Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1799 ggr
Cochon
12/5/14, 4:39 PM

Aldrig koncentrerad om man har ADD?

Hej hej, jag är just nu under utredning och så som jag har förstått det hela misstänker min utredare att jag har ADD. Men min fråga är då, om man har ADD (eller ADHD?) är man aldrig koncentrerad då? För jag känner att jag har sjukt lätt att komma in på villospår o.s.v. men det händer ju ändå att jag kan ha full fokus ibland. T.ex. när jag räknar matte är allt strukturerat i skallen och koncentrationen är på topp. Kan sånt "hända" om man har ADD eller är det bara jag som har missuppfattat ADD lite? 

//:Nanna

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Oliviahack
12/5/14, 4:44 PM
#1

Oftast är man sjukt fokuserad när det är något som man är intresserad av. Är det något som man inte bryr sig om så tycker hjärnan att det kan kvitta att komma ihåg det. Så har det varit för mig iaf, i skolan. Det är vanligt att man tänker på annat ja.

Cochon
12/5/14, 4:46 PM
#2

#1 Ok, precis samma för mig. :P och tack för svaret. ^^

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[0123]
12/5/14, 4:46 PM
#3

Låter som Autism istället för det har jag, jag kan lätt tappa koncetrationen när jag gör nånting så kan jag drömma mig bort o tänka på annat, speciellt om det är nåt teoretiskt. Eller när någon ska förklara jag inte förstår nåt ska jag lätt bara hamna i andra spår det är som om jag hör men inte lyssnar….

Oliviahack
12/5/14, 4:51 PM
#4

#3 Fast nu är det bara en sak hon nämner, man kan ju inte sätta en diagnos på endast koncentrationssvårigheter 😛

[0123]
12/5/14, 5:41 PM
#5

#4 Joho, det kan man väl? Det är ju det Autism är 😐

Cochon
12/5/14, 6:08 PM
#6

#5 Nja, autism är ju främst att man har svårt för att förstå och läsa av andra människor. Både AS och ADD kommer med koncentrationssvårigheter. =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
[0123]
12/5/14, 6:25 PM
#7

hmm, du kanske har rätt nu när jag kolla på 1177.se eller oxå har jag både ADD och Autism för Atuism vet jag att jag har det fick ja reda på redan i tredje klass…

mrsmrs
12/5/14, 8:17 PM
#8

Det ser verkligen olika ut för alla! Haka inte upp dig på att du inte upplever dig passa in i exakt varje add-kriterie, eller att du upplever att du funkar på ett annat sätt än add"stereotypen". Det är vekrligen jätteolika, för min del så har jag svinlätt att fokusera på saker som jag tycker är roliga, intressanta osv. Har också mkt lätta för att fokusera på saker som jag gör "för att slippa göra något annat". Hatar tex. korsord av hela mitt hjärta i vanliga fall, men när jag sitter hemma och egentligen borde plugga… då jävlar är det plötsligt skitkul att fokusera stenhårt på ett korsord istället för att plugga haha

Lakeside
12/8/14, 10:04 AM
#9

Ja det är typiskt för mig iaf. Jag har ADHD. Men även om jag är intresserad av något brukar jag behöva variation för förr eller senare tröttnar jag på det mesta. Allt måste vara nytt och spännande och så länge det är det tycker jag ofta saker är jätte kul, sen när det blir rutin är det som att trycka in nödbromsen. Jag kan få en klump i magen när saker blir för tråkigt och mår inte bra då. Låter som ett lyx problem men det är det verkligen inte.

Upp till toppen
Annons: