Annons:
Etikettkost-matlagning
Läst 4322 ggr
Nilen
11/16/14, 3:40 AM

ADHD medicin och hetsätning

Fick min ADHD diagnos för några månader sedan efter två års utredande och började med medicinering förra månaden. Jag började med en låg dos av Concerta och förlorade aptiten. Gick ner cirka 4-5 kg på 3 veckor.  Jag har haft problem med hetsätning och småätande och gick ner i vikt då jag kunde kontrollera min kost i den mån min kropp inte är van med. Alltså genom att ta bort alla onyttigheter, småätanden och hetsätanden.  Jag var positiv till aptitlösheten men jag hade i princip ingen annan effekt av den låga dosen så jag ökade. När jag sedan ökade dosen till 54 mg  började jag hetsäta som fan på kvällen och natten. På natten eftersom att jag fick svårigheter med att sova på och sysselsatte mig med att äta. Ändrade till 40 mg Ritalin, hetsätningen består och biverkningarna är nu allt fler. 

Det är jätteilla och jag har nu i resultat av det gått upp 4-5 kg på lite mer än en vecka. Jag vet inte hur jag ska göra för jag kan inte kontrollera min aptit på kvällen.  Jag får ingen effekt förutom aptitlöshet på låg dos. Har lite förbättrad koncentration och lugn på 54 mg concerta/40 mg Ritalin men inget markant och hetsätandet är katastrofalt.

 Finns det någon som har/ har haft liknande problem och hur har ni då löst det med medicineringen?

Annons:
polymorf
11/16/14, 8:02 PM
#1

Blir också jättehungrig på kvällen när medicinen går ur. Men brukar räcka med att äta något ordentligt då så klarar jag mig till morgondagen. Blir dock ofta attackhungrig kvällstid och kan äta väldigt konstiga saker…typ en blandning av allt jag hittar i kylskåpet.

Men dagtid har jag NOLL aptit, mår liksom lite illa och har väldigt svårt att få i mig saker alls. Får tvinga mig själv att äta för att inte bli svag och darrig och glömmer ofta bort att jag behöver äta just för att jag inte har någon hunger eller aptit. Har väldigt svårt att äta tillagad mat eller sån man behöver tugga mycket, blir mest fil/yoghurt eller frukt dagtid. Har ändå bara gått ner ett par kg sen jag började med medicin så antar att jag får i mig det jag behöver hyffsat iaf.  Tycker det är rätt jobbigt att inte ha någon aptit och äta dåligt, för folk tycker att jag är konstig och tror att jag har ngn ätstörning, känns som jag måste förklara mig hela tiden…

Men vad äter du på kvällarna? Kanske fungerar bättre att hålla hetsätningen i schack om du äter ett mål "riktig mat" än småäter typ mackor och sånt?

Zaphix
11/17/14, 6:18 PM
#2

Hur äter du på dagen?

Tror på regelbunden och bra mat om dagarna som mättar, eftermiddagsmellanmål är också viktigt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Nilen
11/18/14, 1:20 AM
#3

Har givetvis minskad aptit men äter alla måltider, har dock slutat med småätningen och sånt men blir iallafall otroligt hungrig på kvällen och slänger i mig allt jag hittar.

Upp till toppen
Annons: