Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 1494 ggr
Candela
11/4/14, 11:29 AM

Det här med tandborstning..

Min äldsta son är 10 år och har en autism-diagnos. Han har inga grava problem egentligen, men tandborstningen är svår att få att funka.. Blir han distraherad av något så stannar han bara upp och låter tandborsten hänga i mungipan, i princip. Det går också alldeles för fort, han tänker inte riktigt på hur han borstar tänderna vilket resulterar i att det blir slarvigt gjort. Påminner honom VARJE gång om att stanna i badrummet och borsta tänderna för att inte distraheras av annat, men det är sällan det hjälper.

Hos tandläkaren får man kritik, för man ska ju hjälpa barnet att borsta tänderna tills de är 12. Men om barnet vägrar att bli hjälpt då? Det är inte som att jag kan våld-borsta tänderna på en 10-åring..

Tandtråd ska han också använda mellan framtänderna, tycker tandläkaren. Men sonen är oerhört känslig för smak och smärta, och tandtråden smakar mint och det gör ont i tandköttet.. Så han vägrar även det.

Hur gör man egentligen?

Annons:
Zolah
11/4/14, 11:35 AM
#1

du kanske kan göra det med till en lek? och då få honom att koncentrera sig på vad han gör?

själv gillar jag inte heller tandtråd, det gör ofta ont och är svårt att få på rätt ställe. däremot finns det en sak som har ett långt skaft och sedan en liten grej som håller fast i en bit tråd, är mycket lättare att använda och jag iafl slinter mindre med den och gör mig själv mycket mindre illa än med tandtråd.

Candela
11/4/14, 11:38 AM
#2

Ja, jag har tandtråd på bygel, Plackers. Men han tycker att de smakar illa, han mår illa av att använda dem.

Jag vet inte riktigt hur man ska "leka" tandborstning med en 10-åring.. 😛
Skaffa ett timglas har jag funderat på, var hittar man såna? Risken är väl dock att han står och tittar på det och blir distraherad så han glömmer bort att borsta..

Zolah
11/4/14, 11:41 AM
#3

det är typ plackers men har ingen smak och är längre :) vet inte vad det heter :P

tja finns en reklam på tv där en unge och hans pappa tävlar i att borsta tänderna? xD hur funkar det om ni borstar tänderna samtidigt?

fluffymind
11/5/14, 9:11 AM
#4

Efter typ ett halvsekels lidande med tandtråd säger min nya tandhygienist: du borde egentligen hellre använda tandpetare.

Niklas
11/5/14, 10:45 AM
#5

#0: Vet din son hur man borstar tänderna? Att det är en metod. Om han inte har det klart för sig är det inte konstigt om han bara vispar runt lite på måfå. "Börja längst bak på höger utsida av nederkäken. Borsta hela vägen runt till vänster sida. Gör likadant på insidan och sen på tuggytorna. Upprepa sen i övre käken." Var med och sufflera tills det sitter i ryggmärgen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ladydragon
11/5/14, 10:29 PM
#6

Det kanske oxå finns typ bilder eller liknande på internet som man kunde skriva ut och  sätta upp i badrummet……

annars så det bästa rådet jag har är att använda eltandborste istället då blir tekniken mindre viktig och det blir ändå rent i munnen

Annons:
Candela
11/7/14, 1:41 PM
#7

Tack för alla tips!

Eltandborste har jag testat. Han har då fått låna min, men med ett eget tandborsthuvud. Han tyckte det var obehagligt och kittlades, och var svårt. Å andra sidan hade han även testat en eltandborste hemma hos pappa, som funkade bättre. Men det var en som var lite mindre, anpassad för barn. Den har han dock inte kvar eftersom det var en "engångsborste". Dvs med ett inbyggt batteri som inte gick att ladda eller byta. De hade bara köpt den för att testa.

Det "dumma" med eltandborstar är att det inte rekommenderas för barn, eftersom det kan skada deras tandkött som är känsligare än vuxnas. Man måste ju även vara mycket noga med att inte trycka för hårt med en eltandborste.

Men jag funderar på om det är värt ett nytt försök, fast en modell som har ett mindre borsthuvud än de vanliga. Svårt att få tag i dock.

Upp till toppen
Annons: