droger eller när det gäller läkemedel. 

Men jag lovar att det  finns Ingen  som väljer att  hamna i ett missbruk.

Att jag skrev inlägget var mycket för att jag själv behövde få ut  mycket av min egen frustration över min egen situation men även att  jag vet att så många här inne. 

Kan ha samma problem   av andra typer av läkemedel och droger.

Så jag vill dela med mig av mina egna erfarenheter  av vilket helvete det kan vara och hur hjälplös man många gånger är.  

För när jag lämnade min läkare och läste en Metro så kunde jag läsa en artikel om just Läkemedelsmissbruk, hur vanligt det är och hur många som söker hjälp men det får inte hjälpen tyvärr. 

Att det i Sverige enbart finns ett enda behandlingshem som även tar emot de som hamnat i ett läkemedelsmissbruk det är väldigt  skrämmande. 

Men det är ändå en förbättring för 10 år sedan då jag tog minst  100 imovane i veckan och  när jag sökte hjälp. 

Så min arbetsgivare som stödde mig till 100%  och sa att de stod för kostnaden för behandlingshem. 

Men då fanns  det inte ett enda behandlingshem i Sverige som tog emot mig som läkemedels missbrukare.

Min arbetsgivare hittade ett behandlingshem i Tyskland som kunde ta emot mig men jag sa nej för jag såg ingen mening med det eftersom jag  inte kan ett ord tyska  

Läkaren sa att vi får göra ett nytt försök om några månader och skriva alkoholmissbruk i stället för då tar de emot dig.

då dett är ite lätt att ta sig ur ett missbruk för så mnga som vill känna en ekeonomik vinning på tta. '

Lasse

tarotlasse
9/26/14, 11:28 PM
#6

Jag ville visa  med förra inlägget hur svårt det är att sluta och hur ånga krafter medvetet försöker hindra e,

Men även det bemötande av andra och etik o omaral. 

Jag har genom mina arbeten kommit i kontakt med så otroligt många människor. 

Och här är det typexempel Jag satt en kväll på en uteservering i Kalmar jag åt middag och drack ´vin med generalsekreteraren i FN oj vilken service och folk kom fram och var jätte trevliga, 

Dagen efter var jag ledig varit på bolaget o köpt några öl mitt emot denna uteserveing jag ätit denna fina middag så satte jag mig ned på parkbänken o prata med en hemlös jag bjöd honom på en öl o vi satt och prata och ett mycket intresant samtal. 

Nu kom folk fram o spotta på oss ja här är det plötsligt ett helt annat bemötande. 

Vad var det egentligen för skillnad egentligen ingen allas i båda fallen handlade o 2 personer som tog ett glas och pratade o samma sak på bänken.

Det ända skillnaden var för jag var samma person med andra kläder och den andra som var hemlös och oss spottade dom på inye en jäkel spottade på mig när jag drack ett glas vin  15 meter därifrån kommer våra fördommar och vårat bemötande som gör att både missbrukare och hemlösare får tt ännu värre problem att ta sig ur sina problem. 

Denna mobbing och särskillnad  är faktisk  väldigt grym då ta sen  en tanke nästa gång  spotta  inte sätt dig ner och prata med personen och oftast är det otroligt intelligenta människor o de flesta har ADHD

Lassen

Annons:
tarotlasse
9/26/14, 11:30 PM
#7

Tack det förklarade mycket av min funderingar

Lasse

tarotlasse
10/1/14, 8:42 PM
#8

#3 LisenM

Du var nyfiken på min fortsatta resa. 

jag kan berätta efter hand här inne vad som sker. 

Just nu är det lite kämpigt men inte nattsvart.

Har nu inte tagit eftermiddagstabletten på 36 mg Concerta på en vecka.

Nu bävar jag för vad som händer  när jag även ska ta bort morgontabletten den 9e oktober.

Normalt när jag glömmer Concertan på morgonen så blir jag superspeedad men under denna veckan så har det varit precis tvärtom.

Nu denna vecka har jag fungerat på jobbet ungefär som vanligt mina 4 timmar.  

jag är där fram till kl 12:00  o  jag fungerar även fram  till  ca 13:30 tiden då märker jag hur tröttheten kommer.

Det är som att  slå undan benen på mig jag har varit så trött att jag inte orkat med de mest enkla saker denna vecka.  

Mina eftermiddags meditationer som jag tagit för vana att göra varje eftermiddag när jag kommer hem  fungerar inte överhuvudtaget.  

Under alla år jag lärt ut att meditera så har jag alltid sagt hur enkelt det funkar. 

Det  är bara att låta tankarna komma och låt de försvinna men att  inte fastna i en tanke som dyker upp. Så flyter det bara på utan  att man överhuvudtaget tänker på det . 

Men nu är allt bara ett totalt brus av tankar i en  sådan enorm  hastighet som gör det omöjligt för att en enda  tanke ska kunna fastna i huvudet.

 Så även om en tanke inte fastnar så har det visat sig vara  helt omöjligt att få meditationen att fungera.  

Även om det varit en daglig rutin för mig under flera år att meditera när jag kommer från jobbet och  varit mitt sätt att starta om hjärnan så har det inte fungerat under denna veckan . 

Man kan säga att min  hjärna är så  såphal så det är svårt att få något att fastna i hjärnan under eftermiddagen och kvällen överhuvudtaget.  

Att se ett textat tv program på kvällarna har inte fungerat  alla kvällar så jag skulle behöva en ultra rapid funktion på texten för tillfället.

Jag var på en middag och fest med vänner  i lördags något som är extremt sällsynt numer. 

Eftersom jag även om jag är helt nykter brukar vara utslagen i 2 dagar efteråt av alla ljud.

Men det var ett speciellt tillfälle och jag ville inte missa  detta så jag tackade ja.  

Kan  säga att gå på fest i lördags var nu i efterhand  ett rent idiotiskt beslut  av mig. Även om jag var helt  nykter o de andra inte var speciellt berusade så  hade jag svårt att hänga med i samtalet efter ca  22 tiden. 

Efter midnatt så började jag förstå ett av mina ex som är döv.

Som vid ett tillfälle sa att när vi gick på fest  eller middag med  många  personer är det tuffare en vad någon kan föreställa sig för henne som annars är otrolig på att läsa på läpparna. 

Att när många personer samlas tillsammans  så går allt så snabbt i talet o man pratar i mun på varandra  så  det blir omöjligt för henne att hänga med.  

Så man skrattar även om man inte förstår vad man skrattar åt sa hon till mig. 

Jag hörde ju alla under kvällen men efter midnatt  så förstod eller fattade jag  nog inte  hälften  av vad som sades och jag skrattade som hon sa  vid det tillfällen alla andra  skrattade. 

Att jag inte tagit min eftermiddags Concerta påverkat min sömn eller inte  är svårt att säga ännu.  

Under denna veckan som gått  har det varit  värre en under en normal vecka men bättre en under en katastrof vecka . 

Blev 3 dygn utan sömn denna veckan men inte 3 dygn på raken. 

Trots min  ökade trötthet och att jag inte riktigt  kunnat fungera som när jag  tagit eftermiddags dosen av Concerta

Så är det ändå positivt att jag själv märket att jag inte varit  lika virrig under veckan och att även mina vänner märkte skillnaden mot  förra gången vi möttes..

Men att jag ska sluta helt och hållet med Concertan oroar mig nu ännu mer i dag eftersom jag tackade ja till ett nytt och väldigt intressant  jobb i går.

Men det är inget som är officiellt ännu jag har informerat dem om läget  men det förändrade inte deras beslut. 

När nästa info kommer får vi se detta har jag fått skriva i omgångar sedan jag kom hem från jobbet och det  har tagit sju timmar med pausar.

Det har även varit betydligt  tuffare en vanligt att få i hop bokstäverna för mig när jag skrivit  på kvällarna . 

Lasse

LisenM
11/25/14, 10:42 PM
#9

Jag e kanske knäpp nu, (trött å minne som en guldfisk), Men, - varför ska du Lasse sluta med concertan??? E de för att det blir Elvanse nu? Eller inget? Måste man sluta helt med ca, rn, å em., innan Elvanse? Å varför om så nu e fallet??? God natt!

Upp till toppen
Annons: