Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 6319 ggr
youandyou
2014-10-29 00:53

ersättning från försäkringsbolag?

Är försäkrad via folksam. Vet dock inte inom vilket område så att säga. Är 19 år idag.   Jag har fått en diagnos (posttraumatisk stresssyndrom) och ska utredas för adhd/add och Borderline.  Har ochså varit sjukskriven från Juni och fram till december som de ser ut nu. Har aldrig kunnat jobba och har inte gått ut skolan. 

Kan man då få ut ersättning för de eller? Någon här inne som fått de? Och va hade ni för försäkring?

Annons:
LeJ
2014-10-29 12:53
#1

Jag har fått ut pengar på barnförsäkringen i folksam. Jag har Aspergers, dystymi +5 diagnoser till. Är det barnförsäkringen du tänker på?

Du är yngre än mig och jag vet inte hur det fungerar nu, har för mig att jag har hört att en del diagnoser har tagits bort av försäkringsbolagen eftersom de har ökat så, men jag vet faktiskt inte. Jag har aldrig själv orkat fixa sånt här utan min mamma tog kontakterna, men du eller en anhörig kan väl kontakta folksam och fråga.

IceTee
2014-10-29 13:15
#2

Tror du kan ansöka om aktivitetsersättning om du inte kan jobba!

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
2014-10-29 17:43
#3

#1 Får man fråga vilket försäkringsbolag din barnförsäkrung var i och om du fick tusental eller hundratusental i ersättning?

Honestyisdead
2014-10-29 17:44
#4

#2 Det är dock inget som har med försäkringar att göra.

För sjukersättning som ju är en inkomst krävs läkarutlåtande.

LeJ
2014-10-29 18:37
#5

#3 Det var Folksam och jag fick faktiskt lite över en miljon. Tar ut lite varje månad för att förstärka sjukbidraget.

Honestyisdead
2014-10-29 18:46
#6

#5 Oj!! Skönt att kunna lägga till varje månad :)

Annons:
polymorf
2014-10-29 19:33
#7

Oj! Visste inte ens att man kunde få ut på försäkringen…hur funkar det? Alltså är det nån speciell adhd-försäkring/tillägg eller "vad går det under"? Hur funkar det? Exakt vad är det man får ersättning för?

Känner att jag förlorat mycket tid pga adhd:n då jag inte fått studier osv att fungera (aldrig haft ett fast jobb heller pga "odriven", jobbat lite öht), dessutom har jag gått på psyk sen jag var barn men fick ingen utredning förrän mer än 15 år senare långt in  i vuxen ålder. Blir ofta ledsen när jag tänker på hur mycket jag "missat" och hur mycket som inte fungerat och gått fel, och blir förbannad på att ingen (varken skola eller psyk) tydligen slagits av tanken på att jag kanske hade en diagnos och behövde hjälp. "Jag var ju bara lat och trotsig" typ…

LeJ
2014-10-29 19:34
#8

#6 Ja jag är oerhört tacksam över att det. Vet faktiskt inte vad jag skulle gjort annars då jag som mest orkar vara bland människor, även närmsta familjen, några timmar då och då. Men med pengarna har jag råd att ha 2 hästar att sysselsätta mig med, det har gett mig livskvalitet.

LeJ
2014-10-29 19:40
#9

#7 Nej det var en vanlig barnförsäkring jag fick ut på. Vet dock inte hur det funkar nu, jag anmälde inte själv eller tog konakten utan min mamma gjorde det. Men kan säga att jag också fick de flesta diagnoserna som vuxen, var 29 när de gjorde en ordentlig utredning trots att jag började på bup som 15-åring, men då hade jag bara diagnosen dystymi.

IceTee
2014-10-29 19:49
#10

#4 missade att det stod "försäkringsbolag" och inte "försäkringskassa"

men hur kan kan få pengar från försäkringsbolaget för att man har en diagnos? Jag har inte kunnat jobba eller avsluta min gymnasie-utbildning heller, men trodde man fick kalla handen från nästan hela samhället för sånt?

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
2014-10-29 19:53
#11

Beror på hur ens försäkring såg/ser ut. Vad den täckte/täcker mm.

LeJ
2014-10-29 20:07
#12

Det handlar ju också om att få ersättning för förlorad inkomst, jag har sjukbidrag, jag får inte ut som en vanlig lön varje månad. 1 miljon låter mycket men om man skulle räkna ut hur mycket pengar jag har förlorat och kommer att förlora på att inte kunna arbeta så är det plötsligt ingen större summa.  Men jag är som sagt extremt tacksam, hade inte haft något liv alls utan mina hästar.

IceTee
2014-10-29 20:23
#13

Kanske ska kolla upp det då, har ju för tillfället ingen inkomst eftersom jag inte går i skolan och inte kan jobba eftersom jag är sjukskriven, och eftersom jag aldrig jobbat får jag ingen sjukersättning… hamnat i kläm liksom 😕

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Honestyisdead
2014-10-29 20:30
#14

#13 Sjukersättning kan man få även om man aldrig jobbat.  Men man mpste ha fyllt 30 år.

Innan dess heter det aktivitetsersättning och det kan man få utan att ha jobbat,  nen då får man bara den lägsta ersättningen. Som sagt krävs ett läkarutlåtande.

IceTee
2014-10-29 20:38
#15

#14 fick höra att jag inte kunde få det eftersom jag aldrig jobbat när jag pratade med dem på försäkringskassan

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
2014-10-29 20:47
#16

#15 Antingen blandar du ihop aktivitetsersättning med någon annan ersättning, hört fel eller fått fel information. 

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/sjukvard/aktivetetsersattning

Beslut grundas inte på jobberfarenhet eller saknad av detta.

IceTee
2014-10-29 20:54
#17

#16 blandar inte ihop aktivitetsersättning med något då jag inte ens pratar om detta? Pratar om sjukersättning, som jag inte kunde få för att jag inte jobbat enligt hon från försäkringskassan. Aktivitetsersättning har jag ansökt om, och har full koll på

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
2014-10-29 21:04
#18

#17 Även det är felaktigt.  Har man aldrig jobbat får man lägsta ersättningen. Men som sagt, man ska ha fyllt 30 år.

IceTee
2014-10-29 21:21
#19

#18 då hade väl hon helt fel för sig, hon kanske blandade ihop det med något annat

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
2014-10-29 21:27
#20

#19 jepp. Känner nämligen folk som aldrig jobbat och som har sjukersättning.

Annons:
youandyou
2014-10-30 03:08
#21

Jag får ingen ersättning av försäkringkassan. Och kommer inte få de heller. Skulle fått sjukersättning trorja. Men de har inget att "basera" ersättnigen på. Då jag inte jobbat tillräckligt länge.

youandyou
2014-10-30 03:12
#22

Och aktivitetsersättning skulle jag bara få lm jag var med i ungdoms garantin på af.som jag nu tagit en paus i då för att inte dra ut tiden. Och skulle jag vart med där så skulle jag göra någon aktivitet vilket inte funkade heller.

[[Rosmarmelad]]
2014-10-30 07:25
#23

Hur gammal är du? Om du är under 30 så får du aktivitetsersättning, men då måste du vara sjukskriven också. Är man över 30 så är det sjukersättning som gäller.

Man får grundbeloppet om man inte arbetat in något innan.

Honestyisdead
2014-10-30 09:30
#24

#21-#22 Om arbetsförmedlingen är ett krav syftar du på aktivitetsstöd som är en helt annan sak.

Och du kan inte få sjukersättning eftersom du är under 30! Och fortfarande,  varken aktivitetsERSÄTTNING eller sjukERSÄTTNING har med om man jobbat tidigare eller inte att göra. Grundersättningen kan även en som aldrig jobbat en timme i hela sitt liv få.

youandyou
2014-10-30 13:31
#25

De var så de sa till mig iallafall. 

#23 de står hur gammal jag är i första inlägget

Pysen_87
2014-11-06 17:47
#26

Jag fick ut en stor summa pengar av barnförsäkringen, får pengar från FK och är 27 år,

[[thelamb]]
2014-11-07 12:38
#27

Vet ni om man måste ha betalat barnförsäkringen hela vägen ut? För ett tag efter jag flyttade hemifrån slutade jag betala den, kanske vid 21 år. Och har hört att man ska betala tills att man är 25..? Jag har förlorat väldigt mycket i livet, skola, jobb osådär pga min misstänkta men säkra diagnos. Mam o pap har legat ute med myyycket pengar och att få tillbaka på försäkringen skulle hjälpa mig så mycket, tex kunna ge tillbaka till mina fina föräldrar.

Så, är det kört tror ni om man slutade betala barnförsäkringen?

Annons:
LeJ
2014-11-08 22:17
#28

Ingen aning, du får nog ringa och fråga. Jag antar att det är ett syndrom/sjukdom som du haft innan du sa upp försäkringen?  Och nu står det ju som sagt i det finstilta att vissa diagnoser är undantagna, men jag vet inte när de började med det.

Honestyisdead
2014-11-24 13:17
#29

Ni som fått skadeersättning från er barnförsäkring, jag har två frågor. 

Hur många månader tog det från att ni anmälde det till att ni fick ett beslut om ersättning?  Och fick ni betala skatt för dessa pengar?

LeJ
2014-11-24 14:55
#30

Jag har ingen aning om hur lång tid det tog faktiskt, jag har lite minnesproblem. Och så fick jag pengar i omgångar, lite först och sen mer ju fler diagnoser jag fick och ju mer mitt liv försämrades och jag tillslut fick helt sjukbidrag. Jag var 30 tror jag när jag fick den slutliga utbetalningen.

Nej, det var ingen skatt på pengarna. Och en sak jag tycker är bra är att eftersom jag har kvar pengarna hos folksam så ingår de inte i dödsboet om något skulle hända mig, utan jag har namngett vem som ska ärva mig isf, om det finns något kvar då alltså.

Anonym
Anonym
2015-02-14 12:18
#31

Jag fick i torsdags veta att jag kommer få 667500 i ersättning.  Tyvärr har någon läkare klantat till det i mina journaler så det står att jag jobbat halvtid under tiden som jag hade försäkringen. Så jag får 50% istället för 100. Trots att jag aldrig klarat en halvtid :( hade fått över en miljon annars.

Leijongap
2015-02-20 18:53
#32

Jag har ADHD och fick genom min barnförsäkring hos Folksam för ca 5 år sedan ut 220.000 kr. Då var jag 19 år. I år ska en ny bedömning göras så jag lär få ut pengar igen, hur mycket vet jag dock inte.

Leijongap
2015-02-20 18:58
#33

…och som svar till #29 
Om jag minns rätt så var handlingstiden rätt lång sist jag fick ersättning. Tror det kan ha tagit ungefär 4-5 månader från att jag anmälde tills att jag fick pengar på kontot. Jag ska i dagarna skicka in papper till folksam och enligt dom skulle det gå snabbare denna gång. Jag fick 220.000 kr och då hade dom dragit av skatt.

Honestyisdead
2015-02-21 12:15
#34

#33 Det ska verkligen inte vara skatt på försäkring.

Annons:
Leijongap
2015-02-21 16:26
#35

#34

Jag tänkte efter lite till och kom fram till att det nog var så att ersättningen var skattefri.

Upp till toppen
Annons: