Annons:
Etikettmedia
Läst 1585 ggr
tarotlasse
2014-10-29 12:54

Satsning på kunskap om ADHD

I dag går fyra myndighets chefer ut i ett gemensamt pressmeddelande

Om att inga barn eller vuxna med ADHD ska behöva gå miste om stöd och behandling.

De lovar en gemensamsatsning på ökad kunskap om funktionsnedsättningen  ADHD.

Målet med satsningen är att fler med ADHD ska få en fungerande vardag oavsett var i landet man bor.

Skriver bland annat generaldirektörerna för Socialstyrelsen och läkemedelverket.

Lasse

Annons:
Saffran0Spice
2014-10-29 12:57
#1

Gäller detta även de med ADD då? =)

tarotlasse
2014-10-29 13:16
#2

#1

Ja det borde det ju  naturligtvis göra eftersom ADD går under ADHD diagnosen.

Lasse

Saffran0Spice
2014-10-29 13:28
#3

#2 Ja man tycker ju det - dock har jag varit med om att man tagit upp ADD vid liknande satsningar och då har man tyvärr fått svaret ''Nej det har vi inte funderat på'', ''ADHD problemen är större än ADD så nej'' eller ''Vad är ADD?''
Därför frågade jag ^^

Lakeside
2014-10-29 14:26
#4

Vad bra! Vad glad jag är!

IceTee
2014-10-29 20:40
#5

hoppas bara det hjälper nu då… sånna saker har en tendens att inte göra skillnad överallt ändå 😕

Medarbetare på Skor iFokus

tarotlasse
2014-10-29 21:37
#6

#5

Ja vi får hoppas det vi har samma lagar o regler i hela landet men man bedömer  hjälpbehovet helt olika från olika  landsting och kommuner.

Jag tog upp detta med en landstingspolitiker här i Skåne innan valet när det var en utfrågning om handikappsfrågor. 

Om att man bedömer hjälpmedelsbehovet så olika beroende på var man bor i landet.

Men även tillgängligheten till vård är olika beroende på var man bor i landet.

Jag frågade när jag med ADHD skulle få tillgång till akutvård här i staden. 

Eftersom jag vid några tillfällen blivit avvisad från akuten bara för att jag har ADHD och att de här bedömer oss med ADHD som en säkerhetsrisk för personalen.

Politikern svarade då att man kände till problemet och att det inte bara var här detta problem fanns. 

Han berättade då att man i västra Götaland hade haft en kampanj och gick ut och informerade sjukvården om ADHD och de andra neuropsykiatriska funktionshindren.  

Vilket resulterade i att färre med ADHD nekades akut  vård i region västra Götaland. 

Så att Socialstyrelsen, Läkemedelsverket och 2 andra myndigheter nu går ut med att kunskapen om ADHD inom myndigheterna  ska öka över hela landet ser jag som ett stort steg och ett erkännande av diagnosen som ett funktionshinder. 

Diagnosen har funnits sedan i mitten av 1800 talet och fick ett gemensamt internationellt namn 1902. 

Men i Sverige har motståndet och kunskapen om diagnosen varit väldigt dålig. 

Det var bara ett år sedan som Läkemedelsverket ville ta bort ADHD medicineringen ur högkostnads skyddet för oss över 18 år.

Bara en månad sedan man beslutade att ADHD medicineringen ska få fortsätta att ingå i högkostnads skyddet. 

i somras godkände man även Mentyfenidat som  läkemedel till vuxna vilket det inte varit tidigare. 

Under senaste året har ju även  diskussionerna gått höga  både i media och bland läkare om att ADHD bara är en påhittad diagnos. 

Så att man nu från myndighetshåll går ut med detta ser jag som både ett erkännande och att man nu äntligen börjar inse att det finns en kunskapsbrist om ADHD runt om i Sverige. 

Lasse

Annons:
IceTee
2014-10-29 21:55
#7

#6 men fy! Som om det inte är jobbigt NOG att ha ADHD… skulle få sluta äta mediciner om de tog bort det från högkonstnadsskyddet.. 😕

Medarbetare på Skor iFokus

tarotlasse
2014-10-29 22:12
#8

#7

Ja samma här jag skulle aldrig haft råd att betala fullt pris för den  ADHD medicinering  jag får utskrivet.  skulle bli 1516 kr i månaden för min egen del. 

Betalar redan i dag över 500 kr i månaden för receptbelagd medicin som går utanför högkostnads skyddet. 

Men i vårt grannland Finland  är det bara barn under 18 år som får ADHD läkemedel rabatterade vuxna får betala fullt pris för sin medicinering där. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: