Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3265 ggr
Ahees1
2014-12-03 20:15

ADD och kost.

Hej, tänkte börja äta bra och lite kolhydrater. Funderar på LCHF Kost. Det jag undrar är om det är bra med mejeriprodukter vid ADD? Mjölk, ost osv eller ska man utesluta det också`?

Annons:
OlgaMaria
2014-12-03 20:22
#1

Jag tycker du ska börja med LCHF och strikt glutenfritt. Låt det gå en tid så du kan utvärdera hur du mår. Sen efter ett tag kan du ju pröva även mjölkfritt och se om det ger någon ytterligare förbättring. Bra att inte göra för många förändringar samtidigt, för då vet man inte vad eventuella förbättringar berodde på.

Det finns ju vissa rön om att mjölk/gluten är dåligt vid ADHD/ADD/autism men alla är ju olika. Så ge dig själv chans att testa en sak i taget.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ahees1
2014-12-03 22:55
#2

Okej tack! hur länge bör jag testa LCHF och vänta tills/om jag slutar med mjölk?

Är det bara mjölk jag bör sluta med eller är det ost, grädde osv också?

OlgaMaria
2014-12-04 08:50
#3

Svårt att säga. En-två månader kanske. 

Ren mjölk är ju inget man bör dricka några mängder på LCHF eftersom det snabbt blir mycket kolhydrater om man dricker några dl. Ska du testa mjölkfritt så testa helt mjölkfritt, dvs bort med allt som är gjort på mjölk.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fluffymind
2014-12-07 23:38
#4

Har själv mått bra av att sluta dricka mjölk, har däremot kunnat behålla ost, smör och yoghurt på menyn, eftersom det mesta av mjölksockret är borta. LCHF utan smör och grädde låter både svårt och trist.

OlgaMaria
2014-12-08 15:37
#5

Det beror ju helt på varför man inte tål mjölk. Många reagerar i magen på mjölk och då kan det räcka med att dra ner på mjölkprodukter, framför allt sluta dricka ren mjölk.

Har man svårt att bryta ner proteinerna måste man kanske avstå från alla mjölkprodukter. Man tror att ofullständigt nedbrutna proteiner från mjölk och gluten kan läcka in i kroppen och påverka hjärnan negativt.

Som min dotter reagerar extremt starkt i humöret på allt som kommer från vete. Hon kan inte äta "glutenfria" produkter gjort på vete som glukossirap och vetestärkelse. Hon börjar gråta, blir arg och får ont i hela kroppen om hon ätit en isglass med glukossirap.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2014-12-08 17:12
#6

Om man vill läsa mer om det kan man googla opioida peptider.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Ahees1
2014-12-10 19:33
#7

Hur är det med kryddor om man har ADD? och kör lcfh. Vilka kan man inte använda? (om det finns).

OlgaMaria
2014-12-10 19:36
#8

Du kan använda alla vanliga kryddor. Se upp med kryddblandningar och kolla vad de innehåller som tacokrydda, aromat (går bort), buljong, citronpeppar. Kan vara socker eller dumma e-ämnen i.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: