Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1905 ggr
Panzer
12/28/14, 5:39 PM

Arbetsminnesträning

Någon annan här som har prövat minnesträningsprogrammet Cogmed QM? Kunde ni isåfall se några permanenta förbättringar i ert minne? Kunde ni även tillgodogöra er denna förbättring i ert vardagsliv? Jag genomför Träning nu, men är rädd för att mitt förbättrade resultat endast gäller för programmet och inte underlättar för livet i övrigt?

Annons:
Honestyisdead
12/29/14, 11:03 AM
#1

Om det är det ma  gör hemma genom datorn så har jag provat. Tyvärr tyckte jag det blev för svårt och då tappade jag fokus helt och gav upp.

Panzer
12/29/14, 5:24 PM
#2

Jo #1 exakt. Är inne på 3 veckan nu och motivationen är inte på topp, men jag har gett mig attans på att iallafall slutföra det.

Honestyisdead
12/29/14, 5:39 PM
#3

Det är bra att du kör på :) hoppas det hjälper!

tarotlasse
1/23/15, 5:44 PM
#4

Jag gick i genom minnesträningsprogrammet för några år sedan och det var riktigt tufft och det var samma för de övriga i gruppen. 

Jag var så trött i hjärnan och så trött efter tränings passen så jag fungerade inte och kunde inte gå och jobba efteråt. 

När vi pratade med psykologen som ledde träningen att vi upplevde minnesträningen  vara så tuff och ansträngande.

Så blev vi sjukskrivna för att orka slutföra träningsprogrammet. 

Vi var 4a i gruppen och alla i gruppen gick hela tiden men hade vi inte blivit sjukskrivna hade alla 4a hoppat av träningen under andra veckan

Vi mätte ju vår närminnes kapacitet innan träningen och efter dessa 5 veckor. 

Jag var den som hade den lägsta förbättringen men var den som hade den lägsta minnes kapaciteten när vi startade jag ökade min närminnes kapacitet med 22% under detta träningsprogram de andra hade något bättre resultat. 

Det hade varit väldigt intressant och se om det var en bestående effekt och gjort om testet ett år senare. 

Men visst märkte jag stor skillnad efteråt och jag ser fortfarande i dag att jag har förändrat min teknik för att underlätta att komma i håg  t.ex siffrertal.  i stället för 23463 så delar jag i dag upp talet som 234 och 63. 

Men mina  övriga problem försämrades kraftigt för 2 år sedan och mitt närminne kollapsade då totalt och läkarna säger idag att mitt närminne har blivit sämre och att det kommer fortsätta att försämras  de man kan göra är att bromsa det men inte hindra det. 

Så jag har svårt att säga om det hade varit bättre eller sämre i dag  om jag inte gått denna minnes Träning

Lasse

Panzer
1/25/15, 7:42 PM
#5

#4 Jag är nu klar med testet och lyckades förbättra min minneskapacitet med 36%, vilket jag är mkt nöjd med.

Tidvis så var det däremot väldigt jobbigt att finna motivationen att uföra passen. Men precis som du skriver så har jag också märkt hur min taktik att minnas siffror och figurer har förändrats. Jag klarade ex. knappt att hålla 6 siffror i huvudet vid start, men klarar nu att hålla 9st.

Lakeside
1/26/15, 2:26 PM
#6

36% är ju jättebra! Jag tror absolut vi tränar upp och underhåller vår mentala förmåga precis som den fysiska

Annons:
Upp till toppen
Annons: