Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 2271 ggr
zickan
2014-10-30 15:26

Adhd eller Ocd?

Osäker var jag skulle lägga frågan. Ville bara kolla lite på om jag kan ha mer som ligger under ytan är den ADHD jag har gjort utredning på. Borde gjort även på dyselexi. Har väldig lätt att slänga om meningar och ord i både tal som skrift. Men stör mig inte på det själv och inte brytt mig om att behöva fastställa om jag har eller inte. Bara alla andra som stör sig på mina meningar. 

Däremot påpekade nyligen en kompis för mig och nu stör jag mig verkligen på att jag inte kan låta bli. Fått funderingen på om jag har nån form av OCD eller om det bara är adhdn som spökar. 
Jag har alltid haft ska bara. Ska bara göra tjugotusen andra saker innan jag gör det jag bör göra. Gå till bussen kan bli ett rent projekt för mig. Även om jag är klar innan jag ska iväg så är det alltid ska bara tankar på mest idiotiska saker innan jag går iväg. Så komma i tid är något jag i princip aldrig gör.

Jag har alltid haft vissa sätt som en del saker skall göras på annars kan jag få ren ångest eller psykbryt och förstöra rubbet. Numer lyckas jag hålla mig. Men ingen kompis jag har vågar hjälpa mig städa. Skäms än idag på att en kompis snällt bäddade min säng och jag flipprade för överkastet låg åt fel håll. slet upp hela sängen och gick fly förbannad ut från rummet. Jag tycker det är fruktansvärt pinsamt när jag väl inser på vad jag gjort och kan aldrig komma på varför jag gör så. Peppar peppar var det rätt kompis och hon förstår. Men förlorat många kompisar genom åren på liknande idiotiska saker. 
Bara hur besticken skall ligga i diskmaskinen hos mina föräldrar var en stor sak. De följer ännu mitt sätt och jag kan ännu flytta bestick de lägger fel när jag är på besök. 

Var dörren min kompis påpekade. Gjorde nämligen samma sak hemma hos dom så hon frågade om jag hade OCD. Jag låser dörren när jag går in. Klär av mig, fixar hundarna. Kollar igen så dörren är låst. Går in. Oftast efter några minuter går jag och kollar dörren igen. Efter påpekandet av vännen så har jag insett att jag gör det väldigt ofta. Måste känslorna är som starkast när jag gjort sista rundan med hundarna och skall sova. Låser dörren, kollar den efter jag tagit av ytterkläder osv. Glömmer jag kolla dörren igen efter jag bortstat tänder och skall gå till sängs så brukar jag va otroligt rastlös och endast kunna fundera på om jag låste dörren. Nu svårt att slappna av överlag vid sömn. Men det dörren är en sak jag bör kliva upp och kolla så den är låst innan jag kan släppa det. 
Inte ett dugg nervös för inbrott osv då både balkong och fönster kan stå öppet om nätterna. Eller hur man kan störa sig på att nån tagit en tablett mitt i en karta innan man ger upp och klipper till medicinkartan. 
Samma sak med saker från barndomen. Antingen var en del dålig impulskontroll eller tvångstanke. Jag vet inte hur man märker skillnaden. Skolarbeten som inte blev som jag ville fick jag blockering på att ändra, ende sättet för mig att ens gå vidare var att förstöra. Även om jag lade saken åt sidan kunde jag i flera dagar bara vilja vrida sönder pappret och kunde inte släppa innan det var trasigt. Ännu samma sak kvar i dag men kan mestadels hantera det. 
Tapeterna min kompis satte upp åt mig i vardagsrummet blev inte helt bra. Istället för att fixa den mindre delen till att bli okej. Så gick man flera veckor på att vara arg innan jag rev ner tapeten på alla väggar och satte upp nya tapeter i precis samma mönster. Först då var jag nöjd när det var som jag ville ha det.

Sista tiden har en kompis påpekat mitt beroende över att kolla vissa saker. Gjort mig mer medveten om detta. Innan har jag inte tänkt tanken, men nu tänker jag på det och nu stör det ju mig. Är inte så stora saker egentligen. Mest småsaker så egentligen inte mycket att gnälla om.  Ende som är ett problem är mina måsten innan jag kommer hemifrån. Förlorade jobbet nyligen dels pga det att jag alltid brukar komma 5-10 min sen. 
Tvångstankarna om att låsa ytterdörren har minskat iom arbetslösheten. Gissar det kan varit stress relaterat?

Däremot vet jag inte om dessa måsten och tvångstankar är en del av min ADHD. Ska till psykologen i morgon och hoppas komma ihåg att ta upp detta. Men tänkte kolla med er här inne som har OCD och ADHD. På vad ni tror. 

Jag är inte känslig att diskutera mig själv öppet. Så säg gärna rakt ut om ni har åsikt ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
fuzzie
2014-10-30 16:33
#1

Jag har själv ADHD och OCD diagnosticerat, så jag tänkte "svara" lite på din text här. Glad 

Jag kan börja med att säga att jag har haft "grov" OCD sedan jag var 12 år gammal (fyller 21 år i januari). Jag har alltid blivit sämre med min OCD om jag varit mer stressad eller om det händer något oväntat som inte riktigt gick som jag tänkt mig. Jag har dock nuförtiden börjat hanterat det väldigt bra och en människa som inte vet om mina diagnoser märker inte av OCD:n alls då jag inte visar särskilt mycket utåt längre. Förutom att jag är tvungen att göra saker ett visst antal gånger om jag är stressad, vilket betyder att jag kanske måste bre smörgåsen ett visst antal gånger med smörkniven eller dylikt. Så det är ju inget som man direkt märker. 

Men nu har det blivit mer "inuti huvudet" genom att jag måste tänka på olika siffer/bokstavskombinationer för att kunna lugna ner mig typ. Det låter säkert galet, men det är så det funkar för mig och hellre det än att folk märker det utåt. Samt att jag är så van det att det bara poppar upp i skallen när jag blir stressad och sedan tänker jag inte så mycket mer på det. 

När jag var yngre kunde jag dock behöva utföra en hel del små "ritualer" som vi kallar det hemma och det kan vara allt från att backa och ta ett extra steg över tröskeln som att gå och dubbelkolla saker hela tiden. Jag kan fortfarande vara sådär, precis som dig, med låset på ytterdörren och att jag inte känner mig trygg förens jag fått kollat ordentligt ett par gånger och känner på handtaget. 

Jag är likadan som dig med det där att man aldrig kommer ut genom ytterdörren nästan, eftersom att jag har en massa saker som "jag bara måste göra" innan jag går ut. Och det gör ju som sagt att man blir sen ca. 5 - 10 minuter till det man skall göra och eftersom att jag fortfarande studerar och dessutom bor på internat så blir ju lärarna väldigt uppretade att jag kommer för sent så ofta då det tar en stund innan jag kommer iväg från lägenheten… Dock så hänger ju ADHD och dålig tidsuppfattning hand i hand, så det kan ju vara en mix av båda diagnoserna som ställer till det. Lipar 

Jag har även fått veta att min ADHD gör OCD:n värre och OCD:n gör ADHD:n värre eftersom att den ena är hyperaktiv och den andra är ett tvång. Så man kan ju rätt enkelt förstå att det är 2 diagnoser som man inte önskar ha samtidigt. 

Så jag tycker inte alls att det låter omöjligt att du har dessa 2 diagnoser samtidigt. Du låter ju dessutom väldigt lik mig i beteendet, men jag tycker att det är bra att du går till en professionell och kollar med denne, eftersom att ingen av oss kan svara helt på dina frågor. Glad

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

zickan
2014-10-30 21:38
#2

Tack för svar. Då har man  kanske inte varit ute och cyklat helt. Ska som sagt komma ihåg att säga till om detta i morgon när det är tid för nytt receptskrivning.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

portera
2014-11-01 21:02
#3

Intressant! Jag lär mig också vad OCD kan vara, skönt att det kommer på tal.
Jag kan kolla klockan en massa gånger för att det liksom inte går in i skallen vilken tid det var. Jag kan behöva kolla ytterdörren ett flertal gånger. Men jag alltid trott att det är tankspriddhet snarare än ångest. Det händer ju att jag glömmer dörren
olåst. Det är oerhört stressrelaterat är min känsla.

Upp till toppen
Annons: