Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1401 ggr
Tintin82
2014-12-20 12:24

Vitamin

Hej! Min diagnos är ADD/As och jag har medikinet min fråga är om man kan ta D-vitamin utan att medikinet slår ut vitaminen försökte naturtillskott förut men det hjälpte inte så ni som har medikinet tar ni även D-vitamin utan att det blir utslaget???

Annons:
[GråHäxa]
2014-12-21 23:07
#1

Jag körde den kombinationen i några veckor utan någon positiv effekt. Dock mådde jag fruktansvärt illa utav det. D-vitamin kan ju ha illamående som biverkning så jag vet egentligen inte om det var kombinationen eller enbart D-vitaminen. Jag tog en närmare titt på burken en tid efter att jag slutat och såg att det stod att en tablett innehöll 200 % av det rekommenderade dagliga intaget (tror det var apotekets tabletter "Ditt val") Så om du bestämmer dig för att testa se till att du inte får i dig mer en det RDI.

Splatter
2014-12-22 21:46
#2

Har ADHD, brukar ta D-vitamin och magnesium på kvällen för att det inte ska krocka med något. Behöver verkligen ta D-vitamin nu när det är mörkt för att undvika att hamna i nedstämdhet som lätt urartar till en depression.

mrsmrs
2014-12-23 13:05
#3

I vilken form tog du d-vitamin när du försökte sist? En teori om varför det inte funkade (antar att du bara inte fick någon effekt?), skulle kunna vara att d-vitamin är en fettlöslig vitamin, vilket betyder att den behöver lösas i fett i kroppen, för att den ska kunna tas upp av systemet. Min läkare föreslog att jag skulle ta den tillsammans med någon skiva ost (alltså äta ostbit direkt efter att jag svalt vitaminpillret). Du kanske var medveten om detta, och kanske till och med har provat men kände ändå att det är värt att nämnas då jag inte hade en aning om detta under mina första månader med vitamintillskott:)

Hoppas du får en skön helg!

mrsmrs
2014-12-23 13:06
#4

(kan tillägga att jag äter Ritalin (både kortverkande och depåtabletter) som adhdmedicin)

Zaphix
2014-12-23 16:59
#5

Jag är vegan, behöver D-vitamintillskott och äter Ritalin utan att det spelar roll. Visste inte ens att det kunde göra det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

mrsmrs
2014-12-23 19:29
#6

#5 samma här, hade ingen aning att det kunde påverka heller. Har d-vitamin och Ritalin på recept från samma läkare liksom, så känns som att det borde funka ändå?

Annons:
[GråHäxa]
2014-12-23 20:30
#7

#3 Jag vet inte om det var svar till mig? Men jag hade ingen aning om att D-vitamin skall tas tillsammans med något fett. Jag tror knappt jag åt någon frukost under den tiden jag tog D-vitamin så det kan ju absolut förklara varför jag inte fick någon effekt utav den. Då skall jag ge det ett nytt försök. Tack för tipset! 

Hoppas att du får en riktigt bra jul! :)

mrsmrs
2014-12-24 01:22
#8

Vad bra att kunna vara till hjälp! Trisst att inte vården informerar tydligt om detta… Hoppas det funkar bättre med nästa försök! :) God jul!!!!!

ossilian
2014-12-25 00:49
#9

Eller så köper du D-pearls från tex Bodystore. Små kapslar med d-vitamin i olivolja, de kan du ta på tom mage.

mrsmrs
2014-12-25 20:51
#10

Låter smart! Svårt att få utskrivet (och alltså billigare) dock, antar jag?

Upp till toppen
Annons: