Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 2996 ggr
Candela
2014-12-12 09:03

Kontrollfreak..

Någon mer än jag som är ett kontrollfreak - som måste ha 100% kontroll över dagen för att kunna känna ett lugn inombords?

För min del handlar det om att redan dagen innan planera vad som ska ätas till lunch, när maten ska börja tillagas, när jag behöver gå och handla för att hinna laga maten i tid..

Ska jag ta en buss måste jag kolla upp tider senast några timmar i förväg, och sätta ett alarm på en kvart i förväg för att verkligen vara säker på att hinna (sen får jag stå och vänta 10 minuter på bussen…).

Jag skriver listor, listor och åter listor. På vad som ska packas till barnens skolväskor, vilken tid jag bör komma iväg och handla mat, vad jag ska handla, vad jag måste göra under dagen etc.

Den här veckan har varit kaotisk med tanke på mitt tajta schema. Igår kväll skulle det vara luciatåg på barnens skola, och strax innan dess gradering på ju jutsun - vilket innebar väldigt kort marginal emellan. Jag stod och kollade på klockan konstant och kände mig oerhört stressad.

Idag ska det hinnas med en massa saker innan barnen slutar skolan, för sen ska vi åka buss och pendeltåg och behöver verkligen vara framme i tid. Oroar mig att pendeln ska bli försenad, eftersom jag häromveckan fick vänta 1,5 timme extra på grund av diverse problem med spåret..

Sen ska jag dessutom gå på julbord ikväll, vilket även det innebär en deadline att hålla. Och på köpet så pajade bilbatteriet igår, så vi måste klämma in en tur till Biltema. Det blir ett tajt schema i eftermiddag och det oroar mig..

Hur hittar man lugnet i vardagen?

Annons:
dave76jkpg
2014-12-12 09:12
#1

Waoh! Vet ju att det är bra med rutiner i min vardag och känner igen mig till viss del.men att ha så mycket planerat samt så fullt schema varje dag skulle innebära att jag till slut missar något,vilket gör mig besviken.. Men en sak jag brukar göra är att stänga av allt runt mig 1 timme om dagen,1 timme då verkligen inget behöver göras och inget kan missas! Men även det är en sak att lära sig,för egen del något som tagit evigheter att lära Hls David

Candela
2014-12-12 10:45
#2

Jag har en kalender på mobilen med påminnelser, och sätter massor av alarm, så det är sällan jag missar något 😃

Grejen är väl snarare att jag annars går och tänker och tänker och tänker, för att minnas. Upprepar allt i huvudet, kollar på klockan ofta.  Och om en oväntad situation (förseningar eller nått) uppstår så går hjärnan igång på högvarv för att hitta en lösning.

Lakeside
2014-12-12 20:09
#3

Jag hade ett enormt kontrollbehov förut med allt planerat och ordnat. Till slut orkade jag inte och slutade helt enkelt. Nu är saker mer kaos och i bland missar jag saker men det är som det är. Har du barn kan jag förstå att det känns svårare att släppa kontroll behovet men tänk efter så det inte tar med dig i en utbrändhet eller liknande.

Honestyisdead
2014-12-14 21:19
#4

Jag har väldigt stort kontrollbehov. Skriver också listor ;)

Problemet för mig är att livet inte går att planera och jag faller hårt när något inte blir som planerat.

Geru
2014-12-14 21:41
#5

Hmm. Stort kontrollbehov är ju lite av ett problem. Jag menar, planering i all ära, men när man som Hera säger kommer i en situation som inte är planerad eller går att planera, då blir det ju lite komplicerat.

Visst saker förstår jag att man behöver listor till, men andra saker inte. Det handlar ju om att acceptera lite det som händer runt en själv.

Lugnet i vardagen hittar man genom att inte tänka för långt framåt. Du är ju nuet, det som sker sen är inte relevant förrän det ska ske. Har du en liten aning om vad du ska göra så kommer det antagligen gå bra(om du inte ska bygga ett hus).

Mängden planering borde vara proportionerlig till vad du ska göra för någonting. Te.x. så ska en promenad inte behöva någon egentlig planering, men ett husbygg eller te.x. storhandla behöver lite mer planering.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: