Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4850 ggr
polymorf
10/3/14, 6:01 PM

Elvanse, biverkningar insättning?

Ni som äter/har ätit Elvanse, hur var insättningen för er?

Började äta Elvanse igår (30 mg) då Concerta, som jag haft innan, gav mig alldeles för mycket biverkningar och för lite effekt…
Upplever att jag kunnat koncentrera mig bättre, vilket är bra. MEN…blir trött väldigt fort och känner mig "konstig". Lite ångestfylld fast att det går som i vågor/stötar genom kroppen, inte lika påtagligt som med Concertan dock och inte samma konstanta hjärtklappning. Sen började jag tokgråta när jag skulle sova igår, dock oklart om det berodde på medicinen eller typ stress/PMS/annat, men känner att jag inte är så långt ifrån gråten idag heller. Någon fler som känt såhär när ni börjat med Elvanse? Har det gått över?

Är så rädd att inte det här heller ska fungera på mig :(

Annons:
mosterli
10/4/14, 11:42 AM
#1

Hej, avvakta lite & försök stå ut till du hittar din rätta dos. Känner igen allt du beskriver. Concerta skapar "kemisk ångest" - vidrigt… Kan känna det IBLAND m Elvanse oxå m det är så stor skillnad i styrka & frekventitet. Hoppas det funkar för dig m Elvanse - lycka till ❤️

polymorf
10/4/14, 12:33 PM
#2

Tack för peppen! :)
Undrar lite över det du skriver om rätt dos…är det troligare att det är därför jag känner av biverkningar  nu? Än att det bara är pga insättningen? 
Om inte det här går över kommer jag vara väldigt rädd för att höja nämligen. Concertan fortsatte de höja fast jag bara mådde sämre och sämre för varje höjning, tills jag i princip bara såg svart och ville dö och själv vägrade ta mer än lägsta dosen.

Och en fråga till som jag såklart glömde fråga hos läkaren…hur viktigt är det att ta Elvanse varje dag? Är det viktigt att ta den även under tex helger då man egentligen inte behöver vara superskärpt och göra saker? Och är det viktigt att ta den samma tid på dygnet?
 Concertan tog jag bara under skoldagar på slutet, för behövde liksom "vila" från biverkningarna på helgerna, vilket ju fungerade att göra med den.

Upp till toppen
Annons: