Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3414 ggr
Hallonregn
10/30/14, 3:50 PM

Har Autism & ADD + p-stav

Är det någon mer som har Add/adhd/autism/asperger
och som satt i P-stav? …Det förändrade så jätte mycket för mig
Satte in staven 22 Sept.

jag blev glad över att jag vågade men nu i efterhand känner jag mig som skit varje dag. Jag ler inte alls mycket, jag är inte lika positiv, har ingen "lust" heller eller orken till något. Orkar knappt gå och göra mig fin eller ta på mig fina kläder.
Tappat orken för allt… :(

Vet att hon som satte in staven sa att det skulle bli bättre efter 3 månader
men känns som staven förvärrar humöret ganska mycket. Kan börja gråta utan anledning, och så var det förut också, men värre nu… uhhh måste stå ut med 2 månader nu bara!

Ville bara skriva av mig lite och dels veta om det finns någon mer än mig som vet vad jag pratar om..

Annons:
JonnaCecilia
10/30/14, 4:09 PM
#1

Det där är ett problem med preventivmedel även för normtypiska tyvärr :( Går det inte över efter 3 månader, eller om du tycker det är för jobbigt så ta ur den.

Jag är odiagnosticerad själv men misstänker starkt att jag har någon typ av neuropsykiatrisk diagnostik. Har mycket erfarhenhet, både egen och av vänner som testat alla möjliga preventivmedel att de kan förändra humör, göra en tom deprimerad, få humörsvängningar osv. Känner flera som behövt ta ut p-stav i förtid, själv ahar jag därför aldrig vågat. Har prövat många olika p-piller men det som passar mig, personligen, bäst är p-ring för att den har mindre hormon.

Lycka till, hoppas det funkar för dig.

Honestyisdead
10/30/14, 4:23 PM
#2

#1 p ringar har inte mindre hormoner.  Däremot släpper de ifrån sig en låg dos dygnet runt och därför brukar folk känna av mindre biverkningar. 

Ts de flesta preventivmedel har tyvärr humörpåverkan som bieffekt.  Oavsett om man har diagnos eller inte.

Anonym
Anonym
10/30/14, 4:32 PM
#3

Jag har ADHD, autism och satte in en pstav för nästan 3 veckor sedan. Jag har inte märkt någonting på humöret men det är troligtvis för att jag haft ppiller i 5 år innan. Hoppas ditt humör blir till det bättre snart igen och att du kan fortsätta med ditt preventivmedel. Lycka till!

CamillaS
10/30/14, 4:48 PM
#4

Jag har ADD och AST och har haft min P-stav i armen i snart 3 år tror jag det blir. Ska ta ut den 2017. Men då kommer jag nog även att sätta in en ny för jag trivs väldigt bra med min stav, så skönt att slippa mensen helt dessutom. 😉
Men jag kan nog inte ge något bra svar hur det var för mig i början med humöret då jag inte minns. Men har något vagt minne av depression och känner även igen det där att börja gråta utan orsak, det kan jag råka göra ofta så det har nog inte förändrats med staven iaf. Men jag försöker lära mig att leva med det, men tycker nästan att bara det känns som ett handikapp då jag kan börja gråta när som helst utan att jag riktigt kan kontrollera det. Känns väldigt jobbigt…😕

LeJ
10/30/14, 5:29 PM
#5

Jag har haft p-stav, det gick rätt bra först men efter ett halvår tog vi ut den hastigt när jag blev deprimerad. De sa innan att man kunde bli deprimerad av den men det är inget som sitter i när man tagit ut den, jag ville egentligen ha p-spruta men det sa de tvärnej till. Efter det sa de att jag bara fick använda p-pillret trinovum 28, det var bäst om man lätt blev deprimerad sa de då. Detta var typ 12 år sedan eller nåt sånt, så det kanske är annorlunda idag.

Upp till toppen
Annons: