Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2138 ggr
MrBokstav
2014-11-23 08:53

ADHD och superkrafter

Kolla hur TV4 väljer att rama in Anders Bagges uttalande. "De är överrepresenterade bland kändisar och sportstjärnor: Personer med ADHD. Är det bokstavsdiagnosen som skiljer vinnarna från medelmåttorna? Anders Bagge fick adhd-diagnosen i vuxen ålder och väljer att se den som en superkraft som ger honom kreativitet och energi." Tidigare förstod jag grejen med att lyfta fram allt positivt för att få bort ett stigma men nu tycker jag nästan det gått för långt åt andra hållet. Jag menar detta kan ju sluta med att folk som har enorma problem med sin ADHD inte kan identifiera sig med alla framgångsrika människors superkrafter. Istället kan dom med överskottsenergi, tillräckligt målinriktad sådan för att driva flera framgångsrika företag, identifiera sig och söka hjälp. För vadå? Jo för den fantastiska superkraften de besitter som enligt tv4 möjligen skulle kunna skilja vinnarna från medelmåttorna. Googlar man vidare så hittar man fler superkraftkopplingar, se nedan. Jag börjar fundera över vem denna onyanserade information verkligen hjälper, för syftet är väll gott antar jag. Vi är väll inte mer än människor någon av oss. Vissa med mycket energi och företagsamhet och andra med mindre. Detta oavsett ADHD eller ej. "Skäms inte för din diagnos! Det budskapet vill Cissi Wallin sprida. - ADHD är en superkraft jag inte vill vara utan, säger hon. "För min del har adhd:n även varit (är) något av en superkraft. Ett nästintill sjätte sinne där kreativiteten maxas, associationsförmågan skärps och världen ständigt har fler färger." Blondinbella "Tvärtom så är det en häftig energi inombords som man besitter. Om Gillis frågar när han blir äldre vad ADHD är så ska jag säga att det är som att jämt ha turbo-knapp att trycka på (fast ibland trycker den på sig själv utan att man vill) … det är lite utav en superhjälte-kraft helt enkelt!" Blondinbella "Alla företag behöver en kreativ hjärna, någon som tänker outside the box. Kan vi kombinera det med att faktiskt få ner det på papper och genomföra våra idéer blir vi supermänniskor"

Annons:
zatanica
2014-11-23 17:18
#1

Kul för blondinbella att kunna stänga av och sätta på sin turbo knapp.

Min är då alltid nedtryckt. Den måste ha fastnat.

Lakeside
2014-11-23 22:15
#2

Personligen tycker jag att det är både och. Visst har jag oemotståndlig energi emellanåt men att konstant vara orolig, söka spännande saker och känna mig vilsen är saker som fördärvar min lycka ibland. Impulsiviteten som bidragit till trasiga relationer och koncentrationen som alltid är en sak att tävla mot…. Jag förstår poängen att man måste kunna se ljust på sin diagnos i stället för att bara trycka ner sig själv men det är som det mesta andra, plus och minus.

MrBokstav
2014-11-24 05:39
#3

#1 Haha då är vi två. #2 Ja det är nog bra att försöka ha den inställngen, försöka lyfta sina starka sidor och kanske anpassa sitt liv efter sina styrkor. Men känns ända problematiskt när massmedia hakar på och som i det här fallet skriver: "Är det bokstavsdiagnosen som skiljer vinnarna från medelmåttorna?" Blir ju nästan som att det är att föredra att ha ADHD. Man är lite mer kreativ, har högre arbetskapacitet och har en superkraft. Den perfekta diagnosen för vår tids prestationssamhälle. Jag själv då, inatt har jag använt min sk "superkraft" till att skriva ett långt inlägg för att senare radera det då jag inser att ingen orkar läsa en vägg av text. Detta har jag gjort trots att klockan snart är 06:00 och att jag borde lagt mig för 6 timmar sedan. Detta är i denna stund så pass viktigt för mig. Trots detta vet jag att det är mycket sannolikt att ni aldrig mer kommer se mig på detta forum igen då jag kanske finner denna diskussion totalt ointressant imorgon.

Lakeside
2014-11-24 22:19
#4

Ja det blir ju fel när folk tror att folk går och skaffar diagnoser för att det är en merit… Men media är ju media och det är nog svårt i bland för folk att förstå hur det är när de inte har en diagnos själva. Lätt att enbart se det ur sitt eget perspektiv.

Upp till toppen
Annons: